Horosansko slobodno tržište ideja
Slučaj Charlie Hebdo izazvao je eksploziju
narativa među kojima je dominantna tema nanovo bio islamski fundamentalizam, te
sloboda govora i u kojoj mjeri bi govor trebao da bude ograničen. Ne bih ulazio
u diskusiju o samoj suštini slobode govora ali tihi sukobi u arapsko-islamskom
svijetu između pobornika slobode mišljenja i čuvara reda i zakona su odličan
primjer kada i kako ograničavanje slobode mišljenja i postojanja zakona o
blasfemiji i dafamiranju religije mogu biti sasvim kontraproduktivni. U skorije
vrijeme posebnu pažnju je izazvao slučaj Raif Badawija u Saudijskoj Arabiji i
Suhayl al-Arabija u Iranu. Povezanost ova dva slučaja je prvenstveno u tome što
su i jedan i drugi optuženi za dafamiranje religije. Suhayl al-Arabi je optužen
za sabb al-nabiyy (vrijeđanja Poslanika) i prijeti mu smrtna kazna, a
njegov slučaj još uvijek je otvoren. S druge strane Raif Badawi je zbog
pokretanja bloga na kome je prema dostupnim izvorima proklamavao ateizam osuđen
na deset godina zatvora i hiljadu bičeva. Prestup kojeg su počinili i jedan i
drugi su njihovi online natpisi i izražavanje ličnih svjetonazora.
Da pokretanja bloga može biti vrlo opasno
ukoliko želite da iskažete stav koji nije općeprihvaćen dokaz je sam Raif
Badawi. Iskazivanje ateizma je tako okarakterizirano dafamiranjem religije čime
se jasno guši slobodno tržište ideja. Funkcioniranje takvih zakona je potpuno
očevidno, mnogo je jednostavnije braniti svoje stajalište zakonskim
regulativama nego li se na tržištu ideja razvijati i civilizirano sukobljavati.
Prepustiti se tržištu ideja opasno je, jer ako niste dovoljno kvalitetni neko
bi mogao da vas idejno nadvlada. Zbog toga je jednostavnije uspostaviti cenzuru
mišljenja i stručne čuvare zakona koji efikasno interpretiraju šta je to
dafamiranje religije. Slučaj Raif Badawija i Suhayl al-Arabija nije samo sličan
po svojoj formi već i sadržaju. Naime, u arapsko-islamskom svijetu na marginama
prevladava stav da arapski svijet doživljava drugu eru ''ateizma''.
Ako bismo već trebali da svjedočimo drugoj
eri ''ateizma'' pa koja je uopće bila prva? Pa to je upravo tematika o kojoj se
vrlo malo piše, ali opet mnogo više nego li nekada ranije. U ranim četrdesetim
godinama 20. stoljeća poznati egipatski historičar i filozof Abdurahman
al-Badawi napisao je djelo koje je naslovio ''Min tārīḥ al-ilḥād fī al-islām''
(O povijesti hereze u islamskoj kulturi). Knjiga je vrednovana
prevashodno kao djelo veoma vrijedno pažnje, jer sadržajno se radilo o knjizi
čiji je predmet proučavanja bila veoma rijetka tematika, a to je povijest ilḥāda
(hereza) u arapsko-islamskom svijetu. Imenica ilḥād često se može
prevoditi ekivavalentom ateizam, bezbožništvo ili jednostavno hereza.
Abdurahman al-Badawi je tako otvorio vrata proučavanje jedne zapostavljene
baštine islamske kulture i povijesti. Po mnogima je ovo možda i prva knjiga
koja detaljnije diskutuje o problemu hereze nudeći detaljan povijesni uvid kako
i na koji način se razvijala heretička misao.
Povijest je to arapsko-islamskog svijeta koja
je odveć na marginama a s bujanjem slobodne misli modernog doba predvodnici
heretičke misli sve više dobijaju pažnje kako na arapskom govornom području
tako i na engleskom. S. Frederick Starr nudi kratak ali vrlo vrijedan uvid u
period horosanske kulture slobodne misli u knjizi ''Lost Enlightenment'', a
Sarah Stroumsa posvetila se detaljno razradi teze slobodnih mislioca
srednjevjekovnog islama pa je i naslov knjige ''Freethinkers of Medieval
Islam''. Značaj ovog djela Abdurahmana
al-Badawija se ogleda u tome što njegovo pisanje o povijesti slobodnih mislioca
u srednjevjekovnoj islamskoj kulturi predstavlja ujedno i vrlo vrijednu osnovu
kakvi su rezultati bivali kada se heretička misao puštala da slobodno kola na
tržištu ideja a šta se dešavalo kada je postojao monopol misli i kada je biti
slobodni mislilac bilo veoma skupo i rizično.
