Između 'alawī i ṣafawī šiizma
U
postratnom periodu islam u BiH se suočava s mnoštvo novih izazova što
posredstvom institucije IZBiH što djelovanjem formalnih i neformalnih
organizacija s islamskih diskursom djelovanja u javnom životu. U općim crticama
postratni period karakterizira naglo i stalno bujanje novih, u kontekstu BiH,
ali globalno odveć prisutnih islamskih narativa koji su svoje mjesto našli i
okviru bosanskohercegovačkog govornog područja, ali i šire regije. Dva
dominantna narativa su: oficijalni - otjelovljen u IZBiH koji je uglavnom
oblikovan pričom o potrebi za očuvanjem tradicionalnog tumačenja islama koji je
vijekovima prisutan na ovim prostorima, i fundamentalistički čija je osnovna
ideja povratak i oživljavanje poslaničke tradicije na osnovu srednjevjekovne
interpretacije. O sličnostima i razlikama u ova dva dominantna diskursa se
stalno govori ali sad bih da se pozabavim jednim islamskim interpretativnim
narativom koji je na margini ali ipak prisutan, i sve više mu se daje pažnje, a
riječ je o šiizmu. Šiizam sam po sebi nije nepoznanica u globalnom smislu ali u
kontekstu BiH riječ je o novijoj pojavi s obzirom da je tradicionalno BiH
sunitska sredina. S tim u vezi mogli bi se tražiti razlozi zbog čega je vrlo teško
naći adekvatno artikulisan prikaz šta šiizam u osnovi jeste i kako se on
manifestira. Bitnost govora o šiizmu ogleda se kako u kulturološkom smislu tako
i u političkom s obzirom da riječ šiizam uvijek asocira na Iran, pa se i na
opće političke težnje i djelovanje Irana gleda kroz prizmu šiizma koji istina
za volju uživa političku moć u Iranu i u mnogome upravlja samom organizacijom iranskog
društva.
Koliko
sam do sada pratio bosankohercegovačku scenu čini mi se da niti sami
predstavnici šiizma niti njihovi protivnici uspijevaju da progovore o
centralnom i suštinskom a to je da artikuliraju šta šiizam jeste.
Problem je vjerovatno u tome što govoriti o samom šiizmu je vrlo kompleksno jer
unutar šiizma takođe ne postoji jedna vizija šta bi to šiizam trebao da
predstavlja. Tokom 20. stoljeća i dvaju revolucija kojima je Iran svjedočio
samo u osamdesetak godina šiizam je igrao veoma bitnu ulogu, tako da su
nastajale koherentnije teorije šta je to šiizam i kako on treba da se
manifestira kako u kulturnom tako i u političkom životu. Na društvenim mrežama
a i u kontekstu izdavaštva u BiH mnoštvo je tekstova o šiizmu i uglavnom su
negativnog karaktera. Ne bih sada da detaljno o tome govorim, ali problem koji
je konstantno prisutan u tim tekstovima jeste što se oni šiizmom bave na
potpuno paušalan i holistički način. Uglavnom se sve svodi na citatnost
šiitskih autoriteta kojima se treba manifestirati kako je šiizam opasan po sam
sunizam i sunitsku interpretaciju islama. Da citati nisu dovoljni niti uopće
adekvatni da se prozbori o određnoj pojavi mislim da je suvišno govoriti, tako
ću odmah da pređem na govor o tome šta šiizam jeste dominatno kroz tekst 'Alī
Šarī'atīja koji je igrao veoma bitnu ulogu u kreiranju šiizma kao modernog
pokreta otpora i revolucije, i to posredstvom knjige Al-tašayyu'a al-'alawī
wa al-tašayyu'a al-ṣafawī ('Alawī i ṣafawī šiizam). Raskol
između sunizma i šiizma opće je poznat iole informisanom čitaocu o ovoj
tematici, a naknadno će u tekstu da se vidi jasnija razlika između sunizma i šiizma.
