Institucionaliziranje populizma
Govoriti
o populizmu čini mi se da ujedno podrazumijeva konfrontiranje sa sindromom
intelektualnog egalitarijazma gdje se posredstvom internetske demokratizacije
otvorio obiman prostor za protok raznolikih ideja, počesto upravo ideja koje
uopće nisu domen ozbiljnog naukovanja. Intelektualni egalitarijazam je izraz
demokratizacije, koji za razliku od opće demokratizacije koja je posredstvom
interneta uozbiljila autoritete ili poljuljala one koji to u suštini i nisu
bili, okvir kojim se želi poništiti hijerahijski sustav funkcionisanja
institucija na temelju čega se prave razlike između kvalitetnih i nekvalitetnih
informacija. Demokratski decentralizirani sustav koji posredstvom tržišta
omogućava slobodan protok informacija takođe omogućava ili ostavlja prostor
društvu u kom pravcu će se odnositi prema datim informacijama ili kako će ih
intepretirati posredstvom institucija. Govorimo li o znanosti neminovno je da
ne možemo govoriti o intelektualnom egalitarijanizmu kao pozitivnoj društvenoj
kretnji, jer ona načelno podrazumijeva izjednačavanje autoriteta zvaničnih
akreditovanih institucija s bilo kojim fizičkim ili pravnim licem koje ne
posjeduje niti ovlast niti sposobnosti i kompetencije da se bavi određenim
pojavama.
Mnoštvo
je tema koje mogu poslužiti kao okvirni primjer, a čini se da sam spomen bilo
čega što iole ima povezanost s općom temom genetički modificiranih
organizama najbolje oslikava kako intelektualni egalitarijanizam
funkcionira u stvarnosti. Uzmemo li za primjer BiH, ali nije to samo slučaj sa
BiH, GMO tematika je sadržaj gdje postoji jasna razdjelnica između
autoritativnih znanstvenih institucija i općeg mišljenja populacije koja nije
dio tih institucija. Pew Research Centar je 2015. godine objavio tekst
pod naslovom Public and Scientists' Views on Science and Society, u kojem
se u govoru na temu genetički modificiranih organizama navodi da 57%
opće javnosti smatra da je genetički modificirana hrana štetna dok 88% članova
AAAS (American Association for
the Advancement of Science) smatra suprotno. Budući da je ovakva
situacija u SAD-u, možemo samo zamisliti kakvo je stanje u BiH, budući da su
naše znanstvene institucije i opća javnost vrlo često poprilično razdjeljeni,
što očito ostavlja prostor da kopate po društvenim mrežama i određenim potpuno
irelevatnim stranicama kako biste se informisali o vrlo bitnim temama.
Ako
se može donijeti sud na temelju društvenih mreža ili sadržaja koji preovladava
o određenim temama dovoljno je ukucati GMO na internet pretraživaću i prvo što
ćete pomisliti jeste da je riječ o jednom veoma ozbiljnom frankenštajnskom zlu
proizašlom iz kuhinje naučnika u dogovoru sa zlim korporacijama. No, sve to ne
treba posebno da zabrinjava ako određeno društvo zna vrlo jasno
institucionalnim okvirima kako da napravi razdjelnicu između ozbiljno i
neozbiljnog. Tržište dakako čini svoje, i odgovara na informacije nastale na
tržištu, i time ujedno djeluje na institucionalne okvire. Zbog toga je kraj
avgusta mjeseca ove godine bio značajan u kontekstu BiH u smislu odluke Vijeća
za genetički modifikovane organizme koje je izdalo rješenje o odobrenju za
stavljanje na tržište hranu za životinje koja sadrži GM soju ((MON-04032-6).
Zahtjev
je podnijela firma Agromix d.o.o., iz Doboja, a na odluku je dobrim
dijelom reagovano negativno izuzev kada je riječ o struci. Dr. Adaleta Durmić-Pašić, šefica Laboratorije
za GMO i biosigurnost hrane Instituta za genetičko inženjerstvo i
biotehnologiju Univerziteta u Sarajevu, predstavlja institucionalu
razdjelnicu između ozbiljnog i neozbilnjog. Njen izrečeni stav kako je netačno
da je GM hrana nezdrava kako to percipira dobar dio javnosti je očito
nepopularan i ne povinuje se populizmu a to je i uloga kvalitetnih institucija.
One su okvir kojim se čini razlika između stručnog i nestručnog, tačnog i
netačnog, i u konačnici to se postiže mehanizmom autoriteta što je suprotno
načelima intelektualnog egalitarijanizma.
Odluka Vijeća
za genetički modifikovane organizme, stav
Laboratorije za GMO i biosigurnost
hrane Instituta za genetičko inženjerstvo i biotehnologiju Univerziteta u
Sarajevu, te ponašanja
tržišnih aktera u skladu sa informacija raspoloživim na tržištu koje odnosom
krivulje potražnje kazuje da postoji potreba za stočnom hranom koja sadrži GM
soju (najčešće MON040326) budući da nabavka potpuno čiste soje (non-GM) u
količinama koje tržište zahtijeva je vrlo težak proces. Sveukupno ovo su dobri
znaci za BiH u kontekstu priče o genetički modificiranim organizmima i
iako spori koraci zbog komplikovanih zakonodavnih regulativa i utjecaja
nestručne javnosti ipak značajni.
