Pregled djela Moralnost kapitalizma
Djelo Moralnost kapitalizma predstavlja
zbir nekolicine eseja koji kazuju kako o riječi tako i o sistemu kapitalizma,
te njegovom načinu konstruisanja ljudske osobenosti. Prvobitno je pažnja
usmjerena na riječ kapitalizam, toj riječi što je nabijena mnoštvom negativnih
konotacija. Kada je posrijedi govor o kapitalizmu sam spomen ove riječi u našem
društvo u većini slučajeva izaziva zgražanje ili određen vid odbojnosti. Riječi
izazivaju ili pozitivne ili negativne reakcije shodno tome šta označavaju u svijetu
realija.
S tim u vezi, ako prihvatimo teoriju da riječi
svoje značenje tvore u datom kontekstu, te da se njihova značenja ne tvore
konvencionalnim metodama, pa tim prije ne treba da nas iznenade negativne
konotacije koje se pridodaju ovoj riječi. Kapitalizam bi tako u našem
ustaljenom poimanju svijeta predstavljao riječ uz koju se bez ikakve dvojbe mogu
dodati izrazito negativne konotacije, pa ako primjera radi govorimo o nepravdi
koja vlada u društvu, eksploataciji radničke klase, nejednakostima u društvu,
gubljenju kulturnog identiteta, te imperijalizmu sve to ćemo objediniti pod
jedan nazivnik, a to je kapitalizam.
Ovakvim činom sustav kapitalizma se svodi na
veoma negativnu pojavu, zlo protiv kojeg se treba boriti svim silama. Knjiga Moralnost
kapitalizma svojim jednostavnim jezikom čini jedan semantički preokret, te
pojam kapitalizma određuje sasvim drugim konotacijama, onim pozitivnim. Na
scenu stupaju drugi semantički pojmovi kao što je poduzetništvo, inovacije,
razumijevanje tržišnih informacija, te kreativno razaranje. Upravo
sintagma kreativno razaranje ponajviše određuje sistem modernog tržišta
koje neprikosnoveno spontanim poretkom svakog
ponaosob stavlja pod određen domen kušnje. Tržišta se razvijaju strahovito
brzo, te kroz cjenovni sistem odašilju vrlo jasne informacije. Kako je riječ kapitalizam obavijena s mnoštvo
značenja jednostavno rješenje nije samo odbaciti ovu riječ i upotrebljavati
druge termine.
Tržište je vrlo često riječ koja se nudi kao
adekvatna zamjena za kapitalizam. Međutim, da bi se jasno stavila crta
razgraničenja između modernog i antičkog tržišta korisno je upotrebljavati
riječ kapitalizam. Kapitalizam bi tako označavao najjednostavnije rečeno
slobodnu razmjenu vrijednosti koje se proizvode na tržištu. To je sistem
sadržan u instituciji privatnog vlasništva, poduzetništva i u konačnici
stvaranju onih vrijednosti za kojima postoji očevidna potražnja ili vrijednosti
u kojima poduzetni um vidi očitu primjenu u realnom svijetu. Negativne
konotacije koje se stavljaju u kontekst kapitalizma svakako nisu imaginarni
proizvod, već svijet realija, ali da bi se prema njima kvalitetno odnosilo
potrebno ih je imenovati pravim nazivnikom.
U knjizi Moralnost kapitalizma nailazimo na vrlo zanimljivu
sintagmu kroni kapitalizam. Akumulacija kapitala je naša
stvarnost, i ona sama po sebi nije negativna niti pozitivna. Da bismo joj dali
etički karakter, te time donijeli sud valjanosti ili nevaljanosti potrebno je
vidjeti način na koji se dolazi do određene akumulacije kapitala. Kroni
kapitalizam je svijet u kome se kapital ne akumulira zahvaljujući vašem
znanju i vještinama, već prevashodno prisnošću s određenim ljudima koji koriste
svoje pozicije kako bi nekome osigurali ili dodijelili takvu tržišnu poziciju
da jednostavno ne morate da pratite tržišne informacije i budete sveopći
učesnik tržišne utakmice u kojoj se zahtjeva razmjena dobara, a ne prisne veze.
