Dan Ašure
Moć
religije počiva u njenim simbolima i sposobnosti da na jedinstven način
posredstvom rituala poveže niz važnih historijskih događaja sa sadašnjim
zbivanjima. Sam način odnosa religije prema historijskom nužno ne počiva na
težnji ka približavanju historijskim činjenicama, već nastojanju da se kreira
sopstvena hijeropovijest koja primarno ima za cilj da posredstvom simbola
kreira jedan kompletan vrijednosni sustav. Čini mi se da danas unutar samih
religija na momente elemenat sjećanja išćezne, pa se zaboravi uopće šta
konkretno određeni ritual predstavlja na simboličkoj ravni. Saznanje o ritualu
prvenstveno se bazira na formalnom učenju kako i na koji način pravilno
izvršiti dotični ritual, ali se uporno potiskuje sama bit i želja da se nauči
šta uopće neki ritual predstavlja.
Budući da Jevreji
iščekuju Yom Kippur a muslimani Yawm 'Ašura (''Dan Ašure'')
vrijedno je posjetiti mnoge koji će obilježiti Dan Ašure šta uopće
deseti dan prvog mjeseca nove kalendarske godine za muslimane predstavlja u odnosu na Yom
Kippur, te zbog čega je ašura možda i najznačajniji dan tokom godine
ako se u obzir uzima simbolička vrijednost koju ašura posjeduje i
reflektuje u odnosu na muslimansku religijsku zajednicu. Dok je u judaizmu Yom
Kippur poseban blagdan kojim se ističe vrijednost oprosta, ali i posljedica
grijeha, u islamskoj tradiciji Dan Ašure je nastavak abrahamovske
tradicije čije osnovne vrijednosti počivaju na oprostu, ali uz vrlo važnu nit i
napomenu da grijeh nije bezazlen čin, jer uvijek sljeduju određene posljedice.
Ta simbolička crta bila je izražena ritualom supstitucije, jer Kippur je u suštini Keffaret
(iskup za grijeh), a što ukratko znači čišćenje ali posredstvom iskupa. U
određenim ritualima iskup za grijeh je podrazumijevao žrtvovanje životinje,
koja bi po načelu supstitucije preuzimala grijehe i samim aktom žrtvovanja
ukazivala na posljedice grijeha. Žrtvovanje je podrazumijevalo smrt, a sam
ritual žrtvovanja životinja je ne zaboravimo sastavni dio najvećeg blagdana
unutar islamske tradicije, a to je Kurban-bajram.
U judaizmu ideja
brisanja grijeha ili pročišćenja posredstvom supstitucije pri čemu se nevin
život (što imamo uveliko prisutno u kontekstu kurbana) žrtvuje zarad očišćenja
jednog života koji sadrži grijehe na simboličkoj ravni predstavlja jasno
razgraničenje između profanog i sakralnog. Da ta simbolika nije tek obična, i
zbog čega se ne smije zaboraviti sam koncept na kome su sazdani određeni
rituali, svjedoči nam sadašnjost unutar islamske tradicije. Poigravanje sa određenim ritualnim konceptima
može se učiniti zlo, a što je suprotno onome što je namjereno ritualom poznatim
kao keffaret (iskup za grijehe). Infinitivni oblik glagola kaffara jeste
takfir, a to je riječ koju uglavnom danas poznajemo u značenju hereze
i apostazije. Nije rijetkost da čitamo o radikalnim militantnim pokretima čija
se osnovna učenja i vrijednosti baziraju na tekfiru, pri čemu se takfir
razumijeva kao proces unutar kojeg se vrši ''pročišćenje'' ispravnih od
neispravnih. Problem sa tim idejnim procesima jeste što su oni obezglavili sam koncept
kefareta ili tekfira kao primarno rituala koji podrazumijeva čišćenje duše od
grijeha i zloće posredstvom supstitucije koja je tradicionalno podrazumijevala
žrtvovanje životinje s naglaskom na razlikama između profanog (uprljanog
grijesima) i sakralnog (potpuno čistog). Iskup se postiže samo sakralnim, a
militantni pokreti su koncept tekfira potpuno sveli na domen
profanog, pa su koncept iskupa grijeha i sam proces pokajanja i čišćenja od
grijeha preuzeli od Boga i dodijeli samima sebi. Svako protivljenje tom vulgarnom političkom poimanju religije tumači se kao čin
apostazije, a za što je jedini mogući iskup žrtvovanje života ogrezlog u
apostaziji, a nekada i sopstvenog što bi predstavljalo najveći čin pročišćenja
budući da je riječ o samožrtvovanju. Ovakav odnos prema grijehu jeste potpuno
izvitoperavanja osnovne simbolike takfira što prvenstveno podrazumijeva iskup za
počinjeni grijeh i djelovanje koje je potpuno nijekanje razlika između profanog
i sakralnog, pri čemu je sakralno potpuno poništeno.