Ono što je manje poznato i što u našoj javnosti gotovo da nije predstavljeno
jeste kako se šiizam manifestovao u svom internom mikrosvijetu, te koji su to
dominatni narativi koji predstavljaju šiizam. U knjizi Al-šī'a' wa al-taṣḥīḥ:
al-ṣarā'a bayna al-šī'a wa al-tašayyu'a (Šiiti i reforma: sraz između šiita i
šiizma) autora Mūse al-Mawsawiya, koja je izdata 1988. godine, autor
pokušava da što jednostavnijim i prijemčivim jezikom razjasni probleme unutar
samog šiizma. Za Mūsu al-Mawsawiya
povijesno postoji stalni sraz između šiita kao religiozne grupe unutar islama i
šiizma kao konkretizovane ideologije. Za 'Alī Šarī'atīja ta antagonistička
binarnost izražena je podjelom na 'alawī
i ṣafawī šiizam o čemu ću govoriti detaljnije, ali za početak navodim ova
dva naslova naprosto da prikažem složenost i problematiku predstavljanja šiizma
na jedan potpuno holistički način kako se to kod nas čini gdje je šiizam
naprosto psovanje sunizma u kratkim crticima. To nije prisutno samo kod raznih
spisatelja na društvenim mrežama već i kod akademskih profesora koji se takođe
ne libe da u svojim nastupima, da li pisanim ili oratorskim uvijek sunizam
sagledavaju kroz različite naracije dok se šiizam spominje na način da se dobija
vizija da je riječ o samo jednom vidu interpretacije i manifestacije islama
koji nema svoje dodatne razgranete intepretacije. Istina, postoje radovi u
kojima se govori o različitim šiitskim grupacijama, ali je uvijek riječ o
prikazima razlika u domenu teologije ili prava. To je svakako bitno, ali u
konačnici nemamo ono najvažnije a to je artikulisanje šta šiizam jeste sam po
sebi ili koji su to dominantni šiitski svjetonazori koji se manifestiraju u
svakodnevnom životu a u konačnici i političkom. Na tom tragu knjiga koja je
vrijedna spomena na našem jeziku je Politička geografija Hamida Dabashija u
kojoj se jasnije može vidjeti odgovor šta šiizam jeste u skladu s predstavom
Hamida Dabashija iako to nije centralna tema, pa s toga i dalje ostaje da se
pričeka ozbiljniji prikaz odgovora na pitanje šta šiizam jeste sam po sebi.
Za Dabashija šiizam je manifestacija religije protesta i njen diskurs je uvijek
usmjeren protiv ideje upotrebe moći, tako da kada god se nađe na poziciji
vlasti time se šiizam negira što je slučaj i u kontekstu Irana. Da ovakvo viđenje
nije orginalno Dabashijevo već je izraz konkretne povijesti šiizma svjedoči
upravo 'Alī Šarī'atī koji je pokušao općenito da napravi prikaz i odgovor šta
je šiizam sam po sebi te kako se on manifestuje u svakodnevnom socio-političkom
životu.
'Alī
Šarī'atī (1933-1977), se smatra jednim od vodećih iranskih intelektualaca 20.
