Posljednji upis o Mustafi Busuladžiću
Teško
se sjetiti kada je jedan generalno trivijalan proces poput davanja nazivlja
obrazovnim institucijama napravio tako negativnu političku energiju kao što je
slučaj sa OŠ ''Dobroševići'' koja je kako znamo preimenovana u OŠ ''Mustafa
Busuladžić''. Ponovna rasprava o ukidanju naziva OŠ ''Mustafa Busuladžić'' samo
je dodatno zagrijala već ranije stvorenu negativnu energiju u vezi s ovim
slučajem. Svi konflikti kada je posrijedi govor o Mustafi Busuladžiću počivaju
primarno na rasvjetljavanju njegove uloge u II. svjetskom ratu. Budući da se
kompletna rasprava svela na tome da li je Mustafa Busuladžić podržavao orijašku
borbu i ideje ''Mein Kampfa'' ili se radilo čisto o političkom pragmatiku
njegova knjižica ''Muslimani u Sovjetskoj Rusiji'' služila je i jednom i drugom
taboru da argumentiraju svoju poziciju, ali i kao primjer kako se ta polemika
odvijala. Prvo izdanje ove knjižice objavljeno je 1943. godine u tiskari
''Bosanska pošta'' a prva stranica predstavlja polaznu tačku za zauzimanje
pozicije o samom Mustafi Busuladžiću. U prvim pasusima Busuladžić se nada
stvaranju novog gospodarskog, društvenog, i političkog poretka koji treba da
omogući život dostajanstven čovjeka. Stvaranje tog novog sistema treba da
obezbijedi pobjeda ''Mein Kampfa''. To bi bio početni argument kontra
Busuladžića. Na kraju stranice Busuladžić navodi da se nade islamskog svijeta
polažu u bitku koja se vodi protiv Velike Britanije i Sovjetske Rusije koje on
primarno posmatra kao kolonijalne ugnjetavače. To bi bio opet argument koji se
citira kada treba da se posegne za dokazivanjem da je Busuladžić prevashodno
bio politički pragmatik. Kada palestinski muftija Emin al-Husejni u svom
autobiografskom djelu ''Sjećanja'' spominje kako mu se javio Mustafa Busuladžić
još dok je studirao u Rimu kako bi mu ukazao na probleme s kojima se
suočavaju muslimani Bosne nakon čega Muftija poseže svoje veze za kreiranje SS ''Handžar'' divizije kazat će se djelo je to političkog pragmatika koji brine za
svoj narod. Taj splet događaja u kojim se nalazi Mustafa Busuladžić i koji ga
budući da je bio na studijskom angažmanu u Italiji dovode direktno do Muftije
odaju dozu političkog pragmatizma više nego li njegova početna pisanja u
knjižici ''Muslimani u Sovjetskoj Rusiji''. I tako se cijeli splet pisanja u
vezi s Busuladžićem sveo na to da li je on bio na braniku NDH ili je djelovao
unutar okolnosti koje su vladale pri čemu je primarno služio odbrani islamskog
identiteta Bošnjaka u II. svjetskom ratu. Budući da se sveopća rasprava u vezi
s njegovim likom i djelom kreće u tom pravcu, a za čiji kvalitetan sud ipak
treba sačekati detaljnije istraživanje arhivske građe želim da ukažem na jedan
drugi momenat kada je posrijedi polemika o Busuladžiću, a koju sam djelomično
problematizirao i ranije u tekstu ''Smetovi smetenosti''.
U
kontekstu polemike u Mustafi Busuladžiću neminovno je sagledati komplektniju
sliku predstavljanja njegova lika i djela, te s tim u vezi donositi konkretnije
sudove. Jasno je već iz medijskih napada koji se upućuju kritičarima Mustafe
Busuladžića da se njegov lik primarno poima kroz identitet bošnjaštva i
muslimanstva. Problematizirati Mustafu Busuladžića, tog šehida na putu
istine, kako ga opisuje Hivzija
Suljkić, naprosto podrazumijeva napad na svete institucije islamske tradicije.
To je jedan momenat u ovoj priči. Drugi se tiče krize identiteta kod Bošnjaka.