Dani pred Yom Kippur
se još nazivaju Ašarat Yemei Teshuvah što bi značilo deset dana
pokajanja pri čemu je upravo deseti dan Yom Kippur kruna cijelog procesa
pokajanja što počinje sa Rosh Hashanom (novom godinom). U tom tonu unutar
islamske tradicije nastaje Dan Ašure ili naprosto ašura kako mi
to volimo lokalno da kažemo a što bi u prijevodu značilo deseti dan. Po
nastupanju nove godine desetog dana mjeseca muharema nastupa ašura čija
osnovna nit unutar sunitske islamske tradicije počiva upravo na nastavku
judaističke tradicije. Moramo priznati da bi bilo poprilično zamorno navoditi
detaljno kako i na koji način sunitska tradicija sagledava sam historijat ašure
ali osnovno što tradicija saopćava jeste da je ašura dan kojeg su
postili mekkanski idolopoklonici, pa je to bila i Poslanikova tradicija do
momenta kada je ašura zamijenjena postom mjeseca ramazana, tako da je
post ašure ostao na dobrovoljnoj bazi. Dolaskom u Medinu Poslanik je po
slovu tradicije zatekao medinske Jevreje kako poste na dan ašure a na
njegov upit zašto to čine odgovorili su da je to dan kada je Bog izbavio
Israelćane iz ropstva pa je Musa/Mojsije u znak zahvalnosti postio taj dan.
Jasna je simbolika
kojom se postom obilježava sjećanje na dane ropstva, međutim ono što će dovesti
do ozbiljnih rasprava unutar tradicije jeste da li su to medinski Jevreji
smatrali ili mislili da je to razlog i osnovna simbolika tog njima svetoga dana
ili je eventualno baš u tim momentima ustvari bio Pesah. Neovisno o tim
tradicionalnim raspravama za Jevreje je to bio festival ili blagdan a za
islamsku tradiciju to je značilo nastavak abrahamovske tradicije zbog čega je
Poslanik ustanovio ašuru kao značajan dan tokom godine koji se da
obilježiti postom a u čijem središtu je takođe keffaret – iskup grijeha.
Značajno spomena je takođe da se unutar tradicije navodi da je to bio dan kojeg
su uz Jevreje štovali i kršćani. U takvom tradicionalnom korpusu neminovna je
simbolika koju posredstvom historijskih događaja sunitska islamska tradicija
gradi tokom vremena, a to je postepena izgradnja tradicionalnih institucija i
prije svega vrlo pažljiv odnos prema zatečenoj lokalnoj tradiciji. Popularno je
kod progresivaca ma kojih denominacija da se na tradiciju često gleda s
podozrenjem i da se sve više teži iracionalnom urušavanju dugovjekovnih
tradicionalnih institucija bez posjedovanja jasnog odgovara kakve rezultate će
polučiti supstituti. Sunitska tradicija se u kontekstu ašure gradi u odnosu na zatečenu tradiciju, i
osnovni njen vrijednosni sustav jeste prvobitno propitivanje tradicije
i djelovanje u skladu sa znanjem o datoj tradiciji. Ašura je tako kod
sunita znakoviti nastavak abrahamovske tradicije pri čemu se gradi suptilan i
istančan osjećaj za saznanjem o strukturi tradicije zatečenih rituala. Ašura
je dan posta, dan iskupa od grijeha nakon kurban bajrama, gdje se iskupljenje
postiže simbolikom supstitucije, ali prevashodno dan kojim se demonstrativnim
postom štuju abrahamovske tradicije.
