Kur'anski ples bojama
Riječ boja(e)
se spominje u nekoliko kur'anskih ajeta i uglavnom s namjerom isticanja
raznolikosti i raznovrsnosti. Boje su u islamskoj tradiciji veoma značajne glede
historije kur'anske ortografije. Gledajući najstarije prepise kur'anskog teksta
i zasebna djela o ortografiji Kur'ana moguće je zboriti o jednoj zasebnoj
teoriji boja u ovoj oblasti. Pisati o bojama glede kur'anske ortografije
zahtijeva obazrivo razumijevanje šta to uopće boje podrazumijevaju kada zborimo
o ranim prepisima Kur'ana. Budući da boje, neovisno o islamskoj tradiciji,
imaju raznolike konotacije i simboliku vezano za kontekst, nephodno je pažljivo
sagledati šta sve možemo naučiti iz historijata boja unutar islamske tradicije
i čuvanja kur'anskog teksta. Zboreći o Kur'anu, govor o bojama nam ne
predstavlja nikakvu novinu. Svi smo na ovaj ili onaj način čitajući Kur'an
ispred sebe imali šarene primjerke Kur'ana s raznolikim bojama koje
uglavnom služe da nam olakšaju čitanje i na jednostavniji način predstave
određena važna pravila koja se tiču učenja kur'anskog teksta. Uputimo li pogled
ka najstarijoj sačuvanoj literaturi u kojoj se govori o historijatu boja u
kur'anskom tekstu, te najstarijim primjercima prepisa Kur'ana u kojima se
koristi nekoliko raznolikih boja, može se primijetiti da boje igraju nekoliko ključnih
uloga: kontrola rizika od moguće kontaminacije teksta i izgradnja održive kolektivne
tradicije, regionalno prepoznavanje prepisa Kur'ana, boje u svrhu razaznavanja
konsonantskog skeletonskog teksta i vokaliziranog teksta, i boje u svrhu
postavljanja granica posrijedi stabilnosti teksta nasuprot njegove fluidnosti.
Svaka ova
tačka koju sam naveo zaslužuje zasebnu priču, a moja namjera je predstaviti na
primjeru nekoliko ranih prepisa Kur'ana kakva je bila osnovna vizija uloge boja
i svake boje zasebno. Zbog toga ću najviše pažnje posvetiti kur'anskom skeletonskom tekstu, i
vokalima koji su predstavljali osnovnu dekodirajuću ulogu teksta. Osnovni
kur'anski skeletonski tekst, a zbog toga ga i nazivam skeletonskim, se sastoji
od konsonanata, a jasno je da bismo čitali bilo koji tekst neophodno je
postojanje vokala. Arapski je takav jezik pa se uvijek moramo igrati s vokalima
i razmišljati kako i na koji način da vokaliziramo ponuđeni tekst pred nama.
Još slikovitije se to da predstaviti procesom dekodiranja koda. Zamislimo da je
osnovni kur'anski tekst, a što ću predstaviti i slikovito, predstavljen u vidu
jednog koda koji se sastoji od niza konsonanata. Konsonanti u početku nisu svi
revnosno predstavljeni, pa nije sasvim jasno da li je riječ o ovom ili onom
konsonantu, a vokali su odsutni. Proces dekodiranja kur'anskog skeletonskog
teksta odvijat će se upravo pomoću obojenih tačaka, pri ćemu će svaka tačka
igrati određenu ulogu što će doprinijeti jednostavnijem procesu dekodiranju
teksta a time i njegovom čuvanju. Upotreba raznolikih boja u ranim prepisima
Kur'ana izazivala je dramatične polemike, a sve će to doprinijeti kako
regionalnim razlikama između Hidžaza i Iraka na primjer, tako i formiranju
zasebne teorije boja kur'anskog teksta.