Kada očekujete da institucije urade svoj posao, i
da ne podlegnu pritiscima javnosti, svakodnevnog antinaučnog populizma i
sindromu intelektualnog egalitarijanizma iznenađenje je priredila IZBiH čije je
Vijeće muftija 17. oktobra
2017. godine, razmatralo kako to stoji u časopisu Preporod ''pitanje o
dozvoljenosti genetski modificiranih organizama i njhove upotrebe u proizvodnji
hrane u lancu ishrane za ljude i životinje (...)'' a u upravo citiranom Preporodu
početkom ovog mjeseca i pismeno je distribuiran tekst odluke. Zaključak je kako
se GMO ne može koristiti u ishrani ljudi i životinja.
Odluka
IZBiH o GMO je definitivno akt koji ne očekujete budući da nije riječ o
institucionalnom tijelu koje je uopće nadležno da donosi odluke o genetički
modifkovanim organizmima budući da ne posjeduje date kompetencije što u
pisanoj formi ''zaključka o statusu genetski modificiranih proizvoda'' to
postaje vrlo očito. Prvi prijestup IZBiH ovom odlukom jeste osnovne komunikacijske
prirode. U tekstu iz 2013. godine, ''GMO histerija'' Biljana Stojković, vanredni profesor na Katedri
za genetiku i evoluciju Biološkog fakulteta u Beogradu, raskrinkava
mitove koje prate govor o GMO uz jedan sjajan zaključak, da pojmovna zbrka da
li uopće govorimo o genetički modifkovanim organizmima ili genetski
modifikovanim organizmima već na samom početku vam se otkriva šta je
posrijedi. Budući da, uzmemo li opet za primjer BiH, u naučnim i pravnim aktima
jasno se govori o ''genetički modificiranim organizmima'' a ne ''genetski''
čime se jasno terminološki određuje da se GMO odnosi na tehnologije kojima se
manipuliše genima, a ne porijeklom organizama budući da ''genetski'' jeste
pridjev koji se upotrebljava u kontekstu porijekla dok ''genetički'' se
nedvosmisleno odnosi na genetiku. Nije vam baš pravo cjepidlačiti o jeziku ali
upotreba termina zbog čega i postoje naučni registri terminologije jesu jezička
barijera kojom se čini razdjelnica između ozbiljnog i neozbiljnog.
Vijeće
muftija IZBiH upotrebom
termina ''genetski'' a ne ''genetički'' izražava bojaznost u kojoj sam pisao u
tekstu Smetovi smetenosti u kontekstu govora o Mustafi Busuladžiću gdje
sam inicijalno se koristio argumentom da Busuladžić sam po sebi predstavlja
simbol intelektualne ulemanske pogubljenosti i opće smetenosti koja se izražava
intelektualnom ljenošću i nezanimanjem za činjenice čime se u ukupnosti šteti
islamskoj tradiciji na ovim prostorima.
Da
se činjenice ostavljaju po strani dokazuje ostatak teksta u kojem se navodi da
se GMO-om pod navodnicima ima za cilj postizanje ''boljeg kvaliteta i
kvantiteta'', te da je to vještački proces koji se ne može dogoditi prirodnim
putem. U govoru o postizanju bolje kvalitete, a takođe i kvantiteta nema
navodnika, jer uzmemo li samo u obzir usjeve uvijek trebamo imati na umu
trenutni prinos usjeva i potencijalni kojeg bi genotip usjeva mogao ostvariti
ukoliko se uklone ograničanja izražena u nedostatku vode, ili gubitaka koji
nastaju usljed djelovanja štetočina i bolesti kojima su usjevi podložni.
Genetičko unapređenje usjeva može omogućiti proboj barijere koja vlada između
trenutnog prinosa i potencijalnog. Zbog toga je do 2015. godine većina GM
usjeva sadržavala osobine koje su trebale usjevima da omoguće bitku sa korovom
i sa štetočinama. Detaljnije dakako pogledati djelo Genetically Engineered
CROPS iza koje stoji The National Academies of
SCIENCES-ENGINEERING-MEDICINE, i koje nekim čudom ipak ima drugačije
stavove nego li zvanični stav IZBiH.
