Pastoralno vs Sedentarno/ Habil vs Kabil
U kontekstu razgovora o Habilu i Kabilu/Abelu i Kainu, u arapsko-islamskoj srednjovjekovnoj literaturi na koncu konca što sam prelistao do danas oba lika se svode na jednodimenzionalno intepretiranje koje se svodi na tumačenje njihovih postupaka u smislu sukoba dobrog odanog Božijeg štovatelja i grješnoga što se ogluši o Božije upute. Ta interpretacija izrazito dominira nad višedimenzionalnom intepretacijom koja je takođe prisutna i to naročito u sufijskoj tradiciji. Da ne bude zabune, i kod tradicionalne interpretacije Teksta postoji naznaka mogućeg otvaranja priče u pravcu sukoba pastoralne vs sedentarna kulture ekonomskog ponašanja i sagledavanje kompletnog događaja u vidu parabole koja će kazati da je Kabil ubio pastoralnu nomadsku kulturu. U kontekstu Arabljana 7. vijeka, Kabil naprosto razračunava sa nomadskom kulturom Arabljana. Kao da se govorilo, Arabljani, vaša pastoralna kultura ponašanja ima svoje vrijednosti (Habilu vatra uzima žrtvu/ ali i Habil biva ubijen), ali tome je došao kraj, pa s toga se Kur'an otvara kao trgovački jezik (koji se konstituira u sedentarnom društvu) po rijeku Ibn Arebija koji uostalom i otvara priču o Habilu i Kabilu kao naočitoj paraboli.
Ibn Arebi
će posegnuti za višedimenzionalizacijom likova Habila i Kabila, ali
njegova interpretacija se svodi na postizanje balansa na emotivnom i
racionalnom nivou. Budući da muslimanski autori ne posežu uveliko za
etimologijom imena Habil/Kabil u arapskom jeziku svjesni da to nisu
arapska imena, već tuđice, što se i ortografski prikazuje pisanjem dugog
vokala ''I'' prije posljednjeg fonema ''L'', za osnovnim značenjem se
poseže u judeo-kršćanskoj tradiciji, uostalom od tud i imena kojih nema u
Kur'anu, jer tamo slovi da se priča kazuje o dva sina Adema (s tim u
vezi postoji rasprava da li su oni sinovi Ademovi lično ili je to
metafora za čovjeka kao sina Adema, a da je u suštini riječ o događaju
između dvaju pripadnika sinova Izraelćana). Budući da se ne daje mnogo
pažnje etimologiji, barem ne kod Ibn Arebija, stvara se interpretacija
da je Habil simbol racia, a Kabil iluzije i imaginacije. Nasuprot njima
su bile kćeri Ademove, jedna simbol racia a druga imaginacije. Naređeno
im bijaše da svako oženi suprotni simbol. Kabilovo protivljenje i
ubistvo Habila Ibn Arebi vidi kao čin suprotstavljanja raciu i balansu.
Dakle, kod Ibn Arebija Habil je pozitivnog imena i djela, a Kabil
negativnog, jer njegov čin ubistva je kako Ibn Arebi pripovijeda ''
(...) izraz sprečavanja čina dosegnuća ljepote duševnog stanja i
svjetlosti upute a što počiva na životu racia (...)''.
Da
sumiram, Ibn Arebi stvara sliku Habila i Kabila kao suodnosa unutar
svakodnevnice koji treba da stvore balans koji nastaje usljed
racionalizacije (to je taj Ibn Arebijev trgovački jezik), a svaki vid
preteganja za iluzijama je ubijanje kako racionalizacije tako i općeg
balansa. Težnja za iluzijama i imaginacijama narušava balans kada se
iluzije žele predstaviti racionalnim i ostvarivim. Tada Kabil ubija
Habila i prekida se balans. To bi bila Ibn Arebijeva slikovita predstava
ubistva Habila. Jednako tako se Iblis uzoholio pomislivši da je izrazito moćan i ugledan da naprosto ne postoji bilo šta što može biti njegov korektiv, pa je tako Iblis postao između ostaloga i simbol deluzije. Postoje ti momenti ljudske prirode kada se utone u deluziju i sumanutu misao da se posjeduje sveopća informisanost, pa s tim u vezi nije potrebno postojanja korektiva posredstvom komunikacije s drugima čime nastaju nesagledivo negativne posljedice. No, ajmo dalje!
