Kur'anska slojevitost - Hitnja je majka nedaća
Kako sam pisao u prethodnom tekstu, a
i najavio na kraju, slijedi uvid u sadržaj trideset i sedmog ajeta sure
al-Anbiya'. Budući da je sadržaj ajeta o hitnji, namjera mi je bila predstaviti
kako se jedan kur'anski ajet može prvobitno obraditi na nivou ortografije, a
potom i na nivou značenja. Često, baš zaokupljeni žurbom, trčimo pred rudu pa
se odmah posvetimo interpretaciji kur'anskog ajeta. U toj, ponekad nesvjesnoj,
hitnji tražimo koji nam je tefsir
odmah pri ruci ne bismo li što prije sebi u određenoj mjeri razjasnili značenje
ajeta koji nas interesuje u datom trenutku. Pri tome zaboravljamo da kur'anski
tekst pripada onoj vrsti tekstualne građe koja prevashodno baštini tradiciju
kako komentara nastalih o samom sadržaju osnovnog teksta – što je zajedničko
svojstvo mnoštva tekstova – tako i tradiciju osnovnih svojstava nutrine teksta.
Kako to pojedini arapski istraživači kur'anskog teksta vole pojednostavljeno
kazati, kur'anski tekst se dijeli na discipline koje egzistiraju van Kur'ana –
i tu bi pripadao tefsir koji se bavi
interpretacijom sadržaja Teksta – i one koje predstavljaju nutrinu teksta, a to
je prevashodno ortografija. Razlika između ovih disciplina, a obje su neminovno
korisne, glede našeg pojedinačnog odnosa prema Kur'anu ogleda se upravo u hitrosti. Tefsiri nam pružaju određene interpretacije te ih možemo vrlo brzo
i hitro otvoriti, pogledati, čitati i napraviti određene bilješke i saznanja.
To nije slučaj s ortografijom Kur'ana. Ortografija zahtijeva da otvarate
mnoštvo fragmenata ranih prepisa kur'anskog teksta te da postepeno, sporo ali
autentično i samostalno kreirate sadržaj o Kur'anu budući da mnoštvo tih
prepisa, kako sam već u nekoliko prethodnih tekstova i pokazao, nisu uopće
istraženi. Kur'an počiva na disciplinama koje se bave posredno i neposredno
njime, a na primjeru trideset i sedmog ajeta sure al-Anbiya' mogli ste
svjedočiti kako ortografija vrlo učtivo drži uzde hitrosti i uči nas da
kur'anskom tekstu prilazimo vrlo obazrivo.
Baš u ovom ajetu gdje se govori o
jednom svojstvu ljudske prirode, hitrosti i žurbi pri donošenju odluka,
ortografija je prvi sloj koji nam otkriva zbog čega autentičnost uglavnom nije
ishod brzopletosti. Kako je objašnjeno u prethodnom tekstu, dio ovog kur'anskog
ajeta ساوريكم, krasi fenomen idiosinkrazije čime se
potvrđuje da pisari nisu prepisivali osnovni kur'anski konsonantski tekst po
nahođenju, već na temelju arhetipa. Da bi se uočili fenomeni idiosinkrazije u
Kur'anu neophodno je ne hititi, jer se time zapostavljaju važni detalji
kur'anskog teksta u kojima je utkana osnovna historija Kur'ana. Tumačenje ovog
kur'anskog ajeta je priča o odnosu disciplina koje zbore o Kur'anu što
egzistiraju van njega (tefsiri), i
onima što su sastavni dio samog Teksta i za koje je neophodno zaroviti se u
rukopisnu građu po raznolikim bibliotekama; unošenju humora i opuštenosti u
literaturu o interpretaciji Kur'ana, hitanju i trčanju pred rudu pri donošenju
odluka, te složenim sistemima koji se grade dugoročno i sporo, a takva bijaše i
historija kur'anskog teksta.
