Iskustva marokanske epidemije bubonske kuge
Te davne 1826. godine kada je Muhamed
Ali Paša odlučio da za Francusku pošalje grupu budućih predvodnika
modernizacije Egipta teško mi je vjerovati da je u tim trenucima neko imao na
umu da će to putovanje ostaviti za sobom jedan izrazito vrijedan putopis. Rifa
al-Tahtawi (1801-1873), nezaobilazno ime posrijedi prosvjetiteljske misli u
Egiptu tokom 19. stoljeća, napisat će svoje petogodišnje iskustvo života u
Francuskoj od 1826. do 1831. godine i to počevši s detaljnim opisima načina
posluživanja kahve nakon što je prethodno pri stupanju na francusko tlo boravio
izolavan u karanteni. Sam opis kahvedžinice koja upravlja poslom vrlo pedantno,
pa kahvu naručujete posredstvom dječice koja uzimaju naruđbu nakon čega bivate
posluženi uz dnevne novine s planom dužeg uživanja u ispijanju kahve, slijedi
nakon što al-Tahtawi vas uvede u kratki spomen karantene koju je morao da
iskusi kako bi uopće mogao uživati u svakodnevnom galantnom francuskom
kulturnom životu. Po dolasku u Marseille pripovijeda al-Tahtawi ''s velikog
broda sišli smo u male čamce čime smo odmah sprovedeni van grada u
obavezni karanten što su bili poznati francuski običaji''. U grad se nije
moglo uči dok niste prošli obavezni karanten koji je slijedio za sva područja
poznata po žarištima epidemije kuge. Osamnaest dana
je Rifa boravio zatvoren u izolaciji uz veoma kvalitetnu njegu i brigu te je
taj period kako kazuje iskoristio za početne korake učenja francuskog jezika.
Sjeća se Rifa, a riječ je o sjećanju koje potvrđuje da mnogo toga posrijedi
izbijanja epidemija ostaje istovjetno, kako se odvijala ozbiljna polemika na
relaciji profesora sa Zejtuna univerziteta u Tunisu Muhameda al-Tunisija,
malikijske sljedbe i uglednog hanefijskog muftije Muhameda al-Bajrama,
posrijedi opravdanosti karantene. Obojica su napisala poslanice o tome, prvi
strogo osuđujući karantene koje su postale novina u Sjevernoj Africi krajem 18.
stoljeća, a drugi ih smatraše strogom obavezom i jedinom prevencijom od širenja
epidemije u velikim talasima.
Rifa je
pametno tu stavio odmah i tačku na svoje sjećanje posrijedi karantene, sud o
tome nije htio donositi niti zalaziti u detalje rasprave. Za njega je to bilo
sjećanje na djelić francuskog prosvjetiteljstva koje počinje pažljivom brigom o
javnom zdravlju a karantene jesu nastale kao pokušaj kakvog takvog odgovara na
brutalnost čekićarenja prirode po demografskoj ali i ekonomskoj slici. Taman
krenu kišne godine, zareda se niz veoma dobrog perioda, nekada je to trajalo i
decenijama, a onda vam zajaše jedna epidemija kuge i pohara decenijski ljudski
i materijalni kapital. Koliko god je Rifa karantenu čuvao čisto kao sjećanje i
memoriju o svom dolasku u Francusku te 1826. godine jedan marokanski uglednik i
znameniti historičar iz 19. stoljeća Ahmed al-Nasiri (1834-1897) koji je
napisao obimno višetomno djelo o historiji Maroka i zemalja zapadnog dijela
Sjeverne Afrike koje prevodim riječima ''Do kraja ispričano'' ipak je
drugačije doživljavao karantenu. Čekićarenje je neminovno i to se uklesavalo u
generacijsku memoriju a neuspjelost Maroka da se odupre bubonskoj i plućnoj
kugi s kraja 18. stoljeća ostavilo je sjećanje da opiranje je samo usporavanje
neminovnog. ''Do kraja ispričano'' nije slučajan odabir naslova
višetomnog djela o historiji Maroka, pa baš kada u petom tomu Ahmed uvodi priču
o karanteni oko koje se veli digla tolika prašina on će ponuditi svoj temeljit
sud o tome za razliku od al-Tahtavija koji je o karanteni napisao tek koji
redak vođen ličnim sjećanjima i iskustvima bez želje za davanjem bilo kakva
suda. Ahmed je bio rodom iz Sale, čija je porodica začetnik sufijskog reda
Nasirija, i desit će se baš da će 1879. godine i to krajem marta krenuti iz
Sale na put ka Marakešu. Budući da je bio u društvu s uglednicima na putu
odmoriše u jednoj novoj utvrdi, a baš je ta godina bila godina epidemije kuge
pa u prisustvu nekolicine fekiha (poznavalaca islamskih obrednih i međuljudskih
odnosa ) povela se rasprava o karantenama koje provode katolici piše nam Ahmed
ganjajući okolo putnike i stavljajući ih u u izolaciju. Zapitaše prisutni kakav
bi to islamski tradicionalni pogled bio posrijedi karantene. Odgovora nije bilo
jer nije mu se kako razumijem ni težilo
na tom sijelu, već tek da se kao i sada dok je godina epidemije promuhabeti
koja o toliko aktualnoj tematici. Vrag ovoga puta nije odnio šalu, a možda i jeste,