stoljeća, a predmet njegovog zanimanja je bila sociologija religije, s tim da
nije rijetkost čitati da je on rodonačelnik iranske revolucije koja se zbila
1979. godine. O kvaliteti njegovih djela ne bih diskutovao s obzirom da mi to
nije cilj ovog pisanja, ali važno spomena je da je 'Alī Šarī'atī bio pod utjecajem Sartreovog
egzistencijalizma, Marxove kritike kapitalizma, te Fanonove filozofije o
kolonijalizmu i poziciji kolonijaliziranog kao objekta. Fanonovu knjigu Les Damnés de la Terre je preveo na perzijski jezik, a u uvodu knjige
Al-tašayyu'a al-'alawī wa al-tašayyu'a al-ṣafawī nalazi se i Fanonovo pismo 'Alī Šarī'atīju. U konktestu njegovog
spisataljskog djelovanja 'Alī Šarī'atī nije baš sasvim jasan i decizan u
razlaganju svojih teoretskih postavki, ali ostavimo to sada po strani, i
pozabavimo se njegovom predstavom šta je to u suštini šiizam. Za početak, u
knjizi Al-tašayyu'a al-'alawī wa al-tašayyu'a al-ṣafawī se bavi općom
problematikom predstavljanja i manifestacije šiizma kako kroz kompletnu
povijest tako i u kontestu 20. stoljeća. Kod 'Alī Šarī'atīja temeljno postoje
dvije osnovne manifestacije šiizma koje su potpuno suprotstavljene jedna drugoj
i to prvenstveno jer jedna nastupa iz pozicije diskurska moći (ṣafawī šiizam)
kojoj je suprotstavljen diskurs protesta ('alawī šiizam). U pristupu
obrazlaganja šta je to šiizam i kakav je njegov odnos kako prema sunizmu tako i
prema općoj zbilji u bosanskohercegovačkom govornom području kao što sam već
rekao ne postoji jasan teorijski prikaz, a da ne govorim o tome da li je uopće
šiizam religija u smislu institucionalizacije vjere ili je tek manifestacija
diskursa protesta koji funkcionira stalno i konstantno kao pokret a ne kao
institucija ili šta je uopće šiizam kao politička ideologija.
To
je u osnovi početna tačka oko koje 'Alī Šarī'atī započinje svoj govor o šiizmu.
Da li je šiizam pokret ili institucija? Prije bilo kakvog odgovora bitno je
razložiti kako pojmovi pokret i institucija funkcioniraju u jeziku 'Alī
Šarī'atīja. Za 'Alī Šarī'atīja pokret i institucija su osnovni
pojmovi za kasnije objašnjenje šta šiizam jeste i kada i u kojoj situaciji šiizam
negira sam sebe. Pokret je u skladu s definicijom 'Alī Šarī'atīja kolektivna
svijest koja teži društvenim promjenama i čiji sljedbenici ulažu stalnu
aktivnost kako bi postigli željeni cilj a na tom putu koriste sva raspoloživa
sredstva. Bilo koji pravac, vjera, etnija ili klasa postavlja određene
ciljeve u svrhu postizanja društvenih
promjena, a osnova tog kretanja je pokret što semantički implicira stalnu
aktivnost i nepristajanje uz status quo. Problem nastaje kada pokret ostvaruje
svoj konačni cilj ili kada dostiže maksimum te se pretvara u revoluciju kada
dolazi do maksimalnog naboja emocija koje se potom stišavaju i nestaju u
momentu prelaska pokreta u okvire institucije ili kako to 'Alī Šarī'atīja
govori kada sljedbenici pokreta pređu iz tačke diskursa opozicije pod okrilje
diskursa vlasti i moći. 'Alī Šarī'atī se poziva na povijest pa tvrdi da je ona
ispunjena takvim primjerima kada pokret negira svoju suštinu i bit postojanja i
djelovanja. Kada god bi se pojavio određen pokret koji bi funkcinisao kao
oponent trenutnom diskursu moći izgubio bi svoju esenciju i negirao bi sam sebe
u momentu kada sam postaje predstavnik statusa quo i čuvanja postignutih
ciljeva, te kada se i sam u konačnici pretvori u diskurs moći.