Kopenhagen, Dänische Königliche
Bibliothek: Cod. Arab. 36; 37. ajet sure al-Anbiya'
Humorističan pristup Kur'anu
U Taberijevom tefsiru kazivanje o
stvaranju čovjeka (Adema) glede ovog ajeta odvija se okvirno u dva narativa pri
čemu su oba međusobno povezana idejom hitnje. Ajet glasi “Čovjek je sazdan od hitnje – Ja ću vam znamenja
Svoja pokazati, a vi nemojte srljati!”
(E. Duraković) Na koji način je čovjek sazdan od hitnje, da li na petak
pred sami zalazak Sunca kako se pripovijeda u jednom kazivanju, na Božiju
naredbu budi i ono biva, ili je
čovjek lično požurivao svoje stvaranje ili je hitnja naprosto svojstvena
čovjekovoj prirodi? Taberijeva kazivanja su ispunjena pričama što ih islamska
tradicija svrstava pod israilijate
(hagadska ili midraš literatura, tradicionalni izvori kako iz judaističke
tradicije konkretno tako i drugih religijskih tradicija općenito). Tim
pripovijedanjem je ispunjeno i kazivanje o stvaranju Adema glede tumačenja ovog
ajeta i baš ovdje slijedi niz humorističnih, pa i komičnih pripovijedanja.
Budući da se zbori kako je čovjek sazdan od hitnje, i to pežorativno te s dozom
podrugivanja, čini mi se da se humoristična priča o tome kako je čovjek (Adem)
požurivao svoje stvaranje potpuno uklapa u dati ambijent. Ako posmatramo ambijentalnost ovoga ajeta u njegovoj
punini, cilj je očit. Namjera je ukazati na svojstvo ljudske prirode koje i čovjeka individualno i ljude kao
kolektiv, često vodi ka neočekivanim negativnim ishodima, a to je težnja da se
nešto dostigne hitnjom u nevakat te da se donose ishitrene odluke. Vrlo čest
razlog tih ishitrenih i brzopletih odluka jeste strah kao reakcija na nepredviđene situacije iz
naše zbilje i svakodnevnice. Na neugodnosti osjetimo nelagodu, strah, pa
najprije reagujemo panično i zahtijevamo zabrane. Humor može služiti kao
odbrambeni mehanizam što smiruje naša prevelika očekivanja kada se ona sukobe s
neplaniranim ishodima naših brzopletih odluka.Taberi navodi nekoliko folklornih
predanja. Naime, kada Ademu bi udahnut
duh života (rūḥ) u koljena on pohita da ustane; kada mu bi udahnut duh života u
oči on pogleda ka rajskim plodovima a kada mu duh života zađe u predio želudca
on se zaželi hrane i poskoči prije nego li duh života dođe do njegovih nogu,
hrleći prema neodoljivim rajskim plodovima.[1]
U Razijevom tefsiru Mafātīḥ al-Ġayb spominje se još jedno
predanje glede ovog kazivanja, a koje je posebno humoristično. Pripovijeda se
da je Bog sazdao Adema nakon svega u posljednjem trenu petka, pa kada se duh života smjesti u njegovoj glavi, a
dok još ne obuhvati donji tio tijela, Adem prozbori: “Gospode, ubrzaj moje stvaranje prije zalaska Sunca!”.[2] U nekoliko ovih predanja posredno se
otkriva nekolicina važnih detalja neovisno o vašem odnosu prema vjeri i u
konačnici religiji. Tekst vrlo često i direktno govori o svojstvima ljudske
prirode. To je veoma važno, jer često iz subjektivnih razloga znamo načiniti
otklon od ljudskog roda kao da nismo dio njega, pa kao da gledamo film, te
donosimo sudove, često razočarano i negativno. To nije slučaj s kur'anskim
tekstom. On je naprosto vrhunski realističan, uvijek u dodiru s temeljnim
ljudskim svojstvima bez preuveličavanja pozitivnih ili negativnih svojstava. Tako i Adem
bijaše stvoren ili sazdan od hitnje, rečeno hiperbolično kako bi se istakla ta
jedna veoma nezgodna ljudska osobina kojoj naš ljudski rod ne može umaknuti.
