Tradicionalni pogled na cijene i odnos cijena i individualnih sloboda
Autor
bloga je održao predavanje pod naslovom Tradicionalni pogled na cijene i
individualna sloboda pa s tim u vezi slijedi nekoliko crtica o
navedenoj tematici u pisanoj formi. Govor o cijenama je stalna
svakodnevna pojava budući da se svi tržišni učesnici zanimaju za cijene
onih stvari koje ih se direktno tiču. Naravno, svakodnevni govor o
cijenama i pristup samom odnosu prema cijenama je površnog karaktera ili
taman toliko da se postigne željeni cilj samog postojanja institucije
cijena a to je informisanje. Cijene prevashodno predstavljaju
informaciju i temeljno učesnike na tržištu obavještavaju o trenutnom
stanju na terenu, ali između ostaloga samo postojanje institucije cijena
koje se slobodno formiraju na tržištu predstavlja ujedno i veoma bitan
informativni sistem prikaza stanja individualnih sloboda. Budući da
kontrola cijena predstavlja intervenciju u samu strukturu cijene čime se
narušava sloboda poduzetnika da samostalno formira cijenu shodno
trenutnim tržišnim odnosima ponude i potražnje cijene su neizostavno i
informacijski kapital koji je stalno pod pritiskom i pod lupom
različitih državnih organa vlasti.
Kada je posrijedi govor o
cijenama mimo bitnog karaktera posmatranja cijena kao informacija koje
same po sebi nose veoma vrijedan informativni kapital cijene takođe
predstavljaju i dominantni vrijednosni sistem. Tokom 20. stoljeća ugrubo
rečeno jedan od najvažnijih sukoba je dakako bio onaj što u
svakodnevnom dijalogu prepoznajemo kao sukob kapitalizma i socijalizma.
Primarno se naravno radilo o sukobu potpuno različitih ideja i
vrijednosti. Kapitalističkih koje su počivale na vrijednostima slobode
pojedinca da samostalno vodi svoju politiku poslovanja, te da samo
decentralizirani tržišni odnosi pogoduju instituciji cijena koje tek u
takvom ambijentu igraju svoju ulogu informacije koja u konačnici pomaže i
omogućava ekonomske kalkulacije. Socijalizam s druge strane je težnja
ka centralnom upravljanju i sistemu vrijednosti u okviru kojih
poduzetnik postupa shodno direktivama neke treće strane s vrlo malo
manevarskog prostora za slobodno upravljanje poslovanjem. U takvom
sistemu cijene se ne formiraju decentralizirano na bazi mnoštva učesnika
na tržištu već na određenim projekcijama organa vlasti čime se u
suštini sistem cijena potpuno urušava, te njegova informacijska uloga
postaje fiktivna i imaginativna, a time i ekonomske kalkulacije i
djelovanje poduzetnika takođe postaje pogrešno usmjereno. Naprosto se
dešava distorzija na tržištu i to velikih razmjera što dalje vodi do
formiranja sistema vrijednosti koji urušava slobodu pojedinca ne samo da
slobodno voli politiku svoga poslovanja već uopće da može koristiti
potencijal individualnih sloboda. Shodno tome, govoriti o cijenama je
bitno ne samo u kontekstu ekonomije već i u okviru općih vrijednosti
kojima teže liberalno-demokratska društva pri čemu sloboda govora
predstavlja jednu od najbazičnijih sloboda. Tamo gdje prevladava sloboda
formiranja cijena ili gdje tržište dominantno diktira strukturu cijene
neophodno je i postojanje odbrambenih mehanizama čuvanja institucije
slobode govora.
Odnos prema cijenama i sami pogledi na
instituciju cijena je nešto što okupira ljudske umove već stotinama
godinama, a veoma bitno nasljeđe u tom kontekstu ostavila je islamska
tradicija. Nažalost, toj ostavštini nije dato mnogo prostora da postane
prisutnija na tržištu ideja, a uz sve to velike promjene u
arapsko-islamskom svijetu tokom 19. i 20. stoljeća dovele su do toga da
je kompletna islamska tradicionalna ostavština o cijenama stavljena na
margine, štaviše, svjesno ali i zbog općeg neznanja ulemanskih krugova
ova tradicija je marginalizirana i ako joj se i davalo povremena pažnja
to je bilo s razlogom da se pokaže da je kontrola cijena neophodna bez
obzira na tradiciju koja je dabome imala vrlo jasan stav o neophodnosti
ostavljana slobode učesnicima na tržištu da samostalno formiraju cijene.
