Azazelova tragedija
Najomiljenija
priča s margina o Azazelovoj tragediji u islamskoj tradiciji ujedno je i
najintrigantnije kur'ansko kazivanje koje je dominantni islamski narativ potisnuo
u stranu ustaljenim prikazom Azazela arhetipom zla. Otjelovljenje zla u islamskoj
tradiciji predstavljeno je u liku Azazela, više poznaog pod nazivom Lucifer ili
po kur’anskom slovu Iblis. Budući da kur’anska kazivanja potenciraju dramatizaciju
događaja a ne historijsku preciznost i činjeničnost najdramatičnije kur’ansko
kazivanje je o stvaranju čovjeka. Dakako, proces stvaranja u Božijem kontekstu
bijaše potpuno jednostavan čin Božije volje ali sama obavijest o stvaranju
čovjeka izazvala je negodovanje kod dobrih anđeoskih bića meleka koji upitaše a
zar čovjek neće činiti zla djela time što će drugima oduzimati život, i nered
na zemlji činiti, a mir i uživanje života je Božiji dar koji niko nema
pravo da skrnavi.
Jasno,
kratki dijalog završava Božijim odgovorom da je čovjek plan o kome samo On
zna što drugi ne znaju. U kratkom dijalogu Boga i dobrostivih, od grijeha
potpuno čistih meleka, daju se kratke upute da čovjek nije biće koje djela samo
po dobru, pa od tud će nastati konzervativni poučak o vrloj opreznosti i
stalnoj svjesnosti ljudskih težnji da se otrgnu imperativu dobra i da prionu
kršenju tuđih prava među kojima je pravo na život najveće dobro što je Bog
darovao čovjeku. O ograničenosti znanja i ljudskom odlikovanju da imenuje stvari
je vrijednost kojom se čovjek uzvisio nad neokaljanim melecima, pa gotovo da ne
postoji djelo moralno-didaktičkog karaktera a da nije posvećeno ovim
simboličkim uputama. Međutim, nakon vrlog dijaloga između Boga i meleka u priču
se uključuje Azazel koji odbija Božiju naredbu da padne ničice pred Adema i
prizna odlikovanost ljudskoga roda. Za ortodoksiju ovaj djelić priče ostao je
samo dio sveukupnog mozaika cjelokupne priče o ljudskom stvaranju koje po slovu
naučava da svi putevi kojima čovjek stremi treba da budu suprotstavljeni
Azazelovim došaptavanjima i zavođenju. Čovjek treba da se čuva oholosti
podučavat će opći nauk o Azazelu, tom otjelovitelju zla što svako loše izrodi
iz svoje bahatosti i samoobmane da je obdarenije biće od Adema.
U okviru
dominantnih interpretacija Azazelovo zavođenje Adema zbog kojih Adem prekrši
Božiju zapovijed da ne prilazi drvetu određenom i da ne kuša dobra koje to drvo
dariva učiniše Azazela vječno prokletim bićem koje otjeloviše zlo. Azazel po
kur’anskom rječniku odbi naredbu da Ademu padne ničice, jer se uzoholi (istakbara).
Istakbara bi u doslovnom prijevodu značilo smatrati se velikim,
pa Azazelov grijeh bijaše najprije što se osjetio odabranijim i obdarenijim, po
kvaliteti osobina većim od Adema, što je i sam Azazel koristio kao
argumentaciju riječima mene od vatre stvorio Si a njega od ilovače. Adem
će po kazivanju prihvatiti riječi pokajanja, svoj grijeh priznati i Bogu se vratiti,
jer Bog pokajnike voli, i to je priča o čovjeku, grješniku koji se kaje i uviđa
svoje greške kako bi se u konačnici vratio Bogu. Ovime će priča o dramatičnom
sukobu Azazela i Boga dobiti svoje konačne konture pa danas naučavamo da
islamske sveraznolike tradicije naučavaju da je Azazel vječno prokleto biće,
arhetip zla, tjelesna materijalizacija svega što prepoznajemo činom zla.
Međutim,
detaljnijim čitanjem srednjovjekovne sufijske literarne baštine o Azazelu
pisane perima Ameda Gazalija, Feriddudina Attara, Mensura al-Halladža, Ibn
‘Arebija, te kasnije Sadiqa Džalala, kazivanje o Azazela poprima potpuno drugačije
konotacije pri čemu trijada Bog-Adem-Azazel predstavlja osnovnu polaznu
tačku islamskog moralnog naučavanja. Ova marginalizirana tradicija naučavat će
da Azazel nikako ne može biti arhetip zla već arhetip ljubavi i sveopći simbol
slobode. Kazati da je Azazel arhetip ljubavi i dobra a ne sveopće otjelovljenje
zla predstavljalo je čin ravan blasfemiji, još jedan vid hereze i to najvišeg
interpretativnog oblika – ustvrditi da je Azazel lik koji živi najveću
tragediju, da zbog nepatvorene ljubavi prema Bogu živi u stalnom prokletstvu
ispunjavajući time sveopću Božiju volju.