Upoznavanjem sa sintagmom kroni
kapitalizma pravi se određen vid
balansa u odnosu na dominantnu literaturu koja se negativno izražava o sistemu
kapitalizma.
Od početne tačke individualizma, te
samosvjesnosti našeg bića i potrebe za ostvarenjem unutar društva, kapitalizam nas uči kako da postanemo
neovisne jedinke, da budemo oni koji stvaraju vrijednosti i time unapređuju zajednicu.
Kapitalizam je tako prevashodno sistem dinamičnosti, i time je protivan
statičnosti.
Ta dinamičnost traži rizik i takav kulturni
ambijent u kome se sloboda ne žrtvuje zbog sigurnosti i statičnosti, već se
sloboda promiče kao temeljna vrijednost koja u ulozi kotača cjelokupnu
zajednicu dinamičkim kretanjem vodi ka prosperitetu. Ta dinamičnost
podrazumijeva i konstantnu ekonomsku mobilnost.
Nakon uvodnog objašnjenja pozitivnog poimanja
riječi kapitalizam slijede eseji u kojima se što jednostavnijim jezikom
pokušava obuhvatiti srž etičke naravi kapitalizma. Ta narav počinje sa
konstatacijom Joel Mokyra da ekonomski uspjeh najprije ovisi o onome u što su
ljudi ubjeđeni, jer ideje su te koje donose promjene, a ne samo puki ekonomski
programi.
U tom svijetu ideja dominantna nota je
negativni odnos spram bogatstva i bogatih ljudi. Naime, reči će se da odnos
prema bogatstvu je prvi korak kojim se korača ili ka uspjehu ili ka neuspjehu.
Problem bogatstva i siromaštva nije u sučeljavanju ova dva pojma, već u samom
pronicanju u uzroke koji su doveli do jednog ili drugog.
Koji su to uslovi koji su nekoga učinili
bogatim ili siromašnim je detalj na koji treba obratiti pažnju. S tim u vezi,
problem bogatstva i siromaštva prevashodno ovisi o načinu organizacije a svaka
ponuda nečega vrši se na osnovu alokacije resursa, finansija i načina
distribuiranja dobitaka.
Kada je posrijedi govor o distributivnoj
funkciji organiziranosti, u djelu Moralnost kapitalizma ovaj entitet
biva obrazložen ne temelju dvaju etičkih vrijednosti ili nevrijednosti, ovisno
o posmatraču i njegovoj etičkoj poziciji. Te dvije jedinice su sebičnost i
altruizam. Dok se altruizam uopćeno poima kao vrlina, sebičnost se s druge
strane postavlja u ravan negativnih pojmova.
Kada je riječ o sebičnosti David Kelley
predstavlja esej o revoluciji kapitalizma i to na temelju doprinosa Ayn Rand,
te čitaocu nudi kopernikanski prevrat time što osobinu sebičnosti stavlja na
pijedestal moralnih vrijednosti, a altruizam u svijet negativnosti.
Ayn Rand nastupa s pozicije uopćene kritike
političke ekonomije, pa i one koja brani poziciju kapitalizma, tako da prema
njenom mišljenju način na koji se čovjek posmatra je neprimjeren.
Jedinka se
postavlja u poziciju društvenog vlasništva, te se na temelju toga vrše
istraživanja kako i na koji način osoba X doprinosi društvu, te kako se taj
doprinos može najbolje distribuirati. Takav odnos prema čovjeku, kao entitetu
koji je dio opće proizvodnje Ayn Rand u zbirci svojih eseja Capitalism: The
Unknown ideal naziva tribalističkim.
Kultura koja dominira Zapadom kazat će Ayn Rand je altruistička, pri čemu se
podrazumijeva samožrtvovanje i brisanje sopstva. Koncept slobodnog i nezavisnog
čovjeka bi bio ravan nekoj vanzemaljskoj predstavi.