Granice Horosana s obzirom na dugu povijest
nisu uvijek bile istovjetne, ali u periodu abasidskog halifata bijaše to politički
autonomna pokrajina koju su između ostalog činili gradovi Belh i Herat
(današnji Afganistan), Mešhed i Nišapur (Iran), Merv (Turkmenistan) te
Samarkand i Buhara (Uzbekistan). Horosan je dugo vremena bio poznat po
trgovinskom putu zvanom ''Put svile'', a trgovina i bazari su u 9. stoljeću
učinili da Horosan ponovo procvjeta. Nišapur je u periodu od 822. pa do 873.
godine bio rame uz rame s Bagdadom a Horosan će biti i stjecište kulture hereze
u arapsko-islamskom svijetu. Svakako ne glavni ali veoma bitan dio razvoja
Horosana je bio rezultat previranja različitih ideja koje su bogatile kulturnu
i intelektualnu horosansku svakodnevnicu. Razvijeno slobodno tržište ideja
učinilo je da nam Horosan podari Ibn Sinu (Avicennu), Farabija (Alpharabiusa),
Omera Hajama, Al-Hawarizmija (Algoritmi), Ibn Balhija (Albumasar) i druge
velike umove. Značajnu ulogu srednjevjekovne dinamičnosti Horosana igrala je
kultura arapsko-islamske hereze čiji su predstavnici pobuđivali i održavali na
životu duh skepticizma.
Predstavljanje povijesti heretičke misli u
arapsko-islamskom svijetu značilo je prikazivanje dijela povijesti koji je
sadržinski antipodan sveopćoj literaturi u kojoj se islam kao religija predstavlja
dominantnim elementom. Dominantnost svakako nije bila sporna, ali oživljavanje
druge slike, one koja se bunila protiv profetologije pa i same religije u
konačnici jeste urušavanje mita o ujedinjenosti koji se konstantno prožima
arapsko-islamskom literaturom. Početak 9. stoljeća za vremena Abasida je
pokazatelj kako političke razjedinjenosti i decentralizirane organiziranosti
tako i stanja svijesti o slobodi mišljenja. Za vremena Ma'munove vlasti
(813-833), i to pred kraj njegove vladavine pokrenut će se institucija mihne
što je podrazumijevalo zatvaranja i kažnjavanje religijskih tradicionalista,
te nasilno raskrštavanje s ideološkim oponentima. Za vremena istog vladara
Horosan, koji je praktično bio autonomna politička regija, počinje da razvija
dinamičnu kulturu hereze.
Bila je to kultura koja je okupljala ljude
različitih zanimanja, od pjesnika do naučnika. Ono što im je bilo zajedničko
jeste zahtjev za slobodnim izražavanjem misli i volja da slobodno iskažu svoje
stavove bez obzira kakva je bila politika dvora i kakve bi ih posljedice
čekale. Djelovanje slobodnih mislalaca dovelo je do toga da se razvije slobodno
tržište ideja i da se na njega gleda s mnogo više blagonaklonosti. To će
rezultirati nastajanjem literature koja uopće neće biti religijskog karaktera
već će se u osnovi bazirati na kritici religije i slavljenju racia. Kako to
navodi Abdurahman al-Badawi odlika
arapsko-islamske hereze nije se ogledala u samom nijekanju Boga ili religije
kao takve, već prevashodno negiranjem i suprotstavljanjem profetologiji. Ako bi
trebalo izraziti u jednoj rečenici glavnu ideju te kulture bilo bi to riječima da
je umrla ideja poslanstva i božijih poslanika. Poslanici su smatrani
medijatorima Božije riječi, a u arapsko-islamskom duhu poslanici su bili
konekcija između Božije riječi i recipijenta, tako da je sama religija i
vjerovanje opstojalo na principu poslanstva i poslanika.
