Trgovci vs. ulema
Još je al-Ğāhiz početkom devetog stoljeća
pisao u slavu trgovcima, a u trgovini je vidio aktivnost koja donosi društvene
promjene. Dio je to povijesti koji svjedoči o dvije intelektualne snage, o dva
antagonizma koji se ne daju ugasiti. Kada je al-Ğāhiz pisao poslanicu ''Madaḥ
al-tiĝāra wa ḏamm 'amal al-Sultān'' (''Pohvala trgovini i pokuda aktivnosti
Sultana'') bio je to odgovor jednom autoru što je kudio trgovce, a ime te
poslanice nazvaše ''Ḏamm al-tuĝĝār wa madaḥ 'ummāl al-Sultān'' (''Pokuda
trgovaca i pohvala radničkoj sviti Sultana''). U to vrijeme je i Muḥammad
al-Šaybānī pisao pohvalu stjecanja bogatstva, a pohvala je opet bila odgovor
grupama asketa koji su interpretirali religijske tekstove u kontekstu pohvalnosti
monasticizma i odricanja od bogatstva. Abasidski period vladavine i to posebno u svojim začecima predstavljao je svijetlu tačku srednjovjekovnog perioda i rušio mit o srednjovjekovlju kao
periodu koji samo predstavlja dekadencu i crnilo ljudske povijesti, jer
abasidska elita je oživjela antičku misao i dala joj nove okvire. Uz sve to svjedočili smo periodu odraza sučeljavanja starih snaga, protrgovačkih i antitrgovačkih ideja.
Jednu je zastupao al-Ğāhiz koji je ukratko bio
sve samo ne pisac koji je pisao po uzusima prevladavajućih ideja tog perioda. Trgovci
su uvijek bila kategorija omraženih, pa i srednjovjekovni period Abasida je
ispunjen podacima o trgovcima kao osobama koje utjelovljavaju osobine prevare,
laganja, i bezosjećajnosti. Sultanova svita je s druge strane predstavljala nit
koja treba da utjelovljuje pravednost, te da trgovce dovodi u red kako se ne bi
oteli vidljivoj ruci vlasti. Iz takvog miljea su i dolazila antitrgovačka
pisanja. Međutim, genijalac kakav je bio al-Ğāhiz se odlikovao autentičnošću i neuobičajenom
pisanju. Znao je al-Ğāhiz da dvor maksimalnu ulogu može da odigra u tome da
bude otvoren ka slobodnijem društvu ali da su trgovci ti koji čine prevagu i
pomjeraju centralističke sile moći ka periferiji. Slavio je tako al-Ğāhiz
trgovce ali ulemanski krugovi u BiH i ne slaviše protrgovačku ostavštinu, pa
danas niti znamo mnogo o al-Gāhizovoj slavi trgovcima niti o recimo
al-Dimašqijevim protopisanjima o subjektivnim preferencijama kao bitnom faktoru
razumijevanja tržišnih odnosa, ali o tome više na kraju teksta.
Više lokalne slobode veća trgovinska
aktivnost
Kao što je al-Ğāhizova slava trgovcima ostala
za sada neadekvatno obrađena još jedno ime je za naše govorno područje totalna
nepoznanica. Ime je to jednog egipatskog trgovca, a riječ je o Ismail Abū
Taqiyyi. Trgovac je to s kraja 16. i početka 17. stoljeća, vremena dok je Egipat
bio pod upravom Osmanskog carstva. Nije to period historije koji je prepun
dokumentacije da bismo o tome mogli naširoko zboriti, ali dokumentacija koja je
dostupna i radovi novijeg vremena kao što je djelo Nelly Hanne ''Making Big
Money in 1600: The Life and Times of Isma'il Abu Taqiyya'' svjedoče o
trgovačkim poduhvatima koji su pravili mnogo veće promjene nego li one grupe od
kojih se to prvenstveno očekivalo. Trgovina je mijenjala društvene odnose ali i
pokazivala sve slabosti tadašnjih državnih institucija s jedne strane te
neadekvatnost trgovaca idejama (uleme) da odgovore na potrebe s kojima su se
susretali. Ismail Abū Taqiyya je pripadao trgovačkoj sviti, bio je to čovjek
koji je pokazao sve vrijednosti trgovine i svu limitiranost ljudskog uma makar
to bio i um ulemanske naravi.
