Sufijska tradicija u djelu Ibn Halduna
Ibn Haldun al-Hadrami (1332-1406), jedan od najznačajnijih srednjovjekovnih mislilaca, rodom iz današnjeg Tunisa. O Ibn Haldunu je mnogo toga napisano, uostalom i on lično je napisao svoju biografiju tako da je njegov život vrlo dobro dokumentovan, a ujedno je jednako poznat i na Istoku i na Zapadu. Najprije i uglavnom ga svi poznaju ili kao utemeljitelja sociologije, historiografa, i ekonomistu a sve te ideje je uglavnom predstavio u svom najznačajnijem djelu ''Kitab al-Ibar'' čija se prolegomena (Muqaddima) faktički smatra zasebnim djelom. Međutim, u linku ispod je jedno djelo Ibn Halduna koje nije baš toliko poznato a to je ''Šifa' al-Sail fi Tahzib al-Mesail''.
U
ovom djelu Ibn Haldun se bavi tradicijom sufizma, i to faktički odgovara
na pitanje da li je nužno postojanje šejha (učitelja) u cilju
prenošenja i podučavanja sufijske tradicije. Naime, pitanje je iskrslo s
obzirom da je u 14. stoljeću u Andaluziji (Al-Andalus) to izazvalo
žestoke rasprave, pa je poznati pravnik Abu Ishaq al-Šatibi (1320-1388)
koji je u svom četverotomnom djelu ''Al-Muwafaqat'' predstavio opsežnu
pravnu teoriju koja se zasniva na intenciji teksta, a ne na njegovom
izvornom originalnom literalnom značenju, postavio pitanje učenjacima
Fesa (Maroko) da podastru argumentovan odgovor u vezi s datom polemikom,
pa je među poznatim učenjacima koji su se prihvatili pisanja na ovu
temu bio i Ibn Haldun.
S obzirom da je knjiga ''Šifa' al-Sail fi
Tahzib al-Mesail'' na arapskom jeziku, i koliko mi je poznato još
uvijek ne postoji njen prijevod na engleski jezik*, a dakako ni na
bosanski, navest ću nekoliko crtica iz ove knjige koje su mi čini se i
ponajvažnije kada je posrijedi ovo djelo Ibn Halduna mimo centralne teme
kojom se bavi.
Početak knjige se bavi razjašnjenjem pitanja da
li ovaj rukopis uopće pripada Ibn Haldunu s obzirom da u svojoj
biografiji ''Al-T'arif bi Ibn Haldun Šarqan wa Garban'' ne spominje ovu
knjigu, a ne navodi je ni u drugim svojim djelima. Mimo toga, ni poznati
njegovi savremenici ne navode da je napisao djelo o sufizmu, ali
nekolicina sufijskih učenjaka spominje ovu knjigu i njeno autorstvo
pripisuje Ibn Haldunu. Otprilike ključni momenat je marokanski rukopis
ovog djela u kojem se na početku navodi da autor djela je Ibn Haldun a
na kraju rukopisa se takođe navodi da je rukopis djelo ruku Ibn Halduna
nastalo usljed rasprave koju je pokrenuo Abu Ishaq al-Šatibi.
