Slobodno tržište ideja, plansko ili spontano suzbijanje ljudi, jednih putem drugih
'' A da Allah ne suzbija ljude, jedne drugima, na Zemlji bi, doista, nered nastao, - ali, Allah je dobar svim svjetovima.''
Kur'ansko
kazivanje o Davutu i Džalutu (Davudu i Golijatu) je narativ u kojem se
isprepliću dva svijeta čije ideologome su nepomirljive. Na jednoj strani
tiranija otjelovljena u Džalutu, a na drugoj strani Davud, koji u
kur'anskom kontekstu predstavlja antipod tiraniji, poslaniku koji će ne
samo savladati Džaluta, već će za vremena svoje vladavine uspostaviti i
veoma bitnu instituciju samoodrživosti kroz razvoj poduzetništva i
privatnog vlasništva pri ćemu će i sam predstavljati primjer takve
institucije.
Kazivanje
o Davudu je svakako narativ koji je isprepleten višeznačenjskim
jedinicima, ali u kontekstu tržišta ideja i tradicije nadasve veoma
interesantan stavak je u kome se kaže: '' A da Allah ne suzbija ljude, jedne drugima, na Zemlji bi, doista, nered nastao, - ali, Allah je dobar svim svjetovima.'' (Kur'an, 2/251)
U
klasičnim komentarima datog kur'anskog stavka učestalo poimanje riječi
da Bog suzbija ljude jedne putem drugih tumačeno je u svjetlu
konstantnog sukoba dva svijeta, jednog koji predstavlja sve vrijednosti
temeljene na sakralnim tekstovima, i drugog koji oponira tim
vrijednostima. Ta dva svijeta su konstantno u sukobu, oni su antipod
jedan drugome. Konstantnim suzbijanjem kroz cijelu povijest ljudskog
roda čuva se red i balans, a na pozornici zvanoj Zemlja sukob istine i
laži je konstanta. Tim sukobljavanjem raznolikih ideja temeljenim na
različitim ideologemema stvara se tržište ideja koje funkcionira na
principu tržišta. Na temelju ponude i potražnje određene ideje i
tradicije žive, vladaju ili čak i izumiru i bivaju prevladane, a neke se
opet nanovo dižu iz pepela.
Naime,
ako znamo da tržište funkcioniše na sistemu znanja koje je
decentralizovano, i disperzivno, te da se društveni red koji počiva na
principima slobodnog tržišta dešava spontano, vođen ''nevidljivom
rukom'', prikladan komentar datog kuranskog stavka bio bi govor Sayyid
Qutba:
''
Ovdje se gube ličnosti i događaji, da bi se kroz kratki tekst istakla
uzvišena Allahova mudrost na Zemlji koja proizilazi iz sukoba snaga,
nadmetanja sila, i usmjerenje angažiranja u uzavrelim i vrućim tokovima
života. Ovdje se, na očigled, otkriva beskrajna pozornica života, kojom
se komešaju ljudi, gurajući se, utrkujući se,i sudarajući se u
ostvaranju svojih ciljeva. A iza svega toga stoji mudra i voditeljska
ruka koja drži sve konce i koja na kraju tu zbijenu, međusobno
sukobljenu i takmičarski orijentisanu povorku vodi ka dobru, dobrobiti i
perspektivi. Život bi se sav ustajao, počeo bi zaudarati i raspadati se
da Allah ne suzbija jedne ljude drugima i da nije u prirodi ljudi prema
kojoj ih je On stvorio da imaju različite interese i težnje. Stoga,
neka se sve snage okrenu konkurenciji, utakmici i utrci kako bi se
oslobodile lijenosti i nerada, kako bi se u njima probudile akumulirane
rezerve, kako bi uvijek ostale budne i radne, crpeći zemljina bogatstva i
koristeći njene skrivene snage i tajne. To će, na kraju, donijeti
dobrobit, dobro i prosperitet, te biti pojavom dobre, upućene i neovisne
grupe koja je spoznala istinu koju joj je Allah objasnio, grupe koja je
svjesna toga da je ona obavezna da otkloni neistinu a uspostavi istinu
na Zemlji (...) Ovdje Allah sprovodi svoju odredbu i izvršava svoje
određenje, čineći da riječ istine, dobra i dobrote bude gornja i čineći
da korist od sukoba, utakmice i utrka bude u rukama dobrih snaga koje
grade i u kojima je ovaj sukob probudio sve ono što je najljepše i
najplemenitije, dovodeći ih do krajnje mogućih granica savršenstva koje
su njima dosuđene u životu.'' (U okrilju Kur'ana, 2/268)
Sayyid
Kutb dotični stavak razumijeva na vrlo interesantan način, time što nas
uvodi u svijet međusobno sukobljenih i takmičarski orijentisanih
povorki koje na veoma dinamičan način se utrkuju kako bi ostvarile svoje
zacrtane ciljeve. Postojanje različitih grupacija sa različitim
interesima nije nikakva nepoznanica, ali jedna bitna značajka
predstavljala bi prikaz te utrke.