Period 16. i 17. stoljeća kada je posrijedi
govor o Mediteranu mnogo više nam je poznat kao vrijeme stagnacije Osmanskog carstva i trgovačkog napretka sjevernog dijela Mediterana koji je pripadao
evropskom kontinentu. Međutim, koliko god da je centralistička vlast sultanata
u Istanbulu gubila tlo pod nogama to je s druge strane značilo veću vlast
lokalnih jedinica. Kako su trgovina a time i sami trgovci djelovali na smanjenje
moći sultanata i prebacivanje političkih polutki moći ka periferiji možda
najbolje svjedoče trgovačke porodice iz Egipta među kojima je Abū Taqiyya igrao
ulogu vrlo razboritog trgovca i poduzetnika. Abū Taqiyya je shvatao važnost
impersonalne trgovine te nedostatke tadašnjeg pravnog sustava da odgovori na
potrebe trgovaca. Tako je jedan egipatski trgovac s kraja 16. stoljeća i
početka 17. stoljeća vodio bitku kako s institucijama zakona tako i s
institucijama uleme koja je imala problema s novim robama, kao što je slučaj s
kafom, koje su trgovci uvozili i načinom na koji su to robu plasirali na
tržište.
Život Abū Taqiyye nudi drugačiji uvid u
dosadašnje poglede na razvoj trgovačkih aktivnosti tog perioda. Dok su sjeverni
dijelovi Mediterana doživljavali pravi trgovački procvat nakon perioda od niza uslovno rečeno cjenovnih revolucija koje su bitno utjecale i na demografsku strukturu evropskih država Osmansko carstvo se takođe suočavalo s važnim novitetima, među kojima je trgovina kahvom postala veoma važno tržište. Dijelovi Mediterana, i to veliki centri kakav je
bio Kairo su probleme centralističke vlasti Osmanskog carstva pratili s
većim lokalnim ovlastima a opći procvat trgovačkih aktivnosti direktno je
djelovao i na egipatsko društvo. Iako se Osmanskom carstvu često prilazi
holistički, parcijalni pristupi određenim regijama, kao u ovom slučaju Egiptu
daju mnogi bolji uvid i stvarniju sliku općeg stanja Carstva. Studije o
trgovcima općenito a tako i o egipatskim parcijalno sadrže odgovore na ustaljeno
pitanje odnosa tržišta i države. Abū Taqiyya je primjer egipatskih trgovaca
koji podrivaju teoriju da sa slabljenjem centralnih vlasti opada
i ekonomska aktivnost, te da uspješnost trgovačkih aktivnosti ovisi o
političkoj kontroli.
Abou El Haj, istraživač osmanske i arapske
kulture, u svojim radovima sugerira da značajan efekat u vezi s pojavom povećanja trgovine i trgovaca u Kairu
jeste to da im je država manje regulirala trgovinske odnose nego li je to bio
slučaj ranije, a rezultat je pojava vrsnih i razboritih trgovaca koji su počeli
da preporađaju Kairo. Ovi navodi podrivaju ustaljeno mišljenje među
historičarima da je slabljenje centralne vlasti značilo svakako i ekonomski pad
ili nazadak periferija. Slučaj s Egiptom krajem 16. i početkom 17. stoljeća svjedoči
drugačije. Veća lokalna vlast, udaljavanje od sultanata u Istanbulu i manje administrativno
uplitanje Osmanlija u rad egipatskih trgovaca za Kairo je značilo stvaranje
jednog novog društvenog poretka, te procvat trgovačkih aktivnosti. Trgovci
poput Abū Taqiyye za razliku od uleme i političkih moćnika su se brzo snalazili
u datim okolnostima, tako da su kvalitetnom upotrebom kako zakonodavnih
institucija tako i trgovinskih izvlačili maksimum iz trenutnog sistema, te su
jasno odašiljali signale gdje i kakvi su to institucionalni problemi koji
onemogućavaju njihov kvalitetniji rad.
