Kulturološki sukobi na primjeru feredže
Na današnji dan 6.12.1942. u Bosanskom
Petrovcu osnovan je AFŽ (Antifašistički front žena) čija je uloga bila
doprinijeti socijalističkoj revoluciju i stvaranju novog društva što je
podrazumijevalo i emancipaciju žena. Emancipacija žena je bila sastavnica socijalističke
revolucije što je podrazumijevalo suočavanje sa određenim tradicionalnim
institucijama, posebno religijskim za koje se smatralo da im svakako sljeduje
kraj budući da predstavljaju anahronost a i organizacijski su predstavljali
antipodnost socijalističkoj težnji kreiranja jedne uprave koja će obuhvatati
sva područja djelatnosti u društvu kako je recimo pisao August Bebel 1913.
godine. Da ne bih mnogo uopćavao činjenica je da je AFŽ doprinio svojom
organizacijom primarno opismevanju žena u BiH što je bila i primarna namjera i
cilj kako bi žene postale radno sposobne i time uključene u socijalističko
tržište rada a prepreku u tome je za AFŽ između ostaloga predstavljao i zar ili
feredža. Još je 1928. godine na Kongresu muslimanskih intelektualaca reis
Džemaludin Čaušević podržao skidanje zara inicijativom da muslimani potrebuju
za progresivnošću i opismenjavanjem te da zar nije vjerski propis čime se
stvarala lagodnija atmosfera odnosa prema zaru. Povijest polemike u vezi sa
zarom u BiH predstavljat će detalj unutar arhivske građe koja oslikava
kulturološke sukobe koji se kreiraju kako unutar muslimanskih krugova što se
očituje i različitim listovima koji se izdaju u to vrijeme tako i općenito
unutar BiH sa socijalističkom revolucijom u II. svjetskom ratu.
Odomaćeno
nazivan list tradicionalne uleme BiH 'Hikjmet', koji je izlazio u periodu
1929-1936, a riječ je bilo o tuzlanskom listu, zar je bio simbol odbrane
tradicionalnih vrijednosti pri čemu je način argumentacije bio drugačiji recimo
u odnosu na 'Novi Behar' u kojem se takođe mogla pročitati odbrana zara ali s
ciljem formiranja drugačije atmosfere. 'Hikjmet' je branio zar na način
argumentaciji o potrebitosti spolne segregacije i doslovno su zar
interpretirali na takav način što ću priložiti i fotografijom. Segregacija je
smatrana nužnim oblikom institucije kojom se čuva moralnost i čednost. U 'Novom
Beharu' 1933. pisat će se da je zar stvar ličnog izabira i da svako ima pravo
da se nosi kako želi, međutim problem je bio da li su bili ostvareni takvi
uslovi, tj. da li se zar strikno nosio po ličnom izboru ili po 'Hikjmetovoj'
institucionaliziciji spolne segregacije. Kako god već je dakle prije II.
svjetskog rata postajala ozbiljna rasprava i polemika u vezi sa nošnjom zara a
što je bio samo jedan obris općih polemika unutar muslimanske uleme. U isto
vrijeme dok u Tuzli egzistira 'Hikjmet' 1934. godine se štampa knjiga 'Islam u
svjetlu istine' Mehmeda-Alije Metiljevića a riječ je o knjizi koja dobrim
dijelom predstavlja teologiju 'sola scriptura', samo i strikno prije svega
Kur'an. Dijametralno je to bila suprotna misao u odnosu na 'Hikjmet' i to samo
u kontekstu Tuzle. Po završetku II. svjetskog rata AFŽ će se pokrenuti i
mobilisati s ciljem opismenjavanja i uključivanja
žena u radni odnos a 1947. će se u plan programa staviti i borba protiv nošnje
zara. Priložit ću arhivsku građu koja datira iz 29.6.1948. a riječ je o odluci
donesenoj u Glavnom odboru AFŽ-a u Sarajevu o potrebi uključivanja žena
muslimanki u javni i privredni život s čime se nametnula potreba skidanja zara.
Plan i djelovanje AFŽ-a je predstavljen da između ostaloga ide posredstvom
zamjenika reisa ukoliko je to moguće pisanjem brošure u propagandne svrhe te
drugi oblici organizovanja u ovu svrhu. Proces skidanja zara je tekao spontano
bez državne intervencije sve do 1950.godine kada je odlučeno da je potrebno
konstruisati zakonski okvir kojim se zabranjuje nošnja zara ili feredže i tako
će nastati 'Zakon o zabrani nošnje zara i feredže'. Pisanu formu zakona ću
takođe staviti pa možete pročitati kako je izgledai pisani oblik 'Zakona o
zabrani nošnje zara i feredže'. Podršku zakonu među uglednicima pružio tašnji
reis Ibrahim Fejić koji je po njegovim riječima izrazio nadu u pozitivne ishode
što bi predstavljalo primarno upravo uključivanje žena u javni život i
opismenjavanje.
Glasnik IZ, 1990.
