Pregled knjige ''In Praise of Commercial Culture'' Tyler Cowena
Knjiga
In Praise of Commercial Culture (U slavu komercijalne kulture) Tyler
Cowena tematski je veoma intrigantna, jer prevashodno intelektualno izaziva i
demaskira filozofiju kulturnog pesimizma, tu ideju da živimo u vremenu
kulturne nazadnosti, te da tržišne sile ponude i potražnje negativno djeluju na
ljudsku aktivnost u domenu kulture. Tyler Cowen kulturni pesimizam
oslikava kao aktivnost koja se prožima još od vremena Platona, a ne tako davno
u 17. i 18. stoljeću Wiliam Temple i Jonathan Swift su pisali da moderna pisana
ostvaranja ne dosežu vrijednost ranije pisanih djela iz antike. Max Horkheimer,
Theodor Adorno i Herbert Marcuse su takođe podražavali filozofiju kulturnog
pesimizma, te da komercijalizacija kulture u konačnici dovodi do negativnih
ishoda po samo kulturu. Prepuštena zakonima ponude i potražnje kultura se
demokratizira, omasovljava, te postaje krajnje decentralizirana, a to je u
krajnosti negativno jer dovodi do produkcije gnusnih djela koja nisu vrijedna
umjetničkog divljenja. Nerijetko su upravo zagovornici kulturnog pesimizma
najveći protivnici kapitalizma i tržišnih sila koje vode ka većoj
decentralizaciji i konkurentnosti. U tom tonu Tyler Cowen ne da kritikuje komercijalizaciju
kulture, već ju slavi i prikazuje kakve sve benefite je tržište u konačnici
donijelo u domenu kulture.
Status
umjetnosti u tržišnoj ekonomiji
Osnovni
benefiti u domeni umjetnosti ogledaju se prvenstveno u internim i eksternim
tržišnim silama. Interne sile podrazumijevaju preferencije autora određenog
djela, njegovu volju za kreacijom, potrebu za novcem i slavom, te u konačnici
lično ostvarenje. Sve to je opet nemoguće bez eksternih faktora koji su
neophodni, a to su prevashodno resursi kojima se obezbjeđuju potrebni
materijali, modeli pokroviteljstva te stvaranje prilika za privlačenje publike
koja je konačni konzument datog djela koje umjetnik kreira. Umjetnicima su
kvalitetni ekonomski uslovi i jako komercijalno tržište neophodni za stvaranje
neovinosti i za daljnu umjetničku produkciju. Tržišno društvo koje posjeduje
bogatstvo i koje je prosperitetno umjetnicima nudi različite oblike i
mogućnosti da se ostvare upravo kao umjetnici, te da zadovolje svoje kreativne
potrebe. Zbog toga je tržišna ekonomija veoma bitna. Filozofija kulturnog
pesimizma između ostalog počiva na ideji da tržišni akteri neće kvalitetno
vrednovati vrijedna umjetnička ostvarenja, te da je to negativni tržišni ishod
zbog čega je nužno da umjetnost ne bude prepuštena decentraliziranim tržišnim
silama. Istina, moguće je da određene vrste umjetnosti neće biti dovoljno
prepoznate na tržištu, te samom kreatoru neće ponuditi dovoljno financijske
podloge da bude neovisan. Zbog toga kapitalizam kao sistem privatnih
inicijativa i tržišnih razmjena omogućava stvaranje bogatstva i pružanje
prilike samim umjetnicima da imaju financijsku potporu iz drugih izvora kao što
su privatni fondovi, mecene, a uz sve to moderni svijet informacionih
tehnologija dodatno olakšava kako umjetničko stvaralaštvo tako i dolazak do
publike i ostvarivanje potrebne zarade.
Wiliam
Baumol i Wiliam Bowen su smatrali da ekonomski rast stvara dodatne troškove
kada je posrijedi govor o umjetnosti. Njihovo mišljenje je da ukupna
produktivnost u određenim oblastima umjetnosti se ne povećava, a poznati
primjer koji se navodi je gudački kvartet, koji bez obzira na tehnološki
napredak ostvaruje istu produktivnost kao i u 18. stoljeću za izvedbu recimo
neke Mozartove kompozicije. Takozvana Bowenova kletva pokazuje da se
uprkos rastu opće ekonomske produktivnosti u određenim specifičnim zanimanjima
iz oblasti umjetnosti produktivnost nije povećala. Međutim, problem s
Baumolovom i Bowenovom tezom je što ne uzima u obzir računanje produktivnosti
po jedinici konzumacije. Tehnološkim napretkom, i to konkretno mogućnošću
snimanja, produktivnost po jedinici konzumacije se povećava tako da veliki broj
ljudi može slušati izvedbe Mozartovih kompozicija a da pri tome ne budu živi
svjedoci date izvedbe. Mimo toga, tehnološki progres i sve veći broj inovacija
koje tržište nudi stvara raznolike i višestruke prilike za povećanje
produktivnosti na različitim poljima umjetnosti i kulture.
Dobro
organizovano i razvijeno tržište kreira kulturnu raznovrsnost. Podjela rada i
specijalizacija, te razvijeno tržište stvara pregršt prilika za razvijanje
različitih umjetničkih djela, s potpuno drugačijim sadržajem i formom. Rast
tržišta, te tehnološki napredak koji je kapitalizam donio značilo je jedno, a
to je sve veću decentralizaciju i rast tržišta muzike, literature, slikarstva
itd. Dok su mecene ranije igrale veoma bitnu ulogu za sam razvoj umjetnosti,
današnje tržište umjetnicima omogućava da
imaju direktnu komunikaciju s recipijentima. Kako britanski violinista
Nigel Kennedy kazuje, u svijetu muzike samu komunikaciju je moguće mjeriti
kvantitativnim zbirom novca kojeg nekog ostvari izvođenjem određenog
umjetničkog performansa. Upravo ta direktna tržišna komunikacija koju je
tehnološki napredak još više olakšao ostavlja mnogo prostora za samostalno
financiranje bez upliva neke vrste mecenata.