Razlučiti
osnovne upute i informacije koje se nadaju iz priče o Bogu-Ademu-Azazelu
za srednjovjekovne islamske znalce predstavljalo je bazičnu polaznu tačku iz
koje se razvijao kompletan društveni moralni etos. U tom tonu Ibn al-Džawzi će
napisati djelo Talbis Iblis čiji je osnovni sadržaj predstaviti
sveobuhvatno Azazelovo djelovanje u svijetu ljudi i njegove metode zavođenja i
odvraćanja od Božijeg puta. S jednu stranu bijaše Bog koji dobro naređuje a s
druge Azazel što na zlo poziva. Sama ta izgradnja dualnog odnosa dobro/zlo pri
čemu je Bog otjelovio dobro, a Azazel zlo, za sufijske znalce predstavljaše
direktni udar na osnovne teološke postavke o naučavanju sveopćeg Božijeg jedinstva.
To je bio prvi momenat koji će u islamskoj i to konkretno sufijskoj tradiciji
iznjedriti neuobičajeno učenje o Azazelu kao najvećem zaljubljeniku u Boga što
na putu ljubavi prihvati ovosvjetsko prokletstvo, jer šta je istinska ljubav do
li biti proklet od Voljenog, a voljeti u prokletstvu čin je kojim se
manifestira saznanje o Božijoj volji i kušnji.
Nemoguće
je da mimo Boga postoji zasebno biće kao otjelovljenje zla koje radi nasuprot
Božije volje. U sufijskoj tradiciji to je bilo sasvim jasno, pa je prema tome
priča o Azazelu dobila sasvim nove konture koje će kreirati i zaseban moral i
splet pravila po kojima se da postupati. Sadiq Džalal će u svom djelu Iblisova
tragedija ustvrditi da ustaljena priča o Azazelu se ne smije poimati kao
klasično kazivanje o sukobu dobra i zla, istine i laži, vjere i krivovjere,
oholosti i skromnosti. Od ustaljenje površno očigledne priče o Azazelu kao biću
koje otjelovljava zlo, prkosi Božijoj naredbi, te odbija da prigrli ruho
pokajanja, potrebno je prigrliti nauk o Azazelu kao biću koje se odbija
pokoriti zarad Božijeg sveopćeg nauma i volje pri čemu Azazel postaje tragičar.
Azazel je demonstrativni simbol slobodne volje i prava da se kaže Ne. Odbiti
ustaljeni nauk i interpretacije o Azazelu za Sadiqa Džalala je ustanuće protiv
naučavanja o jednostavnosti svijeta koji se kreće između submisivnog povinovanja
Božijim naredbama, što je svijet meleka, i hvatanje za ruho sufijskog
tradicionalnog naučavanja o kompleksnosti svijeta koji se ne oblikuje po vrlim
pravilima submisivnosti već posjedovanju volje da se ne prihvate Božije naredbe.
Adem
se u konačnici priklonio Azazelu, grijeh je jasan počinio, te je protjeran na
Zemlju a tu je spoznao čin pokajanja. U široj slici, Azazel je prihvatio ulogu
ispunjenja Božije sveopće volje a ne povinovanje jednoj parcijalnoj naredbi po
cijenu prokletstva. Mensur al-Halladž će u Al-Tawasin slikovito
prikazati dijalog Azazela i Musaa (Mojsije) u okviru kojeg Azazel
argumentativno nadvladava Musaa. Musa postavlja pitanje zbog čega Azazele ,
zašto naprosto ne pade ničice pred Adema, nikada prokletstvo ne bi doživio.
Odgovor Azazela je bio jasan, ti o Musa kada ti je bilo rečeno pogledaj u
brdo ti si to bespogovorno učinio, a meni bijaše hiljadu puta naređeno da
padnem ničice ali ja sam to odbio. Spriječila me je vjera u Jednoga da ikada
ničice padnem drugome!
Ovo
je prvi sloj teksta kojeg Al-Halladž koristi kako bi obrazovao sufijsku ljubav
i čežnju za Jednim da bi potom u korist Azazela prizvao još jedan argument.