ovisno o uglu gledanja, ali nakon tri mjeseca Ahmed je naišao na putopis Rifaa
al-Tahtavija o kojem sam vam već prozborio nekoliko riječi. Njega nije
zadovoljilo što se Rifa samo površno dotakao govora o karanteni i to iskustva
iz 1826. godine, pa je odlučio da na nekoliko stranica ponudi svoj detaljan
stav o karanteni. Suprotstavljao se Ahmed žestoko karanteni smatrajući je
prevashodno problematičnom i što se njome ljudi daju povoditi za strancima i
krivovjernicima te da iako malikijska tradicija priznaje pravilo načela
predostrožnosti (precautionary principle) ono nije dostatno. Ukoliko se pitate zašto,
pa rekao bi Ahmed zbog toga što mu nije poznato da karantena nudi zaštitu kako
se zbori budući da ili se pretjeruje s mjerama karantene primarno na štetu
trgovaca ili u konačnici sve zemlje koje je praktikuju na ovaj ili onaj način
se suoče sa epidemijom, pa tako u bijegu od sudbe ona im na kraju dohvati se vratovo
i opet ih iščekića po tradiciji. Nastavlja Ahmed zboriti pa novi slijed
argumenata ide nizom da ovozemaljska šteta koju karantene i izolacija čine su prevashodno
ekonomske prirode jer trgovci su prvi na udaru a onostrana šteta koju karantene
čine je da kod pučana unosi nemir u njihovu vjeru. Karantene kao valovi na otvorenom okeanu ljuljaju
vjeru običnog čovjeka koji je navikao da bude iščekićan i to je datost, a ići
protiv toga je kretanje protivno Božijem određenju. Dvije su to pošasti
karantene kazivat će sufijski velikan Ahmed i ugledni historičar a s njim će se
veli složiti i poznati kadija u Marakešu Abu Muhamed al-Hašimi koji će potvrditi
da koncept karantene podrazumijeva bijeg od Božije odredbe.
Koga
interesira uz malo truda na mom facebook profilu naći će koju riječ o epidemiji
kuge koja se zbila 749. godine na području današnjeg Iraka. Ta kuga je dobila
svoje ime po osobi, a bila je razlogom i političkih previranja u mjeri da se
opravdanost preuzimanja vlasti Abasida branilo hvalospjevima o prestanku kuge
baš po abasidskom zaposjedanju prijestolja. Davanje imena epidemijama, po
toposima ili imenima ljudi, odavna je uvriježenost u ljudskom evolutivnom
iskustvu posrijedi epidemija, kao i utrkivanje za samohvalom i preuzimanjem
odgovornosti za suzbijanje epidemije i smrskavanja krivulje rasta. Čekićarenje
epidemijom kader je Božiji pa se prestanak koristio za raznolike političke
poene u znak odabranosti. Baš zbog nas je epidemija kuge prestala hvalili su se
Abasidi u drugoj polovini 8. stoljeća. Dobili su i sarkastičan odgovor običnog
seljanina: '' Bog je taman toliko pravedan da ne
digne zajedno i vas i epidemiju protiv nas.'' Od 8. pa do 19. stoljeća nije
se mnogo toga promijenilo izuzev što su u 8. stoljeću kugu shvatali kao Božijim
određenjem i sudbom čekićarenja protiv kojeg se nije moglo. Krajem 18. i tokom
19. stoljeća sa uvriježenim prisustvom karantene u Evropi i zemlje Magreba će
budući da su bili u stalnom odnosu sa Englezima, Francuzima, Špancima, te Portugalcima
početi da propituju mogućnost odbrane od naglog širenja epidemije kuge i to
karantenom. Znajuči da je islamska tradicija prevashodno policentrična, te da
nikada nije postojalo centralizirano institucionaliziranje odluka, nije za
čuditi da se ni na karantenu gledalo s potpuno različitim naočalama. Sada smo u
2020. godini i iz dana u dan svjedoci smo sve većih polemikama o opravdanosti globalne
karantene koja se dešava u svim kutovima svijeta te koje mjere uopće provoditi
i kako izaći iz trenutne zaključanosti u kojoj se na udaru našlo najprije
tržište koje je privremeno stopirano. Od govora o tome kako se oduprijeti
čekićaranju karantenom sve više na dnevnoj bazi čitat ćemo o tome da se
karantene pretvaraju u čekić. Slično je to Ahmedovom gledanju na karantene koje
su prvo cipelarile trgovce a onda je svakako moralo se prepustiti neminovnom. Nisu
to jedine znamenitosti koje su istovjetne stoljećima kada je riječ o
epidemijama i suočavanju s tom pošasti. Pogrešni potezi, političko nekvaliteno
upravljanje situacijom ili slaba centraliziranost dovodili su do toga da
epidemije eksplodiraju s tim da je uvriježeno vidimo to i po Ahmedovom pisanju
da su ljudi imali uvjerenje da naprosto takva je sudbina i od nje se bježati ne
može. Karantene su postale direktan smion prkos onome što je iskustveno bilo
vijekovima, a to je da epidemije se dešavaju u intervalima, pokose vam
demografsku sliku, i taman što se oporavite one se vrate da vas ponovo
išamaraju. Takva je zaista bila situacija s Marokom ako pratite 18. i 19.