Naši uspjesi i neuspjesi su temeljeni na pokušajima i greškama, na osnovu čega ustanovljavamo iza
kojih odluka se kriju najbolji mogući ishodi. U ovim humorističnim kazivanjima
kao da se izvija blaga pljuska što se prelama preko odluka donesenih temeljenim na strahu koje iziskuje
hitro djelovanje. Uglavnom, u trenucima straha da ćemo nešto izgubiti, počnemo
djelovati mesijanski vrlo proaktivno, pa se čak i društveno donošenje odluka
bolje prihvata nego nedjelovanje. Kao da se nekada potpuno zanemare konačni
ishodi samih odluka. I Taberi i Razi unošenjem ovih humorističnih predanja u
svoje tefsire, a u tome nisu izuzeci,
uljepšavaju svekoliki svijet kur'anskih boja. Čitati i zamišljati scenu u kojoj
Adem, dok još nije ni spoznao sebe, hrli poskakujući te naređuje Bogu da ubrza
proces stvaranja, izaziva urnebesan, ali humor postavljen na čvrste temelje. Ti
temelji su edukativnog moralno-didaktičkog karaktera, a o tome je prijemčivo
pisao Ismail Hakki u svom tefsiru Rūḥ
al-Bayyān. Hitrost je čežnja za nečim prije nego li je to uopće moguće, te
je u ovom ajetu pokuđena u vidu ljudske strasti da postigne nešto brisanjem
strpljivosti koja zahtijeva vrijeme i uglavnom donosi željene rezultate nakon
izvjesnog vremena. Strpljivost kalkuliše buduće ishode izražene protokom
vremena, a hitnja i hitrost traže brzopletost, ishode koji treba da zadovolje
kratkoročnost. Ismail Hakki navodi da kada je duh života došao do Ademovih
prsa, on je pohrlio da ustane prije nego li je uopće bilo života u njegovom
donjem dijelu tijela. Adem, kao personifikacija čovjeka, u ovim predanjima
uopće nije razmatrao sve njemu poznate varijabilnosti, a glavna bijaše ta da se
uopće ne može kretati, već je njime vladala samo ishitrena strast da se dokopa
rajskih plodova prije nego li je to uopće bilo moguće ne razmišljajući o neočekivanim
ishodima njegove želje. Ismail Hakki uvodi još nekoliko zanimljivih detalja.
Čovjek kada je stvoren prvo mu bijaše data moć i sposobnost da djela (kudret),
a time se rodi i hitnja, hrljenje, i brzopletost. U njegovom tefsiru se javlja i intrigantna fraza taẖmīr ṭīnatihī (varenje ilovače od koje
on, čovjek, bi sazdan) – pa Adem bi
stvoren pomno od različitih pridodanih elemenata, što je figurativno
iskazivanje složenosti ljudske prirode.
U tom moralno-didaktičkom tonu Ismail
Hakki pripovijeda: Bi rečeno:
“Ne požuruj stvar što željan li si je – kad god li je traženo zatekla
hitnja
Pa
čekanje sljeduje čekano – a hitnju greške nastanjuju”
Propovijeda
li beduin: “Čuvajte
se hitnje, ta Arabljani je zovu izvorom nedaća”. Adem je kazivao svojoj djeci: “Svako djelo što želite da učinite – pustite da odstoji neko vrijeme, jer ja da tako učinih, ne bi me zadesilo
ovo što me već zadesi”. U svim
ovodunjalučkim poslovima i namjerenim željama neophodno je okasniti s konačnim
odlukama.[3]
Hitnja u društveno-političkim
odlukama
Sve veća međusobna povezanost
različitih društvenih institucija podrazumijeva složenost i povećanu
vjerovatnoću da će naša djela imati neočekivane ishode. Ti ishodi mogu biti
pozitivni, negativni ili negdje između. Za razliku od prošlosti danas smo mnogo
više povezani, a to podrazumijeva da nekoliko brzopletih, ishitrenih odluka,
mogu vrlo lahko dovesti do nepredvidljivih ishoda. Sve veća, složenija i kompleksnija umreženost među ljudima,
organizacijama i institucijama će sve više zamagljivati našu sposobnost
predviđanja konačnih ishoda naših djela. Punu godinu dana smo živjeli u nenormalnim
uslovima usljed pandemije koja je bila odličan primjer kolektivnih
povika ka brzopletim i hitrim odlukama. Čovjekova priroda je sazdana od hitnje,
a ona dolazi do izražaja tek kada se odluke odnose na jedan
kompletan kolektiv. Koliko su neke odluke bile ishithrene, brzoplete, pa često
i potpuno kontradiktorne tokom pandemije, znaćemo tek u narednim godinama dok se smire
strasti i protokom vremena sakupe neophodne informacije za valjaniji sud o tome kakve su sve bile nenamjeravane
posljedice nastalih odluka u ovom vremenskom periodu.
