Antihipokrizija Hafiza Širazija
Skorašnji
intervju poglavara IZBiH reisu-l-uleme Huseina ef. Kavazovića veoma je značajan
ako se u obzir uzmu najbitniji elementi koji se direktno tiču vizije muslimana
BiH. Budući da se na različitim stranama voli koketirati sa muslimanima BiH i
njihovom famoznom opasnošću te se radikalne stvari s margina stavljati u centar
pažnje kao da su dominantni nauk na ovim prostorima, te time muslimane BiH
predstavljati opasnim entitetom izjava vrhovnog poglavara IZBiH time više dobija
na svom značaju. Reis je odmjerito i jasno izrazio dvije veoma bitne stvari: 1.
Učenje mu'tezila je spomenuto u pozitivnom kontekstu; 2. Muslimani BiH su
sekularno nastrojeni s težnjom da doprinesu razvoju BiH kao
liberalno-demokratske države.
Obje ove izjave su bitne iz razloga što je njihova poruka dvosmjernog karaktera. Usmjerana je na intelektualne glave koje žude da naprave sliku Bošnjaka kao vrlih pomahnitalih islamskih fundamentalista što iz svog notornog neznanja i nepoznavanja situacije što iz pakosne želje za ostvarivanjem određenih ličnih partikularnih interesa. S druge strane poruka je interno usmjerena snažno prema zajednici muslimana BiH i to ponajviše njenim samim strukturama. Budući da u hijerarhiji IZBiH njen vrhovni poglavar svojim izjavama predstavlja i samo tijelo muslimanske zajednice na ovim prostorima pozitivno izražavanje o mu'tezilitima definitivno je vrlo snažno učvršćivanje pozicije za što snažnije jačanje liberalno-konzervativnih vrijednosti u IZBiH. Budući da unutar struktura IZBiH postoje vjetrovi kojima su takve vrijednosti dakako nejasne a pogotovo naviknuti godinama da slušaju praznu kvazihistorijsku priču koja naučava heretičnost naučavanja mu'tezilita na vidjelu su isplivali ti i slični glasovi koji su se maksimalno potrudili da pljucnu koji put po instituciji vrhovnog poglavara IZBiH.
Obje ove izjave su bitne iz razloga što je njihova poruka dvosmjernog karaktera. Usmjerana je na intelektualne glave koje žude da naprave sliku Bošnjaka kao vrlih pomahnitalih islamskih fundamentalista što iz svog notornog neznanja i nepoznavanja situacije što iz pakosne želje za ostvarivanjem određenih ličnih partikularnih interesa. S druge strane poruka je interno usmjerena snažno prema zajednici muslimana BiH i to ponajviše njenim samim strukturama. Budući da u hijerarhiji IZBiH njen vrhovni poglavar svojim izjavama predstavlja i samo tijelo muslimanske zajednice na ovim prostorima pozitivno izražavanje o mu'tezilitima definitivno je vrlo snažno učvršćivanje pozicije za što snažnije jačanje liberalno-konzervativnih vrijednosti u IZBiH. Budući da unutar struktura IZBiH postoje vjetrovi kojima su takve vrijednosti dakako nejasne a pogotovo naviknuti godinama da slušaju praznu kvazihistorijsku priču koja naučava heretičnost naučavanja mu'tezilita na vidjelu su isplivali ti i slični glasovi koji su se maksimalno potrudili da pljucnu koji put po instituciji vrhovnog poglavara IZBiH.
