Historijat kafana
'Umda al-Safwa fi hill al-qahwa' (naslovna stranica)
Kada je riječ o kahvi sjećam se prije pet godina među prvim tekstovima na blogu bio je i jedan tekst koji se posredno bavio i historijatom pojave tržišta kahve kako u Hidžazu tako i generalno na prostoru Osmanskog carsta u 16. stoljeću što je obuhvatalo i Egipat. Sirijski trgovci su mahom dosta doprinijeli trgovini kahve a među njima u drugoj polovini 16. stoljeća i početkom 17. stoljeća posebno se među sudskim spisima kairskih sudnica spominjalo ime ispostavit će se vrlo poznatog trgovca Abu Tekije koji je razvio mrežu trgovine kahvom sve od Jemena pa do Venecije. Budući da me tada interesovalo konkretno model i način trgovanja, te uloga kadiluka u poticanju kvalitete trgovinskih odnosa kahva je bila odlična roba koja zaista pruža mogućnost da se pozabavite različitim temama. Uz sve to vam omogućava rušenja mita o intelektualnoj i institucionalnoj dekadenciji hajde da kažem arapsko-islamskog vrlog svijeta nakon 11. stoljeća.
Sve su to zasebne tematike, ali
ovaj put riječ je striktno o historijatu kahve i kafana. Prije dva dana The
Economist je proslijedio tekst o historijatu kahve u Osmanskom carstvu
koji je objavljen u njihovom magazinu naziva 1843. Tekst je prigodan, nedostaje mu možda više poetske dramatizacije kafanskog ambijenta u kojem se kuju
revolucionarne ideje budući da sam tekst je usmjeren na život kafana
iz kojih je polazio svaki udarnik na centralnu vlast Osmanskog carstva. Kovale
su se tu raznolike sudbine ali prva kafana napisano je, otvorena je, 1555. godine
u Istanbulu.
(Dio rukopisa koji
govori o ulozi sufija u popularizaciji kahve)
To me je odmah podsjetilo na
vjerovatno jedan od najvrijednih rukopisa o kahvi ikada napisan i koji upravo
svjedoči o godina kada se kahva posredstvom Jemena polahko počinje širiti
ulicama Mekke krajem 15. stoljeća a već u prvoj dekadi 16. stoljeća postaje
prepoznatljiv napitak upravo na ulicama Mekke i rukopis prati događanja u vezi
s kahvom sve do pedesetih godina 16. stoljeća. Riječ je o rukopisu koji broji
šezdeset i osam listova pod kodnim nazivom ARABE 4590 a čiji je autor
Abdulkadir ibn Muhammed al-Ansari (1505-1569) a naziv rukopisa je 'Umda
al-Safwa fi hill al-qahwa'.
Rukopis je to koji obiluje
mnoštvom informacija o historijatu kahve, podijeljen u nekoliko poglavlja. Autor se bavi odnosima prema kahvi, razilaženjima posrijedi tog novog magičnosg napitka, reakcijama ljudi na pojavu kahve, te kako su po njegovim navodima sufije
bile te koje su prvobitno uživale u kahvi s ciljem budnosti tokom noći kako bi
mogli uživati u predanosti molitvi. O tome Al-Ansari piše na listu broj 8.
Posredstvom Etiopije kahva je došla do Jemena i potom se proširila kao vrstan
napitak navodno pod patronatom Alija ibn Omera al-Šaziliya koji je pripadao
šazilijskom sufijskom tarikatu, pa će jedno vrijeme kahva takođe u magribskim
krajevima da bude poznata i pod nazivom šazilija. Ukoliko ikada čujete da neko
kahvu naziva šazilijom vjerovatno je da taj naziv ima uporište u ovom
kazivanju.
Na listu br. 10 ovoga rukopisa
autor navodi da je u prvoj deceniji 16. stoljeća kahva se uveliko pila u
verandi azharske džamije i to u jemenskom dijelu gdje su u kahvi uživali ko li
drugi do Jemenci te stanovnici Mekke i Medine, a već 1511. godine desit će se i
zabrana konzumacije kahve u Mekki. Moja teza je da već u tom ranom periodu 16.
stoljeća imamo prividne kafane što će autor kasnije u pisanju potvrditi
spomenom ''Kuća kahve'' koje su služila kako za kupovinu i nabavku kahve koja
se uveliko pila u domaćinstvima tako su služile i za javno konzumiranje kahve.
U Mekki 932. h.g. (1526.) osvjedočeno je da 'Kuće kahve' su postale mjesta u
kojima se čine poroci pa bi naređeno da se one zatvore. Period je to takođe
prije otvaranja kafane u Istanbulu 1555. godine, a kahva se uveliko počela konzumirati Jemenom i Hidžazom, te Kairom (Abu Takija kojeg
sam spomenuo je primjer kasnijih generacija koje su živjele u Kairu i razvile
ozbiljan trgovinski posao nabavkom i prodajom kahve). U ovom rukopisu se na
nekoliko mjesta navodi Kairo i Mekka kao dva mjesta u kojem se uveliko uživa
pijenje kahve i to u takozvanim ''Kućama kahve''.
(Pijenje kahve u verandi Azhara)
Na listu br. 12, poznati pravnik
Ahmed ibn Abdulhakk bit će pitan da dostavi svoje mišljenje o običaju
okupljanja ljudi koji piju piće prepoznatljivo pod nazivom kahva. Nema podataka
o tome kako i gdje se tačno ljudi okupljaju kako bi konzumirali kahvu ali je
očito da su to činili javno te da su imali određena mjesta na kojima su uživali
u novom napitku o čijoj sudbini će se polemisati više li od jednog vijeka. Na
listu br. 13, Al-Ansari piše kako je u Kairu nekoliko puta kahva zabranjivana
ali da to naprosto nije dalo rezultate, jer kratkog roka sve bi to bilo, a broj
kafana (''Kuća kafe'') bi se povećavao i u kahvi su uživali raznoliki slojevi
društva među kojima su bili ljudi znanja poznati i moralni.
(Povećanje broja kafana uprkos
zabranama)
Budući da ovaj rukopis ima
šezdeset i osam listova ne mogu detaljno da se bavim svim sadržajem, a osnovno
što sam htio da navedem je upitnosti prve kafane u Istanbulu 1555. godine
budući da se kahva ispija uveliko već samim početkom 16. stoljeća a nekoliko
predanja je poznato unutar rukopisne građe u kojoj zabrane koje će uslijediti
na prostoru Mekke ili Kaira će primarno biti usljedovanje javnim pijenjem kahve
i konzumiranjem kahve na mjestima poznatim kao ''Kuće kahve'' za koje će se
smatrati kako postaju mjesta poročnosti i amoralnosti što će i biti razlogom
zabrane – kahva sama po sebi ustvrdit će se nije narkotik poput opiuma ili
hašiša (o čemu sam takođe pisao) ali jeste napitak koji okuplja ljude u javnom
prostoru i stvara ambijent zabavnosti – te će se uz to pisati da je pijenje
kahve doživljelo evoluciju u odnosu na prvobitno širenje ovog napitka od strane
sufijskih krugova i umjesto služenja kahve u svrhe produljenja noćnih molitvi
kahva je postala sredstvo zabavnosti.
Po svemu što sam čitao o kahvi iz
16. stoljeća stekao sam dojam da se ne može utvrditi precizno koja je to bila
prva kafana ali vjerovatno su one egzistirale u određenom obliku davno prije
1555. godine.
Primjedbe
Objavi komentar