Ibn Tejmijin nominalizam
Aristotelijanstvo je u srednjevjekovnom arapsko-islamskom svijetu bilo izrazito prisutno, ali nije uvijek dočekivano blagonaklono. Aristotel se čitao i prevodio, ali i žestoko kritikovao, tako da postoji cijeli dijapazon literature koja se zasniva prvenstveno na kritici Aristotelove poetike, ali i Aristotelove logike. Ta kritika Aristotelove logike, i to pretežito koncepcije silogizma u arapsko-islamskom svijetu utjecala je na rađanje uslovno rečeno skepticizma. Uslovno, jer je skepticizam bio vrlo slabo zastupljen, ali su kritike aristotelijanske logike bilo toliko zastupljeno da i Wael Hallaq u knjizi ''Ibn Taymiyya againts Greek Logicians'' razmatra koliko i u kojoj mjeri su djela ili indirektno ideje Aristona i Sextus Empiricusa utjecale na razvoj srednjevjekovne arapske antiaristotelijanske misli, te izrazito Platonovskih postavki o univerzalijama.
Bilo
kako bilo, sad bih samo izdvojio nekoliko opaski koje oslikavaju teorijske
postavke Ibn Tajmijine (1263-1328) kritike poklonika onog dijela antičke logike
koja je gajila sklonost ka univerzalijama, a što on u suštini zasniva na
poziciji ontološkog nominalizma. Istina, Ibn Tejmije je na našim prostorima
uglavnom poznat kao srednjevjekovni učenjak koji je bio inspiracija za razvoj
modernog islamskog fundamentalizma, ali to je priča za sebe, zbog toga i
namjeravam da predstavim jedan drugi uglavnom nedovoljno istraženi dio
literarnog opusa Ibn Tejmije. Među brojnim djelima Ibn Tejmije je i knjiga
izvornog naslova ''Radd 'ala al-Mantiqiyyin'' (''Suprostavljanje poklonicima
logike''), rukopis koji je sačuvan i sadrži više od pet stotina stranica.
Problem
s kojim se Ibn Tejmije suočavao počivao je na poklonicima logike zasnovane na
idejama o univerzalijama, a što je prema Ibn Tejmiji narušavalo osnovne
postavke Božije transcedentnosti i kur'anske riječi koja po Ibn Tejmiji ne
počiva na principima univerzalija. U tom kontekstu, Ibn Tejmije će nastupiti
prvenstveno kao nominalista koji svaki vid znanja i informacija prvenstveno
bazira na parcijalijama koje u eksternom svijetu postoje neovisno i u svojoj
ontološkoj realnosti, a što počiva na njegovoj podjeli znanja: a) prva počiva
na stvarima koje postoje same po sebi i koje su potpuno individualne (mawdžud
fi nafsihi) i b) znanje koje mi kao ljudi formiramo u svom mentalnom sklopu, te
time tvorimo univerzalije i pokušavamo uspostaviti univerzalne definicije
(mutasawwar fi al-zihn - mentalno predstavljene forme eksternog svijeta).
Tako
će u knjizi ''Suprotstavljanje poklonicima logike'' Ibn Tejmije na 316.
stranici kazati da ne postoji znanje koje se uspostavi univerzalijama
posredstvom analogije tipa ''Jedno tijelo ne može biti na dva mjesta
istovremeno'' a da to prethodno ljudska intuitivna priroda nije spoznala već
posredstvom konkretnih parcijalija. Glavna zamjerka koju Ibn Tejmije upućuje
svojim protivnicima jeste što oni pokušavaju napraviti teorije po kojima
univerzalije mogu imati svoju neovisnu ontološku postojanost u eksternom
svijetu, a što po njemu narušava osnovnu koncepciju islamskog vjerovanja.
Najočitiji primjer toga je univerzalija da pored toga što ljudi postoje i
egzistiraju kao individue postoji i 'univerzalni čovjek' (al-insan al-kulli ili
al-insan al-mutlaq). Takvo pokušavanje obrazovanja modela u mentalnom sklopu po
kome se zapostavlja osnova o parcijalijama koje egzistiraju ontološki potpuno
neovisno u eksternom svijetu je logička zabluda.