Tribalistički mentalitet podrazumijeva
poglavara, poglavicu plemena koji određuje kako i na koji način će pojedinci da
iskoriste svoje resurse za opći boljitak plemena. Ayn Rand se radikalno
suprotstavlja tom viđenju, pa tvrdi da bogatstvo koje se proizvode pripada
nekome, tačnije, onome ko ga proizvode. Nastupanjem kapitalizma, te ideje o
slobodnom čovjeku oživljava institucija privatnog vlasništva koja će
čovječanstvo dovesti do rasta do tada neviđenih razmjera. Kapitalizam je taj
kojeg treba shvatiti, a tribalističke
premise preispitati.
Svaki odnos prema društvu treba da počinje od
jedinke, jer pojedinac je najmanja manjina i od njega treba da se počinje, ne
od društva kao nekog etiteta otjelovljenog u datom organizmu.
Razmišljanje i sila uma su kompleksni entiteti
koji čovjeka čine čovjekom, koji mu omogućavaju da se ostvari kao pojedinac. Ne
postoji takva stvar kao što je kolektivni um kazat će Ayn Rand.
U skladu s
njenim viđenjem, čovjek može doći do saznanja u suodnosu sa drugim jedinkama,
ali taj momenat slobodnog promišljanja ga čini neovisnim entitetom.
S obzirom da je znanje disperzivno svaka jedinka
ima određene informacije koje su svojstvene samo njemu, te na temelju kvaliteta
tih informacija stvara određene vrijednosti. Te vrijednosti pripadaju njemu kao
pojedincu, a odnos s drugim jedinkama biva na temelju dobrovoljne kooperacije.
Taj odnos dobrovoljnosti narušava principe tribalizma time što jedinka na sebi
svojstven način određuje kako će vršiti distribuciju onih vrijednosti koje
proizvede.
S obzirom da svaki društveni koncept počiva na
određenoj vrsti etike osnovni koncept kapitalizma ne počiva na ideji
samožrtvovanja, ili na poziciji dugovanja, tako što posmatramo društvo kao
entitet koji nam duguje ono što nam je potrebno u datom momentu. Ne,
kapitalizam gaji etiku individualizma, tu etiku koja će kazati da trebamo
razmišljati u pravcu toga kako da ostvarimo svoju sopstvenu sreću i
zadovoljstvo i to na temelju naše lične proizvodnje i dobrovoljne kooperacije.
Što bi rekao Hans-Hermann Hoppe u svom djelu Theory of Socialism and
Capitalism nepatvoreni kapitalizam (pure capitalism) je sistem kojeg treba
braniti i štititi. Taj nepatvoreni kapitalizam počiva na posmatranju čovjeka
kao nezavisnog entiteta koji na temelju svoga znanja radi i djeluje, a sa
drugima surađuje putem dobrovoljne razmjene.
Vrijednosti se moraju otkriti na osnovu
čovjekova uma: promišljanjem, stjecanjem znanja, te razmjenom informacija.
Svoja promišljanja čovjek pretaka u fizičke predmete koje potom razmjenjuje na
tržištu u određenom kontekstu. Taj kontekst ispunjen nabujalim informacijama
određuje da li je dato promišljane bilo ispravno ili ne. Ukoliko je odgovor
potvrdan, čovjek će biti nagrađan za ono što je ponudio, a ako ne, morat će da
snosi posljedice, ali prevashnodno tako uči i napreduje.
Na osnovu takvog odnosa prema sebi tvori se
poduzetnički um, koji vođen svojim samointeresom stvara vrijednosti za kojima
potrebuju i drugi, ali te vrijednosti prenosi drugima na bazi ugovora i
dobrovoljne razmjene.
Problem ideje ''nasilne redistribucije'' koja
se često sprovodi od strane države prema Ayd Rand je etika koja ima temeljni
problem u tome što jedinka gubi svoje sopstvo i djeluje samo u okvirima nekog
većeg organizma zvanog društvo. Takva jedinka ne dolazi do stadija
poduzetničkog uma, već se pretaka u osobu koja prvenstveno u drugima traži
krivca, a društvo tuži za sve ono što samostalno ne ostvari. Ta etika dovodi do
imitativnosti, time što se proizvodni duh ubija, a gaji se duh ''instinkta
rulje'' koji se ne bavi time kako da svoje ideje pretoči u fizičko dobro, već
kako da na račun drugih bez institucije ugovora, koja podrazumijeva međusobnu
razmjenu dobara dođe do određenih vrijednosti.