Tako ćemo u ''Novom Muallimu'' čitati o tome kako Mustafa Busuladžić razrješava
pitanje krize identiteta, te uvodi pojam ''bosanskog islama''. Dakle, već je
određen niz godina lik i djelo Mustafe Busuladžića predstavljano ovdašnjoj
javnosti kao izvorištem čuvanja naše tradicije i identiteta. Budući da je
Mustafa Busuladžić primarno predstavljen u terminima identiteta mi smo doslovno
izgubili prostor za ozbiljnu polemiku o kvaliteti pisanja i sadržaja Mustafe
Busuladžića. Kada kažem kvalitet pisanja tu primarno aludiram na kvalitativnu
vrijednost predstavljanja određene ideje bez obzira na njenu valjanost. U tom
segmentu Mustafa Busuladžić je predstavljen kao lucidni genij, pa možda i
ponajveći genij Bošnjaka XX. stoljeća. Njegovi tekstovi su korišteni za
argumentaciju kako se Busuladžić bori protiv narodne religioznosti (Bošnjaci
pogrešno razumijevaju islam), te se tako obračunava sa praksama koje nemaju
svoje uporište u islamskoj tradiciji kako bi nam jasno demonstrirao značenje
sintagme ''bosanski islam''. U tom segmentu lik i djelo Busuladžića postaje problematično
budući da se ne obrađuje detaljna valjanost navoda sadržanih u njegovim
tekstovima niti tačnost samog sadržaja, već se posredno u maniru kakav je
izrazito svojstven društvenim naukama konstruišu fikcijska propovijedanja
potrebna za određene svrhe. U slučaju Busuladžića potreba je bila kreirati
identitet ''bosanskog islama'', te razdvojiti narodno pučko življenje islama od
stvarne islamske tradicije. Primjera radi za te potrebe je korišten njegov
pisani tekst ''Kult golotinje'' svojevremeno u časopisu Novi Muallim kojim
je demonstrirano kako Mustafa Busuladžić čuva identitet ''bosanskog islama''.
Kada je taj potez načinjen dobili smo problem fikcijskih imaginativnih
predstava islama s kojim se primarno suočava naša vjerska zajednica IZBiH i to
već dugi niz godina. To je početak priče gdje ja lično vidim problem sa
Mustafom Busuladžićem.
Busuladžićevi
tekstovi o hidžri, našoj muslimanskoj toleranciji, devijantnim ponašanjima
naših sunarodnjaka, i cijeli niz drugih tekstova su trebali da posluže
predstavljanju jednog sveobuhvatnog identiteta ovdašnjih muslimana. Tačnije, ti
tekstovi su trebali da budu polazna tačka uviđanja kako se jedan vrsni
muslimanski autor u teškim vremenima propagande o ''hrvatskom cvijeću'' nosio sa
problem krize identiteta. Jasno je da je politika NDH tokom II. svjetskog rata
počivala na ideji rasnog jedinstva i vjerske različitosti pri čemu se težilo
uključivanju islamske tradicije u ukupnost hrvatske povijesti. Krizna vremena
nose sa sobom krizne momente koje ako kanite naknadno uključivati i postavljati
na pijedestal svog identitarnog definisanja to morate da činite vrlo pažljivo.
Optuživanje kritičara lika i djela Mustafe Busuladžića da primarno negiraju dio
tradicije i identitet Bošnjaka s tim u vezi je neumjesan budući da kritički
odnos prema svojoj prošlosti i tradiciji ne podrazumijeva dopuštanje da zarad
identitarnih interesa se narušavaju mnogo važniji principi među kojima je
važniji naučna rigidnost i ozbiljnost naših obrazovnih institucija.