S tim u vezi kultura hereze se razvijala u
pravcu kritike samog poslanstva. Odlika arapsko-islamske hereze nije direktno
nijekanje Boga i usredotočavanje na ideju božanskog, već na poslanstvo i samu
ideju o poslanicima. Bilo je to prvi put da je ideja poslanstva u
arapsko-islamskom svijetu bila na takvom jednom udaru. Najviše pažnje kada je
posrijedi govor o kulturi hereze u islamskoj kulturi zadobili su Ibn
al-Rāwandī, Džābir ibn Ḥayyān i Muḥammad ibn Zakariyya al-Rāzī. Kritikovati
poslanike a tek vrijeđati ih ustvari je značilo i znači direktni atak na
religiju u svoj njenoj punini.
Naravno, nemoguće je intelektualnu klimu
Horosana suditi na osnovu radikalnih glasova slobodnih mislilaca ali svakako
ukupna slika horosanskog procvata nemoguća je bez kulture hereze koja je u to
vrijeme našla svoje posebno mjesto. Horosansko bogatstvo različitim religijama
kao što su judaizam, kršćanstvo, mazdakizam, zoroastrizam, budizam utjecalo je
na stvaranje kako različitih religijskih ideja tako i antireligijskih. Zašto je
bitno govoriti o ovom aspektu arapsko-islamske povijesti jeste suočavanje s
ideološkim stanovištima unutar
arapsko-islamskog svijeta koja bi rado gušila slobodu misli, koja cenzuru
vrednuju više li nego bilo kakvo propitivanja stvari pa i same religije kao
takve.
Među poznatim autorima koji su slovili za
heretike bio je Ibn al-Rāwandī. Sam život i djelovanje Ibn al-Rāwandīja teško
je rekonstruirati iz razloga što njegova djela nisu sačuvana. Glavni izvor su
djela drugih autora koji su pristupali pisanjima Ibn al-Rāwandīja ili iz
biografskih razloga ili zbog samog sadržaja, tako da Abdurahman al-Badawi
navodi niz autora koji su diskutovali i pisali kritike djela Ibn al-Rāwandīja.
Mogući razlog neslaganja oko biografije Ibn al-Rāwandīja jesu navodi Ibn
al-Nadīma u ''Al-Fihristu'' gdje on navodi dvije kategorije djela koja
je napisao Ibn al-Rāwandī. Prva kategorija su djela koja pripadaju njegovom
životu okrenutom ka religiji a drugi dio djela su pisanja opisana heretičkim
sadržajem. Naime, glavna karakteristika tih djela je kritika Qur'ana,
Poslanika, pa i općenito ideje o poslanicima. Dok među samim istraživačima
djela Ibn al-Rāwandīja postoji različito mišljenje - da li su njegova pisanja
bila izraz njegovih ličnih stavova ili su ustvari bili odbrana islama pisana u
formi dijaloga s ciljem pobuđivanja skepticizma
– činjenica je da je ostavština koja se vezuje za Ibn al-Rāwandīja ispunjena pisanjima koja
problematiziraju svete knjige i profetologiju.
Među najpoznatijim ličnostima o kojima se
govori u kontekstu hereze je svakako Muḥammad ibn Zakariyya al-Rāzī. Riječ je
to prije svega o vrsnom naučniku koji je ostavio traga u različitim naučnim
oblastima, i to posebno na polju medicine zagovarajuči stav o eksperimentalnoj
medicini. Kao i u slučaju njegova prethodnika sve što možemo saznati o
Al-Rāzījevoj kritici profetologije jeste od strane drugih autora koji su s njim
vodili polemiku u vezi s tom tematikom. Nije rijetkost čitati da Al-Rāzī nije
bio ateista, ali da svakako nije vjerovao u ideju o poslanicima. Ustvari,
Al-Rāzī je klasični primjer tog arapsko-islamskog duha hereze koja se zasnivala
prevashodno ne na nijekanju Boga već same ideje o poslanstvu. Kako se to može
saznati iz njegovih djela o medicini Al-Rāzī je vjerovao u Boga i racio. Prema
viđenju Al-Rāzīja racio je najveća blagodat koju ljudi posjeduju i što treba da
maksimalno iskoriste kako bi unaprijedili znanost i ukupno poimanje svijeta. Arapsko-islamska
kultura hereze se tako zasnivala prevashodno na nijekanju poslanika a time i
religije kao Bogom datih struktura.