Više regionalne i trgovinske slobode veći
prosperitet za kairske trgovce
Abū Taqiyye nije tek tako izabrao da bude
trgovac. Naime, Kairo je u periodu od 1580. godine pa do 1625. bio grad čije
temelje društvene strukture su činile porodice, različite etničke skupine,
cehovi, i zakonodavne institucije. Sve ove grupe su na svoj specifičan način
obrazovale strukturu društvene organizacije Kaira. Abū Taqiyya je tako poticao iz sirijske
etničke grupe, i to iz porodice trgovaca. Njegov otac Ahmed, amidža 'Abdulrāziq,
amidžin sin Jasin, pa i sin Abū Taqiyye su bili trgovci. Abū Taqiyya je kao i
većina stanovnika Kaira se kretala od jedne grupe ka drugoj, ali za njega je
kao i za ostatak stanovništva porodica bila osnovna polazna tačka. Porodica je
tako igrala veoma bitnu ulogu, pa se Abū Taqiyya odgajao već od malena da bude
trgovac. Naravno, sva trgovina i kapital se kretao u krugu porodice, pa su tako
i brakovi bili dogovarani unutar porodice. Sve je to prevashodno bilo važno
zbog same strukture društvene organizacije pa je i Abū Taqiyye svoje prve
trgovačke korake pravio uz porodicu.
S obzirom na svoje etničko porijeklo Abū
Taqiyya je bio u dobrim vezama sa sirijskim trgovcima u Kairu. Ti odnosi su
bili veoma važni pa su mu česti trgovinski partneri bili upravo Sirijci. Treća
bitna skupina su svakako bili sami trgovci čije društvo je takođe imalu vrlo
jasnu hijerhijsku strukturu. Kako je trgovačko društvo funkcioniralo najbolje
svjedoče titule koje su se dodjeljivale trgovcima. Te titule su omogućavale
hijerahijsku mobilnost a ona je s obzirom da se radilo o trgovini i kapitalu
ovisila prvenstveno od učinka. Abū Taqiyya je krenuo od najniže titule pa je u
početku nosio titulu tāĝir saffār(تاجر سفّار) a što je značilo da se
radi o putujućem trgovcu. Među istaknutijim titulama su bili nazivi faẖr
al-tuĝĝār (ponos trgovaca), te titula šayẖ koja je značila da je
osoba s datom titulom nadređena svim cehovima određene tržnice ili određene
tržišne branše. Najveća titula koja se mogla imati je šāhbandar a što bi
značilo da ste glavni nadređeni trgovačkoj grupi. Prema dokumentima koji su
dostupni Abū Taqiyya je ovu titulu stekao 1613. godine i zadržao ju je sve do
svoje smrti. To je titula koju je nosio trgovac predvodnik cehova trgovaca
Crvenog mora, a to su bili najeminentniji kairski trgovci.
Titula šāhbandar nije samo značila visoku
pozicioniranost među trgovcima već i najveću titulu unutar civilnog društva.
Dakle, ako ste bili van politike i državnih institucija dotična titula vam je
značila najveći prestiž koji ste mogli imati. Ovom titularnom klasifikacijom
trgovcima je bila omogućena društvena mobilnost, da od jednog prosjećnog
trgovca dostignu vrlo uglednu poziciju u društvu, te da u konačnici budu blizu
političke svite.