Ašura simbol protesta i
otpora apsolutističkoj vlasti
Ašura postaje tek interesantna na simboličkoj razini kada se u obzir uzme način na koji šiitska islamska tradicija doživljava ašuru. Ašura u šiizmu je sušta suprotnost sunitskom poimanju ašure i ona je primarno nastala usljed stvarnih historijskih događaja. Na deseti dan muharema ubijen je Poslanikov unuk Husejn u mjestu zvanom Kerbela za što šiitska tradicija primarno smatra odgovornim Umejade koji su preuzeli političku vlast nakon smrti Alije. Tu velikim dijelom počinje i rascjep između šiizma i sunizma i to izrazito na simboličkoj ravni, a ašura je potvrda tih razlika. Dok će suniti obilježiti Dan Ašure masovno u privatnim prostorima, šiitima je ašura blagdan i festival, te kao takav zaslužuje javnu pažnju, pa se obilježava javno s vrlo jasnom simbolikom sjećanja na Kerbelu. Budući da je ašura u šiizmu sva prožeta s mnoštvo simbolike tradicija će nam kazati da je lokalitet na kojem je ubijen Husejn (Kerbela) ime sazdano od dvije riječi, kerb i bela, a što bi značilo jad i tuga. Upravo na ova dva termina počiva simbolika ašure u šiitskoj tradiciji. Ašura je uslovno rečeno festival, budući da festival primarno podrazumijeva izražavanje radosti, dok u slučaju šiita ašura je blagdan tokom kojeg se tuguje i izražava niz negativnih osjećanja što se u radikalnijim krugovima izražava i demonstrativnim ritualnim činom samokažnjavanja kako bi se potpuno oživio sami smisao rituala a to je proživljavanje prvog čina kakav je on doista i bio. Prvi čin je smrt Husejna i muka njegovih najbližih, a to se ritualno može najjasnije izraziti demonstrativnim samokažnjavanjem.
Ašura se da
obilježavati na različite načine, ali osnovna nit koja spaja sve šiite tokom ašure
jeste protest. Osnovna nit vodilja
šiitske zajednice počiva na ideji ašure, jer ašura okuplja kompletnu šiitsku
zajednicu ritualom sjećanja na tužne i tragične dane Kerbele. Uspostavom
Safavidske vladavine u 16. stoljeću šiizam postaje ozvaničena dinastijska
religija, pa u takvom ambijentu će Husein Kashifi napisati monumentalno djelo Rawzat
al-šuhada (''Vrt mučenika'') koje će sadržavati opise hrabrosti i žrtvu
Husejna i njegovih sljedbenika, te niz elegija i kratkih narativnih priča koje
su događaje na Kerbeli učinile još prijemčivijim posredstvom književnosti.
Vremenom će takozvani Rawza žanr postati sastavni dio rituala tokom
obilježavanja ašure. Čitanje Rawzi postaje zahtjevan ritual pri čemu
orator kao glavni činilac rituala kazivanjem o tragičnim događajima na Kerbeli
kod ostalih učesnika treba da izazove plač i tugu. Taj tužni ton kojim šiiti
oslikavaju Dan Ašure predstavlja osnovnu razliku o odnosu na ašuru kako
je predstavlja sunitska tradicija.
Dok kod sunita se
izražava povezanost abrahamovskih tradicija i poštovanje spram zatečenih tradicija
kod šiita se akcentuje tužna emocija kojom se izražava žal za nepravdom. Budući
da sunitsko-šiitski sraz nije nikakva novina, tako ni Dan Ašure nije
momenat kada obje tradicije se naprosto prepuštaju svojim specifičnim načinima
obilježavanja ašure. Budući da u šiitskoj tradiciji kompletan momenat ašure se
vezuje za događaje na Kerbeli i ubistvo Poslanikovog unuka Husejna ašura je
poprilično poprimila i političke konotacije oko čega se razvio poseban sistem
vrijednosti unutar šiizma. Taj sistem vrijednosti se početno bazirao na
negativnom odnosu spram Umejadske dinastije, što će vremenom izrasti u jedan
opći talas nezadovoljstva predstavljenm pokretom šuubije (pokret opće
pobune protiv arapske dominacije). Nisu šiiti bili usamljeni u svom
negodovanju spram Umejada i njihovog nasljeđa. Na sunitskoj strani, i to sada
već više poznatoj kao heretičkoj sunitskoj tradiciji, kod mutezilita se takođe
Umejadska dinastija posmatrala negativno. Naime, al-Džahiz, kao vrsni srednjovjekovni
arapski polimat, i po vokaciji mutezilit, će pisati da Umejadi deklarativno
predstavljanju negaciju osnovnih islamskih vrijednosti koje su poništene onog
momenta kada se uveo hereditarni sistem vladavine čime je isključen princip
biranja vlasti. Nije rijetkost da šiitski autori problematiziraju sunitski
tradicionalni pogled na ašuru. Cijela argumentacija počiva upravo na
suprotstavljanju Umejadima za koje se tvrdi da su uveli post za vrijeme ašure i
drugačiji koncept Dana Ašure kako bi zanijekali i marginalizirali
šiitski koncept ašure. Taj mutezilitsko-šiitski povik i negodovanje spram
Umejada početno je značilo protivljenje hereditarnom sistemu vlasti ali i još
ozbiljnijim posljedicama koje su slijedile iz tih političkih poteza. Ne treba
smetnuti s uma da su politike dinastije vrlo često oblikovale i sam sistem
religijskih vrijednosti, pa se vremenom sunitska politička literatura mahom
bavila samim osobinama vladara nego li principom biranja vlasti i mehanizmima
ograničenja političke moći. Šiizam je sve do 16. stoljeća dobrim dijelom
odrastao u drugačijem ambijentu, koji se zasnivao na principima ašure a
to je svesrdna opozitnost političkoj moći koja po svom karakteru kvari i
najmoralnije osobe.
