Islam inicira produktivnost i slobodno
tržište
S
obzirom da živimo u zajednici gdje ćemo vrlo rado čitati raznolike teorije
zavjere, nekonstruktivne rasprave eshatološke naravi, i slušati propovijedi u
kojima se pravi otklon spram produktivnih i bogatih ljudi smatram poželjnim da
ukratko prozborim o vrlo važnom aspektu o kojem Kur'an kazuje, a čija se
kazivanja u tom domenu zanemaraju, ko
zna, možda zbog ozbiljnosti poruke i odgovornosti koja iz toga proizilazi.
Konstantno čitamo tekstove o raznolikim propisima, o kolektivno-idealističkim
teorijama koje nerijetko budu argumentovane upravo sakralnim tekstom, a pri
tome se sam pojedinac kao jedinka koja čini društvo zapostavlja. Uvijek je neko
drugi kriv, uvijek postoje ''oni'', a nikada ''ja''.
Gdje
je moja odgovornost, i kako Kur'an uopće gleda na kolektiv i pojedinca? Da li
napredovati, biti neovisan, ili se prepustiti trenutnom stanju i time se zadovoljiti?
Prije
nego li započnem govor o konkretnim stvarima nužno je prvobitno ukazati na
određene mitove koji su uveliko prisutni.
Prvi
mit je vjerovanje
da su potrebe nekog čovjeka obaveze drugoga, pa iz toga proizilazi ubjeđenje da
su uvijek neki kolektivi prvobitno odgovorni za naše stanje učmalosti.
'' Tvrdnja
da su potrebe nekog čovjeka obaveza drugoga je postala tako ukorijenjena u
ljudskim umovima da revolucije, nemiri i
demonstracije eruptiraju gotovo svake sedmice širom svijeta. Ljudi rutinski
krive svoje predstavnike u vlasti što im ne obezbjeđuju bolji životni standard.
Mnogi su uvjerenja da država može magično da stvori prosperitet za sve
jednostavno stvaranjem i distribuiranjem bogatstva. Ljudi na državu gledaju kao
na izvor ''besplatnog ručka'', mane[1]
koja pada s neba. (...) U stvarnom svijetu, neko mora da radi kako bi omogućio
i platio sve te besplatne beneficije koji drugi uživaju – a taj ''neko'' nije
država.'' (Carabini 2008:25)
Gledajući
iz pozicije kur'anskog identiteta istina je da je Bog jevrejima slao manu i
prepelice, i time im ukazao ogromnu čast i blagodat, ali to pripada
hijeropovijesti, pa je temeljna poruka datog kur'anskog kazivanja uzimanje
pouke. Kakva je pouka govora o jevrejima i Božijoj blagodati spuštanja hrane s
neba vidjet ćemo nakon kratkog pregleda ovog kazivanja.
U
pedeset i sedmom kur'anskom stavku se kaže: '' I Mi smo vam od oblaka
hladovinu načinili i manu i prepelice
vam slali: ''Jedite lijepa jela kojima vas opskrbljujemo!'' A oni Nama nisu
naudili, sami sebi su nepravdu nanijeli. '' (Korkut, Kur'an 2:52)
Da
bismo razjasnili sam pojam mana treba imati na umu da postoje različite
interpretacije semantičkog opsega ove riječi, ali ovom prilikom navodim, po
meni, najprikladnije značenje, a koje spominje al-Bagawī u svom komentaru ovog
stavka gdje kaže:
''
Rekao je al-Zuğāğ: Mana je ono što
Allah daje ljudima bez ikakva naprezanja.'' (al-Bagawī 2002: 25)
Jevreji
su dakle bili obdareni tom blagodati da
nisu uopće morali da se naprežu i ulažu svoj trud kako bi došli do dobara koja
su im bila potrebna radi egzistencije. Međutim, u okviru ovog kazivanja značenjska
jedinica nije to da hrana uistinu dolazi s neba, pa da treba sada to da
očekujemo, već ukazanje da je ovaj kolektiv uprkos tom daru izabrao drugi i
teži put, a to je da samostalno dolaze do prehrambenih proizvoda, pa u vezi s
tim slijedi stavak u kojem se kaže:
'' I
kada ste rekli: " O Musa, mi
ne možemo više jednu te istu hranu jesti, zato zamoli, u naše ime, Gospodara
svoga da nam podari od onoga što zemlja rađa: povrća, i krastavica, i pšenice,
i leće, i luka crvenoga!" - on je rekao: "Zar želite da ono što je
bolje zamijenite za ono što je gore? Idite u grad, imaćete ono što tražite! (...) '' (Korkut, Kur'an 2:61)
Izabir
prehrambenih proizvoda koji su bili plod zemlje prema navedenom stavku bio je
gori izbor u odnosu na ono što je ranije bilo, a to je uživanje konzumiranja
hrane bez ulaganja dodatnog napora da se do istoga dođe. Njihov izbor je bio
njihov izbor, pa im je potvrđeno da takvo nešto imaju po zemlji kojom hode, i
naposljetku odgovornost je bila na njima.