Pokret
je stalni oponent i uvijek obojen sadržajima koji se protive institucijama
vlasti koja teži da svoju argumentaciju prebaci na domen argumenta sile, i to
je stalni paradoks pokreta – u težnji da postignu promjene i sami negiraju
svoju bit djelovanja. Kada je posrijedi govor o šiizmu pa u rječniku 'Alī
Šarī'atīja moguće je evidentirati dva povijesna toka unutar šiizma. Te razlike
počinju još u prvom stoljeću po hidžretskom kalendaru ili u prijevodu u 7.
stoljeću, a osnovni karakter tih razlika počiva na tome da je prvobitna forma
šiizma predstavljala pokret koji se formira u okviru islama ali koji je
predstavljao opoziciju zvaničnom diksursu tadašnje vlasti koja se otjelovila u
sunizmu. Temeljno je šiizam zadržavao tu osnovnu karakternu crtu – pokreta
protesta i otpora – iako je s vremena na vrijeme imao vlast kao što je slučaj s
Fatimidima u Egiptu, ali trenutak kada šiizam definitivno počinje da negira
samog sebe je za vrijeme vladavine Safavida. 'Alī Šarī'atī će kazati da je to
trenutak kada se šiizam kao diskurs otpora prebacuje u sferu vlasti i
institucija moći. Safavidsko carstvo (1501. – 1736.) u kontekstu šiizma je
bitno iz razloga što se šiizam konstituira
kao dominantna religija Safavida tako da se cijeli koncept šiizma kao pokreta
protesta mijenja i šiizam upada u paradoks negiranja svoje biti djelovanja.
Prvobitne šije su djelovale pod stalnim sjećanjem na smrt Husejna, a koncept
Kerbele je predstavljao simbol otpora institucijama moći, a življenje u skladu
sa sjećanjem na Aliju koji je bio Poslanikov amidžić, te četvrti halifa koji je
u osnovi prerastao u simbol otpora i bijega od vlasti. To je uglavnom bilo
često stanje u kome su šije djelovale, i tako su uspijevali da žive šiizam, da
djeluju stalno u kontekstu otpora i protesta. Safavidsko carstvo će promijeniti
taj tok te će šiizam postati diskurs moći a pokreti koji ga nisu prihvatali
osjetit će represiju i argument sile. Šiizam je naprosto za vrijeme Safavidskog
carstva negirao sam sebe, postao je ono čemu se suprotstavljao, tako da je sva
svrha njegova postojanja nestala. Šiitski učenjaci su takođe prestali da budu
ljudi iz civilnog društva, te su postali stalni službenici vlasti i na usluzi
predstavnicima vlasti.
Njihova
uloga je bila da uvijek predstavljaju medij koji će prenositi poruku naroda i
njihova nezadovoljstva, ali je Safavidsko carstvo to promijenilo. U knjizi Liberation
Theology (Teologija oslobođenja) Hamid Dabashi nudi pobliže
objašnjenje 'Alī Šarī'atījevog binarnog šiizma: ṣafawī šiizam predstavlja
preoblikovanje šiizma protesta u ideologiju represije dok s druge strane 'alawī
šiizam je stalni revolucioni otpor tiraniji. Šiizam u takvim binarnim
odnosima mora stalno da negira svoju postojanost, jer njegova suština je
oponiranje monopolizaciji sile koja se otjelovljava u državnoj vlasti, tako da
svako šiitsko pretakanje u institucije vlasti predstavlja paradoks, a upravo tada šiizam doživljava svoj poraz. U momentu kada ima moć i kada
predstavlja monopol sile šiizam negira sebe i traži se ponovo u pokretu otpora
koji tokom povijesti uvijek predstavlja novo rađanje šiizma. Svaka težnja
šiizma da se konstituira kao državna vlast je negiranje samoga sebe. 'Alī
Šarī'atī ṣafawī šiizam ne definira samo u granicima Safavidskog carstva,
već smatra da je to oblik šiizma koji se povijesno može naći još u prvim
momentima nakon smrti Poslanika. Za ovaj naziv se odlučuje zbog toga što
Safavidsko carstvo je prvo najjasnije demonstriralo kako šiizam negira sam
sebe. I tu je temeljna razlika između 'alawī i ṣafawī šiizma, prvi
je odjek simbola Kerbele koja postaje arhetip stalne opozicije represivnim institucijama
vlasti a time i sunizmu koji nikada nije imao problem da se otjelovi u ruho
moći te nastupa s pozicije argumenta sile.