Dakako, budući da različiti autoritativni sistemi vrijednosti s
islamskim predznakom koji su se u međuvremenu razvili teže negiranju
individualnih sloboda nije začudno i sam odnos prema intituciji cijena i
svega što cijene načelno podrazumijevaju. Islamsko ljevičaranje,
uslovno rečeno, kojem su poseban doprinos dali ideolozi Muslimanske
braće s uvođenjem pojma islamskog socijalizma, te islama kao trećeg puta
između socijalizma i kapitalizma učinilo je svoje da islamska klasična
tradicija se stavi u stranu zarad ostvarivanja različitih ideoloških
ciljeva. Muhamed al-Gazali i Mustafa al-Sibai će uveliko udariti temelje
islamskom socijalizmu. Mustafa al-Sibai svojim djelom Ištirākiya
al-islām (”Islamski socijalizam”) u kojem koristi islamske termine kako
bi uspostavio antikapitalistički sistem potpuno napušta tradicionalnu
islamsku misao, i faktički kao ideolog socijalizma zastupa stav da je
nacionalizacija sredstava proizvodnje potrebna kako bi se ostvarilo opće
društveno dobro, te da samo ludaci mogu pričati o podudarnosti
islamskih tradicionalnih naučavanja sa vrijednostima kapitalizma.
Sve će to kulminirati sa potpunom radikalizacijom i stvaranjem jedne
radikalno antiliberalne ideologije na krilima Sejjida Kutba. Kutbizam je
tako samo konačna potvrda već ranije uspostavljenih antiliberalnih
stavova koji su se gradili na jednoj netradicionalnoj poveznici islama i
modernosti. Ustvari, islam je ideolozima poput Mustafe al-Sibaija
služio jednako kao i u krilima Alija Šerijatija, za dnevne potrebe
islamiziranja socijalizma i stvaranja jednog sistema koji je primarno
antiliberalan i antizapadno orijentisan. S tim u vezi očekivano je bilo
da se klasična islamska tradicija koje posvećuje posebnu pažnju
instituciji cijena ostavi na marginama, ili da se čak proglasi vrlo
upitnom. Slično je i na domaćoj sceni, dok su se djela Mustafe
al-Sibaija prevodila, a takođe i Sejjida Kutba ni jedne riječi se ne
može pročitati o islamskoj klasičnoj tradiciji gledanja na sistem
cijena. Zbog toga se ne treba posebno čuditi kada ovdašnja ulema
uglavnom širi antikapitalističke ideje, ili kada na domaćoj sceni
promovira ideologe različitih antikapitalističkih stavova. Lamentiranje
nad tome šta i koliko ko zarađuje, te nepoznavanje samog sistema
funkcionisanja cijena na tržištu dovodi upravo do ulemanskih stavova o
tome da problem tradicionalnog islama je bio upravo iz razloga što je
načelno bio otvoren prema kapitalizmu.[1] Problematiziranje iznosa
zarade Messija ili Ronalda jeste upravo problem potpunog nepoznavanja
što klasične islamske tradicije što institucije cijena. Uz sve to,
problem zavisti koji se javlja unutar institucija socijalizma jeste
primjer kako se želja za kontrolom cijena manifestuje na planu općih
društvenih vrijednosti. Jedna nuspojava kontrole cijena jeste
institucionalizacija zavisti a što je takođe segment koji je potpuno
protivan islamskoj tradiciji. Iz takvih promišljanja ne čudi što se
prostor ostavlja za Hamida Dabašija, do jučerašnjeg pobornika Bernia
Sandersa i Če Gevare, ili Ziaudina Sardara za kojeg je kapitalizam ili
općenito promovisanje tržišnih vrijednosti opasniji fundamentalizam od
religijskog.