Međutim,
mnoge grupacije i kolektivi i dan danas pate od sindroma mane pa vjeruju
da neko mora da im obezbijedi sličnu blagodat, pa se u tom začaranom krugu gubi
osnovna intencija Knjige, a to je da čovjek bude slobodan i odgovoran, da se ne
zadovoljava životom na račun drugih jedinki, pa je dova Poslanika bila:
'' Gospodaru
moj, molim te za uputu, da svjestan Tebe budem, i za čednost te molim, te neovisnim
me učini'' (al-Tirmiḏī 1996:5/472), tako da njegova usmjerenja
ne treba da idu u smislu poziva nekoga da nam magično obezbijedi prosperitet i
blagostanje, već poziv da se ta ista ''famozna'' država kojoj se najprije
obračamo što manje upliće u naše privatne odluke, kako i na koji način neki
pojedinac treba da se ponaša na tržištu
i slično tome.
Samostalno
sticanje imetka
Uloga
države jeste da omogući slobodu kretanja, a to kretanje podrazumijeva da svaki
pojedinac ima pravo da slobodno odlučuje kako i na koji način će da funkcioniše
na tržištu, šta će da kupi ili proizvede, i on je taj koji odlučuje o svojim potezima
bez ikakvih institucionalnih opstrukcija, bez primjesa paternalizma, mentalnog
poimanja svijeta u kome neko treba da se brine o nama, i čini poteze za
nas.
Shodno
tome, u suri al-Sab'a u desetom i jedanaestom stavku nailazimo na zanimljivo
kazivanje: '' (...) Mi smo Davudu omekšali gvožđe. Pravi široke i duge pancire i s mjerom ih
pleti. (...)'' (Kur'an, 34:11,12)
Naizgled
vam se ovaj stavak možda čini nezanimljivim, ali je ustvari riječ o krunskom
stavku kada je posrijedi govor o individualnom radu i volonterskom
udjeljivanju. O čemu je riječ?
Davudu
bijaše data sposobnost da pravi pancire od gvožđa, ali je gvožđem mogao da
barata kao da je riječ o tijestu, pa je imao sposobnost da od njega pravi šta
god je želio. Uzrok toga je kako navodi al-Bagawī sljedeći:
'' Povod
toga je kako se to navodi u predanjima: da je Davud a.s. kada je postao vladar
Israelćanima imao običaj da izađe među ljude maskiran, pa kada bi ugledao nekog
čovjeka kojeg ne bi poznavao prišao bi mu i pitao bi ga o Davudu a.s., pa bi mu
kazao: ''Šta misliš o Davudu, kakav je to čovjek, pa ga hvalite? '' Ljudi
bi odgovarali pozitivno, pa mu Allah
posla jednog kralja u liku običnog čovjeka. Kada ga je ugledao prišao mu je po običaju i upitao ga
šta misli o Davudu a.s.? Kralj je odgovorio: ''Divan li je on čovjek samo da
nema jednu mahanu!'' Davud a.s. se zastrašio pa mu je rekao: '' O Božije robe,
kakva je to mahana?'' Odgovorio mu je kralj: '' On jede i porodicu svoju hrani
iz državne blagajne (bayt al-māl)!'' (al-Bagawī, 2002:1059)
Nakon
toga Davud a.s. je molio Allaha da mu podari znanje i moć da samostalno
proizvodi kapital, pa bi podučen konstruisanju štitova. Kazuje se da je svaki
štit prodavao za četiri hiljade dirhema, tako da bi tim imetkom prehranjivao
sebe, svoju porodicu, i dobrovoljno pomagao ugrožene grupe.
Al-Qurṭubī
u svom poznatom djelu Ğāmi'a al-aḥkām u komentaru dotičnog stavka navodi
da je ovo kazivanje dokaz da se ugledni ljudi trebaju podučiti određenim vještinama kako bi time
postali skromniji i neovisni o drugima.
Suština
ovog kazivanja jeste da je vrijednost čovjeka u njegovoj neovisnosti, a ta
neovisnost prvenstveno podrazumijeva ekonomsku slobodu, da čovjek bude
samostalni poduzetnik na tržištu, onaj koji rizikuje, prati potrebe potrošača
koji diktiraju tempo: šta, koliko i čega je potrebno; a time neminovno postaje
i produktivniji, jer ulaganjem kapitala, a ne čekanjem mane s neba biva
dinamičan a time i inovativan, i to je ono što društvo čini produktivnijim.
Manje
administracije, a više kreativnih poduzetnika i pojedinaca koji međusobno
stupaju u kontakt na tržištu bez institucionalnih intervencija čini jedinku, a
potom i zajednicu naprednijom.