Shodno
tome Ibn Tejmije će kazati da znanje o određenim parcijalijama počiva prije
bilo kakvih univerzalnih sudova, te da znanje ne potrebuje za univerzalnim
sudom (''Wa la yahtadžu al-'ilmu bihi ila al-qadiyya al-kulliyya''); jer mentalni
koncept obrazovanja univerzalija počiva na obrazovanju formi koje egzistiraju u
eksternom svijetu. Pa na 317. stranici Ibn Tejmije navodi kakav konkretno
problem ima s tim postavkama univerzalija, pa tvrdi da 'oni', tj. njegovi
protivnici počinju sa postavkama ''Čovjek je polazno takav i takav'', pa govore
o tome kakav je čovjek naprimjer a da to uopće nije niti funkcionira tako u
svijetu realija, ili kako ga on sve vrijema naziva 'eskterni svijet', svijet
koji je van našeg mentalnog umnog formiranja slika o realnom svijetu.
Čini
mi se da jedna od ključnih postavki Ibn Tejmijinog nominalizma je predstavljena
u njegovim riječima gdje polemira s univerzalijama kako ih poima Ibn Sina, pa
piše sljedeće:
>
فان الكلي لا يوجد كليا إلاّ في الذهن. و هذا ليس مورد
النزاع و إنّما النزاع في إمكان وجود مثل هذا المعقول في الخارج. و ليس كلّ ما
تصوّره الذهن يكون موجودا في الخارج كما يتصوّر الذهن. فان الذهن يتصوّر ما يمتنع
وجوده في الخارج كما يتصور الجمع بين النقيضين الضدّين. <
''Univerzalija
kao univerzalija je postojana samo kao mentalni koncept. I to nije predmet
rasprave, već mogućnost postojanja naprimjer takvog rasuđivanja u eksternom
svijetu. Nije sve što mentalnim konceptom se oformi postojano u eskternom
svijetu onako kako to zamislimo. Mentalni koncept rasuđivanja oformljava ono čije
je egzistiranje nemoguće u eksternom svijetu kao što oformi spoj između dvije
oprečnosti i antipodnosti.''
Ibn
Tejmijina teorijska posvećenost logičkim postavkama koje počivaju na
egzistiranju parcijalija kao zasebnih entiteta u eksternom svijetu približila
ga je u određenoj mjeri, ili barem odškrinula vrata za put prema metodološkom
individualizmu. Ibn Tejmije je u svom suprotstavljanju savremenicima koji su
težili logici univerzalija, u okviru kojih parcijalije tek egzistiraju kao dio
neko većeg sistema kreirao teoriju koja se bazira na postavkama ontološkog
nominalizma. Njegova pozicija je da uprkos tome što postoje sličnosti između
recimo dva čovjeka koji potpadaju pod univerzaliju ''ljudi'', ili dva slična konja
pod univerzaliju ''konji'', to je ipak koncept koji nastaje u našim umovima.
Drugačije kazano, Ibn Tejmijina postavka je da ono što u našim mentalnim
konceptima postoji kao univerzalija u stvarnosti egzistira kao partikularija i
znanje treba crpiti na osnovu partikularija.
Time
negira platonovski koncept pa shodno tome ne postoji egzistirajuća univerzalija
u eksternom svijetu kao što univerzalije ne egzistiraju u parcijalijama. Za Ibn
Tejmiju postoji samo jedinka koja predstavlja neku vrstu kao parcijalija koja
ima svoje samostalno ontološko postojanje. Svaki egzistirajući objekt u
eksternom svijetu ima svoju individualnu partikulariziranu egzisteniciju i
postojanost i bez obzira na sve sličnosti i zajedničke crte koej dijeli s
drugima postoje parcijalne stvari unutar svake parcijalije koje ontološki ta
određena parcijalija ne dijeli ni sa jednim drugim egzistirajućim bićem. Sličnosti
koje se uviđaju i na osnovu koji se konstruišu određeni sistemi univerzalija su
sistemi koji samo postoje u mentalnom konceptu, ne i stvarnosti. Možda ga zbog
ovoga Wael Hallaq naziva skeptikom koji ipak svoj problem skepticizma i
nepostojanja univerzalnih sistema istina rješava na jedan vrlo čudan način što
bih rekao da je ipak bilo dejstvo vremena i prostora u kome je Ibn Tejmije
djelovao.