Na koji način se to ljudi suzbijaju, i bore za svoje interese?
Na
tržištu dobara reklo bi se da samo tržište neumoljivo i nemilorsdno
odlučuje koje usluge su potrebne, a koje ne. Međutim, kada govorimo o
različitim vrijednostima i tradicijama nerijetko zaboravljamo na
slobodno tržište ideja. Tačnije, da li je najefektivniji mehanizam
određivanja koje ideje i tradicije će da prevladavaju u društvu samo
tržište ideja, pod čime se podrazumijeva slobodna ponuda različitih
tradicija koje se međusobno natječu, a čiji rezultat uspješnosti ovisi o
njima samima. Puštajući ih da slobodno cirkuliraju one ili prosperiraju
ili nestaju.
Ideje
uokvirene u domen određene tradicije mogu cirkulirati na autoritativan
ili evolutivan način. Razlika između prvog i potonjeg je najprije u tome
da li određena tradicija pristaje na konkurenciju i izazov utrke na
tržištu ideja ili ipak koristi moć državnog aparata na način da
vladajuća struktura određuju koja vrsta tradicije je dobra a koja ne.
U
ovom stadiju počinje funkcionalnost tržišta ideja. Ukoliko smo u
okvirima određene vjerske tradicije, u našem slučaju, ako promoviramo
islamski splet vrijednosti, te tradicionalne institucije koje počivaju
na islamskom nauku i koje smatramo istinskim vrijednostima čine pravi
intelektualni izazov kada je riječ o predstavljanju tih vrijednosti na
tržištu ideja. Institucija braka i porodice je primjer konzervativnih
ideja koje su opstojale i opstoje u svim kulturama u svom osnovnom
obliku. Brak je primjer institucije koja svoje postojanje ne duguje
nekim vladinim mjerama i planovima tokom historije već izrazito ljudskom
vrednovanju koje je brak i formiranje porodice ocijenilo kao vrijednost
koju treba njegovati i čuvati. Međutim, historija nas uči da
institucije unutar određene tradicije išćeznu iz razloga što ih ljudi
prestanu vrednovati i u njima vidjeti datu korist ili jednostavno što
određene ideje ne odgovore pozitivno na zahtjev vremena.
Razvoj
različitih islamskih institucija počinje objavom Kur'ana, a same te
institucije pronalaze svoje mjesto u različitim periodima nakon objave.
Primjer različitih pravnih škola se može posmatrati i u domenu evolucije
samog pravnog sistema koji se razvijao i nudio odgovore shodno datim
okolnostima i informacijama koje se konstantno mijenjaju. U klasičnom
islamskom periodu poimanje samog pravnog sustava bilo je na način
gradacije i postupnosti (tadarudž fi al-tašri'a) time što se sam pravni
sistem nije posmatrao kao zatvoreni organizam već upravo suprotno.
Islamski pravnici će u tom kontekstu uspostavljanje reda posmatrati kao
jedan spontani poredak koji se dešava konstantno i taj poredak ne može
biti uspostavljen odjednom i za sva vremena, jer informacije na koje
pravnik odgovara su disperzivne, i nepoznate jednoj grupi ljudi. Te
informacije se postepeno skupljaju i na njih se odgovara shodno datim
okolnostima i upravo će institucija fetve ( ponuda pravnih odgovara na
temelju islama) predstavljati domen islamskog prava koji će uvijek biti
otvoren sistem, institucija spremna da djeluje u datim okolnostima. To
djelovanje je vrlo kompleksno, jer kao i u domenu ekonomije, pravo traga
za sistemom informacija, a informacije su uvijek fragmentirane i
raspršene, tako da je upravo problem znanja ono što mnogim
kolektivističkim umovima nadasve nikako da postane jasno, jer oni uporno
vjeruju da je moguće sabrati sve informacije na jedno mjesto i na
temelju toga stvoriti jedan konačni sustav koji će riješiti sve
negativne društvene pojave.