Davudu
a.s. je takođe bilo naređeno da bude odmjeren u svom pletenju štitova, tj. da
svoj posao radi precizno i kvalitetno, a čak se spominje i da je bio prvi koji
je počeo proizvoditi štitove takve kvalitete kakva ranije nije bila poznata.
Ovim
se sugerira da jedinka treba da stremi tome da sama odgovara za sebe, da pri
svom poduzetništvu bude inovativna, i da na kraju krajeva ono što radi da radi
što kvalitetnije, jer samo na taj način će privuči pažnju potrošača, a oni su
uvijek nemilosrdni u svojim izborima.
Sloboda
djelovanja na tržištu je sloboda svih sloboda
Usputno,
naveo bih još jedan mit, a to je sveopće napadanje na sistem slobodnog tržišta,
a osnovno pravo koje se čovjeku garantuje Božijim zakonom riječima Allah vam je dozvolio kupoprodaju
(Kur'an, 2:275) i konvencionalnim jeste pravo da slobodno djela na tržištu
bez ikakvih opstrukcija, ali opet na
djelo stupa igra kako su ''oni'' krivi za sve, a mene nigdje nema, a osnovna
krivnja svakog ponaosob prvenstveno leži u činjenici ekonomske neobrazovanosti
i neshvatanja nužnosti borbe za ostvarenje ekonomskih sloboda prije svih drugih
sloboda.
Da
ne bih duljio s tekstom, važno spomena je da stvari treba imenovati pravim
imenom, pa s obzirom da su na našem govornom području rijetki tekstovi koji
sugeriraju jedinki da bude kreativna i tržišno poduzetna, a učestali govori o
famoznom kapitalizmu kao zlotvoru koji se nadvio nad nama, riječi koja se
uglavnom koristi s negativnim konotacijama ovom prilikom prenosim jednu
sintagmu, a to je crony capitalism ( kapitalizam prisnosti), sintagmu u
kojoj se riječ kapitalizam modificira i značenjski usmjerava ka onom negativnom
značenju koje vrvi po raznim medijima, jer sama riječ kapitalizam uopće
ne mora da konotira negativno.
Sintagmu
sam preuzeo iz djela The morality of capitalism, pa ću sljedećim citatom
pojasniti o čemu je ustvari riječ, a takođe i zaključiti ovo kazivanje, pa nam tako
Tom Palmer kaže:
'' Da
bi se izbjegla konfuzija koju prouzrokuje dvosmislena upotreba termina
''kapitalizam'' od strane socijalističkih intelektualaca, ''slobodno tržište''
treba jasno distancirati od sintagme ''kapitalizam prisnosti'', sistema koji je
mnoge nacije odveo u korupciju i zagljupljenost. U mnogim zemljama, ukoliko je
neko bogat, postoji veoma velika šansa da on (rijetko ona) drži političku moć ili je
relativno blizak prijatelj ili pobornik – u jednoj riječi prisan (crony)- s
onima koji posjeduju moć, i odatle dolazi bogatstvo te osobe, a ne zbog toga
što proizvodi vrijednosna dobra, već zato što uživa privilegije koje država
može dodijeliti nekome na račun drugoga.'' (Grupa autora 2011:24)
Na
slobodnom tržištu vlada sistem kooperacije, pa tako kada govorimo o
individualizmu treba imati na umu da ne postoji takav individualizam kao što je
atomistički, jer svi kao jedinke učestvujemo u društvu, ali svako treba da zna
svoju odgovornost, pa je to takav oblik kretanja koji ljude tjera da stupaju u
međusobni kontakt i da surađuju, pa tako proizvođači stupaju u odnos sa
potrošačima, i to je veoma dinamičan odnos, trka, u kojoj najinovativniji i
najkreativniji pobjeđuje tako što najprije zadovolji potrebe potrošača, a oni
kojima to ne pođe za rukom pokušat će da prate one koji su napredniji ili će se
okrenuti drugoj grani, a to podrazumijeva i sticanje novih vještina, pa je
slobodno tržište pokretač raznolikih znanstvenih poduhvata u kojima korist ima
i jedinka a i društvo.
Literatura:
Al-Bagawī, Abū M. (2002) Ma'ālim al-tanzīl, Dār Ibn Ḥazm,
Bayrūt.
Al-Tirmiḏī, M. (1996) Sunan al-Tirmiḏī, Dār al-garb
al-islāmī, Bayrūt.
Carabini, Louis E. (2008) Inclined to Liberty,
Ludwig von Mises Institute, Alabama.
Grupa autora (2011) The morality of capitalism, ECAEF, USA.
Internet stranice:
Korkut, B.: Prevod Kur'ana, dostupno na adresi: http://gusic.tripod.com/kuran_bos/
Tekst objavljen u časopisu Preporod, br. 12/998; 15. JUNI 2013.
[1] Mana je hrana koju je Bog
spuštao jevrejima, tako da su živjeli u blagodatima toga i nisu morali da strahuju
za svoju egzistenciju.
Primjedbe
Objavi komentar