Decentralizirane
sile tržišta odgovaraju na različite podražaje i ukuse, a sveukupno to nas
dovodi do moderne kulture koja je prevashodno vrlo dinamična i živahna. U takvom
ambijentu dolazi do stvaranja i rasta različitih vidova kulturnih formi koje
uobličavaju niz raznovrsnih emocija i stilova. U tom tonu Tyler Cowen primijeti
da pjesme Buddy Hollija ili slike Howarda Hodgkina obiluju vedrinom i optimizmom,
film Persona Ingmara Bergmana ili
pjesme Hanka Wiliamsa već odišu estetikom tuge i šokantnosti, a u muzici Sex
Pistolsa ili filmu Last Tango in Paris Bernarda Bertoluccija odzvanja ekstravagancija.
Dobar primjer kako tržište pruža raznolike prilike, te također podstrekuje
inovativnost koja potom donosi benefite u vidu povećanja zarade i slave, jeste
gudački kvartet Kronos Quartet[1]
koji pokriva nekoliko muzičkih žanrova i to od meksičkog folka, afričke
muzike, jazza i tanga pa do izvedbe filmskih muzičkih ostvarenje, a tu su i
adaptacije pjesama tipa Purple Haze Jimi Hendrixa ili Bob Dylanova Don't
Think Twice, It's All Right'. Tako je Kronos Quartet
revolucionizirao djelovanje gudačkog kvarteta, te pokazao da se njihov potencijal
može proširiti na višerazne muzičke forme.
Kompetitivnost
i tržišni signali usmjeravaju stvaraoce umjetnosti ka inovativnosti i promjeni
forme izražavanja. Tako su Stravinsky, koji je postao poznat kao jedan istinski
muzički inovator, te Picasso ili Beatlesi nadmašili svoju konkurenciju na
osnovu preobražaja forme izražavanja i raznolikosti. Inovacije mogu biti
različitog tipa, od toga da određeni autori se izražavaju u potpuno novoj formi
do toga da ranija ostvaranje koja služe sada kao egzemplari dožive
preoblikovanje u drugu formu ili žanr. Tako je jazz bivao u ritmu
klasične muzike, film je ekranizirao raznolika književna ostvarenja, a
inovacije su bivale i u pravcu poboljšanja kvalitete ranijih djela mijenjanjem
samog značenja datih djela. Za Tyler Cowena Verdijeva opera Otello[2]
i Orson Wellesov film Otello zbore mnogo više o samom Šekspirovom djelu Otello
nego li bilo koje literarno djelo koje se bavi književnom kritikom. Razmjena tako biva obostrana, kako je Šekspir
doprinio i utjecao na stvaralaštvo Verdija i Orson Wellesa tako su i oni dali
novu vrijednost Šekspirovom Otellu. Tržište umjetnosti je takve prirode
da inovacije ne dovode nužno do kreativne destrukcije, već na djelu
imamo kreativnu reinterpretaciju koja se može izraziti i na planu
sadržaja ali i na planu forme. Moć reinterpretacije ranijih djela, izražavanje
egzemplara u novim formama jeste čin kojim djela iz prošlosti bivaju konstanto
živa i neiscrpna. Dobar primjer nalazimo u okviru iranske rep muzičke scene
gdje poznati muzički bend Taham koristi nekoliko stihova iz poznatog
svjetskog epa Šahnama za svoju muzičku izvedbu, te tima preoblikujući Šahnamu
u novu formu prezentira veoma bitan dio iranske bogate kulture.[3]
O
bogatstvu moderne kulture najbolje svjedoče predstavnici filozofije kulture
pesimizma kako s lijevog tako i desnog političkog spektra, i to svojom
brojnošću. Da je moderna kultura tako siromašna teško da bi proizvela tako
velik broj kritičara koji cijene ranija monumentalna umjetnička ostvarenja.
Razvojem profesionalnog bavljenja kulturnim kriticizmom tržište umjetnosti je
dobilo na još većem značaju i vitalnosti, a konzumenti mnoštvo informacija koje
im olakšavaju kvalitetniji intelektualni pristup različitim umjetničkim
kreacijama. Takođe, ne treba ispustiti iz vida da mogućnost profesionalnog
bavljenja kulturnim kriticizmom je omogućeno bogatstvom kojeg kreira upravo
kapitalizam a kojeg na sva vrata kritikuju desetine intelektualaca koji se
upravo bave kritikom umjetnosti i kulture.
Inovacije
i očuvanje ranijih kulturnih ostvaranja
Inovacije
koje tržište nudi i koje konstantno u svijetu informacionih tehnologija bujaju
učinile su ogromnu uslugu mnogim djelatnostima, a izuzetak nije ni u domenu
umjetnosti. Tržište kao učinkoviti mehanizam decentralizacije otvara vrata
mnogima da vrlo jednostavno pristupe ne samo svijetu umjetnosti već kulturi
općenito, da je oplemenjuju te kvalitetno konzerviraju ono što je vrijedno
čuvanja i prenošenja sljedećim generacijama. Danas su te mogućnosti i mnogo veće
nego li za vremena kada je Tyler Cowen pisao o pozitivnim pojavama
komercijalizacije kulture. Danas teško da ko nije čuo za Mozarta, a da ne govorimo o dostupnosti
njegovih muzičkih ostvarenja. Klasici, da li govorili o muzici, slikarstvu,
pisanoj riječi ili drugim formama ostvarenja ljudskog duha, su dostupni na
različitim jezicima, vrlo su jeftini ili nerijetko i potpuno besplatno
dostupni.
Kao
neko ko se i sam bavi klasicima i to srednjovjekovnim arapskim rukopisima mogu
samo potvrditi da je užitak živjeti u vremenu u kome vam treba uz poznavanje
jezika određene kulture tek nekoliko klikova kako biste čitali nekada gotovo
nedostupnu literaturu. Brojni rukopisi do 20. stoljeća nisu bili ni poznati
široj javnosti, a sada ih je moguće za kratko vrijeme pronaći i čitati. Naprimjer,
ekonomski traktak Abu Fadla al-Dimašqiya iz 12. stoljeća Uputa o uspješnoj
trgovini, koji još uvijek nije dobio značajnu pažnju, zahvaljajući internetu
i onome što internetski svijet slobodnog tržišta ideja i roba pruža je dostupan
na arapskom jeziku uz samo nekoliko klikova. Ostavim li po strani klasike,
želite li čitati detaljnije o razvoju drame u arapskoj književnosti, čitati o
jednom od najpoznatijih pisaca drama u arapskom svijetu, Tawfiqu al-Hakimu,
takođe sve što vam treba je poznavanje jezika. Za ostalo vam je potreban
internet kako biste za vrlo kratko vrijeme u svojoj biblioteci posjedovali
veliki broj pisanih djela Tawfiqa al-Hakima. Ukoliko ne poznajete arapski jezik u
tom slučaju svakako je pohvalno poznavati engleski jezik i sasvim kvalitetno
ćete se upoznati sa životom i djelom Tawfiqa al-Hakima, a da pri tome nećete
morati potrošiti mnogo novca ili obilaziti mnoštvo biblioteka.