Predstavljanje Mustafe Busuladžića kao autora koji sumira pojam ''bosanskog
islama'' i koji teži očuvanju religijskog identiteta ovdašnjoj javnosti je
trebalo detaljnije razložiti. Budući da to nije učinjeno, već se u zamaglini
pisalo primarno o identitetu a tek posredno o konkretnim pisanjima Busuladžića
dobili smo situaciju da se simbolično jedna obrazovna institucija nazove
Mustafa Busuladžić, a da dobar dio javnosti je generalno neupućen u Busuladžićeva
pisanja. Tu primarni problem nastaje za IZBiH budući da ona po svom
hijerahijskom karakteru treba dobro da promišlja kako se određeni potezi mogu
reflektirati na samu instituciju. Dvije stvari treba imati na umu. Prva je da
IZBiH mora promišljati o mrežama koje djeluju unutar nje a koje su primarno
fokusirane na potrebi da narodni pučki islam Bošnjaka vrate u krugove ''čistog i
ispravnog islama'', te da Bošnjacima objasne njihove dugogodišnje zablude. I tako na
scenu stupi moralni supremacionizam pravih muslimana naspram loših i krivovjernih
pučana. Mustafa Busuladžić i njegov koncept čuvanja religijskoj identiteta koji
se promoviše tu tvori ozbiljan problem. Kada se njegov tekst ''Kult golotinje''
predstavlja kao jedan vid tekstualne ostavštine koja svjedoči njegovoj borbi
protiv devijacija bošnjačkog puka mi moramo imati misao o sadržaju tog teksta.
Tekst je prožet doslovno hrpom emotivnih karaktera kojima se lamentira nad
moralnim stanjem naroda pri čemu Busuladžić uspostavlja kauzalnost bez doslovno ikakvog ozbiljnog dokazivanja, već naprosto dogmatskim stilom
pisanja mi bismo trebali da sve što on piše prihvatimo kao nepobitne činjenice.
I kada to učinimo bit ćemo prosvjetljeni istinom i čistim moralom. Spas i
uspjeh je neminovan. Kako to izgleda pogledajmo na jednostavnom primjeru iz
datog teksta. Savremeni čovjek je životinja vođen čisto erotskim nagonima po rijeku Busuladžića za šta on primarno nalazi probleme u kazalištu, romanima i napose drami. I
kako funkcionira Busuladžićevo uspostavljanje kauzalnosti najbolje demonstrira
upravo njegov govor o drami u arapsko-islamskom svijetu. Drama se ne može
osloboditi ljubavnih motiva – pa se zato nikada nije razvila u krugu islamskog
umjetničkog stvaranja zaključuje Busuladžić. Za potrebe svog pisanja i
lamentiranja nad moralnim stanjem muslimana Busuladžić naprosto koristi
poveznice kako njemu to odgovara bez obzira da li to imalo veze sa stvarnošću i
historijskim faktima. Budući da je tekst pisan 1943. godine Busuladžić ne bi
trebao da piše kako se drama 'nikada' nije razvila u islamskoj kulturi budući
je već do godine nastajana njegova teksta napisan ne samo niz različitih drama
već čak tokom 30-tih i dramski prikaz životopisa Poslanika. I da razumijemo
Busuladžićevu upotrebu negacije 'nikad' u smislu da do 19. stoljeća drama se
kao zaseban žanr nije razvila unutar arapske poetike ostaje problem uzroka
kojeg on navodi a to je prisutnost ljubavnih motiva. Za iole ozbiljnije
razumijevanje kasne pojave drame u arapskom svijetu dobar početak je uvod u
dramu ''Kralj Edip'' pisane perom Tawfiqa al-Hakima gdje naravno autor vrlo
ozbiljno objašnjava taj fenomen na temelju zasebnosti arapske poetike. O
ljubavnim motivima je suvišno i pisati budući da ljubavni motivi tradicionalno
zauzimaju veoma važno mjesto unutar sadržaja kaside. O snažnim erotskim
sadržajima vrlo sočnih opisa prisutnih u arapsko-islamskoj literaturi takođe je
štošta napisano. I tu leži problem Busuladžićevog poimanja stvarnosti a time i
odbrane samo njemu poznatog religijskog identiteta koji treba da počiva na
moralnom supremacionizmu gdje on jednoj tradiciji upisuje negativan odnos spram
postojanja ljubavnih motiva. Moguće zbog toga da Busuladžić specifično poima
hidžru kao događaj koji simbolizira stvaranje novog čovjeka, jer misao
da je jedna tradicija lišena drame zbog antagonizma spram ljubavnih motiva
primarno jeste nijekanje osnovnih elemenata ljudske prirode i stvaranje novog
čovjeka koji u stvarnosti ne egzistira. Busuladžić problematizira pad morala,
izlazak žena na tržište rada, odustajanje od uloge majke, te pad porasta
muslimanskog stanovništa. S Busuladžićem i vrhovnicima naše svakodnevnice koji
kompleksne međuljudske odnose intepretiraju striktno terminima pada morala koji
ostaje u sjeni i nikada jasno artikulisan naprosto se ne može polemisati, jer
primarno ne postoji nikakav koherentan model i pravac dokazivanje određene
tvrdnje budući da autor polazi s pretpostavkom da zastupa nepatvorenu čistu Istinu.