'Alī
Šarī'atī pravi čak i estetsku razliku između ova dva povijesna procesa
manifestacije šiizma. Iako se šiizam konstituira kao pokret protesta i otpora
njegov nastup prema ashabima (poslanikovim saputnicima) je drastično različit. Dok
se ṣafawī šiizam manifestira u stalnom sukobu sa sunizmom i to na jedan
vrlo pogan i prljav način te nakvalitetno artikuliran kroz psovku alawī šiizam se estetski konstituira kao
pravac koji je prvobitno svjestan sebe i paradoksa koji ga prati. On je
kritičan prema prvim halifama, njihovu vlast sagledava kroz prizmu bilo koje
druge vlasti, tako da je uvijek oprezan ali krajnje estetski istančan u svojoj
artikulaciji tako da nikada ne teži psovci kao primarnom ''argumentu'' već
argumentu problematiziranja monopola sile. U knjizi Al-Imām 'Alī fī miḥanihī
al-ṯalāṯ 'Alī Šarī'atī šiizam definiše
kao pokret kojeg stalno opisuje negacija 'Ne' – koja se povijesno realizira
stalnim otporom nepravdi i represivnim sistemima. Sunizam je za tako stalni
izraz hilafeta, to je islam vlasti, islam ozvaničenja, islam institucije, dok
je šiizam sušta suprotnost koja teži bijegu od institucionalizacije. Time
se alawī šiizam unutar islama
konstituira kao pokret koji se temeljno gradi kao oponent i balans sunitskoj
dominantnoj interpretaciji nužnosti uokviravanja islama u instituciju vlasti
kao konačne realizacije Božije riječi. Da bi se uopće počeo govor o šiizmu 'Alī
Šarī'atī će konstatovati da je neophodno poznavati jasnu granicu između 'alawī
i ṣafawī šiizma, dva dominantna šiitska narativa a koji su drastično
različiti. Tu je i jasna razlika u šiitskim autoritetima kada je riječ o
konstitucionalnoj revoluciji koja je zadesila Iran početkom 20. stoljeća. Jedan
od bitnijih traktata u periodu konstitucionalne revolucije (1906-1911) je
svakako kratki politički rukopis, pisan perom Muhammed Hossein Na'inija
(1860-1936), a koji je naslovljen Tanbīh
al-Umma wa Tanzīh al-Milla (1909). Ukratko, riječ je o rukopisu šiitskog
autoriteta koji zagovora ustavnu monarhiju i ograničenje kraljevih ovlasti.
Dobar dio rukopisa počiva na tradiciji 'alawī šiizma pa se stalno
napominje problem sunitske uspostave i težnje ka apsolutističkoj vlasti, te
neophodnosti da se uspostavi ustavna monarhija. O datom rukopisu bi se dalo raspravljati
u vezi s određenim tačkama a što će već da bude jasnija reakcija liberalnijih
krugova koji će kritikovati konstitucionalnu klauzulu koja daje pravo ulemi da
uloži veto na svaku odluku koja prođe parlamentarnu proceduru.