Šāhbandar je s obzirom na
svoju poziciju predstavljao takođe balans moći. Naime, njegova funkcija nije
više bila sama trgovina već i suradnja s autoritetima političke moći. Ta
njegova titula među trgovcima stavljala ga je u poziciju da pregovara u korist
trgovaca te da im omogućava što jednostavnije obavljanje trgovinskih poslova. Promjene koje su trgovci uviđali nisu u
konačnici mogle da promjene konačnu strukturu društva, jer na vrhu hijerarhije
je bila vojska – u kontekstu Egipta što Osmanslijska što Memlučka – tako da su
trgovci i dalje bili na nižim društvenim pozicijama. Međutim, ono što je
trgovcima dalo slobodu nisu bile nikakve reforme odozgo već slabljenje
centralističke moći Osmanlija.
Kraj 16. stoljeća je period kada periferije Osmanskog carstva uviđaju da moć Carstva opada, te da Istanbul sve manje može da
kontrolira periferije. Tada je i Hasan Kafija Pruščak pisao o negativnostima
koje slabe Carstvo, a u Egiptu su trgovci vrlo dobro osjetili promjene u
političkoj klimi. Posebnost trgovaca je prevashodno ta što oni vrlo brzo
primaju informacije na tržištu, jer u konstantnom su odnosu sa zakonodavnim
regulacijama. Al-Ğāhiz je pisao da izrazita važnost trgovaca leži u tome što su
oni grupa koja mora da prati kontekst pa i da ide ispred njega kako bi opstali
na tržištu. Kako je periferija postajala slobodnija time su trgovci poput Abū
Taqiyye postajali učinkovitiji te su svoje zahtjeve i potrebe mogli mnogo lakše
da obavljaju. Jednostavno kazano, imali su manje restrikcija, tako da su s
većom trgovinskom slobodom dobili priliku da razviju kairski trgovinski život. Manje
državne intervencije, i više lokalne suradnje za kairske trgovce je značilo
imati odriješenje ruke za stvaranje što povoljnije trgovačke klime.
Poduzetni trgovci i krnjave institucije
Pojam poduzetništva se u literaturi koristi
raznoliko ali u ovom tekstu koristit ću ga uz imenicu trgovci kako bih dosljedno
dočarao samu ulogu trgovaca. Kada vam govorim o trgovcima možda pomislite o
ljudima koji su samo trgovali određenom robom ali pri tome nisu pravili neke
veće društvene promjene. Ne griješite mnogo u vezi s time da uloga jednog Abū
Taqiyye jeste bila nabavka robe za kojom je postojala vidna potražnja ali to je
tek početak. Abū Taqiyya je kao mladi trgovac, početnik s titulom tāĝir
saffār (putujući trgovac) morao da putuje, da se otisne u veoma rizična
putovanja kako bi naposljetku obogatio kairske tržnice. Pokretačka sila koja ga
je gonila da to čini je nemirni poduzetni duh koji reaguje na svaku priliku i
mogućnost da ostvari dobit.
Poduzetnici svojim odlukama stvaraju novu
neravnotežu na tržištu čime stvaraju prilike za druge. Djelujući
decentralizirano, globalno, i u potrazi za najboljim rješenjima poduzetnici
stvaraju nova tržišta, kreiraju nove forme organizacije, te pronalaze puteve za
preoblikovanjem starih formi institucionalnog djelovanja. U isto vrijeme
poduzetni trgovci su bili predvoditelji promjena ali i omražena pojava koja
utjelovljuje najniže ljudske porive. Međutim, takav je život poduzetnih
trgovaca, što se prije naviknu da su oni ti koji generiraju promjene a što
prije zaborave na sve one koji ih neprestano kude tim bolje po njih.