Sve
je manje prostora za kulturni pesimizam i strah da nam kulturni život
doživljava period dekadencije. Kako su ranija ostvarenja sve više prisutna i
lahko dostupna sve je veća potražnja i koncentracija energije za stvaranjem
inovacija i kreiranjem nečega novoga ili preoblikovanje starog u nove forme
izraza. Takvu vrstu potražnje danas je mnogo lakše zadovoljiti jer su
informacije dostupne, pristup različitim kulturama, te njihovim umjetničkim
ostvarenjima nikada nije bio jednostavniji, a isto tako ni predstavljanje sebe
javnosti. Učenje zahtijeva i konzervaciju ranijih ostvarenja, te njihovu
reprodukciju a što moderno dobro može potpuno da ispuni, te da lokalne kulture
obogati kao nikada ranije saznanjima o ostvarenjima drugih kultura.
Tržište
pisane riječi
Pisana
riječ izaziva mnoštvo pažnje iz razloga što tržište riječima kreira trgovce
ideja i u konačnici vrlo isprepleteno tržište ideja. Mimo toga što pisana riječ
omogućava da različite ideje se natjeću i pokažu svoju kvalitetu u realnom
svijetu, te kako uopće mogu funkcionirati u okviru raznovrsnih mreža koje su
ljudi stvorili tokom vremena, ona je takođe omogućila konzerviranje informacija
i znanja ranijih generacija. Danas je znanje veoma lahko dostupno, međutim to
nije datost, štaviše, ne tako davno bilo je veoma komplikovano doći do određenih
informacija i znanja. Tri su stvari uzdrmale i potpuno promijenile tržište
pisane riječi:
a)
Raširena
upotreba papira i štamparska mašina promijenile su tržište pisane riječi.
Štamparska mašina omogućila je reprodukciju knjiga, a kopije su bile dostatne
kvalitete, tako da nije postoja razlika u odnosu na prvo i orginalno izdanje.
b)
Pojavom
štamparske mašine i sve većim razvojem tehnologije u domeni štampanja
marginalna vrijednost knjiga se smanjila. U odnosu na slike knjige su uglavnom
jeftinije iz razloga što autor knjige se ne može zadovoljiti prodajom stotinjak
primjeraka svoje knjige. Za razliku od knjiga koje je lahko multiplicirati
tržište slika je drugačije, te i sama klijentela želi da posjeduje originalnu
sliku, a ne kopiju. Zbog toga slikari mogu da se zadovolje manjim tržištem i da
imaju tačno ciljanu bogatiju grupu kupaca koji su zainteresirani za dati
sadržaj. Pisac već mora da načini kompromis, ili će pisati za mase, te time
pisati ono što zadovoljava recipijente i što mu donosi prihode ili će pisati za
manje grupe koje imaju istančaniji ukus, ali će vjerovatno morati i da traga za
drugim putevima ostvarenja prihoda.
c)
Kada
su posrijedi recipijenti, tržište knjiga je takođe specifično iz razloga što
konzumenti moraju uložiti mnogo više vremena kako bi donijeli konačnu ocjenu o
samom proizvodu. Za razliku od vizualne umjetnosti u kojoj recipijenti mogu
direktno uživati i imati svoj subjektivni stav autor neke knjige prvobitno mora
da ubijedi kupce da je njegov proizvod vrijedan njihovog vremena. Takođe,
razlika je u samom reklamiranju slike kao konačnog proizvoda i knjige. Slika,
kao vizualna umjetnost, može se reklamirati kao finalni produkt mogućim
kupcima, tj. moguće je cijeli proizvod pokazati i predstaviti publici. S
knjigom to nije moguće, tek određeni dijelovi knjige bivaju dostupni ili
kvalitetni prikazi koji potom treba da privuku pažnju čitalaca. Dakle, tržište pisane
riječi mnogo je kompleksnije, i zahtijeva prodaju velikog broja kopija određene
knjige kako bi se ostvario prihod.
S
obzirom da su izdavačkim kućama ukupni prihodi veoma bitni nije rijetkost da
publicitet a ne literarna vrijednost diktira pravac u kojem će izdavačka kuća
djelovati što s druge strane kreira val nezadovoljstva kod pobornika filozofije
kulture pesimizma. S obzirom da je ukupni zbir prodaje koji određena
knjiga ostvari s ekonomske strane za izdavačke kuće važniji komercijalizacija
pisane riječe i davanje prednosti publicitetu se uveliko koristi kao argument
protiv kulture kapitalizma. Međutim, sve veći rast i poboljšanje životnih
uslova rezultirali su i popularizacijom raznolike literarne kreativnosti i
različitosti. U globalnom svijetu kakvom trenutno živimo na mapu su isplivali
autori poput Janeta Framea i Keria Hulmea iz Novog Zelanda, Wolea Soyinka i Beni Okria iz Nigerije, a romani Nedžiba Mahfuza su popularizirali arapsku modernu
književnost, tako da i na bosanskom jeziku imamo nekoliko prijevoda Mahfuzovih
romana.