Fazlollah
Nuri (1842-1909) je opet predstavljao šiitsku ulemu koja je žestoko oponirala
konstitucionalnoj revoluciji i koji je u samoj ideji parlamenta vidio
podrivanje islama. Već tokom konstitucionalne revolucije sukobi unutar šiitskih
učenjaka su uveliko prisutni i obojeni su binarnim sukobljenim pozicijama 'alawī
i ṣafawī šiizma kazano rječnikom 'Alī Šarī'atīja. 'Alawī šiizam je
živ i aktivan, ali cilj 'Alī Šarī'atīja je prvenstveno da se shvati kakvi
sukobi vladaju unutar samog šiizma, te da je šiizam doživio poništenje samoga
sebe. Novi oblik šiizma je postao dominantan tako da pisanja koja se tiču
šiizma uglavnom propuštaju osnovne razlike unutar šiizma, te pisci vrlo često i
nisu svjesni šta šiizam sam po sebi treba da predstavlja sa svom svojom
simblikom unutar koje je Kerbela ponajvažnije kolektivno sjećanje kojim se čuva
ideja o šiizmu kao realizaciji pokreta otpora. 'Alawī šiizam je estetska
realizacija šiizma koja se ogleda u stalnoj težnji da se uvijek formira
kvalitetna argumentacija protiv monopolizirane institucije sile otjelovljenje u
državi te da se pravi balans tom diskursu moći koji uvijek teži ovladavanju
privatnim životima jedinke koje u osnovi ne treba da imaju nikakva posrednika
između sebe i Boga. Za 'alawī šiizam vjera
je stalno u pokretu i ona je sama po sebi oličenje pokrete, te je zbog toga
stalno prisutna ali uvijek iznova promišlja o datim vremenskim jedinicima i
izazovima konteksta a centralnu ulogu igra ličnost Alije koji je oličenje
arhetipa heroja i čija ličnost uz ideju o imametu (nasljednici harizmatične
ličnosti Poslanika) predstavlja stalnu kolektivnu svijest šiita o vjeri kao
pokretu otpora koji stalno treba da bude u sukobu s dominantnim diskursom koji
posjeduje monopol sile. Tu vjera živi svoj paradoks, a to je da kada god se
sama realizira u političkom životu počinje da negira samu sebe i svoju bit
postojanja. Ṣafawī šiizam je time oličenje prvog jasnijeg negiranja
šiizma u okviru Safavidskog carstva, ali je to ujedno i figurativna fraza kojom
se predstavlja svaki oblik ideja čija je osnova težnja za monopolom sile,
apsolutizmom, ovladavanjem drugim i koji u konačnici počiva na psovci jer predstavnici
ovog oblika šiizma su stalno posezali za psovkom kada je posrijedi govor o
prvim halifama. Kada ova ideja prevladava šiizam počinje da negira svoju bit.
U
rječniku 'Alī Šarī'atīja jasno je da šiizam predstavlja stalni pokret protesta
i otpora i to je suština njegovog odgovara na to šta je šiizam sam po sebi.
Problem paradoksa koji se javlja unutar šiizma je kvalitetno manifestiran u
djelima 'Alī Šarī'atīja a poslije i iranskoj revoluciji 1979. godine. S obzirom
da se šiizam unutar islama definira i postoji kao opreka sunitskoj težnji za
vlašću na globalnoj političkoj sceni šiizam će da dobije još jednog protivnika
čime će 'Alī Šarī'atī i težiti da šiizam vrati pod ruho revolucije, protesta i
stalnog otpora. S tim u vezi 'Alī Šarī'atī će unutar šiizma da vidi ogroman
potencijal za formiranje antikolonijalnog narativa koji će sada da se
prevashodno oblikuje kao oponent kolonijalnim silama, te da postane moćan kontraargument
i opće poznat antikolonijalni pokret. Na tom planu 'Alī Šarī'atī je pisao svoja
ostala djela, te je kao što sam rekao bio pod utjecajem Jean-Paula Sartrea,
Marxa, i posebno Frantz Fanona. U uvodu knjige Al-tašayyu'a al-'alawī wa al-tašayyu'a al-ṣafawī
u arapskom prijevodu uvrštene su riječi Frantz Fanona kojima se on obraća
'Alī Šarī'atīju. Za Fanona je islam u trećem svijetu najmoćniji narativ koji se
izražava kao društvena ideologija koja se može suprotstaviti Zapadu i koja ima
tu kulturološko nit da predvodi idejnu i kulturnu revoluciju a koja je duboko
prisutna u islamskim zajednicama. Islam je nužan elemenat u borbi protiv
kolonijalizma s ciljem kreiranja novog čovjeka.