Takvo
što je nemoguće, pa je i sam pravni sistem organizam koji mora da se
razvija spontano, i da djeluje dinamično, jer svaki oblik statičnosti
urušava životnost institucije. Shodno tome, kada govorimo o različitim
tradicijama mi zborimo o različitim sistemima vrijednosti i pravila, i
to vrlo kompleksnim sistemima koji se razvijaju u okviru datog vremena i
u odnosu na druge tradicije. Kada je posrijedi govor o evoluciji
tradicija navode se dva evolutivna procesa: interni i eksterni.
Interna
evolucija bi predstavljala gradacijski razvoj određene tradicije kao
zasebnog sistema vrijednosti, a eksterna takmičenje između različitih
tradicija, pa jedna tradicija ili nadvlada druge ili biva nadvladana.
S
obzirom da govorimo o suzbijanju ljudi jednih putem drugih zadržat ćemo
se na eksternoj evoluciji. Riječ je o tome da različite grupe ljudi
slijede različit splet vrijednosti otjelovljenih u različitim kulturnim,
religijskim, moralnim i drugim institucijama. Slijeđenje različitih
vrijednosti podrazumijeva i različite reakcije na trenutne društvene
tokove, pa određene grupe se mnogo lakše prilagođavaju u određenim
društvima, jer im njihov sistem vrijednosti to omogućava ili s druge
strane, postoje grupe ljudi koje se mnogo teže adaptiraju na trenutno
stanje, jer vrijednosti koje slijede mogu biti uokvirene u takve
institucije koje im ne omogućavaju da se pozitivno susretno s društvenim
promjenama, te da budu prosperitetne.
Mehanizam
prilagođavanja datim okolnostima omogućava da određena pravila imaju
više ili manje sljedbenika. Norme koje određena tradicija propagira
mogu imati više sljedbenika, jer grupe koje slijede datu tradiciju imaju
zadovoljavajuće rezultate u realnom svijetu. Istovjetno određena
tradicija gubi svoje sljedbenike kako rezultati bivaju negativni, a
susret s novim iskušenjima iz realnog svijeta nemoguć ili nedovoljno
adekvatan u datim okvirima tradicije koju ta grupa slijedi. Ono što se
dešava jeste kulturna evolucija na način da određena pravila i
institucije preživljavaju, i poprimaju sve više sljedbenike, dok s druge
strane, određena pravila gube svoje sljedbenike pa vremenom i sama
tradicija kao cijeli sistem može da išćezne sa nestankom svojih
sljedbenika. Ono što je najvažnije jeste kakve koristi određena grupa
ima slijedeći neku tradiciju, te kakve rezultate. U ukupnoj jednadžbi
najvažniji su rezultati, i oni su ti koji privlače nove sljedbenike ako
su pozitivni i zadovoljavajući.
Kako
na temelju cijena uspostavljenih na tržištu međusobno komuniciramo i
razmjenjujemo informacije istovjetno različite tradicije na slobodnom
tržištu ideja razmjenjuju informacije, tako što nude svoje vrijednosti
za kojima opet postoji ili ne postoji potražnja. Ti signali su veoma
bitni, jer samo u okvirima slobodnog protoka informacija možemo saznati
koje vrijednosti i tradicije su poželjne, a koje ne. Kada govorimo o
raznolikim tradicijama svakako je od velike važnosti imati na umu da
mnoge tradicije dijele istovjetne vrijednosti i institucije, ali se
razlikuju po samoj interpretaciji određenih pravila.
Na
temelju toga će i nastati različite interpretacije unutar islama, pa
problem koji se javlja nije u suštini oko samog pravila već oko
interpretacije. Koja je to interpretacija koja je najbolja i koju treba
slijediti. Na planu interpretacije muslimani se ponaprije susreću sa
problem ciljeva i posljedica. Rijetko ekonomski prosuđuju stvari, a
upravo je to novina koja nam je potrebna. Thomas Sowell bi rekao da
ekonomsko prosuđivanje ne podrazumijeva ciljeve koji se traže, već
zapreke koje su stvorene na putu dolaska do datog cilja.
Za
jednu tradiciju i njene institucije potrebna snaga i umijeće je upravo u
tome da se uvide bolji mehanizmi i načini koji vode do određenog cilja.
Problem koji nastaje u društvu jeste što određena vrijednosti mogu biti
negativne, i kao takve vrlo često one bivaju i zakonski zabranjene,
međutim, rezultati mogu biti vrlo razočaravajući. Razlog tome je što se
uporno zanemaruje ljudska aktivnost, te kako se ljudi kao vrlo
kompleksna bića ponašaju i reaguju na određene politike i zakone. Država
može zakonski regulisati određena ponašanja, međutim u ekonomskom
smislu ne znači da je cilj postignut i da su stvari riješene. Štaviše,
nasuprot centraliziranog sustava odlučivanja i rješavanja društvenih
problema uvijek stoji isto to društvo, uokvireno u različite sisteme
vrijednosti, koje spontano decentralizovanim sustavom djelovanja remeti
planski red.
