Predgovor knjizi ''Avanture Džonatana Galibla''
Knjiga ''Avanture Džonatana Galibla'' je splet
imaginarnih kazivanja koja otjelovljavaju zbir pitanja s kojima se svakodnevno
suočavamo. Ako ustvrdimo da je pitanje osnovno načelo
književno-umjetničkog teksta,a ne odgovor pa centralna ideja knjige
''Avanture Džonatana Galibla'' počiva na
postavljanju niza pitanja koja prevashodno dovode pod znak upitnosti javne
politike koje se temeljito baziraju na pesimističkoj antropologiji.
Antropologija je to onih javnih politika koje svakodnevno međusobno
kooperiranje jedinki posmatra izrazito negativno, te smatra da je sveukupne
međuljudske odnose potrebno što više regulirati kako bi se postigao opći
društveni red. Jedinke koje konstantno operiraju na tržištu su iracionalni
agenti koji su skloni akcijama čiji su ishodi negativni. S obzirom da su
subjekti tržišnih odnosa skloni svojim akcijama prouzrokovati negativne ishode
neophodno je voditi javne politike koje će te odnose regulirati i u konačnici
promijeniti same ishode sveukupnih međuljudskih odnosa. Međutim, kazivanja koja
pratimo tokom čitanja djela ''Avanture Džonata Galibla'' demistificiraju takvu
antropologiju te postavljaju pitanja koja problematiziraju same agente javnih
politika. Centralno pitanje jeste koliko su uopće regulatori i agenti javnih
politika racionalni. Ako pesimistička antropologija počiva na dobrim namjerama
i želji da se planski kreira društveni red pa glavni akter ove knjige Džonatan
Galibl se pita koliko su to sami planeri društvenog reda racionalni agenti, ne
dešavala li se vrlo često da budemo svjedoci planskog haosa. Dobre namjere su
bitne, međutim, ishodi određenih politika su još važniji. Nisu dobre namjere to
što treba da se propituje, već ishodi javnih politika. Akteri dnevnih politika
svojim težnjama da urede postojanje određenih negativnosti koje se javljaju na
tržištu nerijetko ne bivaju ono što su prvenstveno trebali da budu, jer ishodi
njihovih akcija ne dovedu do poboljšanja situacije, naprotiv, datu situaciju
samo još dodatno pogoršaju. Od aktera koji treba da budu reformatori u
konačnosti dobijemo aktere koji svojim planovima i regulacijama kreiraju
dodatni nered. Poetika spontanog poretka
koja cirkulira tokom svih Džonatanovih kazivanja za početak analize i
promišljanja o ljudskoj svakodnevnici za polaznu tačku uzima nesigurnost i
nepredvidivost ljudskih akcija, kako onih koji su učesnici tržišnih razmjena
tako i onih koji su dio političkog tržišta. Svakodnevni međuljudski odnosi koji
podrazumijevaju i razmjenu različitih dobara i vrijednosti površinski i sasvim
plošno predstavljaju jedan nekoherentan i neuređen sistem. Kao takvoga
neophodno je ga urediti, tačnije, konstantno ga uređivati dodatnim regulacijama
kako bi se u konačnici dostigla maksimalna uređenost. Međutim, u svojoj
dubinskoj strukturi tržišni odnosi posjeduju samoregulirajući faktor
organizacije koji istina je nije savršen, jer je savršenstvo strano samo po
sebi u kontekstu ljudskih akcija. Ti tržišni odnosi razmjene iznova i iznova
djeluju kreativno i u kvalitetnom ambijentu javnih politika pružaju vrlo dobre
ishode. Međusobni odnosi kooperacije jedinki na
tržištu je model koji pored svih svojih nedostataka konstantno uspijeva metodom
pokušaja i pogrešaka da se prepravlja, rekonstruira, i reformira. Tržišna
ekonomija će uvijek sadržavati negativnosti i padove, ali u svojoj srži ona ima
regulirajući faktor koji ispravlja te greške koje nastaju prevashodno zbog
problema znanja. U momentima temeljni problem s kojim nas suočava knjiga
''Avanture Džonatana Galibla'' jeste znanje. Džonatan je na nepoznatom otoku, a
kao potpuni neznananac i došljak uči o sistemu na kojem počiva uređenost otoka.
Kako bi naučio i stekao znanje o otoku na kojem se zatekao Džonatan se pokazuje
kao pravi ljubopitac, međutim pitanja koja je postavljao i nisu se uvijek
dočekivala dobronamjerno. Knjiga ''Avanture Džonatana Galibla'' nas suočava s
problemom znanja, na jednoj strani prevladava potpuna nesigurnost u budućnost,
a s druge strane neodoljivi poriv da se ovlada vrijeme koje je pred nama.