Za
neupućene, o mu'tezilitima sam već pisao, ali osnova njhova djelovanja je bilo
naučavanje da Bog nije otjelovljen u Tekstu, niti se bilo kakav Tekst pa ni
sakralni može uzdići na nivo božanskog a da je sva poslanička tradicija upravo
to, tradicija nastala u datoj vremenskoj jedinici, te joj se kao takvoj da i
pristupati. Za mu'tezilite religija nije bila nomus, jer budući da se
religija bazira na ritualima a zakonodavstvo, koje uvijek mora da prati rijek
datog vremena, nastalo usljed usložnjenih međuljudskih odnosa postojao je
potpuno drugačiji pristup Tekstu. Nažalost, mu'teziliti su poraženi na
političkom planu i time i na tržištu ideja u davnom 9. vijeku, te su shodno
tome kod svojih protivnika dobijali razne heretičke epitete. No, neovisno o
historijskim zbivanjima, mu'tezilitska tradicija naukovanja o otvorenosti
Teksta ad infinitum poslužila je za stvaranje dijela tradicije koji se
vrlo lagodno uklapa u savremene okvire liberalno-demokratskih sistema, pa od
tud i izraziti prezir prema mu'tezilitskoj tradiciji onih krugova kojima sam
sistem funkcionisanja demokratskih institucija i nije baš sasvim jasan a tek
šta drugo. Kod svakog iole ozbiljenijeg autora počevši od Nasra Abu Zayda, ili
Muhameda Arkouna, a koji su ponudili osnovu za konkretnije poliranje
liberalno-konzervativnih načela uvijek je vidljiv biljeg mu'tezilizma, pa se za
određen broj autora koristi i termin neomuteziliti, ali počesto u pežorativnom
smislu. Pljuckanje po vrhovnom poglavaru IZBiH zbog pozitivne izjave o
mu'tezilitima je podsvjesno vrlo jasno izdefinisano. Ideje šafijskog
tekstocentrizma (o čemu sam pisao na blogu u više navrata) ukombinovane u moderne političe
ideologije su donijele mnogo zla, i one su u svakom svom osnovu protivne što
liberalnim uređenjima društva što konkretno mu'tezilitskom učenju o
(ne)tekstocentrizmu pa time i ne iznenađuju neke reakcije na spomentu izjave
vrhovnog poglavara IZBiH.
Širazijeva
baština religije erosa
U kontesktu
datih izjava Reisa, te islamske tradicije u BiH, čini mi se nezaobilaznim
skrenuti pažnju na jednog autora koji istini za volju nije bio mu'tezilit ali
je u mnogome dio te tradicije naučavanja o religiji erosa a ne religiji
nomosa. Dakako, riječ je o Hafizu Širaziju (1325-1388), vrsnom pjesniku iz
14. vijeka iz Širaza. Budući da Hafizova vrsna poezija je prevođena na više
jezika, te da je sam njegov opus istraživan širom svijeta, ni BiH nije nikakav
izuzetak s tim u vezi, pa je Hafizova poezija odveć prisutna u BiH, a vrhunac
svega je definitivno prijevod Hafizovog Divana perom uvaženog Bećira
Džake. Hafiz Širazi je prema tome u kontekstu muslimana BiH jedna vrlo poznata
ličnost, gotovo da je teško nekoga sresti a da barem površno ne zna o kome je
riječ, ili da negdje usputno nije čuo za njegovo ime. Počevši svoj radilački
život kao pekar, radivši posao koji zahtijeva posvećenost i znanje kako bi se
dobile estetski oku ugodne forme peciva pri tome ne zapostavivši kvalitet,
Hafiz se vinuo drugim aktivnostima, naizgled vrlo drugačijim od pekarstva ali
izgleda da je taj prvobitni posao imao svoj pečat u njegovom kasnijem životu u
kontekstu posvećenosti i suptilne predanosti detaljima.
No,
zanemarimo li ove kratke biografske sitnice vezane za Hafiza Širazija, riječ je
o autoru koji pripada bogatoj tradiciji perzijskih pjesnika satire s posebnim
naglaskom na parodiji religijskih učmalih umova zaokupljenih ničim konkretnim
do običnim blebetanjem. Rame uz rame definitivno stoji Ubejd Zakkani, ali Hafizov
Divan unikatan je primjer antiprohibicionističkog shvatanja vjere te
izgradnje ideje o religiji erosa koja sva načela traži u slobodnoj volji
pojedinca da izrazi svoj odnos prema Bogu. Jedan problem s Hafizom Širazijem
jeste taj što je cjelokupan njegov opus vrlo često interpretiran i svrsishodno
predstavljan u jednom sasvim drugom svjetlu, gnostičko-irfanskom. Toga nije
sačuvan ni uvod u Divan Hafiza Širazija gdje se gotovo na svakom mjestu
skrene pažnja da je Hafizova poezija bila rezervisana za ljubitelje poezije i
gnoze u BiH. Postojanje mnoštvo prepisa Divana u Gazi Husrev-begovoj
biblioteci dokaz je kako je Hafizova poezija bila omiljena među je li
konkretnim krugova: onim sklonim poeziji i gnozi. Uzmemo li u obzir dominantne
ideje koje su vladale kako u vrijeme samog Hafiza, a posebno 20. vijek i
dvije iranske revolucije (konstitucionalnu i tkz. islamsku) te pretakanje
gnostičkih učenja u političke konture apsolutističkih vladalačkih stremljenja
ni sam Hafiz nije ostao nedotaknut, a njegova poezija i unikatnost
obračunavanja sa sistemima koji po svom modelu stvaraju društvo hipokrizije ostali
su marginalizirani pred najezdom stavljanja Divana u red
gnostičko-irfanske poezije.