Na
udaru kritike su posebno bestseleri,
knjige koje zadovoljavaju ukuse mase nauštrb literarne kvalitete. Bestseleri su
na udaru kritike, pa se nerijetko poseže za sudom da komercijalizirana kultura
ne nudi kvalitetnu literaturu, te da prepustiti knjige tržištu ponude i
potražnje podrazumijeva slabljenje kvalitete literarnih proizvoda kako na planu
sadržaja tako i na planu forme. Iako bestseleri uistinu ne pružaju uvijek i
kvalitet kojim bi određeni književni kritičar bio zadovoljan činjenično je da
recipijent kao krajnji korisnik određenog literarnog proizvoda ima svoju
subjektivnu ljestvicu vrednovanja određenog djela. Razlike u vrednovanju
književnih ostvarenja nisu samo na nivou odnosa stručna kritika/recipijent, već
takođe i u okvirima samih poetika. Hiljadu i jedna noć , djelo koje je
općenito svima nama poznato, potpuno je različito vrednovano u arapskoj kulturi
u odnosu na evropsku koja je u mnogome popularizirala dato djelo. Dok u
arapskoj srednjovjekovnoj književnoj kulturi djelo Hiljadu i jedna noć
uopće nije bilo visoko vrednovano ostvarenje u odnosu na poeziju, tek početkom
osamnaestog stoljeća, a vrlo moguće i ranije, ovo djelo u prijevodima postaje
sve popularnije u evropskoj književnoj kulturi. Tako nam recimo Robert Irwin
konstatuje u svom poznatom djelu The Arabian nights: a companion da
djelo Hiljadu i jedna noć u arapskoj poetici prvenstveno nije kvalitetno
vrednovano na nivou forme, tj. da je stil pisanja vrlo siromašan i
nekvalitetan. Dakle, samo određivanje uzusa po kojima će se vrednovati određeno
književno djelo je vrlo kompleksan posao, koji u odnosu od kulture do kulture
može polućiti potpuno različite rezultate.
Prihvatimo
li ipak ocjenu da su bestseleri uglavnom djela nekvalitetnog ostvarenja, s tim
da to u mnogom ovisi o kojim uopće bestselerima govorimo, opet nemamo razloga da stvaramo prostor za
kulturni pesimizam. Globalno tržište je ogromno, tako da na samom tržištu vlada
izrazita pluralnost. Historijski posmatrano literarna komercijalizacija je
učinila tržište knjigom različitim i veoma decentraliziranim kao nikada do
sada. Dok je ranije recimo u kasnom 16. stoljeću i početkom 19. stoljeća na
tržištu postojala apsolutna dominacija jedne knjige poput John Foxove Book
of Martyrs ili knjiga Johna Bunyana The Pilgrim's Progress, koja je
u periodu od 1678. do 1792. godine doživjela 160 edicija, danas to nije slučaj.
Istina, bestseleri su prisutni, što je potpuno prirodno s obzirom da je i
pismenost veća a nabavka knjiga vrlo jednostavna, tako da i mase mogu uživati u
literarnim ostvarenjima za kojima žude. Osjetna je prisutnost i da mnoge druge
knjige imaju veliku potražnju, te da postoji potražnja za raznolikom
literaturom. Tržište je dakle veoma decentralizirano, dostupnost knjiga je
takođe na visokom nivou kao nikada do sada, što omogućava svima nama da čitamo
literaturu koja nas interesira i to vrlo često bez potrebe da napravimo bilo
kakav korak izuzev nekoliko klikova na internetu.
Sukob
između kulturnog pesimizma i s druge strane kulturnog optimizma
je gotovo pa konstanta još od srednjeg vijeka. Još je u 14. stoljeću Richard De
Bury, u svojstvu monaha, pisao i nadao se da će doći vrijeme kada pisanje i kopiranje
knjiga neće imati ograničenja. Iako je za njegova vremena Crkva igrala veoma
značajnu ulogu, te je često bila i negativna spram cirkuliranja sekularne
poezije i literature za De Buryja je knjiga općenito imala veliki značaj, te
samim time i sloboda izražavanja. Ipak u kasnom periodu 15. stoljeća Filippo di
Strata je bio izrazito kritičan zbog pojave nove literature. Te nove knjige su
prema mišljenju Filippa di Strate bile nekvalitetne na nivou forme, s greškama,
ali najgore od svega što su na planu sadržaja širile nemoralne ideje. Kako
Tyler Cowen navodi, popularno je u to vrijeme bilo govoriti Pero je djevica,
a štamparska mašina je kurva.
Štamparska
mašina je ipak činila svoje, sve većom ponudom knjiga na tržištu i
komercijalizacijom tržišta knjiga ukupna pismenost se povećavala, jezici su se
standardizirali, a biblioteke su bile sve popularnije. Privatne biblioteke su
takođe bile na glasu, pa je tako krajem 18. stoljeća u Engleskoj postojalo oko
hiljadu privatnih biblioteka, a svako naselje s oko dvije hiljade i više
stanovnika moglo je sebi obezbijediti pristojnu biblioteku. Uz rast biblioteka
i druge pogodnosti su dobile priliku da dođu do svojih potencijalnih kupaca. Uz
čitanje knjige tako ste mogli kupiti šešir, popiti čaj, kupiti miris i sl. Na
tržištu je bilo takođe sve više ženskih autora, pa tako sredinom 18. stoljeća u
Engleskoj su na glasu bile Eliza Haywood, Charlotte Lennox, Charlotte Smith,
Ann Radcliffe, Frances Brooke, Sarah Fielding itd. Poslije su taj trend nastavile Goerge Eliot i
Mary Shelley.
Sve
veći ekonomski rast omogućio je ženama da ne moraju tragati za mecenom, već da
im direktni izvor financija mogu biti upravo kupci njihovih literarnih
ostvarenja. I ne samo to, sada su se hljeb, svijeće, sapun i druge potrepštine
mogle nabaviti na tržnici, tako da je bilo sve više slobodnog vremena koje se
moglo koristiti kako za čitanje tako i za pisanje. Komercijalizacija kulture i
pozitivni odnos engleskog društva spram tržišta indirektno su omogućili ženama
da imaju više slobode, te da ka istoj sve više naginju. Bez obzira na pozitivne
ishode do kojih je dovela štamparska mašina, kultura pesimizma se nastavila.