Musa nanovo pita a zar ti nije Jedan naredio da to učiniš? Za Azazela
nije bilo dvojbe, svijet nije tako jednostavan kako se uvijek čini, ne, to
nije bila naredba uopće o Musa, to je bila Božija kušnja kojom je ispitana moja
ljubav kako bi se prenijela sveopća istina o kompleksnosti Teksta a time i
svijeta uopće. Ovim činom preoblikovanja ustaljenjih pogleda na Azazela
sufijska tradicija je prodrmala tadašnje teološke i pravne konsekvence koje su
slijedile iz tumačenja o odnosu Boga i Azazela s jedne strane te Boga i Adema s
druge strane.
Teološki
posmatrano ljubav prema Bogu se ustaljeno tumačila na Musaov način kako ga
oslikava Al-Halladž, bespogovorno submisivno ispunjavanje Božijih naredbi i
negiranje opcije Ne u javnom životu. Zakonik Božiji je tu da ga se
slijedi i sprovodi, naredbe su jasne, i svako kršenje istih je manjak ljubavi
prema Bogu. Kršiti naredbe je Azazelov iblisovski put kojem se mora
suprotstaviti. Dovoljno obrazaca koji će biti vrla dekoracija različitim
islamkim političkim pokretima tokom XX stoljeća. Sufijska tradicija preoblikuje
kazivanje o stvaranju čovjeka i Azazelovoj poziciji u svemu tome. Azazel je
dramski lik koji predstavlja opću sliku o stvarnom načinu kako funkcionira
ljubav prema Bogu. Prihvatati naredbe bespogovorno i razumjevati uopće Božije
upute kao čin naredbi čijim se primjenama u realnom svijeta treba stvoriti
Božije kraljevstvo ili ga po našem jezikoslovlju hilafet je principijelno
skrnavljenje ljubavi prema Bogu. Azazel prihvata da Božije riječi Ademu
ničice padni nisu ništa drugo do li kušnja koju on mora prihvatiti jer
ljubav iziskuje kušnje. To nije po Musaovom jeziku naredba, jer simbolično
Musaov jezik je jezik naredbi – postoji naređenje A, a svako ko ga ne
primjenjuje zaslužuje restrikcije, kazne, pa i uklanjanje iz javnog prostora u
svijet podzemlja – pa su te Božije riječi u sufijskoj tradiciji dramatizacija
Božije volje kako bi se u nekoliko sekvenci prikazala sva kompleksnost
ovostranosti.
Postojanje
naredbi je nužno, kao i razumijevanje istih, što meleci demonstrativno čine,
ali jednako važno ako ne i važnije, jer samo tako je moguće voljeti Boga, je postojanje
azazelovske simbolike otjelovljenje u riječi Ne. Tek kada postoji
mogućnost da se odbace Božije naredbe, i da se slobodno nastavi djelovati kao
što je Azazel prihvatio svoju tragediju prokletstva kako bi pokazao način na
koji je jedino moguće demonstrirati ljubav spram Boga kompletira se priča o Bogu-Ademu-Azazelu.
Svijet u kome se žele Božije naredbe ili upute pretočiti na kompletnu društvenu
zbilju jeste onemogućavanje čovjeku da upozna kušnju i iskusi pokajanje. Kada
postoji jasna i vrlo vidljiva kušnja koja se protivi Božijim uputama ljubav je
tada moguća i iskrena jer nije proistekla iz submisivnog odnosa spram naredbi
već prihvatanjem kušnje posredstvom koje se manifestira ljubav prema Bogu.
Sufijska tradicija prepoznaje opasnost nauka koji počiva na tumačenju ljubavi
prema Bogu kroz čin puke sljedbe naredbi, jer tada naredbe kroz Tekst postaju
objekat kojem se izražava čežnja a ne Bog. Naredbe u vidu Teksta postaju
idolatrija i to je momenat kada Azazel postaje simbol demonstracije čiste
ljubavi prema Bogu. Ljubav podrazumijeva i čin odbijanja, prkosa, jer na taj
način se dešava stvarni karakterni rast, a ne pukim figurativno rečeno musaovim
jezikom naredbi.
Azazel
je prihvatio ulogu koja kaže da je Bog postavio upute ali isto tako i uporedo s
njima mora da postoji prostor za iskušenja, vrli svijet koji se opire Božijim
uzusima jer za samog zaljubljenika u Boga ljubav je samo moguća tada i u takvom
ambijentu, a ne u mikrosvijetu gdje se svako Ne potire jer u tom slučaju
se javlja dominacija filozofije prohibicionizma a u sufijskoj tradiciji to je
jasan čin kojim se negira sveopća Božija volja zbog koje je Azazel prihvatio
prokletstvo. U sufijskoj tradiciji se preoblikovanjem lika Azazela iz
otjelovitelja zla u arhetip ljubavi koja se izražava mogućnošću izbora formira
potpuno drugačiji moralni etos unutar islama. Azazel unutar ove marginalizirane
tradicije predstavlja osnovnu Božiju volju o postojanju stalnog komešanja šta
da se čini u datim momentima.