No, izvor svega toga jeste primarno neznanje o
svojoj religijskoj tradiciji, u ovom slučaju, islamskoj. Budući da IZBiH
u svom internom ustavu prihvata hanefijsku tradiciju kao pravno
nasljeđe na temelju kojeg muslimani BiH treba da formiraju svoje ideje i
stavove, tim tek postaje ''nejasno'' od kud tolika marginalizacija ove
tradicije kada je posrijedi govor o kontroli cijena na tržištu. Očito je
socijalističko nasljeđe uzelo svoga maha, pa se ovoj tematici nije
nikada ozbiljno ni prilazilo s nekim izrazitim zanimanjem. No, u periodu
od 9. stoljeća pa sve do 14. stoljeća ahkam al-tas'ir (propisi o
kontroli cijena) je stalna tema prisutna u okviru pravne literature. O
ekonomskom problemu kontrole cijena na tržištu raspravljano je uglavnom u
okviru govora o monopolima, ali sve u svemu ekonomski pristup ovoj
tematici bio je manje zastupljen, tačnije, bio je podređen pravnoj
terminologiji. Rasprave o autoritativnosti Teksta, tj. da li Objava
predstavlja jedini autoritativni tekst (Sola Scriptura) ili se u obzir
mogu uzimati i drugi tekstovi (primarno poslaničke prirode –hadis-) te
kakav odnos prema tim tekstova treba da bude je bio stalni predmet
rasprava. Budući da je Kur'an predstavljao autoritativni tekst, a što bi
Ibn Arebi rekao, riječ je o Tekstu koji predstavlja trgovački jezik,
budući da se koristi trgovačkom terminologijom čak i u domenu
eshatologije, nije začudno što taj autoritativni tekst obznanjuje da
jedina validna transakcija jeste ona koja je na obostrano
zadovoljstvo.[2] Taj skripturalni stav pratila je mnogo raširena
tradicija da je sam Poslanik zabranio fiksiranje ili kontrolu cijena, te
da je to sistem koji je prepušten transcedentalnom budući da je u toj
tradiciji Bog nazvan al-Museiir (Onaj koji upravlja cijenama).
Uz
takav korpus autoritativnih tekstova faktički je postignut konsenzus
unutar islamske tradicije da je kontrola cijena nedopustiva, uz tek
određen broj autora koji su smatrali da u određenim vanrednim
okolnostima je moguće vršiti kontrolu cijena. Literatura u kojoj se
nalazi ta ostavština prisutna je najviše fragmentarno u enciklopedijskim
djelima koja su obuhvatala različite tematike budući da tadašnja
tradicija nije toliko težila tematskim djelima, već sveobuhvatnim
enciklopedijskim. Proučavajući detaljno te rukopise, teme koje se
obrađuju u kontekstu kontrole cijena su sljedeće: Da li je dozvoljeno
vladaru da kontrolira cijene? U kojim konkretnim momentima je dozvoljeno
ako jeste kontroliranje cijene? Za koju robu je dozvoljeno kontrolirati
cijenu, da li samo za neophodne potrepštine tipa hljeba ili bilo koju?
Da li se prodavci moraju povinovati odluci o kontroli cijene od strane
vladara ili imaju pravo da ne djeluju po tom dekretu? Da li se kontrola
cijene smatra nasiljem ili prinudom? Da li je moralno nužno povinovati
se odluci vladara o fiksiranoj cijeni?[3]
Iz navedenih pitanja
koja su se obrađivala očito je da je klasične islamske autore zanimalo
da li vladar uopće može i smije da kontrolira cijene, ako smije kada je
to dozvoljeno, te jedno od najzanimljivijih pitanja koje se obrađivalo
jeste da li je kontrola cijena vrsta nasilja koja se čini prema
poduzetnicima. Ovakva pitanja su danas u okviru ulemanskih krugova
gotovo pa nezamisliva, ali i općenito tema kontrole cijene je uvijek pod
posebnim pritiskom kada je na stolu i o njoj treba da se povede
ozbiljnija rasprava. Kod klasičnih autora prvobitno je važno da li su
težili originalističkog pravnoj metodologiji pristupa čitanja
autoritativnih tekstova ( čuvanju originalnog značenja teksta) ili su više naginjali intencionalističkoj
metodologiji (intencijama i ciljevima teksta što podrazumijeva odstupanje od originalnog značenja) . Da ne bih duljio i obrazlagao razlike između ova dva
pristupa nužno je imati na umu da je u klasičnom periodu dominirao
originalistički pristup, a koliko je on sukladan za zaštitu
individualnih sloboda primarno ovisi o samom sadržaju autoritativnih
tekstova.