Šiizam
je time dobio novo ruhu u djelima 'Alī Šarī'atīja, on je postao pokret otpora
protiv kolonijalizma ali ujedno i vrlo ranjiv s obzirom na paradoks koji ga
stalno prati što se najbolje očitovalo u iranskoj revoluciji 1979. godine koju
'Alī Šarī'atī nije doživio. Time je šiizam uveden ponovo u negiranje samoga
sebe, i svojih osnovnih postulata. Da sumiram, niti je šiizam jasno
predstavljen na našem govornom području niti postoji težnja da se razumiju
povijesni tokovi unutar kojih je šiizam egzistirao, kako se gradio tokom 20.
stoljeća u odnosu na sunitske modernističke pokrete, te kako je i sam postao
revolucionarna snaga u djelima 'Alī Šarī'atīja kao antikolonijalni diskurs
kojem se divio i lično Frantz Fanon da bi u konačnici završio u negiranju svoje
biti revolucijom 1979. godine. Unutar šiizma postoji jasna distinkcija između šiita i šiizma kao
ideologije kod određenog broja pisaca a uz to postoji distinkcija između dva potpuno antagonistička narativa što je vrlo dokumentovana pojava, i zbog
toga je sav prikaz šiizma u bosankoherecegovačkoj javnosti kroz prizmu psovanja
po sunizmu i njegovim stubovima opstojnosti potpuno promašena stvar. Ona niti
šta konkretno govori niti to pokušava, jednostavno na psovke uzvraća psovkama i
to je sva kvaliteta tih tekstova.
S
druge strane tekstovi koji su ozbiljnije naravi ne zahvataju u samu bit šiizma
ili je ona vrlo apstraktno prikazana tako da nedostaje kvalitetniji prikaz
šiizma i njegovih manifestacija. 'Alī Šarī'atīja sam izabrao iz razloga što se
direktno bavio sociološkim i filozofskim problemom šiizma ali i zbog njegove
uloge koju je igrao u izgradnji revolucionarnog antikolonijalističkog šiitskog
narativa koji je završio u revoluciji 1979. godine, te njegovom stvaranju
takozvanog crvenog šiizma obojenog revolucionarnim bojama koji potom s iranskom
revolucijom upada u negiranje samoga sebe. Šiizam koji čuva istinsko kolektivno
sjećanje na Poslanikovog amidžića Aliju 'Alī Šarī'atī naziva 'alawī šiizmom koji
postoji uvijek u odnosu na instituciju sile kojoj je on glavni oponent tako da
je šiizam prevashodno kultura protesta i opozicije svakom obliku vlasti koja
teži da svoje argumente artikuliše silom. Problem je u tome što šiizam u tom
čistom napatvorenom vjerskom ruhu je stalno u paradoksu s kim se suočava i kako
i na koji način da realizira svoj protest. 'Alī Šarī'atī je šiizam podveo pod
protest protiv Zapada i kolonijalizma čime je dobio podršku globalne ljevice
ali je time popločao put ka novoj negaciji šiizma i ka stvaranju autoritativne teokracije. Nije je doživio, ali je
revolucija 1979. godine šiizam dovela u poziciju moći koja je još uvijek vrlo
aktivna, represivna i koja ne krije svoje intervencionističke naume a što je sama negacija
šiizma koji se nakon Safavida i Kadžara ponovo institucionalizirao u okvire
diskursa sile i moći čime se postavlja pitanje ko je danas predstavnik i
nositelj napatvorenog šiizma čija je realizacija balans moći i ograničavanje
djelovanja institucija sile. Do jasnijih odgovora i diskusija zapamtimo da
šiizam nije samo estetika psovke već mnogo više pokret protesta koji živi sa
svim svojim paradoksima i stalnim buđenjem i negiranjem samoga sebe, a iranski
šiizam oličen u instituciju wilayat al-fakih je najočiti primjer negacije
šiizma kao historijski stalnog definisanog pokreta protesta.
Primjedbe
Objavi komentar