Azazel
je otjelovljenje lika koji bira između parcijalne naredbe ili Božijeg
imperativa da se nešto mora učiniti i Božije sveopće volje da se postupa
po slobodnoj volji. Birati između naredbe koja je za Azazela u sufijskoj
tradiciji predstavljala ujedno i odstupanje od ljubavi prema Jednom, jer samo
Njemu se ničice pada i prihvatanje tragične sudbine odbijanjem naredbe kako bi
bila iskazana Božija sveopća volja predstava je o kompleksnosti svega što
Azazel predstavlja. Činiti izbore nije jednostavno ali je neminovno za postojanje
ambijenta u kome se može iskazati ljubav prema Boga a koja nije zaogrnuta
hipokrizijom. Azazel postaje simbol kojim sufizam gradi zasebnu tradiciju koja
nikada nije mogla poslužiti modernim islamističkim pokretima da na njoj
baziraju svoja religijsko-politička stremljenja. Koliko je u samom
srednjovjekovlju bilo dominantno učenje o Azazelu kao arhetipu zla najbolje svjedoči
činjenica da su se različiti pokreti koji su odstupali od ortodoksije nazivali Iblisijama
ili naprosto grupacijama čija su učenja azazelovska, čista otjelovljenja zla.
Naprosto, najefikasniji način da se nekoga dafamira ili označi nepoželjnim a da
to bude jednim zajedničkim opće poznatim imeniteljem jeste protivnika dovesti
na simboličkoj ravni u direktnu vezu sa Azazelom.
Iblisije
ili azazelovci su
mogle biti različite skupine ali jedno od ustaljenijih značenja i upotrebe ovog
termina je dafamirati opozitno mišljenje da zastupa učenje koje ne samo da se
kosi sa Božijim naredbama već i da predstavnici zloćudnih azazelovskih ideja dozvoljavaju
egzistiranje pojava koje su antipodnost Božijim uputama. Preoblikovanje Azazela
u simbol ljubavi značilo je između ostalog i oblikovanje takvog moralnog
svjetonazora koji podrazumijeva da je realizacija Božije ljubavi moguća samo u
ambijentu u kojem uporedu egzistiraju i skupine koje se opiru Božijim uputama.
Zbog toga je sufijska tradicija koja je interpretirala Azazela kao najvećeg
tragičara od svih likova kojima se Kur’an pozabavio stavljena na marginu. Vrlo
vješto tokom XX stoljeća sve moguće izvedenice iz ovog moralnog etosa su
naprosto potisnute. Sufijska halladžovska interpretacija Azazela i raskrinkavanje
musaovog nauka da se sve rješava slovom zakona time što se kršitelji Božijih
naredbi moraju ukloniti iz javnog prostora po svim svojim načelima uspjela je
samo da dobije dobre književne kritike.
To
je bio i ostao veliki problem, što je ova tradicija ostala samo u domenu
književnosti a da iz nje nikada nisu izvedene detaljnije teoretske mogućnosti
kao što je to primjera radi učinjeno sa ortodoksnom tradicijom za koju je priča
o Azazelu i Adamu postala bitan element izgradnje politika XX stoljeća.
Jednostavnim jezikom rečeno Azazel je simbol zla koje se manifestira u
različitim pojavnim oblicima čime se sinovi Ademovi odvode u grijeh a društvo
urušava. Lijek za to je protjerivanje kako i Bog učini sa Ademom nakon
što se o naredbu ogriješio. Prevedeno u politički jezik protjerivanje
podrazumijeva slavljenje ideje prohibicionizma. Jedini način da se sljedbenici
Azazela urazume je da se javni prostor očisti od svih vidljivih primjesa
azazelovskog ponašanja. Za takvo što demokratičnost nije dobar model već stari
oblik hilafeta u okvir kojeg se vlast i moć sile otjelovljava u pesnici moćnog
vladara koji će da uredi društvo po volji Božijoj.