U kontekstu govora o kontroli cijena autoritativni
tekstovi su bili vrlo jasni, a to je da kontrola cijena podrazumijeva
preuzimanje Božijih ingurencija, jer kontrola cijena je domen
transcedentalnog a na ljudima je da puste slobodno formiranje cijena na
tržištu. Nakon općeg stava o cijenama koji je bio usko povezan sa
teološkim stavovima slijedio je kao što rekoh dominantno originalistički
pristup autoritativnim tekstovima. Taj pristup je podrazumijevao stav
da kontrola cijena podrazumijeva narušavanje slobode poduzetnika da
samostalno upravlja svojim poslovanjem i miješanje u slobodu kojom
raspolažu prodavac i kupac. Kontrola cijena je predstavljala miješanje u
konkretne transakcije za čiju validnost je bilo nužno postojanje
obostranog zadovoljstva. Ukoliko je prodavcu bilo naređeno po kojoj
cijeni može šta prodavati zadovoljstvo s njegove strane bi bilo
dokinuto. Shodno tome najpoznatiji originalistički pravni metodolog Ibn
Hazm (994-1064) iz Andaluzije će stav o kontroli cijena zaključiti
riječima: Dozvoljeno je onome ko dođe na tržnicu svejedno da li tu radio
inače ili ne da prodaje svoju robu po većoj ili manjoj cijeni u odnosu
na cijene na tržištu i u tome nemaju pravo da mu se usprotive ni
sudionici tržnice niti sultan. [4]
Istovjetan pristup kontroli
cijena imali su mahom hanefijski autori. Izdvojit ću nekoliko općih
stavova najpoznatijih autora. Burhanudin al-Marginani (1135-1197) će
kazati: Sultan ne smije ljudima da kontrolira cijene.[5]Al-Haskefi (u.
1677) zaključuje stav o kontroli cijena riječima: Vladar ne kontrolira
cijene.[6]Ibn Abidin u svojim glosama na al-Haskefijevo djelo za njegove
riječi vladar ne kontrolira cijene navodi izričit komentar, tj. vladaru
je zabranjeno da kontrolira cijene. [7]Ibn Abidin će u okviru
hanefijske pravne tradicije zastupati stav da je valjano kontrolirati
cijenu na tržištu ukoliko prodavac kupi robu recimo za 50KM pa je
prodaje za 100KM, ali i to je naznačio terminom lā b'asa bihī što bi
značilo da vladar ima pravo izbora u takvoj situaciji ali da je bolje da
se kloni kontrole cijene jer to u konačnici dovodi do misalokacije
resursa i pogrešnog slanja informacija ostalim tržišnim učesnicima.