Stabilnost
konsonantskog teksta
Korištenje
rane sačuvane literature o
ortografiji kur'anskog teksta uz upotrebu materijala
ranih prepisa Kur'ana između 7. i 10. stoljeća nudi mnogo opsežniji uvid u
historijat razvoja kur'anskog teksta. Kur'an je sazdan kako na usmenoj tako i
na pisanoj tradiciji, a upravo će boje igrati važnu ulogu u očuvanju te
tradicije. Kako bi se tekst valjano čuvao i prenosio, te nivo mogućih
tekstualnih kontaminacija sveo na minimume procesi prepisa Kur'ana su prošli
nekoliko faza među kojima bih izdvojio dvije: a) period posvećenosti skeletonskom
konsonantskom tekstu b) period upotrebe raznolikih boja kako bi se tekst
što jednostavnije dekodirao (čitao i učio). Prvi period je obilježen
prepisima kur'anskog teksta tokom prvog hidžretskog stoljeća pri čemu se ističu
crna i kafena boja (tamno-smeđa), a drugi je karakterističan po upotrebi
raznolikih boja među kojima se izdvajaju crvena, zelena, žuta i plava.
Svaka boja, ovisno o regionalnoj tradiciji, igra nekoliko uloga ali ipak se
mogu izdvojiti one osnovne ili dominirajuće. Dvije boje se posebno izdvajaju
kada je riječ o pisanju konsonanata i dijakritičkih tački, a to su crna i kafena.
Govoriti o ovim bojama podrazumijeva razmišljanje o stabilnosti teksta i
sučeljavanje s rizikom tekstualne kontaminacije. Al-Dani, (u. 1053 godine), u
djelu o kružićima u obliku tački u Kur'anu al-Muhkam fi Naqt al-Masahif (Preciznost
o punktuaciji mushafa) izdvaja crnu boju kao primarnu posrijedi
razaznavanja konsonanata a ostale boje su tu kako bi iskazale druge važne
elemente teksta, i to primarno vokale.
Namjera da se
kur'anski tekst sačuva vrlo kvalitetno i precizno počinje s čuvanjem
skeletonskog teksta, koji se ponaša poput koda. Pisari koriste kur'anske
materijale čije porodično stablo seže do arhetipa (Osmanov mushaf), te prvo se
zanimaju pravilnim prenošenjem koda. Kada kažem kod to činim figurativno i kako
sam naglasio, a što ćete vidjeti i na ovoj slici, aludiram na konsonantski
tekst kojem nedostaju vokali, te uveliko i dijakritičke tačke (punktuacije) za
razlikovanje konsonanata. Primjer je iz rukopisa Kur'ana BnF Arabe 328a
(Codex Parisino-Petropolitanus). Riječ je o prepisu koji datira iz 1. h.
stoljeća (7. i 8. stoljeće), a F. Deroche smatra da ovaj prepis potječe iz
druge polovine 7. stoljeća. Zborimo dakle o jednom od najstarijih sačuvanih
primjeraka Kur'ana, a primjer sam uzeo iz sure al-Nisa, i to prvi ajet.
Crna, kafena i
crvena boja
Na primjeru Arabe
328a i Codex Sana DAM 20-33.1 vidimo uredno i precizno nanizane
konsonante koji kreiraju jedan kod koji tek treba da bude dekodiran. To je bio
poseban izazov budući da su vokali mogli da se redaju raznoliko što je bio novi
rizik s kojim se trebalo suočiti kako bi se kur'anski tekst sačuvao u punini.
Ukoliko je crna i kafena boja igrala ulogu razaznavanja konsonanata, pa crvena
boja je služila da uvede stabilnost u svijet vokala koji mogu biti razuzdani
ukoliko se ne postave neke granice. To je bila uloga ovih boja – postavljanje
određenih granica, normi i pravila, a sve u svrhu kalkulisanja s raznolikim
rizicima koji su mogli ugroziti opstojnost kur'anskog teksta. Na primjeru
Amadžurovog Kur'ana možete vidjeti kako to izgleda kada se crvena boja
pojavljuje u prepisima Kur'ana u obliku crvenih tački.
Primjedbe
Objavi komentar