S
tim u vezi Hafiz u BiH općenito je poznat kao jedan vrli autor čija je poezija
ispunjena vrhunskim figurativnim i metaforičkim poetskim slikama koje imaju za
cilj da dočaraju Božiju Ljepotu koja se samo da izraziti jezikom simbola i
metafora. Nije da toga ne postoji kod Hafiza, ali zanemariti suštinsku sliku
Hafiza kao pisca koji demaskira zlo tadašnjih ulemanskih krugova kojima
razumijevanje vjere nije dosezalo dalje od prohibicionističkih poruka sklepanih
na veoma banaliziran način značilo je ostaviti po strani raspravu o političkim
sistemima koji najbolje sprečavaju razvijanje društva hipokrizije.
Uzimajući
u obzir politička stremljenja i promjene unutar šiitske političke tradicije
Hafiz Širazi je u Iranu interpretiran otprilike binarno u smislu da je njegova
poezija gazela hedonističkog karaktera ili je čistog irfanskog pri čemu je sve
posvećeno emanaciji Božijih atributa u ovostranosti i stvaranju nadčovjeka koji
prolazi različite etape do svog konačnog susreta sa Stvoriteljem. U BiH je
mahom intepretacija Hafiza okrenuta kao tome da je riječ o pjesniku
gnostičko-irfanskog karaktera, a primjer toga ponajbolje je očitovan u knjizi Hafizov
irfan. Kao i u većini prikaza irfanske poezije i
uopćenog zahvata u definisanje teorije irfana i dotično djelo osim što ovlaš
pristupa Hafizovoj poeziji, tako istovjetno se ima i pristup irfanu što i u
konačnici i nije posebno začuđujuće. Gnostičko pakovanje Hafiza kao vrlog
pjesnika koji predstavlja poetskim izrazom stvaranje nadčovjeka u ovostranosti
i slikanje Božijeg miljenika jeste dobra uravnilovka za davanje vjetra u leđa iskoristivosti
irfanske teorije na političkom tržištu ideja. Tako upakovana i uokvirena
intepretacija Hafizove poezije služi prevashodno za maskiranje bazičnih
Hafizovih učenja o slavljenju grješnog čovjeka što je opet nekima poslužilo da
površno samo se raspišu o Hafizovom hedonizmu. Niti je tu mnogo riječi o
hedonizmu niti o irfanskoj poeziji shvaćenoj u smislu stvaranja nadčovjeka
(insan al-kamil) koji živi u ljubavi Božijoj i emitira Božiju volju. Promjene u
islamskom svijetu i teologizacija politike u XX vijeku značile su
raskrinkavanje s islamskom tradicijom i iskorištavanje iste u svrhu kreiranja
političkih ideologija u čemu je dakako prednjačio Ali Šeriati ali ništa za njim
nisu zaostajali ni misionari irfanskog gnosticizma čija pisanja su se odlično
uklapala u politički ambijent stvaranja nadčovjeka po ''rijeku'' Boga.