Kako je kritika profetologije bila osnova
arapsko-islamske heretičke kulture tako se vremenom sve više pojavljuju autori
koji se bave ovom problematikom. S obzirom na date okolnosti i s druge strane
se javlja vrlo bogata kultura pisanja djela o potvrdi poslanstva i važnosti
koju poslanici igraju u okviru religijske strukture. Blagonaklonost dvora spram
heretičke kulture koja je prema mišljenju Abdurahman al-Badawija trajala nekih
stotinu i pedeset godina rezultirala je i bogatom ostavštinom djela čija je
osnova odbrana profetologije, a osnovna razlika između ove dvije grupacije je
bila u kontekstu poimanja znanja.
S obzirom da su slobodni mislioci vrlo često
bili naučnici koji su se bavili prirodnim znanostima njihova metodologija
poimanja znanja i organizacije društva je bila u korijenu suprotna religijskim
tradicionalistima koji su smatrali da je najveći izvor znanja zajednica koja je
svjedočila životu Poslanika. Počivanje te metodologije je na tome da što smo
dalje od vremena u kome je živio Poslanik sve smo dalje od ispravnog poimanja
vjere, društva, pa i života u konačnici. Svako udaljavanje od okvira koje su upostavile
prve generacije islama se negativno odražava na znanje u cjelosti a tako i na
civilizaciju i kulturu. Dakle, tradicionalisti ukratko znanje poimaju silaznim
redoslijedom, pa sve što su neki učenjaci udaljeniji od vremena prvih
generacija njihova vrednosna ocjena je manja.
Oponenti takvog poimanja i definisanja znanja
bili su već spomenuti Muḥammad ibn Zakariyya al-Rāzī i uglavnom rodonačelnici
kulture hereze. Njihov problem spram profetologije i odnosa prema vremenu
Poslanika islama je počivao na definisanju znanja. Za njih je društvo
predstavljalo jednu samoregulirajuću strukturu poimanja svijeta koja se
evolutivno razvija, i taj razvoj je konstantan. To podrazumijeva da je svaka
naredna generacija bogatija za određen kvantitet informacija što je dovoljno da
se napravi blagi korak naprijed. U kontekstu međuljudskih odnosa temeljna ideja
je bila da se ti odnosi komplikuju i da postaju sve kompleksniji. Zbog toga je
nemoguće propagirati religijski zakonodavni statizam a što je vrlo često bila
odlika islamske jurisprodencije. Ustvari, to je domen oko kojeg su se vodile
najviše ideološke bitke, a tako je i danas. S jedne strane pozitivan odnos
prema tradiciji ali svjesnost o evolutivnom spontanom razvoju, dok s druge
strane su tradicionalisti kojima je znanje silaznog karaktera.
Druga era ''ateizma'', koju dijelom
predstavlja i Raif Badawi, u arapsko-islamskom svijetu je ustvari težnja za ponovnim
oživljavanjem kulture hereze i duha skepticizma slobodnih mislilaca koji su
Horosan tokom 9. i 10. stoljeća učinili jednim od najplodonosnijih islamskih
pokrajina. Osnova za građenje takve kulture nije postojanje zakona o
dafamiranju religije već postojanje što kvalitetnijih okvira za slobodno
tržište ideja. Bojati se karikatura koje dafamiraju religiju, bloga Raif Badawija
ili postova Suhayl al-Arabija ne rješava se zakonskim regulativama uvođenjem
zakona o dafamiranju religije, već poticanjem na razvoj slobodne misli
izražavanja pa i po cijenu prisustva dafamiranja religije. Prva era
arapsko-islamske kulture hereze svjedoči kako i na koji način su se Ibn al-Rāwandījeviji i Al-Rāzijevi oponenti
suočavali s njihovim ideološkim pozicijama – naprosto su pisali djela i
emitovali drugi vid ideja koje su potom nalazile svoje mjesto u povijesti.
Postojanje drugih ideja, pa i provokativnih u
vidu satire samo je izazov za svaku tradiciju i instituciju da bude što
kreativnija u načinu odnosa prema istima. Povijest i tradicija je već pokazala
šta se dešava kada postoji razvijeno slobodno tržište ideja a šta kada to
tržište biva ometano cenzurom misli - Ili Horosan ili Ma'munova institucija mihne!
Primjedbe
Objavi komentar