Kratki uvidi u rasprave o demografskoj tranziciji već nas u startu uče vrlo
bitnim detaljima. Napredak koji je uslijedio nakon II. svjetskog rata donio nam
je povećanje stope životnog vijeka koji se u bogatim državama povećao za oko
trideset godina i koji nastavlja da raste decenijski u prosjeku od dvije do tri
godine.[1]
Rast bogatstva u određenim aspektima korelira sa rastom životnog vijeka, međutim,
ta korelacija ne postoji uvijek i nije dokaz bilo kakvoj kauzalnoj povezanosti.
Rast dohotka bi prije trebalo korelirati sa ulaganjem u znanstvena istraživanja
na temelju čega slijedi i produženje životnog vijeka. Najjednostavniji primjer
jeste vakcinacija koja postaje dostupna i u državama koje su u tranziciji i ne
spadaju u red vrlo razvijenih zemalja a što ipak djeluje na rast životnog
vijeka. U kontekstu prirodnog priraštaja van floskuralnog narativa o moralnoj
dekadentnosti stvarna korelacija vlada s povećanjem stope obrazovanosti žena
što opet korelira sa željom za individualnim razvojem. To rezultira da žene
imaju manje djece na temelju čega ulažu više u kvalitet života svoje djece.
Nadalje, povećanje životnog standarda uz napredak medicinske znanosti primarno
djeluje na demografske faktore. Samuel Preston, sigurno ponajpoznatije ime kada
je posrijedi govor o mortalitetu, je svojim kalkulacijama djelomično ukazao na
utjecaj novih mehanizama na spašavanje života poput antibiotika, kontrole
vektora, imunizacije itd. Smanjenje stope mortaliteta korelira sa smanjenjem
stope fertiliteta budući da i jedno i drugo primarno prati opći progres i
napredak. Edukacija žena dovodi do smanjenja stope fertiliteta što svjedoči i
podatak da 2/3 država koje imaju visoku stopu fertiliteta su vrlo nerazvijene
države.[2]
Da
ne bih odmakao mnogo od linije argumentacije zbog čega je lik i djelo
Busuladžića značajno obraditi ne u pravcu njegove uloge u NDH, već kakav je
primarno bio sadržaj njegovog pisanja i kako je on predstavljen u našoj
javnosti vratimo se tome kako je predstavljen njegov lik i djelo. Detaljnije
sagledavanje kako se Busuladžić predstavljao u našoj javnosti primarno ne
korelira sa sadržajem kojeg je on pisao. On lično se predstavlja terminima najljepši
primjer intelektualca, lucidni intelektualac, briljantni um, jedan
od najplodnijih autora. Najbolje tome svjedoči predstavljanje njegove misli
perom Šaćira Filandre. U predgovoru knjige ''Muslimani u Evropi'' čitalac treba
bez ikakvog pregnuća da prihvati kako Busuladžić uviđa i najsitnije detalje i
naoko neupadljive pojave. On islamski misli Bosnu, on je pregnuće pojedinačnog
duha ka Savršenom Čovjeku?! Ovakvi epiteti su nas doveli do toga da se
njegov lik i djelo predstavlja potpuno mitomanski. Busuladžić kao autor koji
generalno iznosi dogmatske predstave o islamu prisutne između dva svjetska rata
i poslije u islamskoj antikolonijalističkoj misli se predstavlja primjerom
pregnuća ka dostizanju nivoa Savršenog Čovjeka. Obogaćeni smo i radovima koji
kompariraju misao Muhameda Mašića i Mustafe Busuladžića[3],
gdje njih dvojica primarno postaju mislioci trećeg puta, što poslije II.