stoljeće. Nije ni čudo da tamo arhiviranjem i dokumentacijom epidemija u ova
dva stoljeća se počelo kriviti ljude poput Ahmeda iz ulemanskih krugova kao i
političku korupciju i nezgrapno ponašanje za sakaćenje Maroka, jer za razliku
od Evrope u Maroku se mahom išlo mjerama prepuštanja onome što se zbiti mora.
Pogledate li
tu epidemiju bubonske kuge koja je izbila u mediteranskim državama krajem 18.
stoljeća, te se u Maroko zaputila 1798. godine i tu ostala do 1800. godine
nanovu nailazimo na istovjetne polemike koje imamo i sada samo ne u ovom obimu.
Godine 1784. hadžije i trgovci će u Tunisu da uzrokuju epidemiju, te će kako
memoari kazuju šestina ili trećina stanovništva Tunisa (grad) da bude pokošena.
Maroko će u tom periodu početi da se služi karantenom pa će u periodu kada se
epidemija kuge javlja u Alžiru 1793. godine biti naređeno da se za sve koji
dolaze iz Alžira provodi izolacija. U julu 1797. godine izdat će se naredbe o
obaveznoj karanteni svih brodova koji su dolazili s istoka pa će Maroko dok je
kuga harala godinama po obližnjim državama ostati sačuvan i faktički nedotaknut
sav ovaj period. Nije to uspjelo potrajati za stalno, i tako će ostati
zabilježeno u tradiciji Maroka da karantene nisu uspjele potpuno i uvijek da
zemlju sačuvaju od opakih epidemija kuge. Očito je time se i Ahmed iz naše
priče vodio kada je davao sudove o karanteni bez baratanja općim podacima. Sjećanjem
i traženjem od protivnika da ponude argumente po čemu je to karantena praktična
i dobra kao model društvenog mehanizma očuvanja javnog zdravlja Ahmed je
ustrajavao da prepustiti se mora, a karantena je po njemu bila tek pokušaj
odagnavanja problema pukim žmirenjem. Pitali su se i te 1799. godine kako i šta
se desilo, od kuda se pojavi ta epidemija bubonske kuge. Vjerovalo se da su je
donijele hadžije pristigle u luku u Tandži (Tandžir, Tanger) . Nije to odgovaralo realnoj slici na
terenu budući da prije Tandže mnogi dijelovi zemlje već su bili pod žarištem. Nakon
što se ta opcija isključila jasno je bilo da karantene za brodove jesu
funkcionirale ali da se kuga ušunjala iz Alžira kopnenim putem a sve to je bilo
preteško za pratiti i izolovati. Sličnosti sa trenutnom situacijom najprije su
posrijedi polemike kada se pojavilo prvo žarište i dokle se došlo s krivuljama.
U februaru je počelo da se zakuhava, a u martu je krenula prava eksplozija.