Na stranu pandemija, mi smo kao
jedinke unutar društvene zajednice stalno suočeni s problemom upravljanja zajedničkim dobrima. Unutar umreženih,
međusobno povezanih sistema, neminovno je da naše pojedinačne odluke dovode do
poželjnih ili nepoželjnih ishoda na društvenom nivou. Čak i kada znamo da neke
naše individualne aktivnosti dovode do negativnih ishoda, problem nastaje kada
treba obrazovati neki model kojim bismo kao kolektiv rješavali određene
negativne društvene pojave. Najčešće se poteže za zabranama i strogim
regulacijama, ali često iza žudnje da se nešto gurne pod tepih i učini
zabranjenim se ne nudi nikakvo rješenje za nastali problem, već se samo
izražava hitrost i žudnja da se naprave neki koraci, ma kakvi bili ishodi. Kur'ansko
upozorenje da je čovjek sazdan od hitnje čitam kao povik opreznosti spram naše
sposobnosti da upletemo strah i radikalne intervencije koje mogu voditi, čak i
kada su praćene dobrim namjerama, sve većim ograničenjima po naše privatne
živote i državno uplitanje do najbazičnijih privatnih radnji. Kažu da je put do džehennema popločan dobrim namjerama, a imajući na umu da živimo u
vrlo kompleksnim modernim društvima – gdje nas algoritmi vrlo često
usmjeravaju jednim putem, ovisno o našim dnevnim izborima i pretragama koje načinimo iz bilo kakvih razloga – svaku regulaciju je neophodno vrlo
pažljivo osmisliti i ne srljati. Kur'anska multiformnost kojoj nas podučava
kur'anska ortografija jeste upravo jedan sistem i model koji se unutar islamske
tradicije formira kao suprotnost jednobojnom centralističkom brzopletom
upravljanju. Kako ćemo rješavati društvene pojave iz kojih proizlaze negativni
ishodi po širu zajednicu, te za kakvim regulacijama ćemo posezati, ovisi u mnogome o tome da li želimo kvalitetno riješiti
određene probleme ili naprosto hitro i brzopleto imati nekakve regulacije na
stolu. Čovjekovo stvaranje od hitrosti je jedna čarobna kur'anska priča o
ljudskoj prirodi, ispričana u tek toliko redova da se otvori nebrojeno
mogućnosti za njeno interpretiranje. Između hitnje, potpune nebrige i lijenosti
pri donošenju odluka, čuči neka razina optimalnosti između raznih krajnosti, a
šta ćemo kao društvo dosegnuti, ovisi o tome koliko brzopleto i hitro će se
donositi neke odluke, te kakvi će biti konačni ishodi.
[1] Al-Ṭabarī, Tafsīr al-Ṭabarī, Dār
hiĝr, al-Qāhira,
2001, 16/271.
[2] Faẖruddīn al-Rāzī, Mafātīḥ al-ġayb, Dār al-fikr, Bayrūt,
1981, 22/171.
[3] Ismā'īl Ḥaqqī, Rūḥ al-bayyān, Dār Iḥyā' al-turāṯ al-'arabī, Bayrūt,
2010, 5/380-381.
Primjedbe
Objavi komentar