Kao što sam već rekao, poduzetni trgovci
prave promjene ali da bi te promjene u konačnici bile što uspješnije nužno je
da ih prate i institucionalne promjene. U slučaju s Bliskim istokom to je jedan
od ključnih faktora što se nije desilo snažan revolucijski skok u društvenom rastu bogatstva. Često je običajno da govorimo o dekadenciji islamske civilizacije ali u suštini prije da je riječ o nestvaranju adekvatnog ambijenta za revolucijski skok kada se desio inustrijskom revolucijom. S obzirom da je islamsko pravo igralo
najznačajniju ulogu problem s kojim su se mnogi autori suočavali jeste kako religija
koja gaji pozitivan stav spram trgovačkih aktivnosti nije bila inicijator većih
ekonomskih promjena. Timur Kuran problem vidi u institucionalnoj organizaciji.
Naime, institucija ugovara koja se zasnivala na islamskim načelima a tako i
islamske trgovačke prakse nisu se znatno promijenile u periodu od 10. pa do 17.
stoljeća. Institucionalna statičnost je tako dugi niz godina i dekada samo stvarala blagi spori napredak koji se naravno razlikovao od regije do regije.
U prvim stoljećima islamske dominacije
srednjovjekovnim periodom veliku ulogu su imali dijelom i zakonodavni umovi koji su shodno datom kontekstu
razvili u tom momentu najkvalitetnije institucionalne okvire za razvoj
trgovinskih aktivnosti. Timur Kuran smatra da je razlog jednog takvog
pozitivnog ambijenta bio taj što je ulema sama u 9. i 10. stoljeću se bavila
trgovinskim aktivnostima, ali što se tradicionalno nastavljalo i kasnije, a o tome svjedoči i rukopisna građa iz kasnijeg 16. stoljeća. Dakle, želje ''omražene'' spisateljice Ayn Rand za
stvaranjem novih intelektualaca, grupe poduzetnih trgovaca koji bi uz to bili i
vrsni trgovci ideja, imamo u srednjovjekovnom periodu. Koliko je procenat
takvih učenjaka bio teško je govoriti, ali ako pogledate biografije tadašnje
uleme nemojte da vas iznenadi činjenica da su mnogi zarađivali na temelje određene porodične tržišne aktivnosti.
Među glavnim institucionalnim problemima s
kojima su se kairski trgovci susretali je nepostojanje korporacija i
korporativnog prava. Dionice korporacije su se mogle prenositi na nove
generacije a korporacija bi tako nastavila svoj život samo s novim članovima.
Međutim, s obzirom da se islamsko pravo u tom konceptu nije značajno
promijenilo ono je prepoznavalo samo privatna lica a ne i pravna. Nepostajanje
korporativnog zakonodavstva za trgovce je predstavljalo veliki institucionalni
nedostatak a neupoznavanje Bliskog istoka s korporativnim zakonodavstvom
značilo je ništa više do li hajde da kažem stagnaciju. Da bi trgovac poput Abū Taqiyye
napravio uspješnu i veliku korporaciju on je prvenstveno morao da promijeni
strukturu zakonodavnog sistema, te da potom ubijedi svoje partnere da posluju po
sasvim novom modelu poslovanja. Takav ogroman inovativni zahvat bio je moguć
samo na teorijskom smislu. Zbog toga je Abū Taqiyya kao veoma dobar trgovac
morao da se fokusira na kratkoročna ulaganja i partnerstva. U poređenju s
današnjim Egiptom Abū Taqiyya je u organizacijskom smislu bio veoma limitiran s
obzirom na nepostojanje korporativnog zakonodavstva i drugih ekonomskih
institucija.
Kairski trgovci u 16. i 17. stoljeću su tako
ne samo da su se morali natjecati s evropskim trgovcima već i sa zakonodavnim institucijama koje nisu jednakom mjerom odgovarale na
globalne promjene u trgovini. Abū Taqiyya i njegovi trgovci saputnici koliko
god su uspjevali da budu uspješni na tržištu nisu mogli ipak da se izbore s
onim što je bilo nužno za dalje promjene, a to su bile nove institucije adekvatne za dalji nastavak razvoja.