Prva bitna stvar čini mi se je na 42. str.; gdje Ibn Haldun potcrtava
zbog čega je sloboda izbora veoma bitna kada je posrijedi sama koncepija
kako sufijske tradicije tako i vjere općenito. Osnovna postavka vjere
jeste njena antipodnost idolatriji, međutim pojam idolatrije ili širka
je kompleksan i slojevit. Jedna vrsta idolatrije, a o tome upravo zbori
Ibn Haldun, počiva na nijekanju slobode izbora ili potpunom zagrtanju
ihtijara (slobodni izbor prilikom obavljanja transakcije - s tim da
transakcija može biti vrlo općenitog značenja te podrazumijevati u ovom
slučaju svaki vid međuljudskih odnosa). Ibn Haldun pravo dijeli na
očitovano (fiqh al-zahir) i neočitovano (fiqh al-batin) a što
podrazumijeva da svako djelo koje u slučaju Ibn Haldunovog rukopisa
vjernik čini sasvim očitovano i javno a da pri tome nije imao slobodu
izbora da li dato djelo da čini se kreira nepoznato, ili neočitovano
pravo a to je da jedinka svjesno u sebi negira izbor datog djela te time
stupa u domen pretvaranja. To je po rijeku Poslanika vid idolatrije,
što Ibn Haldun i navodi, 'pretvaranja u javnosti (nečinjenje djela po
svom izboru - jeste mali vid idolatrije). Zbog toga Ibn Haldun
zaključuje '' (...) Svako očitovano javno djelo je pod uzdom slobode
izbora.'' U suprotnom ukoliko se na bilo koji način spočitava sloboda
izbora time se narušava osnovna koncepcija o antipodnosti vjere i
idolatrije, štaviše, društveni sistem koji tako djeluje pretočava se u
idolatriju a društvo počinje da funkiconira na temelju hipokrizije, tako
da se mnoga djela reliziraju u tajnosti, skriveno i neočitovano. Ovaj
dio Ibn Haldunovog rukopisa gdje on ustvari govori o tome šta bi trebalo
da sufizam jeste se manifestira i sva suludost savremenih religijskih
fundamentalističkih pokreta koji u suštini svoju politiku pretakaju u
idolatriju, političku ideologiju koja nema bliskih dodirnih tačaka s
osnovima vjere koja se realizira slobodnim izborom.
Druga tačka
koja mi je bitna u ovom rukopisu se tiče znanja i poimanja šta je to
znanje, što je opet po Ibn Haldunu veoma složena pojava jer po tradiciji
sufizma postoji znanje koje se ne može verbalno izraziti niti knjiški
obuhvatiti, već se samo može prenositi generacijski posredstvom
tradicije. Nisam nailazio na detaljna objašnjena ovog koncepta unutar
sufijske tradicije kod nas iako je sufizam dobro ukorijenjen u našoj
tradiciji, ali vjerovatno jer ni ovo djelo Ibn Halduna još uvijek nije
ugledalo svjetlo dana niti je bilo detaljniji predmet proučavanja. O
tome Ibn Haldun konkretnije progovara na str. 129, pa tvrdi da postoji
znanje koji uspijeva da definira ideje, te da ih racionalizira i uopće
racionalno postavi posredstvom osjetilnog iskustva, pa nastaju posebni
modeli i pravila, u konačnici i zakoni kako nešto uopće funkcionira.
Međutim, Ibn Haldun takođe pravi veoma bitan pomak, pa se pozabavlja i
znanjem koje nije moguće definisati, uhvatiti pod okrilje tačno
preciziranih formi , znanje i informacije koje nisu dostupne raciu i
osjetilima, informacije koje su duboko skrivene i decentralizirane,
potpuno raspršene, a to je znanje ili skup informacija kako Ibn Haldun
kaže ''Yadžiduha al-insanu fi nafsihi'' (''To je ono što čovjek nalazi u
sebi samome''); što ne može da verbalizira niti drugome predstavi u
tačno određenoj formi.
To su informacije koje su sazdane unutar
svake jedinke koje se mogu samo primjerima predstaviti, ali ne
obuhvatiti svakodnevnim konvencionalnim pravilima različitih naučnih
registara. Govor Ibn Halduna je u kontekstu sufijske tradicije ali je
veoma jezgrovito to predstavio na nekoliko stranica govoreći o tome da
se sam sufizam ne može racionalizirati, da se mora imati na umu
postojanje vrlo intimnog znanja, intuicije, koju ne može nitko
obuhvatiti. To bi bile dvije note koje bih izdvojio iz ovog rukopisa Ibn
Halduna: 1) Vjera mora počivati na slobodi izbora kako bi postojao
sklad između vanjštinske predstave i onoga što čovjek sam po sebi osjeća
2) Jer u suprotnom slijedi skretanje u idolatriju, i to pretežito jer
se zaboravi da su znanje i informacije domen raspršenosti koje je često
uopće nemoguće verbalizirati, tako da svako narušavanje slobode izbora
jeste narušavanje sistema posebnosti svake jedinke.
Link za knjigu na arapskom jeziku: http://ia600309.us.archive.org/29/items/ChifaaKhaldun/chifaa_khaldun.pdf
Link za knjigu na arapskom jeziku: http://ia600309.us.archive.org/29/items/ChifaaKhaldun/chifaa_khaldun.pdf
Primjedbe
Objavi komentar