Takvi stavovi su bili odstupnica od tradicionalnih hanefijskih
originalista poput Ibn Mawduda al-Mawsilija (u. 1284/5) koji u svom
djelu al-Ihtiyār piše da ako bi vladar odredio pekaru pod kojom cijenom
smije da prodaje hljeb, pa mušterija kupi hljeb pod datom fiksiranom
cijenom da kupcu nije dozvoljena konzumacija tog hljeba jer je to
neetičan čin.[8] Za Ibn Mawduda i originaliste slična kova kontrola
cijena je prvobitno atak na sam sadržaj autoritativnog teksta koji
nedvosmisleno kazuje da je kontrola cijena zabranjena i da se
transakcije odvijaju na obostrano zadovoljstvo prodavca i kupca. Sudska
praksa koje se Ibn Mawdud pridržava jeste da na sudiji nije da se miješa
u transakcije i da donosi opći sud kakva bi transakcija trebala da bude
već je na njemu da brani princip slobodne razmjene uz slobodno
formiranje cijena. Radikalnim stavom da je kupac, koji kupuje robu čiju
cijenu nije odredio prodavac, saučesnik u neetičnom djelu atak na
slobodu poslodavca da samostalno upravlja svojim poslovanjem. Kontrola
cijena podrazumijeva da je poslodavac pod prisilom, a to je vrsta
nasilja i sudska praksa je da svaku transakciju štiti od čina nasilja
kojim se opovrgava osnovna sloboda razmjene dobara na obostrano
zadovoljstvo. Te tradicije su se pridržavali i al-Qahstani, al-Haskefi,
al-Hadimi u svom djelu Hašiya al-Hadimi, te al-Kasani u svom vrlo
poznatom djelu Bedāi' al-Sanāi', da je kontrola cijena zabranjen čin
kojim se vladar nema pravo služiti. Muhammed al-Y'aqubi te stavove
sumira riječima: Ovi autori su smatrali da je prodavac pod prisilom, pa
nisu dozvoljavali mušteriji da kupuje robu za cijenu koju je vladar
odredio i za kvantitet koji je odredio.[9]
Islamska tradicija
koja je baštinila negativan stav spram kontrole cijene danas je mahom na
marginama, ili se upotrebom metoda intencionalizma gura pod tepih,
upravo iz razloga što govor o slobodnom formiranju cijena na tržištu je
neodvojiva priča o samim individualnim slobodama. Za klasične
originaliste poput Ibn Mawduda kontrola cijena je nedopustiva prvobitno
jer je to atak na slobodu raspolaganja svojom privatnom imovinom i to
bez pristanka. Naprosto, kontrola cijena podrazumijeva prisilu, a sudska
praksa nužno mora da bude u okvirima univerzalnih pravila koja
podrazumijevaju zaštitu individue od bilo kakve prisile. Budući da
kontrola cijena podrazumijeva prisilu time se direktno djeluje na samo
nezadovoljstvo prodavca čime se stvara ili u konačnici
institucionalizira prisila koja je izvor različitih problema koji se u
konačnici manifestuju i na samom tržištu. Za klasične islamske
tradicionalne originaliste tematika kontrola cijena na tržištu je vrlo
jasna, a to je da poslodavac se izražava cijenama i shodno njima
komunicira sa kupcima i potencijalnim drugim mušterijama. Svaka kontrola
cijena jeste prisila i usmjeravanje kako i na koji način poslodavac ili
prodavac može i smije da se ponaša. Intencionalisti su naravno narušili
taj princip pa su pod plaštom progresivizma i opće društvene korisnosti
bez problema dopuštali i dopuštaju raznolike oblike kontrole cijene ne
tržištu te se vrlo malo pažnje posvećuje teoriji cijena i vrijednostima
koje slobodno formiranje cijena stvara unutar društva. Kontrola cijena
institucionalizira prisilu i zavist a to su dvije pojave koje
skripturalni tekstovi odbacuju i strogo osuđuju.
Koliko su cijene
povezane sa individualnim slobodama najbolje oslikava parnica pred
američkim Vrhovnim sudom slučaj br. 15-1391 Expressions Hair Design v.
Eric T. Schneiderman o čemu sam već pisao na blogu. Kao što sam rekao,
očekivano je bilo da će Vrhovni sud presuditi u korist Erica T.
Schneidermana, međutim, 29.3.2017, parnica je vraćena na federalni nivo
budući da su sudije Vrhovnog suda SAD-a zauzele stav da kontrola
izražavanja cijene predstavlja kontrolu govora i načina na koji
poslodavac može da komunicira. Za neupučene, cijenu određenog proizvoda
od recimo 30$ trgovac ima pravo da kupcu gotovinom dati proizvod naplati
27$, ali nema pravo da kupcu s kreditnom karticom naplati recimo 33$,
to jeste nema pravo da stavi jasno vidljivo cijenu za plaćanje kreditnom
karticom budući da u strukturi cijene učestvuje trgovčevo prebijanje
troška kojeg snosi prema banci za kreditne kartice. Ovakva vrsta
kontrole cijene zalazi u domen slobode govora i kako to vidi strana koju
zastupa Expressions Hair Design jeste kršenje Prvog amandmana ustava
SAD-a koji štiti pravo na slobodu govora.