Kahva - simbol sukoba trgovaca robom i trgovaca ideja
Kahva je danas tako rasprostranjeno piće da je
teško zamisliti što jutro što bilo kakvo druženje i okupljanje a da ga ne prati
ovaj dražesni napitak. Sljedeći put kada budete pili kahvu sjetite se da dolazak
kahve u područja koja su pripadala Osmanskom carstvu u 16. i 17. stoljeću i nije
bio tako dražesan i jednostavan put. Abū Taqiyya je bio trgovac koji se rodio u
vrijeme kada se kahva širila po arapsko-islamskom svijetu. Kada je već i sam
postao trgovac zajedno s drugim trgovačkim partnerima prihvatio se posla. Iz
Jemena je uvozio kahvu u Egipat. Potražnja za kahvom je postojala, i to ne malo,
ali i ne samo za kahvom. Iako se radilo o vrlo prijatnom napitku dodatno kulturno
i društveno bogatstvo bilo je u kafanama. Abū Taqiyya je tako u kahvi prepoznao
pravu priliku da se ostvari dobit ali i da se tržnice Kaira obogate novom
robom, a kulturni život novim objektima koji su prvenstveno služili kahvu.
Dobit je bila velika, ali i rizik. Potražnja
za kahvom, a takođe i ponuda nije ovisila samo o tržišnim preferencijama. S
obzirom da je kahva bila potpuno nova roba na tržištima arapsko-islamskog
svijeta ulema (trgovci riječi) je morala donijeti svoj konačni sud, a od tog
suda je ovisilo i funkcionisanje kafana a time i ukupna isplativost Abū
Taqiyyinih putovanja, a i ranijih trgovaca koji su prvi počeli da uvoze kahvu. O
povijesti kahve i kafana u arapsko-islamskom svijetu korisnu knjigu napisao je
Muḥammad al-Arnāūṭ. Djelo je naslovio ''Min al-tārīẖ al-ṯaqāfiyyi li al-qahwa
wa al-maqāhī'' (''O kulturnoj povijesti kafe i kafana''), a knjiga je
objavljena 2012. godine u Bejrutu. Za naše govorno područje ova knjiga je tim
interesantnija jer autor prenosi dva originalna spisa o kahvi koja su nastala s
današnje tačke posmatranja u Bosni i Hercegovini i Srbiji. Muṣṭafā ibn Muḥammad
Pruščak napisao je rad pod naslovom ''Risāla 'an al-qahwa wa al-duḥan wa
al-ašriba'' (''Poslanica o kahvi, duhanu i pićima''), a šayẖ Hasan iz Užica
napisao je poslanicu ''Risāla 'an al-qahwa wa al-duẖān'' (''Poslanica o kahvi i
duhanu''), i obje poslanice su pisane izvorno na arapskom jeziku.
Prije nego li se osvrnem na sadržaj ovih
dvaju poslanica parcijalno prvobitno se zadržimo općenito na historiji kahfe u
arapsko-islamskom svijetu. Kako to Muḥammad al-Arnāūṭ kaže u uvodu svog djela
kahva je napitak koji je izazvao takve kontroverze u arapsko-islamskom svijetu
da nema napitka koji bi mogao poslužiti kao sličan primjer. Sama kahva i nije
bila toliko značajna kao napitak koliko su bili bitni popratni efekti koje je
kahva stvarala. Uz kahvu su se dešavale takve društvene promjene na kulturološkom
nivou da je kahva postala predmet posmatranja što uleme što književnika. Svako
iz svog ugla posmatranja hvalio je ili kudio ovaj vrsni napitak. Još
devedesetih godina 20. stoljeća historija kahve u arapsko-islamskom svijetu je
postala predmet istraživanja.
Nekoliko istraživača je počelo detaljnije da
piše o ovoj tematici a među njima su bili i francuski orijentalisti R.