svjetskog rata postaje posebno atraktivno u ulemanskim krugovima. Pod trećim
putem se podrazumijeva zasebnost islama koji se pretaka u ideološko-političke
svrhe gdje počinjemo operirati s pojmom islamizma. U radu Ahmeda Kice nanovo se
ide ka glorificiranju misli Mustafe Busuladžića koji se predstavlja filozofom-mudžtehidom
što ruku na srce je za bilo koga ko iole poznaje klasičnu upotrebu termina
mudžtehid je jasno koliko se za dnevno političke potrebe poigralo sa klasičnom
islamskom tradicijom. Pratimo li recimo historijski kontekst i posjetu palestinskog Muftije bosanskohercegovačkim
muslimanima o čemu on piše u svojim
''Sjećanjima'' a s kojim je u Osvitu 1942. godine obavljen intervju svjedočimo vrlo rasprostranjenoj matrici koju
u konačnici nalazimo i kod Busladžića. ''Hrvanje ideologija'', ''borba protiv
ugnjetavača'', pri čemu ''pomlađeni narodi iznad svega jedna Njemačka'' vode
bitku za pravedniji poredak pri čemu je Britanija ''tamnica naroda'' a SSSR
''stoljetni neprijatelj muslimana'' su stavovi koji su uveliko prisutni u misli
i djelovanju palestinskog Muftije. Istovjetne ideje nalazimo kod Busuladžića,
što neovisno o tome kakvu je ulogu on igrao u NDH, ga definitivno ne čine mudžtehidom
budući da njegova misao za početak reflektira ustaljene misli jednog dijela
ulemanskih krugova širom islamskog svijeta. I tu takođe nije kraj. Ferid
Dautović u prikazu hrestomatije ''Muslimani u Evropi'' ni manje ni više
sugerira da su tekstovi Busuladžića takvog sadržaja da se i danas mogu čitati
kao da su tek pisani, a što Dautović našoj javnosti predstavlja 2004. godine.
Busuladžićev jezik je moderan, protkan obradom savremenih problema na koja on
daje odgovore i smjernice kako se ponašati. Busuladžić kako kaže Dautović
probleme vidi u moralnoj dekadenciji, i pokvarenosti ljudskih duša. Problem je ''nemoral
u ljudskim dušama'' a kako se Busuladžić s time nosi možemo vidjeti na primjeru
teksta ''Kult golotinje'', ali i generalno njegovim tekstovima koji su slika i
prilika moralnog supremacionizma koji teži da riješi probleme time što bi
pokvareni puk trebao da vrati na staze pravog puta. Andaluzija je posrnula zbog
moralne izopačenosti pri čemu je moral uglavnom sveden na seksualnost pa nas i
Dautović upozorava kako je propast muslimanske Španije primjer moralne
dekadence koja treba da bude opomena kojim putem ne treba ići. Ako je suditi po
modernoj uslovno rečeno selefijskoj interpretaciji historije to bi zaista
značilo da kada je Zirjab zasvirao lutnju u Andaluziji i postavio preteču
moderne gitare je krenuo opći sunovrat muslimana u Andaluziji. Tako se ne treba
iznenaditi kada se uistinu na takav način na javnim predavanjima dostupnim na youtubu
predstavlja povijest Andaluzije. S tim u vezi ta predavanja bismo trebali
kandidirati kao ozbiljne historijske analize a proučavanje Ahbar al-Maždmue[4]
o Andaluziji pokriti prašinom. Stvari su jednostavne, pad morala (nikada jasno
objašnjen i demonstiran) je u kauzalnoj vezi sa propašću jednog naroda. Pišite
tim stilom i možda ćete za nekoliko godina biti proglašeni briljantnim umom.
Već je dokazano da se usljed važnih historijskih zbivanja to može ostvariti!