Između
kulture optimizma i pesimizma
Samuel
Johnson, autor vrlo vrijednog i sistematičnog rječnika engleskog jezika Dictionary
of the English Language (1755), izrazito je bitan takođe kada je posrijedi
govor o komercijalizaciji kulture. Prije svega za Samuela Johnsona komercijalizacija
je skinule okove mecenata. Mecenat je dobar izvor financija, međutim,
decentralizirano tržište sa svim svojim finesama je najbolji izvor financijske
pomoći i najefikasniji mehanizam. U tom kontekstu za Samuela Johnsona nije bilo
dvojbe, tržište je moćni decentralizirani mehanizam koji nudi najbolje ishode
kada je riječ o tržištu knjige. Johnson je smatrao da komercijalizacija
literature dovodi do decentraliziranih odnosa pri ćemu se proizvodi različita
literatura. Takvo tržišno funkcionisanje vodi ka vrlo prisnom odnosu između
pisca i čitaoca. Danas je taj odnos i još prisniji, tako da zahvaljajući
internetu možete biti nerijetko u direktnom odnosu s autorom nekog teksta,
knjige i sl. Međutim, najvažnije od svega za Johnsona je što komercijalizacija
literature dovodi do toga da se proizvode različite ideje koje potom slobodno
cirkuliraju i međusobno se takmiče za prevlast, a čitaoci su glavni arbitri
koji na osnovu svojih subjektivnih preferencija i znanja donose sud o određenom
literarnom djelu. Da stvar bude interesantnija kako navodi Tyler Cowen, Samuel
Johnson je podržavao i uličnu literaturu, jer za njega je to bio takođe
korak ka širenju znanja i poticanju javne debate, te je smatrao da proučavanje
takve literature takođe nudi vrijedan nauk o društvu, njegovim preferencijama i
sl.
Komercijalizacija
literature u Engleskoj tokom 19. stoljeća dovela je do pojave popularnog žanra
pod imenom penny dreadful. Naime, riječ je bilo o literaturi koja se
prodavala za jedan peni sedmično, a na planu sadržaja i forme je bila užasavajuća.
Rastom kapitalizma viktorijanska Britanija se sve više susretala s naglim
promjenama u domenu tržišta knjiga, tako da je pojedinačno čitanje knjiga i
novela postala jedna sasvim posebna industrija. Ljudi su sve više novca trošili
na zabavu, a kupovina sedmičnih zabavnih priča je bila izrazito popularna.
Ubrzo su priče koje su potpadale pod penny dreadful žanr dobile
konkurenciju i to u periodičnjacima koje je objavljivao Alfred Harmsworth.
Ostavština penny dreadful žanra se očitovala u različitim aspektima, a
među posljednjim ostvarenjima jeste serija pod istoimenim nazivom Penny
Dreadful u čijoj glavnoj ulozi je Eva Green. Serija Penny Dreadful
vizuelno oživljava ostavštinu novela koje su se prodavale za jedan peni, i
uspješnost serije na planu forme se ogleda upravo u tome što je ispunjena
zabavnom horor poleđinom uz blisku dozu komičnosti. Gledanje serije Penny
Dreadful vam u prvom planu nudi priliku da vizuelno doživite viktorijanski
žanr sedmičnih priča za jedan peni, s uvidom kako je tržište novele postalo
omasovljeno i veoma popularizirano. Tako je tržište u 19. stoljeću u Britaniji
učinilo svoje, čitanje je sve više postajalo popularno, dio svakodnevnice i
prevashodno zabavni dio života. Iako ne tako formom kvalitetne sedmične novele,
za jedan peni su popularizirale kulturu čitanja, a tržište pisane riječi je
nudilo sve više noviteta koji do tada nisu bili poznati.
Dok
je Samuel Johnson imao vrlo pozitivno mišljenje o komercijalizaciji tržišta
pisane riječi nije nedostajalo ni onih koji su uveliko sumnjali u pozitivne
ishode komercijalizacije kulture poput Oliver Goldsmitha, Alexandera Popea,
Josepha Addisona, Wiliama Warburtona i dr. Pobornici filozofije kulturnog
pesimizma kako kazuje Tyler Cowen su bili uspješni kada je trebalo
kritikovati loše ishode komercijalizacije ali su bili vrlo neuspješni kada je
trebalo ponuditi alternativu. Komercijalizacija literature u svakom slučaju
nije ponudila savršene ishode, ali problem kritike same komercijalizacije je u
tome što se ona zasniva na prikazu samo jedne slike, i to one negativne. S
druge strane potpuno se potcjenjuje uspjeh komercijalizacije literature, a tu
se svakako izdvaja stvaranje slobodnog tržišta ideja, jačanja institucije
slobode izražavanja, popularizacija čitanja, rast pismenosti, sve manja
ovisnost o mecenama i stvaranja uslova za financijsku neovisnost autora, te
decentralizacija koja je ponudila produkt raznolike literature i kritika. Dok
je ranije tržište pisane riječi bilo vrlo slabo, autori su uveliko ovisili o
mecenama i političkim konekcijama, štamparska mašina i moderna tehnologija su
omogućile da autor bude neovisniji, a ogromno tržište pisane riječi onemogućava
stvaranje uslova za monopolizaciju određene ideje.
Strah
od samih ishoda komercijalizacije pisane riječi 18. stoljeće nam je ponudilo
nekoliko autora koji su se borili protiv komercijalizirane kulture koja je
postajala sve više fragmentirana. Za rezultat smo dobili potrebu da se kreiraju
kanoni umjetničkog ukusa uobličenim u teorije filozofije umjetnosti. Suočavanje
sa sve većom raznolikošću kako samih literarnih ostvaranje tako i kritika istih
sve više se težilo ka stvaranju objektivnih standarda na osnovu kojih bi se
vrednovala određenja ostvaranja. Oliver Goldsmith je tako argumentovao da se
mora stvoriti vladina akademija koja bi potom evaluirala literarnu produkciju i
pohvaljivala one autore koji bi ispunjavali zadate uzuse pisanja. Wiliam
Warburton je takođe napadao komercijalizaciju literature, te je smatrao da
pisanje konkretno ne smije da bude prepušteno tržišnim silama ponude i
potražnje. Joseph Addison je opet smatrao da treba da postoji centralni
autoritet koji bi vrednovao literarnu produkciju. Homogeno centralno
vrednovanje bi tako ispravilo negativne ishode koje stvara nekontrolirano
decentralizirano tržište literature.