Zadržimo se još uvijek na
sufijskim intepretacijama. Ismail Haqqi u ''Ruh al-Bayan'' u kontekstu
govora o Kabilu navodi da je Kabil pripadnik sedentarne kulture - pa
potom Bogu za prinos izabire najlošiju pšenicu koju je posjedovao -
budući da biva odbijen u njemu tinja zavist koja kulminira ubistvom
Habila. Habil prinosi najboljeg ovna, Bog to prima, ali njegovo ubistvo
je neminovno. Sedentarna agrikultura oblikuje Kabila koji vapi za
posjedovanjem i štednjom - a ne baš mnogo za darivanjem - i ta kultura posjedovanja i stvaranja omeđene teritorije značila je raskrštavanje s nomadskom pastoralnom
kulturom. Još su Sumerčani izrodili božicu Nintur koja je predstavljala
raskrstenje s nomadskim životom. Ismail Haqqi se zadržava na problemu
zavisti više nego li što poseže za gore spomenutim. Kod Haqqija je dakle
zavist koja ako se nesrazmjerno institucionalizira i da joj se prostora
da tinja osobina i energija koja će putem političkih institucija
stvoriti takav vid ambijenta koji će sprječavati rast sedentarnog
društva, no s tim se Haqqi baš ne bavi i tu dolazimo do nedostatka u islamskoj tradiciji a to je da nema detaljnog jasnog govora
o Kabilu kao ubici pastoralne kulture iako postoji naglašavanje da
osnovne razlike između Habila i Kabila jesu što je jedan bio nomad a
drugi sedentarac.
Što će u judaizmu biti prepoznato kao izraziti
čin nadmoći Kabila, koji će usljed pripadnosti sedentarnom društvu svršiti s Habilom rijekom ''van s mog posjeda'' i time udariti čavao
pastoralnom životu i stvaranju trgovačkom narativa, pa se dobija slika čina Objave koja
ima za cilj da raskrsti sa nomadskim arabljanskim životom i da postigne
totalitet sedentarnog života. Al-Kašani iz šiitske tradicije napominje da je Habil bio pastoralac, a
Kabil sedentarac ali ne zalazi u detaljnu obradu mogućeg sukoba na tom
nivou, dok Ibn Džerir Al-Tabari navodi takođe zaleđinu Habila i Kabila s
tim da spominje i razloge ponašanja Kabila. Naime, ako bi prinos kod
Boga bio primljen znano je bilo da će ga vatra pojesti, pa je Kabil
izabrao lošu pšenicu. Ako bude primljena ostaje mu kvalitetna u rezervi, a ako ne bude svakako mu ostaje da je dalje iskoristi. Ono o čemu Taberi ne
govori je kako sedentarac Kabil vrši potpuno racionalizaciju troškova,
pa čak i u svom odnosu prema Bogu. Habil ne vrši racionalizaciju, jer je
pastoralac, nomad, Bog mu prihvata prinos jer je iskren i odan, ali
sudba Habila je bila pregazanje od strane sedentarca. Tu je Ibn Arebi
tražio balans.
U modernoj islamskoj misli s kazivanjem o Habilu i Kabilu najdalje je otišao Ali Šeriati, koji je između ostaloga crveni šizam gradio na marsksističkoj intepretaciji kazivanja o Habilu i Kabilu, što bi je li po dijalektičkom materijalizmu sa šiitskim dekoracijama dalo za reći da je Habil prva žrtva klasnog društva koje počiva na privatnom vlasništvo. Budući da je Habil bio pastoralac i da je njegov prinos Bogu bio primljen Habil je postao arhetip besklasnog društva kojeg uništava kabilovska ruka privatne svojine s kojom počinje društvo i historija klasa a crvena šiitska revolucija živi habilovskim sakralnim duhom. Što bi sv. Toma Akvinac ili poslije Luter rekao Habil je gledao onostrano a Kabil je gradio profani ovosvjetski grad. Šeriati u kardeljevskom duhu Habila pretaka u simbol besklasnog društva. Šerijatijeva interpretacija kazivanja o Habilu i Kabilu predstavlja primjer savremene težnje određenih muslimanskih intelektualaca da raskrste sa tradicijom islama kao primarno religije trgovačkog narativa, i pokušaj udešavanja islama posredstvom savremenih interpretacija odrođenih od tradicije sa socijalizmom. Poseban doprinos tome je doprinijela škola islamske teologije oslobođenja koja se naslanja na katolički teološki nauk o teologiji oslobođenja koja gaji jedan kvazimarksistički pristup interpretaciji islama.