Imajući to na umu Ali
Šeriati je načinio dinstinkciju unutar samog šiizma, pa je safavidskim šiizmom
zvao svaki oblik šiitske težnje da se preuzme vlast i postane vladalac što
podrazumijeva napuštanje osnovnih vrijednosti ašure oko kojih se šiiti
dominantno okupljaju kao zajednica. Ašura u tom kontekstu predstavlja
srž alawi šiizma, tog šiizma što teži da ispuni vrijednosti ašure koje
se manifestuju u opozitnosti spram političkog narativa i političkih institucija
koje pretežito počivaju na sili. Ubistvo Husejna na Kerbeli je historijski
pokazatelj da ma kakve bliskosti postojale među učesnicima određenih događaja
te bliskosti će iščeznuti kada je posrijedi politička moć. Ašura je time
događaj koji poput Yom Kippura čini jasnu distinkciju između profanog i
sakralnog, a potom te razlike i demonstrira nizom rituala. U šiizmu samo
sjećanje na ubistvo Husejna predstavlja demonstrativni čin kojim se pokazuje
kako u datim momentima kada se relativizira razlika između profanog i sakralnog gubi se osjećaj za svetim. Ašura je vrlo često
predstavljala i postajala simbol otpora tokom niza historijskih događaja, a tako je bilo i pred iransku revoluciju 1979.
godine, s tim da je to momenat kazat će se kada je šiizam zanegirao sam sebe. U
momentima simboli Kerbele su znak protesta a u drugom momentu nakon revolucije
sve što Kerbela predstavlja se negira zarad ustoličenja vlasti. Ti momenti
kojima se ašura sagledava kao osnovni simbol kojim se izražava nužnost
odvojivosti profanog (političke institucije) od sakralnog (religijske
institucije) šiizam živi svoj stvarni smisao pretežito kao institucija protesta
i glas korekcije svih onih koje zaborave na tu distinkciju. Šiizam se tako
primarno oživljava tokom Dana Ašure kao pokret otpora spram političkih
institucija koje kada ih se ne ograničava rado će u sve većoj mjeri zalaziti u
privatnu sferu. Šiizam je tako posredstvom ašure razvio istančan osjećaj
za protestom protiv institucija sile kada sila postane osnovni motiv djelovanja
tih institucija. Ašura je time simbol protesta i korektor u odnosu na
politički narativ sile, a emocije tuge su osnovni ritualni elementi kojima se
te vrijednosti nastoje održati živima.