Džonatan Galibl na svom putovanju po otoku će naučiti jednu veoma važnu
lekciju, da proricanje budućnosti je najstariji zanat. Mnoštvo ljudi ima
različite interese i motive, ali svi neumoljivo se suočavaju s neizvjesnošću
onoga što tek predstoji, to neznanje o ishodima našeg djelovanja oduvijek je
pobuđivalo veliko interesovanje za znanjem i informacijama kako bi se sigurnije
dočekala budućnost koja je sve samo ne sigurna i poznata. Moderno doba je došlo
s pitanjem da ako je moguće upravljati prirodom u službi naših interesa da li
je u tom slučaju moguće slično činiti i s ljudima kako bismo budućnost koja je
pred nama učinili sigurnijom i izvjesnijom. Zajedno s Džonatanom naučit ćemo da
najstariji zanat, proricanje budućnosti, je dominantan elemenat dvaju politika
koje stoje na dva različita pola, a čije polazište se temelji na odgovoru na
prethodno pitanje koje je u moderno doba postojalo sve izvjesnije. Jedna se
bazira na nesigurnosti i nepredvidivosti, jer je naše znanje limitirano i
ograničeno, te s tim u vezi svaki model društvenog uređenja trebao bi da počiva
na tim premisama. Antipod takvoj politici je upravljanje društva koje se bazira
na tome da je prošlost i budućnost znana, jer se povijest ljudskog djelovanja
zasniva na tačno preciziranim zakonima koji determiniraju dalje odnose koji
prema tome mogu biti očekivani i znani
iako je posrijedi govor o onome što bi trebalo da se desi. Modeli koji se
baziraju na ovim premisama za razliku od politika, koje se temelje na principu
nesigurnosti i koje poštuju dobrovoljne akcije razmjene i međuljudske
interakcije, počivaju na 'ultimativnoj istini' na temelju koje je potrebno
reformirati društvo. Kako bi se to postiglo individue je potrebno osloboditi
silom ukoliko se usprotive 'ultimativnoj istini' svojim akcijama djelovanja i
međusobne interakcije s drugim jedinkama. Prvi model koji se bazira na
nesigurnosti iznjedrio je liberalne ideje koje smatraju da s obzirom da je naše
znanje limitirano i ograničeno, te da s tim u vezi individue u svako vrijeme
samostalno i na temelju svog znanja dobrovoljnim kooperacijama i suradnji
najbolje otkrivaju šta je to dobro za njih u datom momentu. Na drugoj strani su
modeli koji bazirani na 'ultimativnoj istini' polaze od tačke da su ljudske
akcije same po sebi determinirane zakonima historije, a sve što treba je
sofisticiranim 'proricanjem budućnosti' kako nas to uči Džonatan regulirati
međuljudske odnose, te uz pomoć sile osloboditi one koji se ne budu povinovali
datim zakonima. To je momenat koji samog Džonatana tokom njegova putovanja po
otoku, nakon što se odveć upozna s načinom funkcioniranja samog sistema, dovodi
u situaciju da problematizira ideju o uređenju društva koja se u svojoj nutrini
bazira na sili a ne na optimističnoj antropologiji koja vjeruje u individue i
njihovu sposobnost da kreiraju svoje živote. U konačnici pitanja koja Džonatan
sve vrijeme postavlja su tu prevashodno kako bismo sami sebi dali odgovore i
vidjeli kakvoj antropologiji naginjemo. Za Džonatana reklo bi se pesimizam je
neophodan ali u kontekstu regulatora/birokrata koji kreiraju javne politike,
onih iza kojih stoji sila koja u slučaju nepovinovanja ima ulogu da 'oslobodi
individue' sve za cilj reformisanja društva i uspostave boljeg sistema
vladanja. Definitivno, knjiga ''Avanture Džonatana Galibla'' jednostavnim
kazivanjima i imaginacijama uči nas da je kvalitetno postavljanje pitanja
početak svakog dobrog odgovora, a u konačnici to je i svrha svakog
književno-umjetničkog teksta, postaviti pitanja i ponikati recipijenta da
samostalno kreira odgovore.
Knjiga ''The Adventures of Jonathan Gullible'' prevedena je bosanski jezik, te je u prodaji, a više o tome pogeledati link: http://cpa-bih.org/avanture-dzonatana-galibla/
Knjiga ''The Adventures of Jonathan Gullible'' prevedena je bosanski jezik, te je u prodaji, a više o tome pogeledati link: http://cpa-bih.org/avanture-dzonatana-galibla/
Primjedbe
Objavi komentar