Ideje liberalizma u Osmanskom carstvu
Početkom
devetnaestog stoljeća Osmansko carstvo će doživjeti veliki preobražaj
kako u domenu tradicionalnih institucija tako i na polju političke
misli. Ekonomski sistem se zasnivao na instituciji mirije a što bi
podrazumijevalo da je država zemljoposjednik, te da ne postoji
institucija privatnog vlasništva, ili je njeno postojanje veoma
ograničeno i suženo. U vezi s tim, Osmansko carstvo će krajem osamnestog
stoljeća krenuti sa liberalnim reformama čiji će glavni propagatori u
19. stoljeću biti nova intelektualna snaga koja je stasala u okviru
administrativnog ureda za prevodilaštvo.
Tradicionalno
su funkciju administrativnih prijevoda obavljali Grci ali u 19.
stoljeću se dešava promjena i primat preuzimaju Osmanlije. Ova
institucija će stvoriti kako nove diplomate i obrazovane birokrate tako i
generaciju novih intelektualaca koji će predstavljati glavni kotač za
razvoj liberalne misli. Među najpoznatijim imenima su svakako Sadik
Rifat Paša, Mustafa Rešid Paša, Ali Paša i Fuad Paša.
Godine
1839. počinje reorganizacija u Osmanlijskom carstvu i ova etapa je
poznata kao period Tanzimata (institucionalna reorganizacija) a što će
trajati do 1876. Među glavnim značajkama ove sveopće reorganizacije je
priznavanje privatnog vlasništva, te zabrana konfiskovanja imovine i
arbitrarne podjele. S tim u vezi, ozakonjenje privatnog vlasništva je
period u kojem Osmanlijsko carstvo se usmjerava ka reformama
liberalizacije, jer uvođenjem ovog zakona prestao je sistem mirije.
Liberalne reforme su bile vidljive u različitim društvenim aspektima, u
prvom planu onim administrativnim.
Međutim,
mimo toga, i pokušaja instaliranja liberalnih reformi shodno datom
kontekstu važnu ulogu su igrala ranije spomenuta imena. Naime, oni su
činili drugi dio ove priče o liberalnim reformama, i to onaj idejni.
Tvorac Tanzimata je bio Sadik Rifat Paša, koji je u svojim pisanim
djelima analizirao uspjeh kojeg je dosegla Evropa. U skladu s njegovim
viđenjima, zaštita individue, privatnog vlasništva i zakonodavni sustav
koji se temelji na pravdi su osnove kojima jedna država bi trebala da
teži. Sadik Rifat Paša je bio prvi državnik u Osmanlijskom carstvu koji
je predstavio liberalno viđenje države i njene uloge. Tako će Sadik
Rifat Paša da zbori da je vlast tu zbog društva, a ne društvo zbog vlasti.
Svojim spisateljskim radom koji se kretao u okvirima liberalizma gdje
je funkciju države predstavljao u vidu alatke koja treba da koristi
društvu kako bi se ono što efikasnije u skladu sa individualnim
slobodama i privatnim vlasništvom što efikasnije razvijalo bio je pionir
liberalne misli u Osmanskom carstvu.
Mustafa
Paša, Ali Paša i Fuad Paša su bili glavni reprezenti liberalne misli u
Osmanskom carstvu. Fuad i Ali Paša su zahtjevali zaštitu privatnog
vlasništva, te su smatrali da je jedino na taj način moguće osigurati
društveni prosperitet. Sa zakonom o zemljištu koji je obznanjen 1858.
zemljišta koja su bila u državnom vlasništvu transformisana su u
privatno vlasništvo. I ne samo to, zastupat će takođe ideje o ekonomskom
liberalizmu i propagirati ideje slobodnog tržišta, te da Carstvo u
ekonomskom pogledu treba da ide tim smjerom, tako što će trgovina da se
liberalizuje na principima tržišne ekonomije. U domenu industrije su
smatrali da država treba da kontroliše industrijalizaciju, te da formira
industrijske zone. Proces liberalizacije koji je trajao do 1860. nije
bio tako uspješan, što zbog nedostatka ekonomskog znanja što zbog
tehničkog zaostatka za Evropom i nerazvijenosti privatnog sektora.