Januar je te 1799. godine bio mirniji, a ispostavit će se da je vjerovatno
decembar 1798. godine bio početak kada se bubonska kuga pojavila u Maroku. Januar
će biti početni zalet, februar već mjesec kada je svima bilo jasno da je vrag
odnio šalu, a s martom će krenuti prava nesreća. Čekićaranje je otpočelo. Nije
tu jedina sličnost sa trenutnom sitaucijom, jer po opisima svjedoka uporedo je
harala i plućna kuga. Tandža je predstavljala stožerni grad odakle su se vodile
sve mjere i planovi izolacije i formiranje karantenske zone. Grad se izvjesno
dugo dobro čuvao i opirao, sve do u maj mjesec, a s junom je već sve prasnulo u
paramparčad. Problem sa karantenom nije bio u tome što nije funkcionirala već
što se nije mogla provoditi na velikoj geografskoj površini u to vrijeme i
logistički i tehnološki ju je bilo jako teško organizirati, pa tamo dokle je
dospijevala stvari su tekle dobro sve dok naravno ljudski faktor nije ubrzao
ludaranje krivulje.
U strahu i
panici sultan Sulejman je sa svojom svitom i velikim brojem vojnika dao se u
bijeg ali je problem bio što je epidemija bila mnogo brža pa je njegova vojska
postala glavni faktor širenja epidemije širom Maroka da bi u junu mjesecu dio vojnika se vratio i u
Tandžu. Ti vojnici nisu bili izolirani, a zbog toga će Tandža kao veoma stožerni
bedem da padne i u konačnici posustane. S maja na juni mjesec Tandža će izgubiti
bitku a dnevni broj žrtava je varirao između sedam i osam stotina ljudi.
Američki konzul J. Simpton navodi da je u Marakešu dnevni broj žrtava se penjao
do pet stotina, da bi u julu u samo četiri dana broj ukupnih žrtava narastao za
osam hiljada a s avgustom mjesecom brojevi su pali na ispod sedamdeset žrtava
dnevno. Naći ćete i podatke da je u Fesu tokom mjeseca marta dnevno umiralo po
hiljadu ljudi. Iako su brojevi kao i što sada to pratimo veoma škakljivi da bi
se njima olahko donosili precizni zaključci uz bitnu razliku da ovdje govorimo
o samom kraju 18. stoljeća, tako da ni danas ne posjedujemo potpune i jasne
podatke. Zaključci uglavnom hodaju od toga da je ova epidemija odnijela trećinu
pa ako ne i polovinu Maroka. Bilo je to dakle pravo brutalno čekićaranje a
ljudi se nisu stizali ni normalno ukopavati. Pritisci na vlast da se provode
što kvalitetnije mjere, koji su prvobitno dolazili iz Tandže, gdje će se i
organizirati karantena pa se grad branio gotovo do juna mjeseca 1799. godine,
slaba centralizirana vlast koja nije mogla da odgovori na sve potrebe što ju je
na kraju dovelo da postane glavni prenositelj epidemije širom Maroka, te borba
s brojevima i polemike šta karantene donose posrijedi zaštite i kakve efekte imaju
na trgovinu ostavit će ozbiljan trag u narednom stoljeću na Maroko gdje se na
karantene kako vidimo dijelom gledalo s podozrenjem. Epidemije kuge su i u 19.
stoljeću nastavile neumjereno da šire smrt i brišu marokansko stanovništvo.
Tehnološki su
danas stvari mnogo drugačije posrijedi znanja i skupljanja podataka koji koliko
god trenutno nepotpuni i varljivi svakim danom upotpunjavaju sliku što je
ranije bilo nemoguće. Uprkos tome, mnoštvo toga je istovjetno: karantene ili
trgovina, prkositi sudbi ili se prepustiti i uhvatiti kolektivni imunitet koji
isto tako stoji pod mnoštvom upitnika, kako izbalansirati sve te kušnje,
ideološko raslojavanje, propitivanje uloge ljudskog faktora itd. Listam te
stranice historije i najdalje sam otišao do epidemije kuge koja se zbivala 749.
godine, koju sam djelomično spomenuo, a evo me ovih dana gledam kako se epidemija
bubonske kuge ponašala u mediterasnkim zemljama s posebnim osvrtom na Maroko
1799. godine. Jedino što mogu kazati s ozbiljnom dozom sigurnosti jeste da epidemije ostavljaju ozbiljne
biljege koji se tradicijski nose jako dugo kao kolektivno sjećanje, pa čak i
ako se zaborave na površinu izbijaju sva ta pitanja temeljena mahom suočavanjem
s vrlo sličnim problemima. Koliko god se neke diskusije sada činile trenutnim
specifikumom nastalim usljed globalne reakcije na virus SARS-CoV-19 one to uglavnom
nisu. Sada su samo dobile priliku da postanu globalne i vrlo vidljive kao da je
neko uzeo sve te žute ćitabe s prašnjavih polica i rasturio pred cijelim svijetom
sve što je ikada tamo negdje na marginama zapisano o ponašanju ljudi usljed
pojave opakih epidemija.
Primjedbe
Objavi komentar