Deguilhelm, J. Pascual i B. Marino. U 16. stoljeću kahva je preko Jemena počela
da nalazi svoj put do Hidžaza, Egipta i Šama. Memlučki sultan Qānṣūh al-Gawrī
je 1511. godine oporučio muhtesiba (tržišnog inspektora) Mekke da se raspita o
novom napitku koji se pije po ulicama Mekke. Prema navodima Muḥammad al-Arnāūṭa
sud o napitku je prvobitno bio pozitivan ali je način na koji se konzumira
okarakteriziran negativno. U konačnici je presuđeno negativno o kahvi jer i ako
je sama po sebi dozvoljena ona vodi u grijeh jer ju prate poročne aktivnosti a što vodi u grijeh je zabranjeno.
I tako je počela historija kahve u arapsko-islamskom svijetu. Tržište je
odigralo svoje, trgovci su prepoznali kvalitet i priliku a potrošači su
odgovorili pozitvno, međutim vlast, ulema i tržišna inspekcija su imali
drugačije planove za kahvu.
Šayẖ Nurūddīn ibn Nāṣir, tadašnji muftija
Mekke, je bio među onima koji su branili pozitivan stav o kahvi. Kahva je tako
postala predmet velikih rasprava, a ulemanski krugovi su se sporili u vezi s
novim napitkom. Među onima koji su pisali pozitivno o kahvi bio je Ibn Bāksīr
al-Mekkī, koji je takođe napisao i stihove hvale o novom napitku, a o
dozvoljenosti kahve pisao je i Muḥammad al-Bakrī al-Ṣidqī. Među onima koji su
bili bliski Sultanu bio je Ibn al-Halebī. Bio je to kadija koji se preselio iz
Halepa u Kairo gdje je obnašao funkcije kairskog kadije, te je držao predavanja
i nudio odgovore (fetve) na novonastale pravne probleme. S obzirom da je kahva
bila takve prirode došao je sud i o kahvi, a odgovor je bilo da je kahva zabranjena. Među njegovim učenicima je bio poznati šayẖ Muḥammad ibn Sulṭān
al-Dimašqī, koji ga je poslije mijenjao na njegovoj funkciji kairskog kadije.
Učenik nije imao drugačiji stav nego li učitelj pa je i sam donio sud da je
kahva zabranjena.
Kada je posrijedi govor o Kairu uprkos
zabrani koja je došla 1532. godine, kahva se nastavila piti a kafane otvarati.
Tržište je radilo svoje a tržišna inspekcija opet svoje, pa su kafane počele da
se zatvaraju. Sve je ovo bio uvod u stvaranje dobre ekonomske prilike koju će
Abū Taqiyya kao vrsni kairski trgovac vrlo znalo iskoristiti. Šayẖ Aḥmad
al-Sinbāṭī je bio među poznatom kairskom ulemom koja je djelovala u tom periodu
a koji je na pitanje o kahvi rekao da je to piće koje je zabranjeno da se
konzumira. U periodu od 1534. godine pa do 1536. za vremena Husrev Paše koji je
vladao nad Egiptom kahva i kafane su postale uobičajena pojava ali se to naglo
promijenilo 1572. godine kada je došla nanovo naredba ne samo o zabrani kahve
već o zatvaranju kafana što je izazvalo dodatne društvene tenzije i nerede.
Period je to već nakon kojeg će se uskoro pojaviti Abū Taqiyya, kairski trgovac
koji će u kafi i šećeru vidjeti mogućnost za velikim prosperitetom uprkos
riziku koji ga je čekao.