Kulturni
pesimizam je usko povezan s ekonomskim pesimizmom, ili onim što Bryan Caplan
naziva pesimističkom pristrasnošću. Naime, u društvu postoje tendencije da se
određene pojave ili sveukupna zbilja interpretira negativno, i to po modelu
kretanja iz boljeg stanja ka gorem. Da budem precizniji, ranija ostvarenja se
uvijek glorifikuju a sadašnjost i budućnost se prikazuju negativno i nedostižno
za raniji dati period. Osnova pesimističke retorike jeste da cilja ka
idealiziranju određene prošlosti kako bi se trenutno stanje prikazalo potpuno
negativno. Pesimistička interpretacija sadašnjosti i glorificiranje prošlosti
je univerzalna karakteristika svih kultura, a to su još odavno primijetili
David Hume i Adam Smith. Hume je tako konstatovao da pojava kuđenja sadašnjosti
i divljenja prošlošću je toliko urođena u ljudskoj prirodi da utječe i na osobe
koje su vrlo obrazovane, i profilisanog suda. Herbert Spencer je dobro
definisao pojavu pesimističke pristrasnosti riječima ''da što su stvari naprednije sve su
veći povici o njihovim negativnostima''. Ili što Bryan Caplan kaže ''Kada su
problemi – maltretiranje žena, nepismenost i siromaštvo – stvarnost i zbilja
ljudi ih uzimaju za datosti. Međutim kako se stvari popravljaju javnost vjeruje
sve više da stvari nikada nisu bile gore.'' [4]Vrlo
česte kognitivne pristranosti jesu upravo antitržišne i pesimističke
pristranosti. Navodim ove dvije kognitivne pristranosti jer u kontekstu
komercijalizacije kulture one su naročito prisutne. Iako je komercijalizacija
pisane riječi i razvijanje tržišta literature donijelo mnogo pozitivnih ishoda,
iako je tehnološki napredak znanje učinio dostupnim masama, knjige su nam kao
nikada do sada dostupne, pisana riječ je do te mjere decentralizirana da ne
možemo apsorbovati sve teorije koje kolaju na tržištu ideja a ipak konstantno
prisutne kognitivne pristrasnosti ne nestaju. I dalje vlada veliko nepovjerenje
i strah od toga da komercijalizacija kulture podrazumijeva i kulturnu
dekadenciju, te da je u prošlosti bilo bolje. Bez obzira na viševjekovnu
prisutnost filozofije kulture pesimizma, te antitržišne i pesimističke
pristranosti tržište pisane riječi se konstantno razvija pri tome nam
omogućavajući da čitamo kako ranija literarna ostvarenja isto tako da revnosno
pratimo sve novo što se dešava. Istina, ima prostora i za pesimizam, jer ko će
upratiti šta se sve svakodnevno pojavljuje na tržištu pisane riječi.
Razvoj
tržišta muzike
Posebnu
pažnju Tyler Cowen je izdvojio za tržište muzike. Poglavlje Od Bacha do
Beatlesa: razvoj tržišta muzike fokusirano je na posebnost tržišta muzike,
njegov razvoj s počecima u doba renesanse, pojava štamparske mašine i razvoj
pisanja notne muzike, te kako je u konačnici samo štampanje revolucioniralo tržište
muzike. U centru Cowenovog pisanja su Mozart, Haydn, Beethoven, te potom sam razvoj tržišta muzike tokom 20.
stoljeća u kontekstu pojave radija, omogućavanja snimanja muzičkih ostvarenja,
te kako je sve to u konačnici djelovalo i na status klasične muzike.
Mimo zanimanja za klasičnu muziku, Cowen se takođe posvetio razvoju bluesa
kao posebnog muzičkog žanra, te utjecaju afričke muzike na pojavu novih
muzičkih ostvarenja u SAD-u, a tu je i nezaobilazni Allan Bloom koji je
savremenu muziku ocijenio stravičnom, nekoherentnom i neskladnom. Prije nego li
se pozabavim pisanjima Allana Blooma, pa i Rogera Scrutona koji je čini mi se
takođe izrazito bitan kada je riječ o savremenoj muzici i samoj filozofiji
muzike sažeo bih Cowenovo pisanje o
samom razvoju tržišta muzike.
Za
razliku od tržišta pisane riječi, slikarstva pa i skulptura tržište muzike se
razlikuje pravashodno u samom načinu i modelu prezentovanja određenog
ostvarenja. Upravo su nove mogućnosti prezentacije omogućile tržištu muzike
mnoštvo inovacija. Kako će se određeni proizvod razvijati i u kom segmentu
uveliko ovisi od načina kako će konačni produkt biti dostavljen i prezentovan
na tržištu. Kada je posrijedi govor o tržištu muzike razvoj tehnologije
omogućio je kreiranje i prezentaciju muzike na način kakav ranije nije bio
moguć. Beatlesi su svoju slavu stekli na osnovu razvoja tehnologije snimanja,
te su se tako pridružili tržištu muzike koje je uključivalo Mozarta ili Beethovena
a čija muzička ostvarenja su prevashodno zabilježena notnim zapisima na papiru.
Štamparska mašina nam je podarila notnu muziku čime se klasična muzika
rasprostranila, struja će nam podariti rock and roll, a moderne tehnike
upotrebe jednog dijela nekog muzičkog produkta i upotreba istog u drugom dale su
nam Karlheinz Stockhausena[5].
Konstantna promjena kako i na koji način će se muzička ostvarenja kreirati i
prezentovati na tržištu za samo tržište muzike značilo je konstantne i vrlo
često radikalne promjene.