Kao što se da primijetiti
rasprave o kontroli cijena su stalno prisutne, stotinama godina se skuplja
građa o tome, ali se stvari ponavljaju iako bi se moglo reći da živimo u doba
blagog konsenzusa da primarno treba dopustiti da se cijene slobodno formiraju
na tržištu uz efektivne državne intervencije. Ono što se međutim propušta iz
vidokruga jeste govor kako su cijene povezane sa individualnim slobodama i da
liberalno-demokratsko društvo podrazumijeva formiranje cijena na tržištu.
Rasprava u SAD-u o tome da li kontrola izražavanja cijene predstavlja atak na
slobodu govora ili klasična tradicionalno islamska debata o tome da li kontrole
cijena predstavljaju prisilu i atak na slobodu prodavca i miješanje u
transakcije između učesnika na tržištu te atak na njihove slobode da samostalno
sklope transakciju shodno svom zadovoljstvu i željama pokazuju da govor o
negativnim ishodima kontrola cijena treba da se u mnogome fokusira na
univerzalne vrijednosti. Islamski klasici koji su se držali originalističke
pravne metodologije ostavili su zavidnu ostavštinu koja koncept institucije
cijena posmatra u domenu slobodne volje i Božijih ingurencija u čije okvire
nije čovjekovo da se miješa. Svako miješanje i kontrola cijena stvara neviđene
negativne ishode na koje se uvijek mora računati i uzimati ih u obzir. Takav
tradicionalan pogled na cijene ne odgovara modernističkoj ulemi koja jaše mahom
na autoritativnim idejama sklapanja braka između islama i socijalizma u 20.
stoljeću u čemu su Muslimanska braća uveliko prednjačila ali ništa manje u tome
nisu zaostajali ni šiitski pobratimi koji su primjera radi Gharbzadegi (Zapadna
kuga) Dželala Ahmeda, vrlog komunistu, koristili za svoje dnevno političke
potrebe stvaranja antizapadnjačkog stava. Zbog toga se ne treba čuditi što i na
domaćoj sceni slušamo iste jadikovke i antizapadnjačke i antikapitalističke
stavove sa posebnim primjesama napada na sve što u sebi sadrži pohvale tržištu
i samoj koncepciji tržišta da na decentraliziran način upravi ili omogući
slanje informacija kako i na koji način kvalitetno reagovati na zadate
probleme. Koncept slobode formiranja cijena na tržištu je veoma značajna
institucija u kontekstu odbrane individualnih sloboda, a islamska klasična
tradicije je dala značajan doprinos kada je posrijedi govor o negativnostima
kontroliranja cijena. Cijene primarno jesu ekonomski problem, ali one su takođe
i izvor znanja kako se individualne slobode čuvaju te kako iste bivaju narušene
i to počesto s dobrim namjerama.
[1] http://stav.ba/on-sve-ti-nista/
[2] Kur'an, sura al-Nisa, stavak br. 29.
[3] Muhammed al-Y'aqubi, Ahkam al-tas'ir fi al-fiqh al-islami, Dar al-Bešair, Bayrut, 2000.
[4] Ibn Hazm al-Andalusi, al-Muhalla, pitanje br. 1554.
[5] Burhanudin al-Marginani, al-Hidaya, 4/93.
[6] Al-Haskefi, al-Durr al-Muhtar, 1277 h., 2/215.
[7] Ibn Abidin, Rad al-Muhtar 'ala al-Durr al-Muhtar, bulačka štampa 1272 h., 5/256.
[8] Muhammed al-Y'aqubi, Ahkam al-tas'ir fi al-fiqh al-islami, Dar al-Bešair, Bayrut, 2000, str. 76.
[9] Ibid, str. 77.
Primjedbe
Objavi komentar