Kada je posrijedi govor o našem području već
spomenute dvije poslanice prikaz su trenda koji je vladao unutar
arapsko-islamskog svijeta, Muṣṭafā ibn Muḥammad Pruščak smatrao je da je kahva
dozvoljena a šayẖ Hasan iz Užica pisao je negativno o ovom čarobnom napitku. Ne
bih se zadržavao detaljnije na argumentacije jednog ili drugog autora, njihove
poslanice su dio naše opće kulturne baštine, ali takođe mogu poslužiti kao
dobar primjer odnosa uleme spram realnog svijeta i kako su trgovci kao faktori
koji primaju mnoštvo tržišnih informacija reagovali na priliku zvanu kahva.
Trgovačka inovativnost prevazilazila je
ulemansku statičnost
Abū Taqiyya i trgovci kahvom mijenjali su
društvenu kulturološku klimu, kairske tržnice su postajale bogatije, a ulice
sadržajnije. Kafane su postepeno postajale dio kairske svakodnevnosti ali i
općenito arapsko-islamskog svijeta. Kako je centralistička vlast slabila a
trgovci dobijali sve više slobode Kairo je postajao bogatiji i sadržajniji grad
krajem 16. i početkom 17. stoljeća. Međutim, trgovci iako jesu bili bitan
faktor promjena, jer su svojom domišljatošću podrivali neefikasne državne
institucije sami nisu mogli djelovati na svim frontovima. Posao promjene
zakonodavnog sustava, stvaranje korporativnog zakonodavstva, fleksibilniji
pogledi spram nasljednog prava, te razumijevanje načina na koji tržište
funkcioniše bio je posao kako državnih arbitara tako i uleme.
Nažalost, ulemanski krugovi nisu prepoznavali
temeljne potrebe poduzetnih trgovaca, ali kao što smo vidjeli zajedno s
vlastima i tržišnim inspektorima znali su samo dodatno praviti pometnju i
stvarati regulacije kojima su ionako otežano institucionalno djelovanje
trgovaca još više otežavali. Nisu se stvarali okviri za daljni razvoj tržnica i
sve veću poduzetničku klimu već su predmeti rasprave bili sami trgovci, nova
roba koja se plasira na tržnicama a u konačnici predmet istrage su postali i
novi objekti. Ulema je tako djelovala po ključu metodološkog pristupa o
transvremenskoj savršenosti prvobitnih intepretacija sakralnog teksta pa smo za
rezultat dobili zakonodavni statizam iako je još uvijek poprilična otvorenost policentričnog pravnog sustava ostavljala prostor za boljitak što će se na kraju i desiti u kontekstu tržišta kahve.
Govor o Abū Taqiyyi i poduzetnim trgovcima
otvara mnoga nerazrješenja pitanja.
Trgovci su uglavnom na margini, na njihova djelovanja i promjene koje su
donosili raznim društvima vrlo malo se govori, a u fokusu su ljudi od vlasti,
te ulemanski krugovi, ili da budem precizniji intelektualci kojima je uloga
''prodaja'' ideja na istoimenom tržištu. Priča o kahvi i trgovcima koji su
arapsko-islamski svijet upoznali s kahvom je vrlo slikovit prikaz na simboličkoj
razini načina funkcionisanja aktera tržišta spram izdvojenih netržišnih sila
djelovanja. Al-Ğāhiz je veoma rano shvatio značaj trgovaca pa im je odao
pohvalu. I zaista, ljudi kakav je bio Abū Taqiyya zaslužuju da im se oda počast
i zahvala, jer oni su pored svih poteškoća nadvladavali sistemske opstrukcije i
izdizali se iznad svog vremena.
Priča o kahvi je figurativno vrlo aktuelna i
danas. Koliko smo svjesni u kom pravcu su pozitivne promjene, a koliko
neefikasne i nepotrebne regulacije te institucionalna nefleksibilnost mogu zaustaviti
kreativne promjene. Abū Taqiyya je bio
samo trgovac, ali je donosio promjene, a Ibn al-Halebī je bio samo učenjak koji
je trgovcima poput Abū Taqiyye dodatno otežavao kreativnu destrukciju.
Primjedbe
Objavi komentar