Međutim,
ono što je najvažnije jeste da je ova prva generacija liberalno
orijentiranih intelektualaca stvorili jedan novi val ideja koje će da
uzdrmaju islamski svijet i faktički ožive klasični period islama koji se
zasnivao na jakom civilnom društvu čija karakteristika je bila
institucija privatnog vlasništva i zaštita imovine koja se u tom periodu
smatrala svetinjom. S obzirom da je taj klasični period nakon izvjesnog
vremena doživio propast, te da je institucija privatnog vlasništva
doživjela degradaciju Sadik Rifat Paša, Mustafa Rešid Paša, Ali Paša i
Fuad Paša su zaista bili pravo osvježenje u idejnom smislu, jer sada su
sve to mnogo jasnije teoretski pokrivali nego li je to bilo u klasičnom
periodu za vremena Omejada i Abasida.
Na
njihovim radovima će ubrzo stasati jedna nova generacija predvođena
Ibrahim Sinasijem koji će svoje ideje iznositi u časopisu ''Taswir-i
Efkar'' čiji će prvi broj se pojaviti 1862. U skladu s njegovim
viđenjima, država bi trebala da štiti interese društva, te je smatrao
da je za zdravo društvo neophodno postojanje institucije poduzetništva i
privatnog vlasništva. Već 1865. osniva se društvo ''Mladih Osmanlija'' a
čiji su osnivači bili Namik Kemal i Zija Paša. Mimo toga što se pojam
panislamizma veže upravo za ovaj pokret u ekonomskom smislu Namik Kemal
je bio strogo protiv protekcionizma i državnog monopola, te je smatrao
da je temelj sveukupne dekadencije Osmanskog carstva nepostojanje
poduzetništva i privatnog sektora. Kako je vrijeme prolazilo osmanski
intelektualci su sve više pisali i smatrali da je ideja ekonomskog
liberalizma jedini put kojem treba da se stremi.
Najveće
osvježenje će biti Sakizli Ohannes Paša koji je napisao mnogo radova u
kojima je podržavao ideje klasičnih liberala. On je prvi autor koji je
upoznao islamski svijet sa djelom ''Bogatstvo naroda'' Adama Smita.
Svakako, on će ovo djelo da sumira i predstavi ga u knjizi pod naslovom
''Mebadi-i Ilm-i Servet-i Millel''. U ovom djelu se bavio pitanjima
proizvodnje, distribucije i potrošnje. Na slobodno tržište je gledao
vrlo pozitivno, te je konkurenciju smatrao veoma značajnom, tako da je
bio protiv protekcionizma, državne kontrole i monopola. Zanimljiv je
svakako i zbog toga što je kritikovao socijalizam, za kojeg je tvrdio da
oponira ljudskoj priroda te da se toj ideji ni u kom slučaju ne smije
prikloniti, jer će se društvo kao takvo unazaditi i ljudska priroda
promijeniti.
Čovjek
koji je najviše predstavljao ideje klasičnog liberalizma je bio Mehmed
Cavid Bey. Njegovo najvažnije djelo je ''Ilm-i Iktisat'' ( Ekonomska
znanost) koje je objavljeno u četiri toma. Osnovao je nacionalnu banku
1917. godine s ciljem pomaganja privatnog sektora unutar Carstva. U
okviru države obnašao je poziciju ministra financija, a i bio je
sljedbenik mančesterizma čiji su glavni predstavnici bili Richard Cobden
i John Bright. Za Mehmed Cavid Beya rješenje je bilo u privilu stranog
kapitala i izlasku Osmanskog carstva na globalno tržište. S tim u vezi
protivio se protekcionizmu i vjerovao je u snagu privatnog sektora i
njegovu moć da bude glavni kotač društvenih promjena. U svojim radovima
je pisao da razmjena dobara koja bi bila oslobođena od bilo kakvih
internacionalnih barijera predstavlja suštinu ekonomije, čak i zakon
ekonomije koji ne smije da se narušava.