Etika kapitalizma prema tome gaji odnos u kojem
se jedinka uči da prevashodno ovisi o samom sebi, da stvaranjem određenih
vrijednosti može postići svoje zadovoljstvo i to na način da svoje vrijednosti
razmjenjuje s vrijednostima koje drugi stvaraju. To je taj nepatvoreni
kapitalizam, poduzetni duh.
Međutim, problematični koncept radikalnog
individualca u rukopisama Ayn Rand će
dovesti do toga da će Ayn Rand uistinu doprinijeti razvoju poduzetničkog duha i
promoviranju kapitalizma novim generacijama na Zapadu, ali i do onoga što s
početka ove zbirke eseja, nazvanoj Moralnost kapitalizma, nalazimo u
riječima Johna Mackeya koji kazuje da je slobodarski pokret došao u slijepu
ulicu zajedničkim djelovanjem Ayn Rand i nekih ekonomista.
Naime, taj radikalni individualac kreiran u
djelima Ayn Rand, a takođe predstavljen i u ovim esejima, je otuđeni
individualac koji svoju sudbinu ne kroji kroz ono što bismo nazvali
tradicionalnim institucijama. Takvo poimanje etike kapitalizma ili radikalnog
liberalnog individualca ne nalazimo u djelima Edmunda Burkea ili Friedricha von
Hayeka. Burke i Hayek razvijajući
nasljeđe škotskog provjetiteljstva su imali drugačiji odnos spram društvenog
nasljeđa. Slobodno društvo i time civilizirano egzistira na određenom
društvenom nasljeđu.
Ono se ne konzervira u okvire tradicionalizma, ali gaji pozitivan
odnos spram tradicije, te ima specifične norme ponašanja. To je sistem koji održava kontinuitet
s tradicijom, i nastavlja dalje da je unapređuje s postepenim korekcijama, a ne
radikalnim zahvatima.
Tradicija je splet konkretnih iskustava koja su
bila oprobana tokom historije. S tim u vezi, splet društvenih iskustava dobiva
primat nad radikalnim individualcem, jer društvene institucije su te koje
otjelovljuju spontani razvoj mnoštva umova vođenih racionalnim, iracionalnim,
nadracionalnim i drugim oblicima vjerovanja.
Novi prosvjetiteljski čovjek ili radikalni
individualac Ayn Rand mora da se oslobodi okova tradicionalnih ustanova, a nužnost
je stvaranja takvog ambijenta u kojem je razum temeljni konstruktivistički
autoritet.
Razum je taj koji nas može dovesti do
nevjerovatnih otkrića ukoliko se njime upravlja pažljivo uz odnos kontinuiteta
spram tradicije, tog ogromnog skupa informacija koji se prenosi iz generacija u
generaciju. Međutim, stvaranje radikalnog individualca može nas dovesti do neugodnih troškova, i to na
način naglog prekida informacione veze s tradicijom.
Tradiciji i historija u takvom ozračju bivaju
poput jedne vrste objave iz koje se crpe informacije o iskustvenom. Taj čin
iskustvenog nam ukazuje na valjanost ili nevaljanost određenih ideja i
postupaka. Živjeti u skladu s tradicionalnim nasljeđem ne podrazumijeva autoritativnu izgradnju konzervativnih
načela, već evolutivan način razvoja nasljeđenih tradicionalnih institucija. Razlika između prvog i potonjeg je najprije u tome da li određena tradicija
pristaje na konkurenciju i izazov utrke na tržištu ideja ili ipak koristi moć
državnog aparata na način da vladajuća struktura određuju koja vrsta tradicije
je dobra a koja ne.
Kako to Ralph Raico u svom djelu Classical
Liberalism and the Austrian School kazuje pri govoru o Benjamin Constantu,
da su njegove analize društva se direktno ticale onoga što bismo nazvali
sukobom kultura. Određene grupe teže tome da iskoriste moć države kako bi
nametnule svoju kulturu – religiju, moral, etiku itd. Oni desnu promoviraju
tradiciju, porodične vrijednosti, a oni lijevo promoviraju progresivne,
egalitarne i prosvjetiteljske ideje. Ta kulturološka borba se odvija na mnogim
frontovima, a glavni mejdan sukoba su institucije obrazovanje i mediji, jer to
su kanali kojim se najprije dolazi do željene publike.