Hafizova
poezija s tim u vezi je predstavljala i predstavlja razaranje takvog poimanja
irfana, a ponajviše stvaranje ambijenta u kome se želi stvoriti bezgrješnog
čovjeka. Hafiz Širazi, ako se iole obziljnije čita njegov zbornik pjesama Divan
nije ništa drugo do li hvala ukazana osnovnoj prirodi čovjeka sklonog
raznolikim grijesima i užicima. Hafizov irfan podrazumijeva poimanje Boga kao
Stvoritelja kojem se ljubav iskazuje činom slobodne volje, u konačnici i
griješenjem, a ne negiranjem te i takve prirode. Naravno da mnogim autorima ne
odgovara Hafizov koncept irfana i načina spoznaje Boga na temelju religije
erosa jer to prevashodno podrazumijeva i raspravu o najefektivnijem sistemu
u kojem se ljudska priroda da izraziti. Religija shvaćena dominantno kao nomos
na načelima tesktocentrizma odveć je već razorila i islamsku tradiciju
učinila neadekvatnom za funkcionisanje u modernom svijetu jer ono čemu se Hafiz
protivio raznorazni ''arifi'' i ''gnostici'' su na ovaj ili onaj način
podržali, i omogučili svojim intelektualnim radom stvaranje društava u kojima
pojedincu manjka što političkih što ekonomskih sloboda, sve u svrhu kreiranja
jednog irfanskog nadčovjeka političkim sredstvima zbog čega se dobio sistem
institucija koje stvaraju ništa drugo do li hipokriziju, zavist i u konačnici
prezir.
Hafizova
poezije u konačnici predstavlja bazične postavke za izgradnju sistema u kome se
čovjeku daje sloboda odlučivanja i hvalisavost pa i grijesima jer u konačnici
na makroplanu time se izražava Božija ljubav budući da se ljudi ponašaju u
skladu sa svojom prirodom, te u međuljudskim odnosima nema prikrivanja i samim
time se prenose tačne informacije o nama. Religija shvaćena primarno kao nomos
uz teologizaciju politike i filozofiju prohibicionizma jeste recept za
stvaranje društva hipokrizije u kome se svako od svakoga skriva kako bi se
krajičkom snage opet učinio koji grijeh što u znak bunta i želje za slobodom
odlučivanja što iz same ljudske prirode koja je između ostaloga sklona i
grijehu.
Nije
vino u Hafizovoj poeziji izraz njegovog hedonizma ili prijeke potrebe za tim, a
takođe ni simbolička predstava ljubavi prema Bogu koja se samo da izraziti
hedonističkim terminama, već je napose riječ o Hafizovom razumijevanju da
najefikasniji sistem institucija jeste onaj koji između ostaloga štiti i pravo
čovjeka na grijeh, ne zbog slave grijeha, već zarad zaštite čovjeka samoga i
slobode odlučivanja.
Hafiz
će pjevati:
'' Zorom
ranom muštuluk mi dođe od meleka:
bez
straha vino pij dok je šahu Šudžau vijeka!
Prođe
doba kad zaljubljeni po čoškovima skritim
htjedoše
puno reći, al' riječ im osta bez odjeka.
Da
pričamo otvoreno one priče zbog kojih je,
krijući
ih u grudima, sve ključalo od leleka.
Vino
kućno plašeći se od čuvara reda pismo;
pijmo
sada slobodno, nek se nazdravljanja čuje jeka!
Sinoć
na ramenima ga iz mejhane odnesoše,
imama
grada, kom je vino draže od majčina mlijeka.'' (...)
(prijevod: Bećir Džaka)
(prijevod: Bećir Džaka)
Ovi
i slični gazeli niti su odraz Hafizove hedonističke sklonosti ka uživanju u
erotičnim ljubavnim noćima i pijenju vina niti su parabola Hafizova iskazivanja
načina na koji se doživljava Božija ljubav, već su klasični prikaz Divana, tog
štiva koje predstavlja manifest suprotstavljanja religijskoj i bilo kakvoj
drugoj hipokriziji. Za Hafiza je borba protiv islama u kojem se religija
primarno shvata kao legalistički koncept življenja i irfansko-gnostičkog u
kojem se teži negaciji ljudske prirode osnovna baza oko koje se temelji njegov
spisateljski rad. U Hafizovom rječniku slava se odaje rindu, osobi
sklonoj različitim vrstama poroka, ali osoba koja ni u jednom momentu nije
samodopadljiva već je prijeko svjesna da svaki čin je njena odluka i izbor pa
time i posljedice koje trpi, dok svaka pokuda je rezervisana za zahide, te
islamske farizeje koji su uvijek bili skloni da podrže društvene sistema koji
su negirali mogućnost egzistiranja života karakternog za ponašenje rinda.