Tu
dolazimo do prvog problema unutar društvenih nauka, a to je
sačinjavanje razlike između dva ''reda'', jednog koji bi bio planski i
drugog koji podrazumijeva evolutivni razvoj. Islamska klasična tradicija
je vrli primjer institucija koje su nastajale i razvijale se kao
samoregulirajući entitet, pa smo na temelju te tradicije dobili
raznolika pravna rješenja koja su nastajala i razvijala se unutar datog
perioda i konteksta evolutivnim putem.
Kur'an
a i poslanička tradicija svjedoče tom evolutivnom razvoju prvog
muslimanskog društva. Objava je tekla postepeno, davala odgovore na date
situacije, a i sam Poslanik je istovjetno reagovao, tako da smo dobili
cijelu tradiciju abrogirajućih tekstova, ili da budem precizniji, zakona
koji su zamjenjivali prethodne, poništavali ih i stupali na njihovo
mjesto.
U
vezi s tim, ako kao muslimani vrednujemo svoje islamske vrijednosti
pozitivno u tom slučaju ne bismo trebali pokazivati strah spram toga da
će iste te vrijednosti apsolutno išćeznuti, jer ako su institucije koje
islam gaji uistinu vrijedne one će naći svoje mjesto u društvu, i to
ponajprije našom vjerom u te vrijednosti i ljudska bića kao mehanizam
koji je spreman prihvatiti i prepoznati te vrijednosti sasvim
dobrovoljno.
Mnoge
institucije unutar islama i druge tradicije vrednuju na pozitivan
način, čak su ih i mnogo uspješnije razvile i teorijski dostatno
uokvirile. Pod time najprije mislim na institucije privatnog vlasništva,
ugovora, cijena koje nastaju podsredstvom slobodnog tržišta, porodice,
te vakufa kao veoma bitne institucije koja se razvija unutar islamske
povijesti kao sredstvo kojim je civilni sektor nudio javno dobro kao što
su škole, bolnice, socijalna skrb itd. Upravo su to institucije na koje
treba da stavimo naglasak kako bismo islam što reprezentativnije
predstavili široj masi ljudi, a i kako bismo samostalno došli do novih
rješenja. Vakuf je samo jedna institucija koja može i treba da služi kao
motorni pokretač civilnog sektora koji može da nudi mnoga javna dobra i
da poluči zaisgurno dobre rezultate. To je institucija u okviru koje se
razvija privatno vlasništvo, te i institucija ugovora pod okriljem
vakufname. Jačanjem ovih institucija islamska tradicija može postati u
mnogome značajnija i privlačnija na tržištu ideja.
Najvažnije
u kontekstu suzbijanja ljudi jednih putem drugih jeste da u susretu s
drugim tradicijama i drugim interpretacijama unutar islama slobodno
tržište ideja na kome egzistira intelektualno sučeljavanje bez upotrebe
sile i represije je jedino poželjno rješenje. S onim što smatramo da je
nevalidno, da je pogrešno, pa i u mnogo slučajeva besmisleno djelujemo
na temelju argumentacije i suzbijanjem koje se temelji na argumentima, a
ne upotrebom zakonskih regulativa kojima bismo određeno mišljenje
nametnuli kao jedino validno. Ako su uistinu vrijednosti koje gajimo
dobre one će polučiti i dobre rezultate, te bojaznost za očuvanjem naše
tradicije ne treba tražiti u pojavi različith mišljenja, pokreta i
udruženja već u razvijanju onih institucija koje unutar islamske
tradicije mogu ponuditi adekvatna rješenja i odgovore.
Jedino
sučeljavanje treba da bude na idejnom planu, i ono na što treba da se
skoncetrišemo je da argumentujemo zašto su naše ideje vrijedne, te da
kao takve dobrovoljno budu prihvaćene, a ne da koristimo zakonodavni
sustav kako bismo suzbili druge ideje. Postojanje drugih ideja, pa i
provokativnih samo je izazov za svaku tradiciju i instituciju da bude
što kreativnija u načinu pružanja odgovora na novonastalo stanje, pa što
kao muslimani prije shvatimo razliku između planskog uspostavljanja
reda i spontanog prije ćemo razumjeti i našu tradiciju i institucije
nastale u okviru te tradicije.
Primjedbe
Objavi komentar