Nasljeđe Benjamin Constanta je u ovom smjeru
vrijedno hvale, i eseji u djelu Moralnost kapitalizma bi imali zasigurno
veću intelektualnu snagu da su koncipirani na tom modelu. Djelujući protiv onih
grupacija koje su htjele da se raskrsti za sva vremena s tradicijom Constant je
cijenio važnost dobrovoljnih tradicija nastalih slobodnim aktivnostima i
organizacijom civilnog društva. S druge strane, bio je veliki protivnik onog
konzervativnog uma koji ima za želju strukturu države koja bi ''čuvala'' stanje
prirodnog čovjeka i ne bi mu dozvoljavala da ulazi u čin grijeha.
Idejno rješenje bi bilo da se država ne miješa
u domen kulturnih sukoba, već da ih prepusti društvu da se na temelju
iskustvenog uvidi koje tradicije su vrijedne i efikasne a koje ne, te da bude
čuvar toga da se sukob odvija na razini ideja.
Posljednji esej napisan perom Mario Vargasa
Llose Kultura slobobe se upravo bavim u određenom domenu ovim što smo
ranije naveli. Naime, M.V. Llosa kritikuje birokratsku odbranu kultura, pa
konstatuje:
''Najzadivljujuća lekcija kojoj
nas uči kultura je da ona ne treba zaštitu od birokrata i komesara, ili da je
drže iza željeznog zastora, ili da je odvojena od običaja kako bi i dalje bila
živa i bujna. Zapravo je suprotno, ti procesi izvitoperuju i trivializuju
kulturu. Kulture moraju da žive slobodno, u stalnoj viteškoj borbi naspram
drugih kultura. Ovo, zapravo, jača i obnavlja kulturu, i dozvoljava joj da se
razvija i prilagođava savremenom životnom toku. U antici, latinska kultura nije
ubila grčku. Suprotno tome, helenistička kultura je prožeta kroz rimsku
kulturu, tako da su preko nje djela Homera i velikih mislilaca kao što su
Platon i Aristotel postala dostupna. Globalizacija neće uništiti lokalne
kulture, ona će ih otvoriti ka svijetu, i sve što je vrijedno opstanka i
održavanja u lokalnim kulturama će ostati i naći plodno tlo gdje će rasti i
cvjetati. ''
Kritike koje dolaze od strane lijevih
politika su vrlo često usmjerene ka tome kako kapitalizam i sve veća otvorenost
granica djeluje negativno spram lokalne kulture i tradicije. Globalizacija i utjecaj
engleskog jezika nove generacije odvajaju od lokalnih vrijednosti i utapaju ih
u opći globalni kulturološki hegemonizam. M.V. Llosa se ne slaže s time, i izražava
sasvim suprotan stav, da je moć informacionih tehnologija ta koja nam upravo
omogućava da oživimo svoju tradiciju, da je predstavimo i pokažemo svijetu, te
da u relaciji s drugim kulturama unaprijedimo ono što je kvalitetno u našim
sopstvenim kulturnim identitetima.
Knjiga eseja
Moralnost kapitalizma na planu sadržaja je vrlo intrigantna, ali
i u isto vrijeme otvorena za kritiku, ne samo od strane onih koji ne zastupaju
etiku kapitalizma, već i onih koji su pobornici kapitalizma, ali imaju
drugačiji odnos spram tradicije. Za nekoga ko se tek upoznaje sa kulturom
kapitalizma ovi eseji mogu biti razlog ozbiljnijeg upuštanja u valorizaciju
ideja koje su navedene u datim esejima, jer cilj ovog djela i jeste što
jednostavnijim i površnijim jezikom pristupiti recipijentu i razviti kod njega
svijest o samoodgovornosti.
Knjiga Moralnost
kapitalizma je projekat sproveden od strane CPA, nevladinog udruženja iz
Zenice koje se bavi promoviranjem poduzetničkog etičkog duha.
Primjedbe
Objavi komentar