E, u
sufijskoj tradiciji takva interpreracija je prepoznata vrlo rano kao momenat u
kojem se odstupa od vjere i prelazi u svijet politikanstva gdje se ljubav prema
Bogu ne realizira slobodnim izborom da se ta ljubav živi već su tu institucije
sile koje vas upravo silom utjeruju u ljubav s Bogom. Da, za sufizam je to bio
najveći grijeh, jer se time negirala Božija sveopća volja da se Njemu, kreatora
svega, može kazati Ne a demonstracija te volje je Azazel. Od tud će i
sva naočigled hedonistička terminologija u sufijskoj književnosti postati izraz
osnovne predstave o Azazelu kao arhetipu ljubavi, jer što je u svakodnevnici
prepoznato kao oličenje hedonizma u sufizmu je to postajalo simbol ljubavi
prema Bogu. Za jedne je točenje vina predstavljalo oglušivanje o Božije naredbe
a za sufijsku tradiciju vino je postajalo simbolom Božijeg spomena jer samo uz
jasno viđenje grijeha mogla je postojati svijest o istinskoj vjeri koja ne
postaje predmet politikanstva.
Na
primjeru Azazelove tragedije sufijska tradicija je kreirala ambijent antipodan
prohibicionističkim mjerama koje nastaju na učenju o progonstvu Azazela kao
biću kojeg je vrhunac zla. Kada se u Kur'anu govori o odnosu vjernika prema
kocki primjera radi, semantički je pažnja usmjerena na oblikovanje jedne zasebne
kulture koja ima svoje posebne prepoznatljive obrise. Kocka se ne kudi jer se
njome dolazi do nepoštene zarade kao što je to uobičajeno navođenje u
prohibicinističkom rječniku, već se naprosto za kocku kaže da je ridžs ( iz pozicije vjerskog nauka pokuđeno djelo
koje pripada takvom kulturnom ambijentu koji onemogućava kvalitetan
kulturološki razvoj kojim se iskazuje ljubav prema Bogu), ali ne postoji
prohibicionistički karakter. Savjet je da se kocka ostavlja intenzivno po
strani, jer samo na taj način nadati se uspjehu što u kur'askom jeziku
podrazumijeva spominjanje Božijeg imena i obavljanje molitve.
Kocku
namjenski spominjem jer je tokom ramazana pokrenuta kampanja ramazanom
protiv kladionica u okviru koje je dominirao jezik da je kocka samo još jedan vid
Azazelovog otjelovljena zla, a iz tog rječnika pretežito slijedi čežnja za
prohibicionizmom i različitim restrikcijima svih djela koja se smatraju gnusnim
među kojima je kocka samo jedan vrli slikoviti primjer. Kocka je u ovom slučaju
samo simbol kako se na temelju dvije različite tradicionalne interpretacije o
Azazelu formiraju i dva vrlo drugačija odnosa prema stvarnosti.
Opća
dominantna teorija koja Azazela predstavlja arhetipom zla kada je posrijedi
ljubav prema Bogu upotrebu sile vidi kao legitimno sredstvo za iskazivanje
svoje zaljubljenosti. Za nju je uvijek bitnije da se određena pojava zabrani i
ukloni. Problematika ove interpretativne tradicije počiva na ljubavi koja u
prvi plan stavlja teologiju submisivnosti, tekstocentrizam i što Božije upute
da se određena djela stavljaju u stranu prenosi u domen političkog jezika čime
se gubi vjerski karakter tih djela. Sufijska tradicija naučavanja o Azazelovoj
tragediji naglasak postavlja na Azazelovo Ne, njegovo odbijanje da se
povinuje naredbi, te da u konačnici postane simbol iskazivanja sveopće Božije
volje da uz svako prihvatanje Njegovih uputa uporedo egzistira i pravo da se te
iste upute odbiju. Sufijska tradicija je time kreirala poseban ambijent u kojem
se teologija ljubavi predstavlja kao nužna egzistencija a ona podrazumijeva
egzistiranje različitih oblika hedonizma, jer samo u takvom ambijentu se može
istinski ljubiti Boga. U tom tonu sufizam je uvijek težio kooperaciji, i bijegu
od politikanstva i jezika sile. Za sufizam je bitno da vjera ostane vjera, te
da Božije upute ne postanu dekoracija političke religije. Zbog toga je sufizam uvijek
tokom XX stoljeća bio na udaru različitih islamskih političkih pokreta, jer
tradicija koja ima nauk o Azazelu kao arhetipu ljubavi nikada nije mogla da
postane korpus koji se da iskoristiti u političke autoritativne svrhe.
Sufijska
tradicija odaslala je poruku da kada se Azazelovo Ne prihvati kao simbol
ljubavi prema Bogu i iskazivanju sveopće Božije volje mnogo je jednostavnije
prihvatiti načela otvorenog društva, jer vjera biva vjerom, a na nama je koliko
ćemo te davno odaslate poruke staviti na mapu vidljivosti.
Primjedbe
Objavi komentar