Kada se sagleda opći tok polemika i
rasprava o nošnji zara sve do ustoličenja zakona o zabrani nošnje zara ono što
bih ja volio da vidim jeste nastanak jedne sveobuhvatne studije koja će se
zarom eventualno pozabaviti kao osnovnim naslonom za polemisanje i mnogo širim
i ozbiljnijim stvarima pri čemu je zar samo dio ukupnog mozaika a to je način
sprovedbe prosvjetiteljskih ideja uzmemo li u obzir sukob tradicionalnog
anglo-saksonskog prosvjetiteljstva koji više teži postupnoj fragmentarnoj
promjeni iz društva što se faktički u kontekstu zara i dešavalo sve do 1950.
godine kada se krenulo drugim pravcem. To je već eho socijalističke revolucije
ali i ne mora biti jer je tu primarno riječ o kontinentalnom prosvjetiteljstvu
koje polazi sa pretpostavkom čistog racionalizma pa se posredstvom zakona kane
dokinuti i dokosuriti svi anahroni tradicionalni oblici društvenih institucija
ali koji uopće ne moraju to biti što opet ovisi o kontekstu. U slučaju zara
nesumnjivo je bilo vladanje nepismenosti i odsustvo žena iz javnog života pa se
tim slijedom postavljala opravdanost intervencije primarno na utilitarističkim
argumentima. Kada bi se pisala ozbiljna studija o ovom historijskom slučaju a
koji je dio i naše savremene zbilje, posebno u država EU, pitanje bi bilo da li
u kontekstu zara treba da postoji tek tolika intervencija da se stvore uslovi
za slobodni izbor na koji se poziva upravo 'Novi Behar' 1933. godine, jer u
uslovima koji su vladali zar je bio društveno uvjetovan, tako da iako nije
postojala državna zakonska regulativa postojale su društvene barijere
omogućavanja slobodnog izbora. Spominjem ovo iz prostog razloga jer se u
literaturi koja se bavila posredno ili direktno ovom problematikom dalo čitati
iz dva ugla koja su mi ostala vrlo neobrađena. Jedan je ugao koji ovaj zakon
posmatra potpuno negativno i kao zakon kojim se oduzelo jednoj grupaciji pravo
na slobodu izbora stila odijevanja (ali problem je koliko je stvarno postojao
taj izbor kao što recimo upravo postoji danas pa s tim u vezi slijedio bi i
drugačiji odnos) ali drugi ugao je interpretatorske prirode koji otprilike
glasi kako se AFŽ borio za emancipaciju žena pri čemu su u zaru crpili dokaz o
nazadnosti religije i to posebno i izrazito islama.
Bojim se da na ovim
polemikama oko zara se mogu vidjeti ožiljci koji su i danas vrlo prisutni u
našem društvu, pa imamo otvorene kulturološke sukobe koji se prenose i na
političku arenu pa će primjera radi Naša stranka biti simbol stranke koja bi
najradije da dokine sve što ima povezanosti sa islamskog tradicijom kao dijelom
bošnjačkog identiteta a SDA će u tom tonu biti stranka čuvarica identiteta i
islamske tradicije i ostavštine. Ne kažem da je ovo stvarno tako, ali u
rječniku tviter zajednice otprilike bi to izgledalo baš ovako. Ozbiljniji
pristup obradi arhivske građa u kontekstu polemike o zaru mogao bi predstaviti
kako prvobitno različitosti istomišljenika – AFŽ je imao drugačiju ideološku
bazu u djelovanju usmjerenom ka skidanju zara u odnosu na reisa Čauševića ili Fejića
– a potom i samih protivnika te uz potrebiti kontekst predstaviti složenost
situacije koja je vladala unutar kulturoloških sukoba tada u odnosu na danas
kada niti postoji socijalističko društvo ma kakvo niti postoje takvi oblici
tradicionalnih odnosa koji predstavljaju vrlo ozbiljne kočnice u smislu
opsimenjavanja. S tim u vezi graditi odnose prema religiji i religijskoj
ostavštini koja je u konkretnom slučaja islama strašno raznolika i ni malo
jednolična na određenim socijalističkim spisima koji legitimiziraju religijsku
ostavštinu anahronom je vrlo ozbiljan pogrešan pravac kretanja kao što je i
suprotna reakcija u kojem se svaki vid emancipatorskih dostignuća ostvarenih
posredstvom socijalističke revolucije interpretiraju čisto i jedino kao atakom
na religiju je takođe kretanje koje nam ne osvjetljava stvarnost zbivanja već
tviteraški ambijent getoizacije u tribalističke grupacije koje ne mare za
ozbiljnošću već samo kako prije toljage da se dohvatimo budući da na sve već
postoji jednostavan odgovoro. Priznat ću, u vezi s ovim zakonom ne bih znao
dati jednostavan odgovor, pa bih zbog toga i volio vidjeti jednu vrlo ozbiljnu
studiju u vezi sa svime što sam prethodno napisao. Sada ću priložiti nekoliko
fotografija u konttekstu polemika o nošnji zara od 1933. do 1990.
Primjedbe
Objavi komentar