I to
je temeljni problem predstavnika Busuladžićeva lika i djela. Naučna rigidnost
im naprosto nije bitna, već natapanje bošnjačkog identiteta hrpom mitova. Sintagmom
''islamski socijalizam'' promotori Busuladžića su i u tom segmentu njegovu
misao predstavili izrazito osebujnom kada je posrijedi kritika ekonomskog
liberalizma. Ti autori pri tome nisu marili da se vode iole barem nekim
osnovnim parametrima o definisanju ekonomskog liberalizma, ali i što bi. Ponovo
je tu bila ideološka matrica moralnog supremacionizma. Znamo da ona ne
zahtijeva rigidan proces dokazivanja šta jeste a šta nije u korelaciji a tek
uspostavljanje kauzalnih veza. Busuladžićeva kritika ekonomskog liberalizma
tako nam se pripovijeda temelji se na specifičnom poimanju islamskog
socijalizma. I tako nam Busuladžić pripovijeda stalno ponavljajuće rečenice
koje su valjda znak posebnog ''idžtihada'' da živimo u periodu kada jedni umiru
od gladi a drugi od presitosti, te je takav sistem neodrživ. Okruženje u kome
je Busuladžić živio definitivno nije bilo niti je težilo ekonomskom liberalizmu
ali to nije ni bitno jer cilj je stvoriti islamski izam pa Busuladžić navodi
da je islamski poredak sistem pravedne raspodjele dobara u kojem nema
izrabljivača i obespravljenih. Zaključci su to u tekstu koji je uveliko kritikovan,
Trgovačko poslovanje i privređivanje u svjetlu
islamskih propisa,
u kojem Busuladžić za potrebe dekoracije
teksta koristi klasične antisemitske primjere gdje Židovi, mahom tek samo što
su nestali s čaršije?!, su ipak ostavili svoj židovski duh špekulacije, i služe
kao primjer moralne dekadence. Kontekstualizirajući ovaj dotični tekst prvo što
je vidljivo jeste sušti primjer odrođenosti od klasične islamske tradicije,
koji je uzgred pisan mitološkim stilom o islamskom supremacijskom pravednom
sistemu o kojem autor nam opet ništa naravno konkretno ne govori niti teži da
ga demonstrira. Nema ni potrebe, dovoljno je napisati da islamski socijalizam
je socijalizam budućnosti, dokidaju se klasne borbe, ukidanje kamate i slijedi
čisti raj na Zemlji.[5]
Eugen von Bohm-Bawerk, nekada ministar financija Austro-Ugarske krajem 19. Stoljeća,
bi redefinisao svoje teze u knjizi ''Kapital
i kamata'' samo da je znao za ovako ozbiljne naučne teorije o kamati.
S
tim u vezi leži principijelni problem s predstavljanjem Mustafe Busuladžiću u
procesu izgradnje bošnjačkog muslimanskog identiteta. Primjerom odbrane i
sudionikom gradnje tog identiteta posredstvom naučnih institucija i časopisa
godinama unazad, a posebno nakon posljednjeg rata, rad Mustafe Busuladžića je
predstavljen identitarno važan ali jednako ekvivalentno i intelektualno bitan.
On je jedan od najvećih bošnjačkih intelektualaca XX. stoljeća pripovijeda nam
se i utjeruje u izdaju bošnjačkog identiteta ako i pokušamo uprijeti prstom i
kazati ili zatražiti da nam se vrlo jasno bez fikcijske naracije pokaže kvalitet
njegovog intelektualnog rada zbog čega bi trebao da predstavlja dio ozbiljnog lanca
intelektualne tradicije muslimana ovih prostora. Fikcijska naracija o tome da
islam unutar sebe intrinzički ima vrijednosti koje se same po sebi realiziraju
i stvaraju vrli bolji svijet je teorija koja nam je podarila opake
institucionalne probleme s kojima se upravo najviše bori IZBiH. Ona kao
autonomna vjerska zajednica muslimana ovih prostora svakako ima pravo na svoju
sopstvenu politiku ma kakva da je, ali budući da IZBiH se i sama suočava sa
problemima umreženih pokreta koji djeluju na bazi supremacijskog moralisanja
puku o krivovjernom islamu i nužnosti povratka ispravnom putu bi trebala da ima
mnogo rašireniji kritički osvrt prema tome koga unutar naše tradicije i s
kakvom kvalitetom pisanja predstavlja među najveće alime ovih prostora.