Tradicionalno ipak kazivanje o Habilu i Kabilu počiva na težnji uspostavljanja balansa i nužnosti stalnog pravljenja kompromisa budući da ljudska bihevioralna priroda počiva i na težnji samožrtvovanja ali i na vrloj sebičnosti što se dobro ogleda u prikazu krivulja ponude i potražnje koje se uglavnom sijeku s težnjom da na strani potražnje se kupnja povećava usljed nižih cijena a na drugoj strani ponuda opada što naravno nije uvijek slučaj ali je dobar modelni ogled ljudskog ponašanja. Istovjetno se da primijetiti na slučaju Kabila i Habila kako nastaju dvije slike različitih društvenih odnosa - pastoralnog kojeg ne mari mnogo za vremenske preferencije - i sedentarnog koje u mnogome pazi i kalkuliše šta će se zbivati u budućnosti, te kako vremenske preferencije utječu na izbore jedinke. Kabil se u mnogome brinuo šta će se dešavati sa pšenicom koja će mu ostati ukoliko bolji dio pokloni kao prinos čime je tražio svoj bijeg od kompromisa. Suština ovog kazivanja počiva na religijskoj težnji da prikaže stalne napetosti koje vladaju u ljudskim odnosima, te da sebičnost, vremenske preferencije kao i težnja za samožrtvovanjem i pripadanjem kolektivu (Habil prinosi svoj dar kao pripadnik kolektivu jedne religije a Kabil se ponaša vrlo samoindividualno) u ukupnosti čine i određuju obrise naših ponašanja koja su vrlo teško uhvatljiva za modele kojima se pokušava projektovati buduće kretanje ljudskih odluka. Zbog toga je prigodno za dane bajrama uvijek se prisjetiti kazivanja o Habilu i Kabilu koje uz mnoštvo različitih interpretacija tradicionalno je jedna priča o složenosti ljudske prirode i ponašanja koja iziskuje izgradnju vrlo kompleksnih institucija koje ne nastaju preko noći već se stalno evolutivno grade i nadograđuju.
U modernoj islamskoj misli s kazivanjem o Habilu i Kabilu najdalje je otišao Ali Šeriati, koji je između ostaloga crveni šizam gradio na marsksističkoj intepretaciji kazivanja o Habilu i Kabilu, što bi je li po dijalektičkom materijalizmu sa šiitskim dekoracijama dalo za reći da je Habil prva žrtva klasnog društva koje počiva na privatnom vlasništvo. Budući da je Habil bio pastoralac i da je njegov prinos Bogu bio primljen Habil je postao arhetip besklasnog društva kojeg uništava kabilovska ruka privatne svojine s kojom počinje društvo i historija klasa a crvena šiitska revolucija živi habilovskim sakralnim duhom. Što bi sv. Toma Akvinac ili poslije Luter rekao Habil je gledao onostrano a Kabil je gradio profani ovosvjetski grad. Šeriati u kardeljevskom duhu Habila pretaka u simbol besklasnog društva. Šerijatijeva interpretacija kazivanja o Habilu i Kabilu predstavlja primjer savremene težnje određenih muslimanskih intelektualaca da raskrste sa tradicijom islama kao primarno religije trgovačkog narativa, i pokušaj udešavanja islama posredstvom savremenih interpretacija odrođenih od tradicije sa socijalizmom. Poseban doprinos tome je doprinijela škola islamske teologije oslobođenja koja se naslanja na katolički teološki nauk o teologiji oslobođenja koja gaji jedan kvazimarksistički pristup interpretaciji islama.
Tradicionalno ipak kazivanje o Habilu i Kabilu počiva na težnji uspostavljanja balansa i nužnosti stalnog pravljenja kompromisa budući da ljudska bihevioralna priroda počiva i na težnji samožrtvovanja ali i na vrloj sebičnosti što se dobro ogleda u prikazu krivulja ponude i potražnje koje se uglavnom sijeku s težnjom da na strani potražnje se kupnja povećava usljed nižih cijena a na drugoj strani ponuda opada što naravno nije uvijek slučaj ali je dobar modelni ogled ljudskog ponašanja. Istovjetno se da primijetiti na slučaju Kabila i Habila kako nastaju dvije slike različitih društvenih odnosa - pastoralnog kojeg ne mari mnogo za vremenske preferencije - i sedentarnog koje u mnogome pazi i kalkuliše šta će se zbivati u budućnosti, te kako vremenske preferencije utječu na izbore jedinke. Kabil se u mnogome brinuo šta će se dešavati sa pšenicom koja će mu ostati ukoliko bolji dio pokloni kao prinos čime je tražio svoj bijeg od kompromisa. Suština ovog kazivanja počiva na religijskoj težnji da prikaže stalne napetosti koje vladaju u ljudskim odnosima, te da sebičnost, vremenske preferencije kao i težnja za samožrtvovanjem i pripadanjem kolektivu (Habil prinosi svoj dar kao pripadnik kolektivu jedne religije a Kabil se ponaša vrlo samoindividualno) u ukupnosti čine i određuju obrise naših ponašanja koja su vrlo teško uhvatljiva za modele kojima se pokušava projektovati buduće kretanje ljudskih odluka. Zbog toga je prigodno za dane bajrama uvijek se prisjetiti kazivanja o Habilu i Kabilu koje uz mnoštvo različitih interpretacija tradicionalno je jedna priča o složenosti ljudske prirode i ponašanja koja iziskuje izgradnju vrlo kompleksnih institucija koje ne nastaju preko noći već se stalno evolutivno grade i nadograđuju.
Primjedbe
Objavi komentar