Bosanska tradicija
ašure
Budući da je sunitska tradicija ašure simbolički usmjerana na odnos ka zatečenoj tradiciji a šiitska s više simbolike političkih konotacija prirodni slijed je sagledati kako se prema tome odnosila lokalna bosanska muslimanska tradicija. Odgovor je u suštini vrlo jednostavan. Postojanje sufijske tradicije na ovdašnjim prostorima značilo je samo jedno, prisustvo simbolike Ahlu al-Bayta i ustoličenje kako sunitskog tako i šiitskog koncepta ašure. Učenje matemskih ilahija (žalopojki), Eto matem opet dođe, Hazreti Fatima, Ej Husejni džan, svjedoče o prisutnosti emocije tuge tokom obilježavanja ašure u našoj ovdašnjoj tradiciji, a dodatno se ta tuga iskazivala matemskim postom. To je post koji se završavao ne obilnim iftarom, već ajranom ili mliječnim napitkom od kiselog mlijeka i soli, a što je poseban ritualni simbol kojim se iskazuje svijest o ašuri kao danu kojim se ujedno obilježavaju tužni momenti Kerbele. Nije isključeno ni da se u određenim zajednicama uči mersija, žalopojka za pogibijom hazreti Husejna. Podsjetimo li se na pjesme o jelu i piću sarajevskog kadije Mustafe Muhibbija koji je umro 1854. godine vidjet ćemo jasno prisutvo šiitske simbolike u načinu razumijevanja ašure. Muhibbi piše o vrsti jela koja se sprema povodom ašure, određenoj vrsti kompota koji se sastoji od različitih žitarica, te navodi da je to jelo onima koji ga piju za ljubav imama Hasana i imama Husejna lijek za patnju. Ašura pojmljena kroz prizmu jela se takođe razlikuje od uobičajenog posta, jer kao izraz tuge i žaljena so, voda, i neki mliječni proizvod postaju dio rituala proživljenja teških momenata Kerbele.
Ašura unutar bosanske
muslimanske tradicije usljed prisustva dugovjekovne sufijske tradicije na ovim
prostorima potvrđuje i određene razlike po kojima bosanski muslimani drugačije
doživljavaju tradiciju ašure. Naprosto, ona se ne doživljava kao striktno
specificirani ritual, pa od tud je moguće čitati da je razlog ašure sjećanje na
Noinu barku kada je prispjela na kopno čime se ašurom simbolika kazivanja o Noi/Nuhu povezuje sa važnošću postepene gradacijske izgradnje institucija kako to nalaže tradicionalna pravda nasuprot revolucionarnih činova univerzalne pravičnosti i anarhističkog vaniinstitucionalnog društvenog djelovanja. Odveć su uobičajeni elementi koji se navode unutar sunitske
tradicije uz potpuno prisvajanje ašuri i šiitskih elemenata tuge sa sveukupnom
simbolikom protesta spram nepravde. U takvom ambijentu bosanska muslimanska
tradicija posjeduje značajan vrijednosni kapital kojim se na temelju ašure može
samo dodatno jačati. S jedne strane je tu briga o lokalnoj tradiciji uz
istančan osjećaj kada i u kojim momentima se data tradicija da mijenjati što je
simbolika ašure poimana kroz sunitsku tradiciju, a s druge strane tu je šiitska
poveznica s događajima Kerbele, koji na simboličkoj ravni predstavljaju jasnu
distinkciju između profanog (političkog) i sakralnog (vjerskog). Smrt Husejna i
uspostava hereditarne vlasti jedne porodice simbolično je predstavljalo usmrtljavanje
vjerskog. Na tom planu bosanki muslimani takođe predstavljaju jednu značajnu
iznimku budući da se kod dobrog dijela ovdašnjih muslimana potrctava odvajanje
profanog i sakralnog, te samim tim i pobuna protiv obesmišljavanja islamske tradicije njenom kvazipolitizacijom. Kada
sadašnji reis kao poglavar IZBiH potcrtava u pismu kardinalu Bozaniću da su oni
ljudi od vjere time se ujedno pokazuje sva simbolika ašure, koja
potcrtava nužnost razlikovanja ljudi
od vjere u odnosu na ljude od politike. Ašura je divan dan, a
uslovno rečeno i blagdan, čiju simboliku treba što konkretnije naglašavati kako
bi plamen ašure ostao u svom punom sjaju. Taj sjaj podrazumijeva stalnu
skeptičnost prema djelovanju političkih institucija i slavljenje svakodnevnog
spontanog života.
Koji si ti idiot...
OdgovoriIzbrišiOdličan tekst. Posebno me raduje što je autor jasno pokazao posebnost bosanskih muslimana, koji i na Dan ašure potvrđuju svoju autentičnu pripadnost ummetu.
OdgovoriIzbrišiVidiš ti moj Adnane kako je nemoguće ni pred Dan Ašure da neki ljudi ostanu staloženi.
OdgovoriIzbrišiMeni opet ovo nije najjasnije...
OdgovoriIzbriši