Opće
je poznato da anti-GMO grupe sve što je vezano sa GMO vrlo rado nazivaju
neprirodnim, a IZBiH se vodi očito istim načelima kada tvrdi da se GMO ne može
ostvariti prirodnim putem. Stilski je to način da se sve u kontekstu GMO
antagonizira, te u konačnici izazove strah i panika, jer pobogu riječ je o
tehnologiji koja je neprirodna. Nema sumnje da muftije koje sjede u Vijeću poznaju arapski jezik, ili barem neki
među njima, ali čudno je da im nije palo na um od kud u arapskom jeziku opća
upotreba riječi za krompir batata. Iako batat samo sliči krompiru batata
je u arapskom jeziku opći naziv za krompir, no u kontekstu date tematike batat (sweet
potato) je interesantan budući da svjedoči horizontalnom prijenosu gena između
jedinki različitih vrsta. Profesor Bengt
O. Bengtsson s Lund University to najbolje oslikava riječima da slučaj
batata svjedoči o transferu gena među jedinkama različitih vrsta, bez ljudske
intervencije, što iako je rijetko, jasno govori da pričati o GMO a posebno
imati pozitivan stav spram GMO što naučne zajednice faktički i imaju nije
nikakvo frankenštajnovsko zlo, već još jedan metod i pokazatelj ljudskih
sposobnosti za pomicanjem barijera koje priroda voli počesto da stavi pred nas
ali uvijek i da nam otškrine vratašca za iznalaženje rješenja.
IZBiH dalje u svom zaključku navodi da su stvari
u vezi sa GMO vrlo nejasne, posljedice nepoznate, te se kao takvi GMO proizvodi
svrstavaju u mešbuh kategoriju, dakle sumnjičave proizvode koji se ne
mogu koristiti u ishrani ljudi i životinja. Budući da IZBiH religiju dobrim
dijelom poima kao nomos, tj. zakonodavni sustav, što fetve ujedno i
predstavljaju, a to je paralelni zakonodavni sustav čiji je ipak čuvar ne
monopolizirana institucija sile već etički i moralni kodeks kojeg fetve same po
sebi formiraju i tu je najveći problem
ove odluke IZBiH. Konačni zaključak da je upotreba GMO proizvoda u ishrani
ljudi i životinja zabranjena budući da je riječ o sumnjivim i nejasnim stvarima
treba se zadržati na nekoliko pravnih postulata unutar islamske tradicije i ostaviti
sada po strani govor o tome da li je stav IZBiH u skladu s naučnim
institucijama autoritativnim za problematiku GMO ili ne. Naime, sam termin mešbuh
u islamskoj tradiciji podrazumijevao je u modernom pravnom poimanju principe
postupanja u slučaju kada zakon nije jasan dopušta li da se čini ono što
određena osoba u datom momentu želi. Pravna tradicija generalno nalaže
postupanje u takvim situacijama kao da zakon propisuje najgore, ili da osoba
postupa shodno svojim željama dok ovlaštena institucija ne pojasni zakon, ili
ga preformuliše do prakse da ako je zakon nejasan moguće je raditi po svojoj
želji čak i nakon odluke ovlaštene institucije koja može biti potpuno drugačija
nego li je neko pojedinačno postupao. U islamskoj tradiciji takođe postoji nasljeđe
ihtiyata što podrazumijeva da kada je zakon nejasan da postupate tako da
očekujete kao da se zakonom propisuje stroga zabrana do upotrebe termina mašbuh
koji generalno označava skup zakona koji su nejasni.
IZBiH navodi da su GMO proizvodi mašbuh –
što bi značilo da je pravna ili zakonodavna kvalifikacija nejasna – te shodno
tome postupa se shodno želji uz princip da je osnova u međuljudskim odnosima
dozvoljenost postupanja shodno svojim željama. Međutim, odmah nakon te
kvalifikacije donosi se generalni sud da se GMO proizvodi ne smiju
upotrebljavati u ishrani ljudi i životinja. Ukoliko je sud o GMO
terminologijski mašbuh u skladu s tim treba i postupati, a to je
ostaviti potrošačima na volju da se ponašaju sukladno tradicionalnoj stečevini
koja ostavlja prostor za različito postupanje budući da je zakon nejasan.
Institucionalni problem koji ova fetva
predstavlja jeste što akti IZBiH kakve su fetve u kontekstu BiH predstavljaju
više etičke i moralne normative nego li zakone. Shodno tome, ovim činom se
institucionalizira populizam, te se u okvire date fetve ugrađuju pogrešni
moralni normativi koji kazuju da ne morate vapiti za činjenicama, sagledati
stavove autoritativnih ovlaštenih tijela, jasne stvari koje se tiču GMO
predstavljati jasnim a ne dijelom neke sveopće mitologije, da ne morate mariti
za podjelu uloga među društvenim institucijama itd. Sve ove pojedinačne stavke
čine datu fetvu kada se ona detaljno dekonstruiše, i zbog toga je ova odluka
vrlo problematična uzmemo li u obzir da IZBiH jeste religijska institucija koja
dobrom dijelu društva predstavlja institucionalni okvir moralnih načela a tu je
i njen opći društveni utjecaj. Ovim činom IZBiH je iznenađujuće stala uz
populizam i pokušavajući da GMO prikaže između redova frankeštajnskim izumom
sama institucionalizirala skup frankenštajsnkih moralnih načela.
http://www.fooledbyrandomness.com/PrecautionaryPrinciple.html
OdgovoriIzbriši