U
tom tonu je cjelukupan Hafizov Divan, i u uvodu njegova prijevoda na
bosanski jezik tek se djelomično daju naznake o antihipokriziji kao osnovnoj
moralnoj vrlini na kojoj se temelji istinska ljubav prema Bogu. Cjelokupni
Hafizov negativni stav spram hipokrizije opet nije konkretno usmjeren na
ličnosti kako se to da razumjeti iz datog uvoda, jer i biti hipokritičan je
poročan čin, ali opet dio ljudske prirode, međutim Hafiz je usmjeren na
institucije koje prenose društvene vrijednosti. Sva kritika učenjaka, kadija,
farizeja, fekiha (današnjim rječnikom kazano nosioca pravnog sistema) kod
Hafiza je smislena i počiva na kritici institucionalizacije hipokrizije.
Različite političke ideologije stvaraju različite institucije koje između
ostaloga prenose i određene vrijednosti, pa dok je socijalizam otjelovljavao i
emanirao posredstvom svojih institucija zavist kao vrlinu i vrijednost, te je
na taj način u konačnici stvarao i hipokriziju jer je slao pogrešne i lažne
informacije o imovinskom stanju jedinki tako politički sistemi koji se baziraju
na teologizaciji politike posredstvom političkih institucija kreiraju kao vrlinu hipokriziju.
Svaki
vid prohibicionizma koji nije u svrhu očuvanja osnovnih ljudskih sloboda, već
negacije same ljudske prirode i čovjekove težnje za grijehom jeste temelj za
izgradnju institucija koje počivaju na hipokriziji. Još od Abdullaha Ansarija
(u. 1089), hipokrizija (riya)
predstavlja grijeh svih grijeha, a antihipokrizija najveću vrlinu koju neko
može da gaji. Hipokrizija je smatrana u određenoj mjeri jednim vidom
politeizma, ili same negacije Boga jer institucije i društva koja se grade na
hipokriziji u suštini su negacija Boga, pa čak i kada svoj farizejski
prohibicionizam baziraju i grade u ime Boga temeljito to čine iz sasvim drugih
pobuda nekada svjesno a nekada iz samoobmane. U skladu s tom zatečenom
tradicijom Hafiz Širazi je napisao Divan koji u svakom momentu i na
svakom mjestu predstavlja antihipokriziju i antiprohibicionističku narav, te u
tom kontekstu predstavlja slavu onim društvenim institucijama koje se temeljito
zasnivaju na tome da ljudima omoguće da sasvim slobodno iskazuju svoju ličnost
i svoja djela. Za Hafiza Širazija to je bio istinski irfan i način spoznaje
Božije ljubavi, jer samo sistemi u kojima se negira hipokrizija jesu ustvari
sistemi u kojima se slavi ljubav prema Bogu. Farizejski blebetalački
prohibicionistički poriv nije ništa drugo do sama negacija religije erosa koja
podrazumijeva slobodu i odgovornost pojedinca za svoja djela, odluke i izbore.
Ako
sada se prisjetimo Reisove izjave o muslimanima BiH koji na svaki način treba
da podržavaju i doprinesu razvoju BiH
kao društva koje se bazira na liberalno-demokratskim vrijednostima jasno je
zbog čega je potrebno oživljavati islamsku tradiciju koja se temelji na podržavanju
sistema koji u svojoj osnovi negiraju hipokriziju i koji su protivni
apsolutističkim političkim idejama koje gaje stvaranje društva hipokrizije. Od
tradicije mu'tezilita koji su gradili koncept društva baziranog na slobodi
volje i raciu pa do Hafiza Širazija koji je slavio slobodu volje i izbor
pojedinca da samostalno odlučuje i bude odgovoran za svoja djela, te se
protivio svakom vidu institucionalizacije hipokrizije Reisove skorašnje izjave
su vrlo optimistične te ih je u tom tonu potrebno pozdraviti, a svaki vid
pljuckanja staviti tamo gdje mu je mjesto, s lažnim hipokritičnim farizejskim
asketama kojima je Hafiz Širazi posvetio cjelokupnu svoju pjesničku ostavštinu.
Primjedbe
Objavi komentar