S
ovakvim pisanjem i djelovanjem Mehmed Cavid Bey je bio definitivno
šampion liberalne misli u Osmanskom carstvu, i teško da se neko može
porediti s njime u tom domenu. Spomenut ćemo još jedno važno ime, i
zaključiti ovaj period razvoja liberalne misli u Osmanskom carstvu, a
time ujedno i u islamskom svijetu u postklasičnom periodu.
Još
jedan poznati zagovornik ideja liberalizma bio je svakako Sebahaddin
Bey. Bio je pod velikim utjecajem Edmonda Demolinsa, poznatog francuskog
pedagoga. Naime, Edmond Demolins je tvrdio da se društva dijele na dva
entiteta: komunitaristički i partikularistički. U komunitarističkom
društvu svi teže paternalističkom mentalitetu i za sve probleme očekuju
da ih rješava država, tako da se u konačnici i zalažu za jaku državu,
ali jaku u smislu da država kontroliše što je moguće više svaki djelić
društva. Nasuprot tome je partikularističko društvo u kojem su ljudi
odgojeni tako da ovise sami o sebi, skloniji su poduzetnišvu,
inovacijama, i državu vide samo kao sredstvo koje treba da im pruži
zaštitu i omogući da budu što efikasniji.
Sebahaddin
Bey se svakako zalagao za partikularističko društvo, i smatrao je da
upravo Osmansko carstvo treba da bude takvo. Takođe je bio pod velikim
utjecajem anglosaksonskog društva, i načina na koji je ono organizovano,
i na kraju krajeva ideje liberalizma koja dolazi s te strane zemaljske
kugle. Bio je protivnik pokreta koji su vjeru krivili za opće stanje
društva, pa je kazivao da nije problem u vjeri već u samom sistemu i
načinu na koji je on uređen, te da upravo kao takav dati sistem odstupa
od temeljnih načela vjere.
S
ovim bih završio kraktko kazivanje o pojavi ideja liberalizma u
Osmanskom carstvu i njenim glavnim protagonistima. Ono što je
ponajvažnije je svakako da su ovi autori bili konzervativni u socijalnom
smislu, ali u duhu liberalizma. Vjeru i tradiciju su smatrali bitnim i
važnim faktorom, te prijenosnikom dugogodišnjih iskustava i znanja.
Štaviše, u islamu su vidjeli mogućnost kompatibilnosti s liberalnim
idejama, tako da su određene institucije u Osmanskom carstvu smatrali
otuđenjem od temeljnih islamskih načela, a među tim načelima je svakako
bila institucija privatnog vlasništva i poduzetništva.
Da
sumiramo, ideje liberalizma u islamskoj povijesti su dosta
zapostavljene, a na našem govornom području gotovo da su na margini,
posebno kada je riječ o ekonomskom liberalizmu. Kada je već posrijedi
govor o tome bitno je upoznati se s glavnim nosiocima tih ideja i kako i
na koji način su islamski svijet upoznavali sa klasičnim liberalizmom.
Najbolja
nagrada za rad ovih ljudi bi bilo svakako afirmisanje jasnog
muslimanskog socijalnog i ekonomskog narativa koji bi se ukratko
zasnivao na tradicionalnim vrijednostima i promovisanju jakog privatnog
sektora sa državom u ulozi entiteta koji je u službi civilnog društva.
Tekst je prvobitno objavljen na portalu i-vijesti: http://www.i-vijesti.com/index.php/vijesti/item/799-ideje-liberalizma-u-osmanskom-carstvu
Tekst je prvobitno objavljen na portalu i-vijesti: http://www.i-vijesti.com/index.php/vijesti/item/799-ideje-liberalizma-u-osmanskom-carstvu
Primjedbe
Objavi komentar