Suočavanje s pokretima kojima je okcidentalizam zvijezda vodilja, tj. gdje se
Zapad predstavlja primarno moralno dekadentnim bez ikakve ozbiljne naučne
pismenosti, i što je glavno s pokretima kojima naučna rigidnost nije ni na kraj
pameti već primarno populistička upotreba ustaljenih floskula o pravdi koja će
zavladati povratkom vjerskim istinama su izazovi s kojima se IZBiH susreće dugi
niz godina. Vi možete izabrati Mustafu Busuladžića, napraviti od njega genija, potpuno nekritički se osvrnuti na njegov lik i djelo, davati naputke da su njegovi tekstovi jednako i danas bitni, i promovirati da su pisanja kao u tekstu ''Kult golotinje'' primjer odbrane
islamskog identiteta ali se morate suočiti i s posljedicama kada vam pobornici
jednako populističkog poimanja islama po receptima Mustafe Busuladžića zakucaju
na vrata i zatraže svoje učešće. Ekonomski liberalizam je loš, Zapad je moralno
dekdadentan, bošnjački puk je krivovjeran i ne razumije Božiju riječ, žene
treba da što manje sudjeluju na tržištu rada, Andaluzija je propala zbog
nemorala, i jedini spas je u izvornom islamu. Kada vam na vrata zakucaju
promotori ovog paketa ideja i historijske fikcije, pa prinesu neki tekst Mustafe Busuladžića morat
ćete dobro razmisliti kako odgovoriti da su Busuladžićeva pisanja genijalna a njihova
slijed radikalnog tumačenja islamske tradicije. Jednako tako ćete morati
objasniti kako težite naučnoj rigidnosti ali promovišete za genijalna i lucidna
pisanja sadržaj koji u svakom svom segmentu podliježe imaginaciji i bliži je
lošoj beletristici nego li primjeru jednog duha koji otjelovljava Savršenog
Čovjeka. Nekritičko promovisanje Mustafe Busuladžića znak je hijerahijske poljuljanosti, jer hijerarhija bi trebala navodno da pravi razdjelnicu između kvalitetnog i nekvalitetnog.
[1] Pogledati:
Angus Deaton, The Great Escape, Princeton University Press, New Jersey,
2013.
[2]
Jere R. Behrman & Hans-Peter Kohler, Towards a Better Global Economy, ''Population
Quantity, Quality, and Mobility'', Oxford Scholarship Online (OSO), 2014.
[3] Ahmed
Kico, Filozofska i teološka misao bošnjačkog učenjaka Muhameda Mašića,
Gračanički glasnik – Časopis za kulturnu historiju, 1999.
[4]
Zbirka hronika o povijesti Andaluzije koja datira iz 858. godine, i koja se
smatra prvim detaljnijim izvorom o Andaluziji na arapskom jeziku.
[5]
Mevludin Dizdarević, Kritika ideologija u Busuladžićevom mišljenju, Novi
Muallim, 2009, 40: 56-62.
Mit Mustafe nama Bosnjacima vjernicima i IZu treba jer na zalost nemamo drugog. Sve nacije imaju takve licnosti i na njima se gradi nacija i identitet. Nisi ti privi pametnjakovic koji je skontao da Mustafa nije savrsen, ali za razliku od tebe ljudi poput Filandre su imali svijest o neophodnosti kreiranja tog mita oko njega i jos nekoliko ljudi toga doba. Na zalost nismo to mogli raditi sa Mesom Swlimovicem jer je slicno tebi i Jevrejima nasao vecu privlacnost u Srbima kao intelektualno superiornijim i samim time vrjednijim njegove posvecenosti.
OdgovoriIzbrišiNe znam samo da li se kod tebe radi o zivotnom neiskustvu pomjesanim sa zaludjwnosti blentavim idejama liberalizma, dodatno sa zeljom da se bez obzira na cijenu dokazes kao pametan mali ili to radis namjerno protiv svoje vjere i svog naroda. Mesa je tako imao komunizam kojem.je ostao vjeran i kad su mu brata streljali... nevjerujuci vise sebi nego njima.
Pravi intelektualac pise sa ciljem da nwkoga potakne i usmjeri sa svojim idejama i Mustafa kao i IZ su toga vrlo dobro svjesni. Ti na zalost ili nisi ili ti je cilj upravo suprotan? Treba Bosnjaci da se liberaliziraju pa ce im to pomoci da shvate Srebrenicu ili mozda da je sprijece?
Problem je što je mit o Busuladžiću, loš mit. Jedino što je dobro odrađeno je latićeva kasida o Mustafi. I na tome je trebalo stati. Eventualno ga se moglo uzeti za promociju slobode govora i kritiku totalitarnog komunističkog režima krajem II svjetskog rata i to je to. A ako nema boljih, u šta sumnjam onda bolje i ne praviti mitove. Inače, to kako Srbi i Hrvati, nije nikakav argument jer to nisu narodi na koje se treba nešto posebno ugledati, makar i bili dobre komšije, što nismo.
Izbriši