Muzika
takođe pravi razliku i u aspektu pristupačnosti. Koliko se ljudi zanima
za kupovinu knjiga, koliko jedinki uopće u nekom društvo se intenzivno bavi
kupovinom knjiga i čitanjem istih, koliko ih tek posjećuje muzeje, kupuje i
prati tržište slika je uvijek aktuelno pitanje, međutim, rijetko se kad ko bavi
time koliko se individua zanima za muziku. Naprosto, potreba za slušanjem ili
barem posrednim zanimanjem za muziku je gotovo pa univerzalna, a veliku ulogu u
tome igra pristupačnost muzike. Uz sav tehnološki napredak koji smo
ostvarili i koji uživamo muzika nam je stalno dostupna, dok šetamo, pišemo,
vozimo, trčimo itd. Dakle, u ovom momentu gotovo pa konstantno možemo uživati u
muzici bez obzira čime se dodatno bavimo i gdje se nalazimo. Zbog toga je
muzika mnogo više prisutna, i o njoj se mnogo više raspravlja, diskutuje, i u
konačnici tržište muzike se uveliko prati za razliku od tržišta knjiga, slika
itd. Muzika je tako postala neizostavno interesovanje, što zbog same potreba za
skladnim zvukom i uživanjem u auditivnim aktivnostima, te zbog jednostavnijeg i
pristupačnijeg načina da se ta aktivnost obavlja za razliku od čitanja
naprimjer.
Ako
se ipak usmjerimo na svu različitost tržišta muzike takođe je evidentno da nisu
sva muzička ostvarenja tako jednostavna za slušanje i uživanje u njima.
Određeni muzički proizvodi su vrlo kompleksni, tako da je potrebno mnogo više
usmjerenosti i koncentracije da bi se u datom proizvodu moglo uživati a što
uveliko djeluje na samu popularnost određenog autora i njegovog djela. Slušati
Elliot Cartera[6]
ili Pierre Bouleza[7]
mnogo je zahtjevnije nego li uživati u muzici Beatlesa. Tehnološki razvoj je
naprosto tako djelotvorno djelovao na tržište muzike, a tome u prilog najbolje
svjedoči kvantitavnost i raznolikost tržišta muzike. Uporedo su se razvijali i
razvijaju različiti muzički žanrovi, sa svojim internim logikama kreiranja i
prezentovanja muzike.
Razvoju
klasične muzike doprinijelo je stvaranje buržujske srednje klase u 18.
stoljeću, jer je muzika ubrzo postala neodvojivi dio porodične socijalizacije i
kućne atmosfere. Izrazitu ulogu su igrale Njemačka i Austrija, koje će postati
poznate po tome što se tradicija muzike bazirala na porodičnim sviranjima i
uživanju u muzici poslije večere. Ta mala porodična večernja okupljanja
stvorila su tržište za notnu muziku i pozitivan ambijent za stvaranje sljedećih
generacija kompozitora. Mnoge generacije poznatih kompozitora kao što Bach,
Haydn, Mozart, Schubert razvijale su se u datom ambijentu. Sve veća potražnja
za notnom muzikom dolazila je upravo od strane njemačkih porodica koje su
činile stub buržujske srednje klase. Haydnova karijera je kvalitetan primjer
kako se tržište klasične muzike razvijalo, te kako su kompozitori bili
sve slobodniji da samostalno kreiraju muziku bez utjecaja mecena. U početku je
Haydn služio na imanju austrijskog princa Esterhazyja. Taj odnos se takođe
odražavao na njegovu karijeru, jer kompozicije koje je Haydn stvarao morale su
zadovoljite potrebe macene, a to je podrazumijevalo i manje slobode i
inovativnosti. Međutim, 1779. godine Haydn je promijenio uslove ugovara koje je
ranije imao sa svojim mecenom, tako da mu je po novom ugovoru bilo dozvoljeno
da radi i za druge. Kako se otisnuo na tržište muzike koje korak po korak raslo
Haydn je sada svoje kompozicije mogao da prodaje onome ko najviše ponudi. U
takvim uslovima Haydn je stekao veliku popularnost širom Evrope, a nakon smrti
njegovog mecene 1790. godine Haydn po prvi puta odlazi u London kako bi
predstavio svoju muziku. Nove vrlo plodne muzičke avanture Haydnu će donijet
zaradu i slavu što će za rezultat imati i drugačiji ugovorni odnosi spram
mecena. Po povratku u Beč Haydn je i dalje imao svoje mecene, međutim sada
financijski slobodniji i neovisniji imao je i jaču pregovaračku moć što se
odražavalo na njegov ukupni rad i doprinos muzici.
Dakle,
Cowen se u poglavlju o muzici osvrće na elemente u kojima je muzika specifična
naprimjer u odnosu na tržište pisane riječi, te kako i na koji način je
tehnološki napredak utjecao na razvoj tržišta muzike, od pojave štamparske
mašine u razvoja klasične muzike pa sve do pojave rock and rolla,
jazza bluesa, rapa itd. Da se ne bih
zadržavao i pisao o svemu tome tanahno posvetio bih se detaljnije Cowenom
govoru šta komercijalno tržište muzike predstavlja za sam liberalizam, a šta s
druge strane muzika predstavlja za jednog Allana Blooma ili Rogera Scrutona. U
tom kontekstu same filozofije muzike Cowen ne govori mnogo ali se u poglavlju religija
kao izvor kulturnog pesimizma i kulturni
pesimizam i politika pozabavio religijskim i političkim pisanjima koja su
kritički usmjerena spram omasovaljanja muzičke kulture koju je donijelo tržište
svojim demokratičnim i decentraliziranim djelovanjem. Za Rogera Scrutona muzika je usko poveza
s moralnošću, štaviše, Scruton u svom tekstu Music and Morality se
približava Platonovom odnosu spram muzike i poezije. Istina, za Platona muzika
nije bila tek samo nešto zabavno, muzika je bila instrumentarij na temelju
kojeg se mogla pratiti promjena društva. U društvu u kojem bi se mijenjala
muzika mijenjali bi se i zakoni određenog društva. Prema Scrutonu muzika može
da izazove osjećanja i stanja dostojanstva, izdržljivosti, čednosti s jedne
strane, dok s druge strane može nas dovesti u stanje osjećanja senzualnosti,
ratobornost, nediscipline itd. Scruton će naglasiti da mi ne zabranjujemo
muzičke idiome zakonom ali da problem naše moderne kulture je u tome što ona
teži da bude bez suda o određenim kulturnim predstavama. Naime, iskaz da o
ukusima se ne raspravlja postao je sud moderne kulture što po Scrutonu nije
kvalitetan pristup tržištu muzike i muzici konkretno.