Naime,
problem je što Ibn Tejmije nije uspio ili nije ni sam bio svjestan nekih svojih
tvrdnji, da razvije konkretniji teorijski koncept tako da je mnogo toga
razbacano u njegovim djelima bez jedne sistematične teorije. Najbolji
pokazatelj toga je što svoj skepticizam rješava kao pripadnik hanbelijske
pravne škole šafijskom teorijom tekstocentrizma o čemu sam ovdje već ranije
pisao. Umjesto prirodnog kretanja ka metodološkom individualizmu Ibn Tejmije
vjerovatno usljed toga što je bio pravnik rješenje pronalazi u više jednom
metodološki holističkom konceptu, a to je da svaka jedinka iako jeste zasebna
egzistirajuća parcijalija se mora i treba da se povinuje poslaničkoj tradiciji,
pa je tako haber (predaja) u onom šafijskom smislu za Ibn Tejmiju izvor znanja,
istina koja nije samo mentalni koncept već znanje o eksternom svijetu. Tu Ibn
Tejmije prestaje da znanje crpi iz parcijalnih pojavnosti, i da to konkretnije
primijeni u okvirima pravne nauke, već postavlja univerzalije poslaničke
tradicije kao osnovu na temelju koje se odnosi prema parcijalnim entitetima
koji egzistiraju u eksternom svijetu.
Na
koncu konca, tu je Ibn Tejmije napravio korak iz kojeg je jednim dijelom
proizašla cijela generacija pobornika ovog Ibn Tejmije koji stopira svoja
teoretska dostignuća u djelu ''Suprostavljanje poklonicima logike'' i koji
ostaje naklonjen šafijskoj metodologiji tekstocentrizma koja je po svojoj
prirodi slika i prilika metodološkog holizma. Iako postoje sličnosti između a) metodološkog
individualizma i b) metodološkog holizma razlike su ipak mnogo bitnije, a one
su ontološke prirode: a) je oličenje
nominalizma, iako se mogu koristiti neki univeralni koncepti uvijek je u
središtu individua ili više njih ako govorimo recimo o tradiciji dok u slučaju b)
individua sve svoje parcijalne vrijednosti duguje nekom nadsistemu kojem je
nadređena i kojeg mora da primijeni u eksternom svijetu ma kakve informacije
dobijala iz tog svijeta o mogućnosti ili nemogućnosti primijene datog mentalnog
koncepta.
Ibn Tejmija kao nominalista,
i to kao srednjevjekovni pisac koji je najočitije predstavio logičku postavku
nominalizma nažalost nikada nije dobio pažnju, jednim dijelom jer mnogi njegovi
poklonici nisu detaljno se posvetili ovom njegovom štivu, pa je ono ostavljeno
po strani, a s druge strane i zbog implikacija koje je ono moglo imati da se
počelo razvijati u još koherentniju teoriju. Naravno, neke postavke Ibn Tejmije
se jesu nastavile razvijati, i razvile su se ali u drugim tradicijama, pa smo
dobili u konačnici metodološki individualizam, što je u konačnici potpuno
drugačije od koncepta koji je populariziran kao jedina misao Ibn Tejmije. No,
to nije samo slučaj s Ibn Tejmijom, da su određena pisanja nekog autora postala
slika i prilika cjelokupnog njegova opusa iako to u biti nije tako. Ibn Tejmije
je i sam tome doprinio, zbog toga i jeste vrlo kompleksan i složen, ali sličnu
situaciju imamo i s Ibn Haldunom, Ibn al-Haysamom, i dr.
Primjedbe
Objavi komentar