Relativan
i nihilistički odnos prema muzici kreiraju ishode koji sugeriraju da su svi
ukusi jednako vrijedni a što Scrutona dovodi do Theodora Adorna i njegove
konstatacije da je cijela moderna kultura zahvaćena problemom regresije
slušanja. Za Adorna muzika i sam proces slušanja predstavljaju duhovni
izvor Zapadne civilizacije, slušati muzička ostvarenja koja pobuđuju dubokoumnu
misao o muzici, prepustiti se harmoniji i skladnom ritmu melodije, povezati se
s transcedentnim i na momenat staviti prave vrijednosti na zasluženo mjesto a
ne svakodnevne prohtjeve jeste istinski prikaz i slika muzičkog ukusa. Problem
kojeg Scruton primjećuje kod pop-muzike ili metal muzike jeste odsustvo ritma.
Iako se čini da ritam postoji to je naime samo prividno stanje, jer ritam se
gubi u taktovima, a ritam odvojen od
melodijske organizacije postaje inertan te time gubi svoj kvalitet kazuje
Scruton u tekstu Music and Morality. Scrutonova misao je dakle vrlo
jednostavna, o ukusima se da raspravljati, i to na osnovu muzičkog iskustva.
Ples
kao skup pokreta kojim tijelo izražava svoju konekciju s određenom melodijom je
momenat u kojem prema Platonu vršimu edukaciju našeg karaktera. S tim u vezi
Scruton kritizira pop-muziku čija je melodija takva da ples nije nešto što
činimo već što nam se naprosto dešava, momenat kada smo obuzeti eksternim i
mehaničkim ritmom, to je trenutak kada je naša sloboda i kontrola nad nama
samima oduzeta. Zbog takve interpretacije pop-muzike Scruton se približava
Platonovom muzičkom idiomu, pa će Scruton kazati kako muzičke idiome ne treba
zabranjivati, ali da svakako treba ima kritički stav spram pojave raznolikih
melodija na tržištu muzike. Kao i za Scrutona tako i za Allana Blooma muzika
igra veliku ulogu u kontekstu odgoja našeg karaktera i ličnosti. Allan Bloom u
svom poznatom djelu The Closing of the American Mind izražava divljenje
spram Platonovog poimanja muzike. U centru obrazovnog sistema treba da bude
muzika jer ona je ta koja priprema dušu za nesputanu upotrebu razuma pisat će
Allan Bloom. Za njega rock muzika ne samo da je negativna po razvoj tinejdžera,
ona ne samo da vodi ka seksu, nasilju i upotrebi narkotika, štaviše, to je
muzika koja nekvalitetno djeluje na razvoj dječije imaginacije što za rezultat
ima to da ta djeca teško da se mogu strastveno i predano vezati za istinsku
umjetnost.
Ne
tako skloni platonizmu u pogledu razumijevanja i intepretacije muzike Jules
Evans i Tyler Cowen imaju potpuno drugačija zaključke o modernom tržištu muzike
i svemu što je ono ponudilo. U tekstu Is pop music bad for your soul ?
Jules Evans odgovara na kritike Scrutona spram pop-muzike riječima: ''Bilo ko
ko pomisli da je pop muzika himna mehaniziranom svijetu nikada nije slušao
Bruce Springsteena. To je povik protiv mašine, želja za slobodom, za
oslobođenjem, za dostojanstvom, za povezanošću s nečim višim nego li je to vaš
majušni prostor u fabrici. (...) Za ljude svakodnevnice pop muzika je bila naš
ekivalent za Sulam Yaakova. To je bio naš način da se uspnemo i da vidimo ponad
naših života, da se povežemo s dubljim i mračnijim emocijama koje nam blistavi
svijet kapitalizma tokom sedmice nije dozvoljavao da iskažemo. Način da
izrazimo našu usamljenost i vapaj za zajedništvom, način da izrazimo nadu u
bolji svijet. Pop muzika, a ne klasična muzika održala je duhovnost živom tokom
suhih decenija 20. stoljeća (...).'' [8]
Za
Tyler Cowena kapitalizam je stvorio tržište slobodne umjetnosti, omogućio je
različitim muzičkim idiomima da se javno izraze i predstave publici, tako da u
konačnici komercijalizacija tržišta muzike simbolično predstavlja izraz ljudske
težnje da izrazi svoje vrlo često sputane emocije, da se zabavimo i budemo
senzualni. U tom pravcu Jules Evans je napisao zanimljivu opasku u vezi ISIS-a.
Naime, ISIS zabranjuje kako upotrebu muzičkih instrumenata tako i ples naravno.
S obzirom da su klasični islamski pravnici većinom smatrali zabranjenim
upotrebu muzičkih instrumenata ISIS kao između ostaloga i veoma puritanski
orijentiran i totalitarno nastrojen, u muzici i plesu vidi neprirodne i
neskladne pokrete tijela, muzika i ples su previše senzualni i zabavni. Za ISIS
postoji samo jedan muzički idiom a to je a cappella muzika
karakteristična po izvedbama bez instrumental pratnje. Očevidno da totalitarnim
sistemima muzika igra veoma bitnu ulogu i u kontekstu političke organizacije
društva, jer slobodno muzičko stvaralaštvo kreira uslove za izražavanje opće
težnje ljudi ka više slobode, a što svakako nije intencija totalitarnih
politika. U suštini, što i sam Tyler Cowen zaključuje: ''Ironično, ali
totalitarni režimi nas mogu naučiti ponešto o liberalizirajućoj prirodi
kapitalističke umjetnosti.''[9]
S
tim u vezi komercijalizacija kulture donijela je kako napredak i razvoj pisane
riječi s time i slobodu izražavanja, uz razvoj tržišta muzike i mnoštvo
inovativnosti na datom tržištu uporedu su se razvijale i ostale političke
slobode, tako definitivno postoji konekcija između odnosa spram muzike i samih
zakona koji oblikuju politiku određenog društva. Monolitan odnos spram muzike,
slavljenje jednog muzičkog idioma i zabrana ostali težnja je totalitarnih
političkih narativa, dok s druge strane slavljenje raznolikosti muzičkih idioma
(a što ne podrazumijeva i nastup da se o ukusima ne raspravlja) izraz je težnje ka sve više političke slobode
i kreiranje što slobodnijeg i otvorenijeg društva.
Primjedbe
Objavi komentar